Kurikulární činnosti učitele • • Od učiva k jeho didaktické analýze, výukovému cíli a učebním úlohám • •ŠP PS CŽV_2021 Diskuse k plnění 1. části portfoliového úkolu. RVP - ŠVP Klíčové kompetence a jejich průnik ve výuce – příklad ve výuce cizího jazyka • • • •Kompetence sociální a personální •- schopnost spolupráce a práce ve skupině •- zpracovávání témat různou formou dramatizace, •dialog, hudební zpracování apod.) •- vedení k respektování dohodnutých pravidel a •k odpovědnosti za vykonanou práci skupinovou i samostatnou •Kompetence k řešení problémů •Kompetence občanské •- možnost využití cizího jazyka v běžném životě •- seznámení s reáliemi anglicky mluvících zemí • • • Formální struktura portfoliového úkolu Předmět – vzdělávací oblast: Ročník: Tematický celek: Téma (3-4 vyuč. jednotek) ….. myšlenková mapa Cíle tématu: – vybírat v RVP („cíle“, „klíčové kompetence“ a „očekávané výstupy“): - kognitivní (vědomosti) - psychomotorické (dovednosti, schopnosti) - postojové - afektivní – výchovné (postoje, potřeby, zájmy, hodnoty) Téma vyuč. jednotky Výukové cíle*) Did.an.učiva POJMOVÁ Did.an.učiva OPERAČNÍ Výukové strategie Evaluační nástroje Metodické poznámky z mapy vyplývají z cílů tématu fakta učební úlohy pojmy (zadání) generalizace (otázky) KONKRÉTNĚ, ve 2. os. Učivo •fraus-prirodopis-8-pro-zs-a-vg-uc-ukazky-str-3-4-16-17-32-33-42-101-102.pdf •https://docplayer.cz/113452147-Shrnuti-a-zakladni-pojmy-chemie-9-rocnik-zs.html •https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/10497/ucebni_osnovy_pro_fyziku_%E2%80%93_varianta_ p_casova_dotace_2__2__2__2.pdf • •Trávicí-soustava-1.pdf • • • • • • Cíl semináře Trefa do černého Kurikulární obsahy •V kurikulárních dokumentech jsou uspořádány zpravidla do vzdělávacích oblastí nebo vyučovacích předmětů. •Vyučovací předměty „vymezuji rámec učiva a zároveň poskytují předpoklady pro odbornost výuky tím, že jsou zakotveny v jednotlivých specializovaných oborech“ (Slavik, 1999, s. 220). •Vyučovací předměty jsou způsoby myšleni o určitých jevech; nejsou vědami v „kapesním vydání“; transformuji je s ohledem na žáky a na cíle vzdělávání. •Vztah obor – vyučovací předmět jako klíčový problém tvorby kurikula. • •Aktéři: Tvůrce kurikula - učitel - žák • •Transformace • •Obsahy • •Procesy vyučování a učení • • Didaktická analýza učiva (pojmová, operační/učební úlohy a mezipředmětová) Didaktická analýza učiva = projektová a hodnotící činnost učitele, který při přípravě na hodinu zvažuje, zda se v konkrétním učivu jedná o: • • •poznatky (definice, data, poučky, zákony, pravidla, reálie) --- osvojením se tvoří vědomosti jako „soustava faktů a pojmů, teorií a komplexních poznatkových struktur …“(Průcha, Walterová, Mareš 2003 s. 270). •činnosti (aktivity, cvičení, trénink, výkony) --- opakovaným prováděním se dosáhne určitých dovedností v intelektuální, motorické nebo psychomotorické úrovni žáka, při větším počtu opakování i zautomatizovaných struktur, tj. návyků; • • Soudce • logické operace a myšlenkové pochody a postupy k pochopení nového učiva a jeho souvislostí; mají formativní význam, učí žáka myslet a hledat řešení a postupy; • výchovné momenty, obohacující a rozvíjející emotivní sféru člověka, prožívání citů a emocí, estetických vjemů a prožitků; • volní prvky k rozvíjení určité míry snahy, vytrvalosti a vůle k pochopení nového a k překonání překážek. 1. Pojmová analýza = analýza stěžejních pojmů v tématu a vztahů mezi nimi. Struktura učiva Pojmy jako zobecnění dílčích faktů •Např.: pojem „kružnice“ je definován jako „množina bodů, které mají od daného bodu (středu) stejnou vzdálenost (poloměr)“. •Kategorie nebo třídy věcí či myšlenek se společnými nejdůležitějšími /podstatnými/ vlastnostmi; •konkrétní, abstraktní; 1 -2 slova. •Příklady: Oběhová soustava. Krev, červené krvinky, bílé krvinky, krevní destičky. •Pojmy - vnitřní mentální reprezentace (vyjádření našeho vědění o světě). •Osvojení dostatečné a smysluplné pojmové struktury podmiňuje úspěšný způsob uvažování a následně i řešení konkrétních situací. •Vytváření pojmů, korekce (přebudování a odstraňování) spontánně (a tedy ne vždy vhodně) vytvořených pojmů (prekonceptů). • • • • Fakta • •zachycují jevy popisem podoby, počtem, polohou, místem, časem apod. •objektivní popis skutečnosti pozorováním, experimentem, dotazováním apod. •Přílišné zaměření škol na fakta jako předmět kritiky škol. • •Př.: V těle máme 5-6l krve. Dýcháním je nepřetržitě zajištěn přívod kyslíku ze vzduchu. • Generalizace (zobecnění) - zákony, principy, teorie •Odvozování zákonitosti na základě pozorování, experimentu, dotazování. •Např.: pozorujeme veverky a zjistíme, že umí skákat po stromech. •Generalizace: „veverky skáčou po stromech“. A když pak vidíme někde nějakou konkrétní veverku, předpokládáme, že umí skákat po stromech (což jsme odvodili z předchozí generalizace). •Zákon – pevně daný (nevyhnutelný a opakující se) vztah mezi určitými jevy. •Např.: jeden jev (nebo děj) přesně popsaným způsobem ovlivní jiný - Ohmův zákon: „V kovovém vodiči je elektrický proud přímo úměrný elektrickému napětí.“, neboli „kolikrát zvětšíme elektrické napětí mezi svorkami kovového vodiče, tolikrát se zvětší proud procházející tímto vodičem“. •Výrok, který vyjadřuje vztahy mezi 2 nebo více pojmy; (př. Dělení je operací inverzní k násobení). • •Ve vědě generalizace představují většinou pravděpodobnostní vztahy mezi určitými proměnnými (např. intenzita kouření a výskyt daného onemocnění). •Například výrok „kouření cigaret škodí zdraví“, můžeme pokládat za generalizaci: •Generalizace z vědeckého poznání/výzkumů. • Otisk prstu •Princip – zákon, který sjednocuje výsledky do celku (základní pravidlo, jehož všechny důsledky se shodují s pozorováním). •Příklad: Newtonův „princip akce a reakce“ (zákon vzájemného působení těles): •„Když jedno těleso působí na druhé silou, působí i druhé těleso na první stejně velkou silou opačného směru. Síly vzájemného působení současně vznikají a zanikají.“ •Teorie - systém zobecněného poznání v dané vědní oblasti - fakty, pojmy i zákony. • Zaplétání barevných motouzů Cíl semináře Trefa do černého •DIDAKTICKÁ ANALÝZA UČIVA Kardiovaskulární soustava SRDCE - Uložení - Stavba - Funkce - Výživa - Řízení - Tepová frekvence KREV - Funkce - Složení - Krevní elementy → Krevní plazma → Červené krvinky → Bílé krvinky → Krevní destičky CÉVY - Typy: → Tepny → Vlásečnice → Žíly - Stavba - Funkce KREVNÍ OBĚH → Velký → Malý - Tep - Krevní tlak ONEMOCNĚNÍ - Prevence Výukový cíl Třída •Zamýšlený a očekávaný výsledek, k němuž učitel v součinnosti s žáky směřuje, tzn. „směr“ či „směřování“ k něčemu a predikuje „změnu“, zvyšuje motivaci žáků k učení (Skalková, 1999). •Představa o plánovaných kvalitativních i kvantitativních změnách v učení a rozvoji jednotlivých žáků, kterých má být dosaženo ve stanoveném čase v procesu výuky (Kalhous, Obst, 2002). •Je formulován „v jazyce žákova výkonu“ – „co má žák umět udělat“. •To, co si mají z výuky žáci „odnést“ (nikoli to, co chce učitel „odučit“). • •Nástrojem, směřujícím k cílům = učební úlohy. Požadavky na formulaci výukového cíle Ø •přiměřený (věku a možnostem žáků), •kontrolovatelný (vyjádřený jako pozorovatelná činnost žáka, užití tzv. aktivních sloves – viz Bloomova taxonomie cílů aj.), •konzistentní (prostupný – nižší cíle směřují k dosažení vyšších a naopak), •jednoznačný – formulace cíle by neměla připouštět různé interpretace. • SMART Ke studiu •Microsoft Word - Vyukove_cíle_I (muni.cz) • • •Taxonomie | Studentům pedagogiky (skolni.eu) Formulace výukových cílů – najdeme v nich rozdíly? •Žák vyjmenuje tři stěžejní díla Karla Čapka. •Žák samostatně analyzuje rétorické figury v básni Máj. •Žák vysvětlí důvody, které vedly k zahájení první světové války. • •Představit žákům výčet nepravidelných sloves. •Žák umí hovořit o tématu „moje rodina“ v německém jazyce. •Žák si zapamatuje co nejvíce slovíček z učebnice. Struktura cílů – 3 složky (domény) Vyjádřete se prosím k formulaci cílů. •Žák vyjmenuje tři stěžejní díla Karla Čapka. •Žák samostatně analyzuje rétorické figury v básni Máj. •Žák vysvětlí důvody, které vedly k zahájení první světové války. •Představit žákům výčet nepravidelných sloves. •Žák umí hovořit o tématu „moje rodina“ v německém jazyce. •Žák si zapamatuje co nejvíce slovíček z učebnice. V čem spatřujete rozdíl? Nejčastější chyby při formulaci výukového cíle •Příliš obecná formulace: •Žák se má naučit rovnice •Záměna výukového cíle s obsahem výuky: Fotosyntéza. •Formulace v podobě činnosti učitele: • Provedu pokus s vodou. Struktura cílů kognitivních – intelektuálních (pro oblasti znalostí a kognitivních dovedností) Psychomotorické (pro oblast manuálních a fyzických dovedností) •Např.: •Žák nakreslí schéma krevního oběhu… •Žák zhotoví model… •Žák dokáže letovat součástky k elektrickému obvodu (Petty, 2013, s. 394). •Žák dokáže opravit nesprávně instalovaný žebřík (Petty, 2013, s. 397). Afektivní – výchovné cíle (projevy emocionálního chování, postoje, preference, potřeby, zájmy, hodnoty, osobnostní rozvoj) a sociální (komunikace, spolupráce): •Např.: •Žák ocení význam/důležitost … •• Žák vnímá estetickou hodnotu uměleckého díla… •• Žák citově reaguje na …, •• Žák vidí morální dilema v jednání …, •• Žák spolupracuje ve skupině na úkolu z projektu Náročnost výukových cílů Brain in head •Bloomova taxonomie – kognitivní náročnost •(zapamatování – pochopení – aplikace – analýza – hodnocení - tvořivost). •H. Dave – psychomotorická doména (dovednosti) •(nápodoba – cvičení – zpřesňování – koordinace – automatizace). •Kratwohl a kol. – afektivní doména (vnímání – reakce – ocenění – organizování – zvnitřnění). • ) Bílá skládanka s jedním červeným dílkem •Analýza a syntéza •rozbor komplexní informace (systému, procesu) na prvky a části, stanovení hierarchie prvku, princip jejich organizace, vztahů a interakce mezi prvky (analyzovat, provést rozbor, najít vztah, porovnat, shrnout, dát do souvislostí, seřadit do logických posloupností, identifikovat příčiny a následky, kategorizovat, diskutovat, klasifikovat, kombinovat, odhadnout, odvodit, zpochybnit, vyřešit, diagnostikovat) •Hodnocení •posouzení materiálů, podkladů, metod a technik z hlediska účelu podle kritérií, která jsou dána nebo která si žák sám navrhne (kritizovat, obhájit, ocenit, posoudit, podpořit názory, oponovat, prověřit srovnat s normou, vybrat, uvést klady a zápory, zdůvodnit, zhodnotit) • • •Aplikace •použití abstrakcí a zobecnění (teorie, zákony, principy, pravidla, metody, techniky, postupy, obecné myšlenky v konkrétních situacích) (aplikovat, demonstrovat, interpretovat údaje, načrtnout, zobecnit, uvést vztah mezi, plánovat, použít, prokázat, registrovat, řešit, vyzkoušet, rozlišit, připravit, zaznamenat). •Tvorba •složení prvků a jejich částí do předtím neexistujícího celku (upravit, organizovat, formulovat, reorganizovat, složit, navrhnout, spravovat, řídit, vytvořit systém, zrekonstruovat, předpovědět, navrhnout). • • Příklady Open Book •Zapamatování •Bez použití poznámek a jiných informačních zdrojů napište, co jste si zapamatovali k těmto pojmům: J. J. Rousseau, J. G. Herder, hnutí Sturm und Drang, žánr balada, preromantická lidová tvorba a báseň Růžička od Goetheho. •Porozumění •Přečtěte si báseň Růžička od Goetheho a interpretujte ji, o čem báseň vypovídá, co má sdělit. Aplikace •Podívejte se na nejznámější obraz romantického hrdiny od C. D. Friedricha a vzpomeňte si na to, co už o romantismu víte, a na základě toho charakterizujte romantického hrdinu. • •Analýza a syntéza •Porovnejte originál básně Růžička od Goetheho v němčině s překladem v češtině co do zvukové podoby básně a identifikujte, jak se překlad liší od originálu. •Hodnocení •Jakým způsobem může šestnáctiletého člověka poškodit pornografie (v souvislosti s textem Markýze de Sade)? •Tvorba •Napište, jak byste postupovali, kdybyste byli autoři děsivého námětu filmu? • Zařaďte následující cíle do kategorií: kognitivní, afektivní, psychomotorické výukové cíle •A. Žáci dokážou vyjmenovat státy, se kterými sousedí ČR. ...................................................... •B. Žáci budou interpretovat obsah básně od Jana Nerudy. ................. •D. Žáci uplavou stanovenou vzdálenost v bazénu stylem „motýlek“........................................ •E. Žáci umí vhodně projevit úctu ke starším osobám. ................................................... •F. Žáci vyrobí lodičku z papíru lodičku. …................................................ •G. Žáci se vhodně chovají při návštěvě muzea. …............................................... Doporučuji shlédnout podle svého výběru •https://clanky.rvp.cz/clanek/c/G/10553/virtualni-hospitace-cesky-jazyk-a-literatura-prakticka-apli kace-teroretickych-poznatku-z-hlaskoslovi.html/ •https://audiovideo.rvp.cz/video/4327/CHEMIE-ONLINE-INTERNETOVE-ZDROJE-PRO-UCITELE-I-ZAKY.html •https://spomocnik.rvp.cz/clanek/20157/VERSO---AKTIVNI-PRISTUP-K-UCENI.html • •https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/14423/VIRTUALNI-HOSPITACE---POZNAVAME-SVET-A-NASI-REPUBLIKU-SEZNA MENI-S-LITOSFEROU.html/ • • • Shrnutí aneb co jsme si uvědomili? •Učitel porozumí do hloubky učivu, cílům, strukturám učiva a vztahům v něm. •Učitel transformuje učivo tak, aby se stalo srozumitelným i pro žáky. Transformace zahrnuje několik kroků: a)Příprava – kritická analýza a interpretace učiva, strukturování a rozfázování učiva s ohledem na cíle výuky. • •Vyučování jako didaktická transformace aneb jako cyklus pedagogického uvažování a jednání (Shulman, 1987, s. 12–17; cit. podle Janík, 2009, s. 181). Od začátku studia k závěrečným zkouškám Školní budova •Základní škola/střední škola ve vzdělávacím systému (dle klasifikace ISCED). Funkce školy v současné společnosti. Proměna školy v souvislosti s proměnou kurikula a společnosti. •Cíle základního / středního vzdělávání v rámcových vzdělávacích programech a jejich aplikace ve školních vzdělávacích programech. Taxonomie výukových cílů. Využití výukových cílů k řízení výuky •Plánování výuky (ŠVP jako východisko pro projektování výuky), časový tematický plán a příprava na výukovou jednotku. Výukové cíle, vzdělávací obsah, jeho koncipování, didaktická analýza učiva, tvorba učebních úloh. •