POZITIVNÍ PSYCHOLOGIE SILNÉ STRÁNKY OSOBNOSTI POZITIVNÍ PSYCHOLOGIE nÚsilí badatelů soustředilo na zkoumání nnegativních stránek člověka, na deficity, na příčiny opožďování ve vývoji, na neúspěšnost člověka. Méně pozornosti bylo věnováno pozitivním stránkám člověka. nDosavadní české výzkumy v pedagogice na pedagogické psychologii se často nzaměřovaly na negativní pedagogické situace, nna negativní stránky žáků a učitelů a na nproblémy v jejich vzájemném působení. n POZITIVNÍ PSYCHOLOGIE nS nástupem hnutí, které se označuje jako pozitivní psychologie, se zvýšil zájem o pozitivní stránky člověka jako jednotlivce, skupiny i velkých společenství lidí. nVznik pozitivní psychologie – v r. 2000 Seligman, Csikszentmihalyi. POZITIVNÍ PSYCHOLOGIE n Věda o pozitivních individuálních rysech, pozitivních životních zážitcích a zkušenostech, pozitivně fungujících společenstvích a institucích. nPři vzniku pozitivní psychologie se npředpokládalo, že bude stát na třech pilířích: npozitivních emocích, pozitivním charakteru nčlověka a pozitivních institucích (Seligman, 2003). n POZITIVNÍ PSYCHOLOGIE silné stránky osobnosti nSilné stránky člověka se obvykle chápou jako zvláštnosti jeho osobnosti, jako trvalejší charakteristiky, dispozice až individuální rysy osobnosti (např. inteligence, optimismus, vnímaná osobní zdatnost, tj. self-efficacy) n nSilné stránky lidského charakteru, manuál o lidských ctnostech a duševním zdraví lidí (Peterson; Seligman 2004a) – šest hlavních ctností: Moudrost a vědění, statečnost, humánnost, spravedlivost, umírněnost a transcendence. n n POZITIVNÍ PSYCHOLOGIE Silné stránky osobnosti nDiagnostika nVIA dotazník – Value in action n(Seligman, Peterson, 2004) n nVIA-Youth – pro děti a dospívající nUvádí šest základních lidských ctností: 1. moudrost a vědění, 2. statečnost, 3. humánnost, 4. spravedlivost, 5. umírněnost, 6. transcendentnost. Tyto ctnosti jsou pak rozvedeny do 24 silných stránek charakteru člověka. Silné stránky osobnosti Využití nAplikace této taxonomie silných stránek charakteru nejen v psychologii, pedagogické psychologii,ale hlavně v teoretických oborech pedagogiky a ve výchovně-vzdělávací praxi. n Literatura nMareš, J. (2008). Nová taxonomie kladných stránek člověka – inspirace pro pedagogiku a pedagogickou psychologii. Pedagogika roč. LVIII, s. 4-20.