Předškolní věk Obsah obrázku osoba, dítě, dívka, mladý Popis byl vytvořen automaticky lCharakteristika lRůst a vývoj lNejčastější patologie lVýživa u dětí lPoruchy výživy Charakteristika uPředškolní období – období od 3 do 6 let uDítě zpravidla navštěvuje mateřskou školu uZačínají se vyvíjet individuální psychické vlastnosti a osobnost dítěte uZdokonaluje se motorika lRozvoj myšlení a řeči (myšlení je konkrétně názorné)‏ l„Věk otázek“ (odpovědi by měly být obrazné, názorné, živě vyprávěné, charakter pohádek)‏ lRodiče mohou udělat mnoho pro tělesnou, rozumovou a citovou výchovu Růst a vývoj uRychlost růstu se zpomaluje uKaždý rok dítě vyroste přibližně o 7cm uBaculatost se mění ve štíhlost – období „vytáhlosti“ uPokračuje osifikace kostry uV obličeji se projevují charakteristické rysy zděděné po předcích uV 5 letech je objem mozkové tkáně úplný uZačíná se vyhraňovat stranová orientace = lateralita u uŘeč je stále složitější – 3leté dítě: kolem 1000 slov, 6leté dítě: kolem 2500 slov lRozvoj fantazie lRozvoj pohybové aktivity lZrychluje se proces osamostatňování u lKresba – transparence (na obrázku vidíme předměty, které by jinak vidět nebyly) – často pomůcka při rozpoznání vývojové problematiky u l3leté dítě: různý směr čáry, výtvor se předmětu nepodobá l l4leté dítě: kresba hlavonožce l l5leté dítě: schopno napodobit čtverec, kresba je detailnější l l6leté dítě: kresba by měla odpovídat požadavkům pro vstup do školy lHra (dítě se učí a získává zkušenosti, napodobuje svět dospělých), základní formování volních a mravních kvalit osobnosti, rozumový vývoj – vnímání, představivost, myšlení, řeč, paměť, pozornost lSkupinová hra je velmi důležitým faktorem socializace lDěti si postupně přestávají hrát „jedno vedle druhého“ a začínají si hrát „jedno s druhým“ lMěli bychom dítě začít seznamovat s prvními pohádkami lMezi 4. a 5. rokem se vyvíjejí tzv. vyšší city – dítě postupně odlišuje srávné od nesprávného lRozvíjejí se prvky estetického cítění lDítě si začíná osvojovat sociální roli lPovažuje za správné to, co určí dospělí lSystém odměn a trestů Příčiny nemocí a nejčastější patologie uPatologie – věda zabývající se studiem a diagnostikou nemocí a abnormálních reakcí organismu u uNemoci virového původu – všechna onemocnění způsobují viry (spalničky, příušnice, zarděnky, chřipková onemocnění, obrna, vzteklina, plané neštovice, pásový opar, opar, infekční mononukleóza, záněty jater)‏ lNemoci bakteriálního původu – mohou postihnout kteroukoli část těla, v podstatě každý orgán, mohou postihnout kůži, měkké tkáně, svaly, kosti, paranchymatózní orgány (plíce, játra, ledviny), tělní tekutiny a mohou proniknout do krve. Nejčastějším původcem jsou baktorie gram-pozitivní (streptokoky, stafylokoky, enterokoky), bakterie gram-negativní (Escherichia coli, Pseudomonas). Patří sem např. angína, spála, růže. lAlimentární infekce – infekce vstupující do organismu trávícím ústrojím, obvykle infikovanou potravou, bez ohledu na původce (bakterie, viry, parazity) lDyspepsie – porucha trávení, soubor nepříjemných příznaků, které se dostavují po jídle, chronické nebo opakující se obtíže lokalizované v horní části břicha. u lCeliakie – chronické onemocnění sliznice tenkého střeva, přecitlivělost na gluten (lepek)‏ u lCrohnova nemoc – bolest břicha, nepřestávající průjem, zvracení, kožní výrůstky, krvavá stolice, bolesti břicha, křeče lhttps://www.youtube.com/watch?v=85IVBfzhtuY l u lSrdeční šelest – je znamením, že krev v srdci neteče normálně lhttps://www.youtube.com/watch?v=q4s0ONMcNfs l u lDiabetes mellitus lhttps://www.youtube.com/watch?v=U0QYhdhRUBU l l u lStruma - výrazné zvětšení objemu štítné žlázy, která se stává viditelnou. l lDyslálie – vadná výslovnost jedné či více hlásek. l lBreptavost – narušení plynulosti mluvení, extrémně zrychlené tempo řeči. l lKoktavost (zadrhávání) – porucha plynulosti mluvního projevu způsobená křečemi svalstva dechového, hlasového, artikulačního a diskoordinaci jejich činnosti při mluvení. l lAfázie – ztráta již naučených schopností dorozumívat se řečí mluvenou, psanou, čtenou, příčinou je ložiskové poškození mozku l lAstma – kašel, svíravý pocit na prsou, hlasité dýchání, sípot, silný záchvat – rychlé, povrchní dýchání, zrychlený puls, panika, neklid l u lPlané neštovice – svědivá vyrážka, zpočátku malé červené tečky, později puchýře naplněné tekutinou, které praskají a pokrývají se strupy l lZarděnky (rubeola) – zduřelé uzliny, vyrážka (červené nebo růžové tečky nebo skvrny), bolesti v kloubech l lPříušnice – zvýšená teplota, nechutenství, únava, zvětšené krční uzliny a zduřelé slinné žlázy pod uchem blízko čelisti na jedné nebo obou stranách l lSpalničky – horečka, příznaky podobné nachlazení, zduřelé uzliny, červené oči, pupínky po celém těle se slévají ve velké skvrny l lSpála – červená sliznice, bolest v krku, bílý povlak na mandlích, oteklé krční uzliny, červené vyrážky l lEnterobióza – původce roupi (běžní střevní cizopasníci), bolestivé svědění kolem řitního otvoru l •Zánět mozkových blan (meningitida) – ztuhlost šíje, zvracení, vyrážka uhttps://www.youtube.com/watch?v=NbfxJpC6_Fs uhttps://www.youtube.com/watch?v=R50cUOq7t1w uZánět mozku (encefalitida) – virového původu, přenáší komáři, klíšťata uKlíšťová encefalitida neboli klíšťový zánět mozku je infekční virové onemocnění napadající nervový systém. U dětí má tendenci způsobovat spíše záněty mozkových obalů (meningitidu) uhttps://www.ockovacicentrum.cz/cz/klistova-encefalitida uVideo: uhttps://www.youtube.com/watch?v=iWCAA6YSLk4 u u u Borelióza - jediným typickým a nezaměnitelným projevem boreliozy je erythema migrans - červená skvrna, která je buď homogenní nebo od prostředka bledne. Vytvoří se několik dnů/týdnů po nákaze na místě, kde jste měli klíště (případně štípanec od hmyzu apod.). https://www.google.cz/search?q=borelioza&dcr=0&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwi_qJDmsJ3 XAhVQaVAKHUUdCiUQsAQIWw&biw=1366&bih=662 Epilepsie https://www.youtube.com/watch?v=rD2EHdZ-ZMg https://www.youtube.com/watch?v=eZdWgkJQn60 Dětský autismus https://www.youtube.com/watch?v=PTPn98DRhII Svalová atrofie https://www.youtube.com/watch?v=4K0S9gvdLI0 https://www.youtube.com/watch?v=vF6lBnNoek0 lHernie (kýla)‏ lZarděnky (rubeola)‏ lSpála lZánět mozku (encefalitida)‏ Výživa u dětí uPříjem energie za den je velmi stálý uZávislost na jednom druhu potravy může způsobit nerovnováhu v jídelníčku uPředškolní děti mají menší chuť k jídlu uDítě by mělo jíst 5x denně, svačiny jsou velmi důležité uPři výběru potravin se řídíme dle potravinové pyramidy, vybíráme z následujících potravinových skupin (cereálie, ovoce, zelenina, maso, ryby, drůbež, vajíčka, luštěniny, mléko a mléčné výrobky uOmezeně by měla být konzumována sůl, sladkosti, neměla by chybět vláknina lNeofobie chrání dítě před možnými škodlivými látkami, jedovatými rostlinami, zkaženými potravinami, objevují se při podání nezvykle vypadajícího pokrmu lDítěti trvá poměrně dlouho než se naučí vypovídat o tom, co jedlo. l lDětská strava by měla obsahovat libová masa (bílkoviny, Fe, Zn, vitamíny B1, B2), ryby (I, F, vit. A, D), polotučné mléko, nízkotučné mléčné výrobky (Ca), obilniny (vláknina, Fe, Ca, vit. B1, B6), luštěniny, ovoce, zelenina. lDětská strava by neměla obsahovat tučná a smažená jídla, potraviny s vysokým obsahem živočišných tuků, uzeniny, dráždivá koření, vysoce slazená jídla, lahůdky obsahující majonézu Poruchy výživy uZávažné jsou obtíže, mající úzký vztah k dlouhodobým nevhodným nutričním návykům uObezita (nadměrný příjem potravy přesahující fyziologické potřeby organismů)‏ uřada chorob, projevujících se v dospělosti, má svůj počátek v dětství (v ČR má nadváhu 9% dětí, obézních 6%, asi 80% jich zůstává obézní i v dospělosti)‏