Mladší školní věk “Tento výukový materiál vznikl za přispění Evropské unie, státního rozpočtu ČR a Středočeského kraje“ vypracovala: Mgr. Monika Řezáčová 20.7.2009 Mladší školní věk •období od šesti do deseti/jedenácti let •začíná vstupem do školy •před nástupem se zjišťuje ŠKOLNÍ ZRALOST 1.fyzická zralost 2.kognitivní vyspělost 3.sociální a citová vyspělost Fyzická zralost •první strukturální přeměna, změna tělesné stavby •děti dosáhnou rukou přes hlavu na ušní lalůček = filipínská míra •změna tělesných proporcí (hlava není proti tělu již tak velká, hrudník je protažený, trup zploštělý) Kognitivní vyspělost •analytické myšlení •racionální přístup ke skutečnosti •logické zapamatování •ovládnutí odposlouchané hovorové řeči •rozvinutí jemné motoriky ruky a vizumotorické koordinace •zájem o zaměstnání s cílem •snaha o dodržování pokynů, vůlí ovládaná pozornost (krátkodobá) Sociální a citová vyspělost •dosažení relativní emocionální stability (méně impulsivních reakcí) •potřeba dítěte stýkat se s vrstevníky a podřizovat se zájmům a konvencím dětské skupiny •touha seberealizace (nástup do školy) Orientační test školní zralosti Kresba postavy •postava musí mít hlavu, trup a končetiny •hlava je s trupem spojena krkem •postava má vlasy, uši, oči, nos a ústa •paže jsou zakončeny pětiprstou rukou Napodobování psacího písma Obkreslení skupiny bodů Počítání do 10 (20) Básnička, říkanka Tělesný vývoj a rozvoj motoriky •období latence (klidu), zpomalení růstu i hmotnosti (kolem 8. roku věku) •posiluje se odolnost organismu, zvyšuje se objem srdce, hmotnost mozku, zdokonaluje se činnost svalů a kloubů •pohyby – účelnější, přesnější, rychlejší, koordinovanější, (radost z pohybu) •zájem o sport, pohybovou aktivitu Vývoj poznávacích schopností •dítě chce pochopit a poznat svět (ne pasivní příjem informací, ale aktivní účast na poznávání) •vytrvalost, zvídavost •vnímání – cílevědomé, zaměřené na poznávání vlastností předmětů a jevů •10.-11.rok – vnímání stejně přesné jako u dospělého (zraková ostrost, rozlišení barev a velikosti, sluchová a hmatová citlivost) •představivost – dítě rozlišuje fantazii od skutečnosti •paměť - na počátku šk.docházky neúmyslná, mechanická, bezprostředně spojená s vnímáním (názornost), později záměrné zapamatování, racionalita, logický úsudek •pozornost – rozhoduje o kvalitě ostatních poznávacích procesů (úspěšnost x neúspěšnost ve škole) •na počátku školní docházky – krátkodobá, spontánně zaměřená, převládá vzruch nad útlumem (neschopnost odolávat rušivým vlivům) •vůlí ovládaná pozornost je vyčerpávající (čím nižší třída – tím častější buzení pozornosti, krátkodobé úkoly, různé formy práce, relaxační chvilky, hra ve výuce) Myšlení •stadium konkrétních operací - dítě dokáže pochopit zahrnutí prvků do tříd, rozřazuje předměty podle kritéria, chápe zachování množství, příčinné vztahy •dítě je schopno pracovat v názorně předmětové rovině (musí vidět skutečné předměty nebo jejich zobrazení) Řeč •dítě prakticky ovládá mateřský jazyk (interindividuální rozdíly ve slovní zásobě, skladbě řeči, výslovnosti) – záleží na podnětnosti prostředí (zejména rodiny) •učí se psát a číst – zpočátku velmi náročné – vyžaduje souhru funkcí analyzátorů (sluchového, zrakového, kinestetického) – podmíněno kvalitou smyslů Emocionální vývoj a socializace •ústup lability a impulzivity, schopnost seberegulace •dítě chápe širokou škálu citů, emocionální stránka má vliv na úspěšnost a spokojenost (i ve škole) •rozvoj vyšších citů (estetické, etické, sociální, intelektové) •trvá značná citová ovlivnitelnost •hodnotová orientace a sociální kontrola – zpočátku labilní, závislé na situaci a autoritě •morální vývoj – silně ovlivněn výchovnými postupy •sebepojetí – kladné hodnocení – významné pro duševní výkonnost i celkové zdraví dítěte a vytváření vlastní identity •podstatný je subjektivní pocit úspěšnosti či neúspěšnosti ve škole (trvalejší neúspěch – ohrožení hodnoty vlastního „já“ – pocity méněcennosti, bezmocnosti, úzkosti) Školní docházka – role žáka •období extroverze, kolektivního života a vztahů •pro dítě – nové společenské postavení, odpoutávání se od rodiny, zájem o sebe a o úspěch ve škole, později zájem o kolektiv ve třídě, pocit odpovědnosti, rozvoj kamarádských vztahů, trvalých přátelství •oddělené chlapecké a dívčí skupiny (rozdílné aktivity) •vztah k učiteli – zpočátku velmi nekritický (obdiv, náklonnost, ale i strach) Hlavní činnosti mladšího školního věku učení a práce – plnění zadaných úkolů •hra – diferencovanější, oblíbené hry: konstruktivní, pohybové, soutěživé, společenské (se složitějšími pravidly), slouží k relaxaci a odreagování od školních povinností •počátky zájmů – zpočátku přechodný charakter, dítě zkouší různé aktivity Děkuji za pozornost Literatura a zdroje: Vývojová psychologie pro dětské lékaře – J.Langmeier Vývojová psychologie pro učitele – PhDr.E.Krejčíková Vybrané problémy psychologie zdravotnické činnosti – kolektiv autorů Speciální psychologie – V.Čechová, A.Mellanová, M.Rozsypalová Vývojová psychologie – D. Trpišovská, V. Heřmanová www.sosbn.cz www.yarousch.cz www.szs.tabor.indos.cz www.szsuo.cz http://www.dic-saop.cz/picts/spc3.jpg http://tbn0.google.com/images?q=tbn:o8owe8_B6Ve0JM:http://www.i enter.cz/upload/download/1124_b.jpg http://www.babinet.cz/obr2/PaP_deti%20v%20centru%20mensi_0080 307.JPG https://www.zdravcentra.cz/zc/img/On-lineknihovna/Test_clovek.jpg http://www.chytrazena.cz/obrazky/admin/clanek/pastelka.jpg http://blog.etarget.sk/wp- content/uploads/2009/04/1084968_star_box.jpg http://matfiz.xf.cz/obrazky/PAG124806_cteni_o_psani_il.jpg