Růst a vývoj dítěte: KOJENEC Obsah obrázku osoba, dítě, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky V TOMTO OBDOBÍ DÍTĚ ¢V lehu na zádech zvedání nožiček (posilování břišních svalů, otáčení a zvedání hlavičky, pasení koníčků, plazení, lezení, sed, stoj, obcházení věcí s přidržováním) ¢Sahání po věcech, jejich přitahování ¢Smyslové vnímání ¢Sledování okolí ¢ ¢Abeceda pohybové aktivity dětí ¢Pohyb v životě dítěte Zakřivení páteře: 3.měsíc – zvedání hlavičky (krk -lordóza), 6.měsíc – sedání (hrudník – kyfóza), 12.měsíc – stoupání (bedra – lordóza) C:\Users\Anabell\Desktop\4b-vývoj-zakřivení-páteře.jpg SOCIÁLNÍ A DUŠEVNÍ VÝVOJ ¢Poznávání sebe v zrcadle ¢Radost z aktivních her- smích (zvedání nad hlavu) ¢Nebojí se cizích lidí ¢Napodobování cizích zvuků ¢Aktivní při hrách s tleskáním (paci pacičky) Obsah obrázku patro, interiér, osoba, dítě Popis byl vytvořen automaticky VÝBĚR HRAČKY ¢Jasně barevná ¢Snadno uchopitelná ¢Lehká a snadno manipulovatelná ¢Vydávající zvuk ¢Bezpečná!!!! Obsah obrázku malé, osoba, dítě, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku malé, osoba, interiér, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Zkus si pustit video BEZPEČNÁ HRAČKA ¢Nesmí být malá (spolknutí) ¢Nikoli alobal, igelit a jiné přilnavé obaly (udušení) ¢Nic s polystyrenu, měkké gumy (spolknutí úlomků-----nejsou vidět pod rentgenem!!!!) ¢Neostré předměty!!! (nůžky, plechovky,…) ¢Časopisy, knihy,..(škodlivá je tiskařská barva) ¢ Obsah obrázku osoba, interiér, dítě, malé Popis byl vytvořen automaticky ¢Rozvoj řeči ¢První pokusy 4-5 měsíců (vrnění, broukání, pištění, mlaskání,….) ¢Vyjadřování nálady (v 6 měsících) ¢První slůvka- konec prvního roku: mama, tata, baba,…( 3-5 slov) ¢První řeč okolo 11- 12 měsíce ¢ Video SPÁNEK ¢Výběr vhodné postýlky (s postranicemi) ¢Čím je dítě starší, tím ubývá a vyhraňuje si přesné časy na spaní (pravidelnost) ¢Mezi 7-9 měsícem nechce usínat samo bez matky ¢Okolo 9 měsíců už usíná automaticky, mozek mu řekne když má jít spát. Obsah obrázku interiér, místnost, židle, malé Popis byl vytvořen automaticky STRAVA ¢Přirozená (kojení) ¢Umělá (náhražky mateřského mléka,..) ¢ ¢Kojení je krmení novorozeného nebo malého mláděte mlékem z mléčné žlázy matky. Jedná se o způsob výživy mláďat, který je společný všem savcům včetně člověka. ¢Dítě má sací reflex. ¢ ¢Ideální je aby dítě bylo kojeno alespoň 6 měsíců. ¢Mateřské mléko má ideální teplotu, složení a obranné látky. ¢Tvorba a vylučování mléka se nazývá laktace. Když dítě saje, hormon oxytocin vypuzuje mléko z alveolů (sklípků) mléčné žlázy do mlékovodů za prsním dvorcem a dále dítěti do úst. ¢ UMĚLÁ VÝŽIVA ¢3-5% žen své dítě nekojí, protože nemají mléko ¢Mateřské mléko se nahrazuje umělou výživou. Například Nutrilon ¢Později přikrmování štávami, přesnídávkami, mixovanou zeleninovou stravou,…. ¢!!!!exotické ovoce, jahody… - alergeny Obsah obrázku osoba, vsedě, interiér, malé Popis byl vytvořen automaticky DĚTSKÉ NEMOCI ¢Bolesti břicha: u kojenců jde většinou o nadýmání, které bývá způsobeno stravou. ¢ ¢Celiakie: nesnášenlivost gliadinu, reakce na lepek. Vzniká většinou po zahájení přikrmování výrobky z obilí. ¢https://www.youtube.com/watch?v=HQZc-ChXhW8 ¢ ¢Horečka: jedná se o reakci organismu na onemocnění. Často se může jednat o bakteriální infekci, které se tělo brání ¢ ¢Léky—Nurofen(od 3 měsíců) ¢!!!febrilní křeče!!! – https://www.youtube.com/watch?v=xV_h-oIe6RI ¢ ¢Následek málo tekutin při horečce, při zánětech,… ¢Jsou-li křeče časté a silné může dojít k narušení zásoby mozku kyslíkem a následovat ztráta vědomí. ¢ ¢Kašel: vyvolají jej bakterie, viry nebo cizí tělíska, která se dostali do dýchacích cest. ¢Kopřivka: alergická reakce kůže. U malých dětí často vyvolaná reakcí na určité potraviny. Po těle se tvoří male pupínky, které jsou vyplněny plazmou, která přechází z těla do kůže ¢ ¢Potraviny vyvolávající kopřivku: kiwi, med, ořechy, ryby, mušle, vajíčka, obilí a jahody – alergeny! ¢ ¢Kopřivka – odkaz na obrázky ¢Moučnivka: =soor ¢Jedné se o přemnožení kvasinek (Candida), které napadají sliznici dutiny ústní (tváře, jazyk,..) později celé trávicí dutiny. ¢Dítě nesmí žádné sladkosti, ani slazený čaj. ¢ ¢Moučivka - odkaz na obrázky ¢Prořezávání zubů: první zuby se prořezávají mezi 5-9 měsícem (bolest dásní, někdy může dojít i k zánětům vyvolávající ostrou bolest). ¢Často se objeví i horečka, vyrážka nebo průjem. ¢ ¢ Rýma: při nákaze kapénkovou infekcí, potíže při dýchání nosem. ¢Kojenci neumí dýchat pusou a smrkat, proto se jim musí rýma odsávat. Potíže jim dělá i pití- neumí dýchat pusou. ¢Zácpa: nestrávená potrava zůstává dlouho v tlustém střevě, zde se odvodní a stává se silně zahuštěnou, tuhou. Projevuje se bolestí bříška, křečemi, nepravidelnou stolicí, tuhou stolicí. ¢ ¢ BABY COLICA ¢stav, kdy dítě intenzivně pláče více jak 3 hodiny denně, nejméně 3 dny v týdnu ¢postihuje 15-40 % kojenců ¢začíná ve 2. - 3. týdnu života, spontánně vymizí mezi 3. - 4. měsícem ¢postihuje kojené i nekojené děti ¢probíhá v návaznosti na jídlo, pozdě odpoledne a večer ¢Syndrom náhlého úmrtí dítěte ¢ ¢ ¢Tipy na první pomoc u miminek ¢ DALŠÍ ZDROJE ¢Brian Ward, Péče o dítě 0-3 roky, Osvěta 1996, 264 stran, ISBN: 80-88824-45-1 ¢Gisela Sommer, Dětské nemoci,Vašut 2007, 323 stran, ISBN:978-80-7236-526-5 ¢Miroslav Matoušek, První rok dítěte, Avicenum Praha 1987, 3 vydání, 264 stran, ISBN:08-012-87 ¢ ¢ BATOLE Růst a vývoj dítěte. Charakteristika. Nejčastější patologie. Výživa u dětí. Poruchy výživy. ¢Období batolete trvá od 1. do konce 3. roku. ¢Název je odvozen od nejisté, batolivé chůze. ¢Pro toto období je charakteristické: ¢ - osamostatňování dítěte v základních životních funkcích ¢ - chůze ¢ - přijímání potravy ¢ - udržování čistoty ¢ - řeč ¢ - poznávání prostředí, ve kterém žije Video RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE ¢Během druhého roku života děti vyrostou průměrně o 11 – 12 cm, za třetí rok o 8 – 9 cm. Mezi 3. – 4. rokem již přecházejí do fáze lineárního růstu s průměrnými ročními přírůstky kolem 6 cm. ¢ ¢Hmotnost narůstá o 3 kg za druhý rok a od 2 do 6 let pak zhruba o 2 kg ročně. ¢ ¢Tříleté dítě váží v průměru 96 cm a měří 15 kg. ¢ ¢Hoši jsou v batolivém a předškolním období průměrně o 1 cm vyšší a o 1/2 kg těžší než dívky. ¢ ¢Pro proporcionalitu těla je stále charakteristická relativně velká hlava, dlouhý trup a krátké končetiny. ¢V období batolete se dokončuje prořezávání zubů dočasného chrupu (první dentice). ¢ Obsah obrázku osoba, interiér, stůl, vsedě Popis byl vytvořen automaticky ¢Komplexní dočasný chrup dítěte má 20 zubů. Skládá se z osmi řezáků, čtyř špičáků a osmi stoliček. Neobsahuje zuby třenové. ROZVOJ ŘEČI ¢Kolem jednoho roku užívá dítě tří až pěti slov a zná jejich význam. ¢Ke konci 2. roku se jeho slovní zásoba rozšiřuje až na dvě stě slov. Naučí se tvořit věty o dvou až třech slovech. Učí se pojmenovávat předměty a dává otázku „Co je to?“. O sobě mluví ve třetí osobě. ¢Ve třech letech zná dítě kolem tisíce slov. Naučí se krátkou básničku. Začíná používat zájmeno „já“. Zkus si pustit video POHYB ¢12 měsíců: Chodí s držením jedné nebo obou rukou, obchází kolem nábytku a to kroky do strany. Postupně zvládá chůzi i běh. Od 1 roku kutálí a hází míčem. ¢18 měsíců: Může se dostat nahoru a dolů po schodech s pomocí ruky nebo přidržování. ¢ ¢2 roky: Snadno běhá. Umí si otevřít dveře. Kope do balonu bez balancování, dovede chvilku stát na jedné noze. Před kopnutím a hodem a skokem se vždy zastaví. ¢3 roky: Umí řídit tříkolku a chodit na špičkách. Používá střídání nohou k chůzi do schodů. MANIPULACE (ZRUČNOST) ¢12 měsíců: Úmyslně pouští hračky jednu po druhé na zem a dívá se, jak padají. ¢ ¢18 měsíců: Umí postavit věž ze tří nebo čtyř kostek. Čmárá na papír tužkou nebo pastelkou. ¢2 roky: Obrací stránky v knize po jedné. Umí postavit věž ze šesti nebo sedmi kostek. Postupně umí navléknout ponožku a obléct botu. ¢ ¢3 roky: Umí kopírovat čárky a kolečka. Také kopíruje most postavený ze tří kostek. ¢ ¢Pohyb v životě dítěte ¢ SOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ ¢12 měsíců: Drží od sebe ruce a nohy při oblékání. Rozumí některým jednoduchým povelům. ¢ ¢18 měsíců: Dobře používá lžíci. Naznačuje potřebu jít na toaletu. Používá některá slova. ¢ ¢2 roky: Natahuje si boty a ponožky. Tvoří jednoduché věty. Říká si o jídlo a pití. ¢ ¢3 roky: Rozumí myšlence sdílení. Hraje si s ostatními. Zkouší uklízet. Používá vidličku. Obsah obrázku text, osoba, patro Popis byl vytvořen automaticky UČÍ SE NÁPODOBOU UČÍ SE NÁPODOBOU VÝŽIVA BATOLETE ¢Pestrá a vyvážená strava nám zajišťuje doporučený poměr základních živin, vitamínů a minerálních látek. ¢ALE myslíme na doporučení SZO- mateřské mléko mělo být nedílnou součástí ve stravě dítěte do dvou let. Obsah obrázku osoba, stůl, interiér, vsedě Popis byl vytvořen automaticky VÝŽIVA BATOLETE ¢ Po 1. roce života obohacujeme stravu obilovinami již s lepkem – žito, oves, ječmen, pšenice, ječné kroupy, ovesné vločky, těstoviny z celozrnných obilovin, polévku (méně slanou). ¢V 18. měsíci můžeme nabídnout rybu, nejdříve sladkovodní později mořskou a také maso (raději bio). ¢ ¢ ¢ Zkus si pustit video NECHUTENSTVÍ ¢Starší kojenec, batole a předškolní a školní děti by měli jíst 5x denně velmi pestrou stravu s dostatkem zeleniny. ¢Děti často pijí značně přeslazené nápoje a stejně přeslazené čaje. Tyto nápoje plné tzv. prázdných kalorií děti zasytí a pak není divu, že dítě nechce obědvat či večeřet. ¢Jídlo musí být chutné a musí vábit i zrak. ¢Nejdůležitější je zásada, že na talíři má být vždy jen tolik jídla, kolik je dítě schopno sníst. ¢Stále v myslích našich maminek přetrvává snaha hodnotit zdravý vývoj dítěte podle váhové křivky. Je to nesmysl!! Podstatně významnějším měřítkem prospívání dítěte je jeho růst! BĚŽNÁ ONEMOCNĚNÍ DĚTSKÉHO VĚKU ¢Onemocnění z potravin: salmonelóza, průjem, plynatost ¢Ušní: zánět středního ucha, infekce vnějšího zvukovodu ¢Alergie, astma ¢Močové cesty: pomočování, zánět moč. měchýře ¢Dýchací cesty: kašel, nachlazení, rýma, záněty hrtanu, mandlí, nosohltanu, průdušek, zápal plic, zvětšená nosní mandle ¢Oční: ječné zrno, šilhavost, zánět spojivek ¢Kožní: bradavice, ekzémy, lupénka, opar, koutky, vši ¢Infekční: chřipka, plané neštovice, příušnice, spála, spalničky, zarděnky (o každé nemoci vědět podrobnosti) ¢Neštovice ¢https://www.youtube.com/watch?v=grrFeiY5Yoo ¢ ¢Příušnice ¢http://www.priusnice.cz/ ¢ ¢Spála ¢http://spala.cz/ ¢ ¢Spalničky ¢https://www.ockovacicentrum.cz/cz/spalnicky ¢ ¢Zarděnky (Rubeola) ¢https://www.ockovacicentrum.cz/cz/zardenky ¢ ¢ ¢ ¢Další zdroje: ¢ ¢Dr. Tony Smith – Lidské tělo, Fortuna Print ¢Jitka Machová – Biologie člověka pro učitele, Nakladatelství Karolinum ¢Jar. Kotulán – Zdravotní nauky pro pedagogy, Brno 2005 ¢ DĚKUJI ZA POZORNOST Obsah obrázku osoba, interiér, malé, vsedě Popis byl vytvořen automaticky