PSYCHODIDAKTIKA Dětská pojetí světa DĚTSKÁ POJETÍ (UČIVA) ¢Souhrn subjektivních poznatků, osobních zkušeností, představ, přesvědčení, očekávání a emocí týkající se určitého fenoménu/učiva. ¢ ¢(Čáp, Mareš, 2001, s. 419) ¢ DĚTSKÁ POJETÍ SVĚTA ¢Jde o určitou dětskou koncepci světa, představu o světě. ¢Soubor dětských názorů na svět. ¢Dětská interpretace světa, jevů s nimiž se dítě setkává. ¢Dětská pojetí (koncepce) nebo také teorie plní zejména čtyři funkce: 1)dítě s jejich pomocí jev popisuje, 2)2) vysvětluje, 3)3) předpovídá, 4)4) získává návod, jak s jevem zacházet. ¢(Škoda, Doulík, 2011) DĚTSKÁ POJETÍ ¢Dítě si vytváří si svůj pohled na to, jaký je svět a jak funguje. Dochází k němu na základě vlastních zkušeností a prožitků. ¢Dětská pojetí jsou svébytné představy o obsahu pojmů, které si dítě vytváří samo a které neodpovídají vědeckému poznání. ¢Slouží dětem k vysvětlování a předpovídání toho, co se kolem něj děje (Mareš, 2013, s. 395). ¢Dětská pojetí /prekoncepty nelze označit za chybné, jsou předvědecké, je to předpojmové stadium. ¢Jsou to nepřesné, laické, naivní, subjektivní představy o pojmu. TERMINOLOGIE (MAREŠ, OUHRABKA, DOULÍK) ¢Terminologie je nejasná, nejednotná ¢Dětská pojetí ¢Žákovo pojetí ¢Žákova interpretace ¢Dětské/žákovské prekoncepty ¢Spontánní představy ¢Dětská porozumění ¢Naivní teorie ¢Mentální reprezentace ¢Miskoncepty, paralelní koncepty ¢Dětské koncepty (mohou v sobě zahrnovat prekoncepty, miskoncepty, koncepty, mentální mapy, emocionální prožitky) ¢ ¢ DĚTSKÁ POJETÍ A VNITŘNÍ POZNATKOVÉ SYSTÉMY ŽÁKŮ ¢Dětská pojetí - je souhrn žákových subjektivních poznatků, představ, přesvědčení, emocí a očekávání týkající se nějakého pojmu. ¢Získává je vlastní zkušeností je intuitivní, trvalé, ale také rigidní (těžko se ho dítě vzdává). ¢Ukládá se do dlouhodobé paměti. ¢Vytváří vnitřní poznatkový systém dítěte. ¢Je jedinečnou, individuální charakteristikou žáka. ¢V současné době stále častěji ovlivňována informacemi, co žáci nacházejí na internetu a často nekriticky přijímají. RŮZNÉ NÁZVY ¢Naivní teorie dítěte children´s naive theories ¢Dětské naivní koncepce children´s naive conceptions ¢Implicitní teorie dítěte children´s implicit theories ¢Dětské dosavadní koncepce chidren´s prior conceptions ¢Dětské prekoncepce children´s preconceptions ¢Dětské subjektivní pojetí children´s conception ¢Dětské představy children´s beliefs. ¢ VNITŘNÍ POZNATKOVÝ SYSTÉM ¢Je rigidní, založený na zkušenosti a prožitku dítěte. ¢ ¢Obsahuje dětská pojetí, naivní dětské představy/ prekoncepty (jsou součástí myšlenkových procesů dítěte). ¢ ¢Z pohledu dospělých mohou být naivní, nesmyslné, chybné. Z pohledu dítěte jsou smysluplné, začleněné do systému, vnitřně logické. SPONTÁNNÍ UČENÍ ¢Děti poznávají svět spontánně, spontánní učení dětí je efektivní protože: ¢Objevování něčeho nového je radostí ¢Je přiměřené individuálním schopnostem dítěte ¢Dítě zažívá úspěch ¢Informace jsou přijímány více smysly současně ¢ Je spojeno s individuálním prožitkem a zkušeností ¢Přijímané informace vytvářejí asociační vazby s již osvojenými poznatky ¢Není spojeno a nadměrným stresem DĚTSKÁ POJETÍ - STRUKTURA (Škoda, Doulík 2011, Čáp, Mareš 2001) ¢Kognitivní dimenze - obsah a rozsah pojmů, vztahů, znalostí, vědomostí, vzniká záměrně i spontánně, je především předmětem cílené výuky (porozumění jevu). ¢Afektivní dimenze - postoj, hodnoty, přesvědčení, emoce, individuální zkušenost (hodnoty, postoje, přesvědčení, emoce,..). ¢Konativní – žákovy snahy jednat určitým způsobem při práci s daným učivem (co s tím já mohu udělat, co s tím dělají ostatní děti, dospělí). ¢Zastrukturování pojmu - v kognitivní mapě, vztahy, hierarchie ¢Plasticita - schopnost reagovat na další informace ¢Doulík, Pavel.Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů.Studia Paedagogika, Ústí n.L., 2005. ISBN 80-7044-697-8. ¢Čáp, J., Mareš J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. DĚTSKÉ POJETÍ RŮZNÝCH FENOMÉNŮ - VÝZKUMY ¢Život (Doulík, Škoda, Hajer-Mullerová, 2005) ¢Fotosyntéza ( Osuská, Pupala, 1997) ¢Ekosystém (Jelemenská, 2007) ¢Zeměkoule (Vosniadou, 1992) ¢Mapa Evropy (Gavora, 1992) ¢Zdraví a nemoc (Mareš, 1993, Mareš 2003, Dvořáková 2007, Librová 2007,) ¢Zdraví a nemoc, rakovina, smrt (Žaloudíková, 2013, 2014, 2015) ¢Pacientovo pojetí zdraví (Vachková, Mareš, 2009, 2010) ¢Energie, hoření, hustota, jed, droga, plast (Škoda, Doulík, 2005) ¢Tělesné postižení (Hladíková, 2012) ¢Žákovské miskoncepce přírodovědného učiva (Kubiatko et al, 2007) Ptáci ¢A další DIAGNOSTIKA ¢Kresba ¢Rozhovor polostrukturovaný ¢Fenomenografické interview ¢Fenomenografická analýzy textu a kreseb ¢Pojmové mapování (strukturální složky pojetí) ¢Vnitřní poznatkový systém žáka, znalostní struktura ¢Mentální mapy (T. Buzan, A. Buzan) ¢Dotazník – otevřené otázky ¢Didaktické testy kognitivní hledisko – vědomosti ¢(co si myslíš, popiš svou představu,…) VYUŽITÍ DĚTSKÝCH PREKONCEPTŮ OPTIMALIZACE A ZEFEKTIVNĚNÍ PRÁCE UČITELE ¢Umožní efektivněji ovlivňovat postoje a hodnoty žáků, když známe afektivní složky dětských pojetí. ¢Pomůže zjistit příčinu neprospěchu žáka, když známe polohu fenoménů v mentálních mapách, má vysokou kvalitativní i kvantitativní hodnotu v systému poznání žáka. ¢Zjistíme aktuální stav poznání žáků, jiné než před 10lety, důležitost práce učitele, flexibilnější než učebnice. ¢Přiblíží školní vzdělávání běžnému životu, vnitřní motivace, pro žáka zajímavější, interiorizace poznatků. ¢ ¢ VYUŽITÍ DĚTSKÝCH PREKONCEPTŮ OPTIMALIZACE A ZEFEKTIVNĚNÍ PRÁCE UČITELE ¢Pomohou učiteli vymezit opěrné pojmy jednotlivých tematických celků (stěžejní). ¢Vymezí klíčové pojmy a jejich vzájemné vztahy, nutné pro pochopení učiva, východisko při tvorbě učebnic, didaktická stránka, metodika. ¢Odhalí miskoncepty, paralelní koncepty. ¢Podpoří individuální přístup k žákovi ve výuce. ¢ PRAKTICKÝ ÚKOL Č. 1 : ZJIŠTĚNÍ DĚTSKÝCH POJETÍ RŮZNÝCH FENOMÉNŮ/UČIVA ¢1) Obrázek ¢Instrukce: Namaluj a popiš, co pro děti jako jsi ty, znamená zdraví/nemoc, pojem droga(tabák, alkohol,..), smrt/život, Co potřebuje rostlina k životu? Co je ekosystém? Jak funguje trávicí soustava v lidském těle? Co je imunita? Co je to plast? ¢(Co děláš proto, abys byl zdravý? Co způsobuje, že jsi nemocný? Co děláš proto, abys nebyl nemocný? Jak dýchá rostlina? ……..) ¢ ¢2) Polostrukturovaný rozhovor ¢Co jsi nakreslil/a? Můžeš to blíže vysvětlit? Co ještě bys nakreslil/a? Můžeš to více popsat? Co ještě můžeš k obrázku říct? Co dále bys k tomu dodal/a? Co bys tam určitě nenakreslil/a? LITERATURA ¢ČÁP, J., Mareš, J. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, s. 411-440. ¢ ¢ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. s. 87-121. ¢ ¢Mareš, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. s. 388-427. ¢ ¢Doulík, P. Geneze dětských pojetí vybraných fenoménů. Studia Paedagogika, Ústí n.L., 2005. ISBN 80-7044-697-8. ¢