PSYCHOLOGIE VE ŠKOLNÍ PRAXI Strategie učení - Mentální mapy, myšlenkové mapy, pojmové mapování LITERATURA ¢Mareš, J. (2012) Pedagogická psychologie. Praha: Portál. ¢Čáp, J. (2001). Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál. ¢Buzan, T., Buzan, B. (2012). Myšlenkové mapy. ¢Brno: Bizbooks. ¢Fisher, R. (2011). Učíme děti myslet a učit se. Praha: Portál. ¢ ¢ ¢ ¢ STRATEGIE UČENÍ ¢Procesy učení a vyučování mají své zákonitosti, které je nutné poznat a využívat, aby tyto procesy byly dostatečně efektivní. ¢Umět se učit je základní klíčová kompetence obsažena v RVP ZV, ke které směřuje vzdělávání. ¢Důležité je poznat individuální charakteristiky učících se studentů, poznat proces utváření jejich vnitřních poznatkových systémů. ¢Učitel by měl znát principy didaktické rekonstrukce jako přibližování vnitřních poznatkových systémů žáků k aktuálnímu stavu poznání. ¢Konkrétní didaktické aplikace ve vymezení efektivních metod učení a vyučování s využitím optimálních učebních a vyučovacích strategií MYŠLENKOVÉ MAPY ¢Jednou z efektivních strategií učení je myšlenkové mapování. ¢Zakladatel je Tony Buzan, který od 70. let minulého století uvedl tuto metodu efektivního učení (Mind maps, mentální mapování Mind mapping). ¢Mentální mapy pomáhají generovat nápady, koncepce a postupy myšlení, výsledek našeho myšlení, nalézat podstatné prvky, pojmy, souvislosti mezi nimi. ¢Pomáhá vizualizovat myšlenky, eliminuje lineární myšlení, usnadňuje uložení do paměti, využívá paprskovité myšlení podobně jako systém nervové tkáně. ¢ ¢ MYŠLENKOVÉ MAPY ¢Naše schopnost zpracovávat a uložit přijímané informace závisí na mnoha miliardách nervových buněk, které jsou propojeny synapsemi, nervovými vlákny, neurotransmitery. ¢Myšlenková mapa spojuje obrazovou, zvukovou, a pojmovou formu informací, oslovuje logickou a mechanickou paměť, vytváří vztah mezi senzorickou, krátkodobou a dlouhodobou pamětí. ¢Síla vizualizace tví v tom, že si lépe zapamatujeme obraz mapy než v případě lineárního vyjádření. ¢Myšlenková mapa nás nutí využívat logickou paměť, usnadňuje pochopení informace a pomáhá k její paměťové fixaci. ¢ MYŠLENKOVÉ MAPY ¢Myšlenková mapa je prostředkem efektivního propojení jednotlivých úrovní paměti (senzorická, krátkodobá, dlouhodobá). ¢Mapa je jednoduchá, přehledná, logickým uspořádáním zvyšuje úroveň aktuálního vnímání. ¢Z toho plyne velké množství informací, které je zachyceno v senzorické paměti. ¢Díky tomu je krátkodobá paměť schopna nalézt a vytřídit podstatné informace. ¢Celkové schéma koncepce v myšlenkové mapě se dobře ukládá do dlouhodobé paměti. ¢ MYŠLENKOVÁ MAPA ¢Naše myšlení je paprskovité, i myšlenkové mapy vždy vychází z centrálního obrazu. ¢Myšlenková mapa je obrazovým vyjádřením paprskovitého myšlení. Jde o proces, jakým lidský mozek přemýšlí. ¢Myšlenková mapa je vizuální nástroj pro holistické myšlení, který podporuje všechny funkce mozku (pamět, kreativitu, přemýšlení, učení. ¢Myšlenková mapa je záznam procesu myšlení, nejedná se o organizační diagram nebo schéma. Mapa zachycuje myšlenky, důvody, následky, podmínky, okolnosti, procesy. MYŠLENKOVÉ MAPY ¢Je dynamická, nekonečná a velká. Musí se vejít na jednu plochu, nelze ji stránkovat, rozdělovat nebo přerušovat. Mapa je organismus, ekosystém. ¢Obsahuje množství prvků, grafik, obrázků, odkazů, množin a nápisů. Jako příroda, jako strom. ¢Myšlenkové mapy jsou graficky zpracovanou napodobeninou procesů probíhajících v mozku a jsou navrženy tak, aby mozek využíval maximum svých schopností. Opírají se o fakt, že lidský mozek myslí multilaterálně, nikoli lineárně.[1] ¢ ¢ MYŠLENKOVÉ MAPY ¢Myšlenkové mapy – myšmapy. ¢Mapy používal třeba Leonardo da Vinci. Nejsou tedy vynálezem 20. století. Jsou ověřeným klíčem k vašemu mozku. ¢Myšlenková mapa (někdy také mentální mapa) je grafické uspořádání klíčových slov, doplněné obrázky vyznačující vzájemné vztahy a souvislosti. Může být využívána například k učení, plánování nebo řešení problémů. ¢Jde o znázornění pojmů v jejich souvislostech. ¢Převádí verbální projev do podoby obrázku. ¢ ¢ ¢ ¢ PRINCIP TVOŘENÍ ¢Do středu mapy zakreslíme klíčový objekt, jedná se o centrum naší pozornosti – jádro myšlenkové mapy. ¢Začínáme hlavními tématy, jež s hlavním objektem přímo souvisí, a z nich pokračujeme dále vzdálenějšími motivy. ¢Větve mají svá klíčová slova, popřípadě ilustrace, obrázky ¢Jednotlivé klíčové pojmy jsou asociačními podněty, které by nám měly umožnit vybavit si celkovou informaci.[2] ¢V koncepci myšlenkových map je jasně patrná metoda řetězení. ¢ POSTUP ¢Začněte ve středu papíru hlavním námětem. ¢Využijte obrázků, symbolů, kódů. ¢Vyberte hlavní témata a zdůrazněte jejich důležitost pomocí velkých, malých nebo tučných písmen. ¢Využijte barev. ¢Vytvořte si svůj osobní styl tvorby myšlenkových map. ¢ ¢ SROVNÁNÍ S LINEÁRNÍM ZÁPISEM ¢Podle Buzana 95 % gramotné světové populace 21. století využívá tři základní nástroje zápisu poznámek. Mezi tyto nástroje patří: ¢Lineární záznamy (psáno rovně, chronologicky, hierarchicky, dodržování gramatické správnosti) ¢Znaky (písmena, slova, čísla) ¢Kritické přemýšlení (větší důraz na uspořádání než na obsah). ¢ ¢Nejčastěji používáme slova, čísla, věty, řádky, seznamy, logiku, kritické myšlení a jedinou barvu. SROVNÁNÍ S LINEÁRNÍM ZÁPISEM ¢Mezi nevýhody lineárních zápisků patří to, že v kvantu textu před námi ukrývají klíčová slova nebo je rozdělují každé na jinou stránku, což brání proudu volných asociací a jejich vzájemnému propojování. ¢Jedna stránka se podobá druhé. ¢Z velkého množství poznámek pramení frustrace. ¢ Plýtvají naším časem, zbytečně se jimi prodíráme, vracíme a ztrácíme se v nich. SROVNÁNÍ S LINEÁRNÍM ZÁPISEM ¢Kreativita a paměť zde dohromady nemají prostor. Jsou jednou z příčin ochladnutí lásky ke vzdělání. ¢Využívají jen některé části mozku. Většinou je potřeba je doma znovu předělat v případě, že se mluvčí nechal vést volnými asociacemi, čímž v našem lineárním textu způsobil pořádný zmatek. VÝHODY ¢Mezi hlavní výhody myšlenkových map patří především fakt, že se díky nim lépe učíme a více si pamatujeme. ¢Jasně zachycují podrobnosti jako celek, tím umožní mozku vnímat danou problematiku komplexně, čímž předchází mentálnímu nepořádku. ¢Mozek vnímá souvislosti, které si může vzájemně asociovat. Šetří čas, ať už se jedná o jejich vytváření nebo učení. ¢A to hlavní na závěr – myšlenkové mapy mozek jednoduše baví. ¢ NEVÝHODY ¢Mezi hlavní nevýhody zpravidla řadíme skutečnost, že se stávají nevyhovujícími v případě, že je potřeba do mapy vložit delší text. ¢ Nejsou dostatečně rozšířeny mezi populací, z čehož pramení, že jim většina lidí nerozumí a někteří se jim ani porozumět nesnaží, jelikož příliš lpí na svých zvycích. ¢Není vždy úplně snadné plně porozumět cizí mapě. ¢Vyhovuje především lidem s vizuálním typem paměti (90 % populace). PROGRAMY PRO TVORBU MYŠLENKOVÝCH MAP SOFTWARE ¢Bubbl.us – umožňuje také sdílet mapy online. ¢Edraw Mind Map – silný a propracovaný nástroj zdarma. ¢FreeMind ¢Freeplane ¢Mind Map Architect ¢Pimki ¢VUE – Visual Understanding Environment (česky vizuální prostředí k porozumění) ¢Wikimindmap – umožňuje automaticky generovat mapy ze vzájemně provázaných článků z Wikipedií. ¢Wikka Wiki ¢ VYTVÁŘENÍ MYŠLENKOVÝCH MAP ¢EasyMind - mapy v nástroji Confluence ¢3D Topicscape – podporuje 3D mapy ¢SimpleMind ¢Comapping – umožňuje sdílet mapy online. ¢iMindMap ¢Inspiration Software ¢MindManager – dříve MindMan ¢MindMapper ¢ VYTVÁŘENÍ MYŠLENKOVÝCH MAP ¢MindMeister ¢Mindomo – umožňuje sdílet mapy online. ¢NovaMind ¢OmniGraffle ¢OpenMind ¢SmartDraw ¢Solution Language Tool ¢XMIND ¢ Creately ¢ KNIHY PRO DĚTI A JEJICH UČITELE https://img-cloud.megaknihy.cz/162403-original/16fdfb781c423649fd97d8978c59e415/myslenkove-mapy-pro -deti.jpg