Psychologie ve školní praxi podzim 2021 Seminář, témata seminárních prací 1. Vyučovací styl učitele – vyučovací styly učitele, historické kořeny, klasifikace, hlavní rysy, autodiagnostika -dotazníky Teaching style inventory, rozhovor, metafora. (Fenstermacher, G. D. Soltis, J. F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál 2008, ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011; KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011; Mareš J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013). 2. Učební styl žáka – strategie učení, kognitivní styl, model struktury učebního stylu, klasifikace, diagnostika, možnosti jeho ovlivňování, autoregulace učení, mýty, kritika, nový pohled na výzkum učebních stylů žáka (ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011; MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998; FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003; RIEFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1996; KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011). 3. Dětská pojetí učiva a jejich využití ve výuce – dětská pojetí, struktura dětských pojetí, vznik pojmů, diagnostika, vnitřní poznatkové systémy žáka, mylná pojetí, paralelní dětská pojetí, edukační aplikace. (ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada; 2011, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007; Mareš J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013). 4. Psychodidaktika – vymezení, využití při učení a vyučování, aplikace v pedagogické praxi. (ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011; ŠTECH, S. Psycho-didaktika? Pedagogika, 1995, roč. XLV, s. 307-308; ŠTECH, S. Psychodidaktika jako obrat k tématu účinného vyučování. Pedagogika, 2004, roč. LIV, č. 1, s. 58-63; ŠVEC, V., HRBÁČKOVÁ, K. Psychodidaktika – módní nebo moderní pojem? In: Doležalová, J. (ed.) Didaktika – opora proměn výuky? Hradec králové: Gaudeamus, 2004, 15-17). . 5. Teorie učení z pohledu současného vzdělávání – teorie behaviorální, kognitivně psychologické, humanistické, vzdělávací koncepce transmisivní, interpretativní, autonomní. (KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011; BETRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Potrál, 1998). 6. Konstruktivistická teorie v praxi – pedagogický konstruktivismus, individuální konstruktivismus a sociální konstruktivismus, role učitele, role žáka, využití v praxi. (KOSÍKOVÁ, V., Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011, ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007, ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011; Mareš, J. Pedagogická psychologie, Praha: Portál, 2013.) 7. Strategie učení – myšlení jako schopnost řešit problémy, rozvoj metakognice a tvořivosti, osvojování vědomostí, kognitivní svébytnost, autoregulace učení (MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998, ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011; Mareš J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013; KOSÍKOVÁ, V., Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011). 8. Učitelovo pojetí výuky – vymezení pojmu, struktura, funkce, vývoj, diagnostika. (ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007, KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011; Mareš J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013). 9. Myšlenkové mapy ve škole – vizualizace učiva, tvorba myšlenkových map a jejich využití ve škole, příklady praxe. Buzan, T. Buzan B. Myšlenkové mapy. Brno: Bizbook 2012, FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003; Mareš J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013). 10. Utváření pojmů a kognitivní vývoj – myšlení, kognitivní vývoj (Piaget, Bruner, Vygotský) aplikace teorií kognitivního vývoje v praxi učitele. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003; Mareš J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013; ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007; ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011). 11. Neurofyziologické základy paměti a učení – modely učení a paměti, utváření paměťové stopy, mozek a jeho funkce, spánek a učení, aplikace v procesu učení a vyučování. (FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003; ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007; ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011). 12. Volné téma Literatura: MAREŠ J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2007. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2003. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. KOSÍKOVÁ, V. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada, 2011. 1. BUZAN , T. BUZAN, B. Myšlenkové mapy. Brno: Bizbooks, 2012. 2. CANGELOSI, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994 3. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK, 1993 4. MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998 5. MAREŠ, J., OUHRABKA,M. Žákovo pojetí učiva. Pedagogika, 42, 1992, 1, s. 83-94. 6. MAREŠ, J. SKALSKÁ, H. LSI-dotazník stylu učení pro žáky základních a středních škol. Psychológia a patopsychológia dietata, 29, 1994, 3, s. 248-264. 7. MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: DVU MU, 1996. 8. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 2005. 9. STERNBERG, R. J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002. 10. ŠVEC, V., HRBÁČKOVÁ, K. Psychodidaktika – módní nebo moderní pojem? In: Doležalová, J. (ed.) Didaktika – opora proměn výuky? Hradec králové: Gaudeamus, 2004, 15-17. 11. ŠTECH, S. Psycho-didaktika. Pedagogika, 1995, roč. XLV, s. 307-308. 12. ŠTECH, S. Psychodidaktika jako obrat k tématu účinného vyučování. Pedagogika, 2004, roč. LIV, č. 1, s. 58-63). Pokyny k seminární práci: - Rozsah 3A4 - Citace podle APA - Struktura: 1) teoretická část (citace literatury, syntéza alespoň 3 zdrojů) 2) studentův pohled na problematiku 3) příklad z praxe 4) závěr 5) seznam literatury - Nahrát do odevzdávárny v ISu do 3.1. 2022 Je možné si vybrat buď z témat výše uvedených, nebo provést jeden praktický úkol. Praktický úkol: 1) Popsat své pojetí výuky (můj prekoncept) 2) Zjistit svůj učební styl podle dotazníku D. Kolba LSI IIa 3) Zjistit žákovské pojetí zvoleného fenoménu/pojmu/učiva Více k úkolům v prezentaci. Kritéria hodnocení: - Využít nejméně 3 zdroje literatury - Uvést praktický příklad - Vyvodit vlastní závěr 1)Úkol : Popište své pojetí výuky Napište své odpovědi na otázky a doplňte nedokončené věty ve formuláři, viz materiály v ISu 2)Úkol : Zjistěte svůj styl učení Využijte dotazník LSI IIa (Kolb, 1989) a určete svůj učební styl,viz materiály v ISu Struktura: ¢ 1) Zamyslete se nad svými postupy učení. ¢ 2) Navrhněte možnosti zlepšení postupu učení. ¢ 3) Jak zvýšit efektivitu svého učení (vizualizace, poslech, diskuse,..) ¢ 4) Jak zlepšit prostředí. ¢ Pokuste se o analýzu svého vlastního stylu učení. ¢ Doporučte nové postupy učení se záměrem zvýšení efektivity. 3)Úkol : Zjištění dětských pojetí různých fenoménů Vyberte si nějaký fenomén, aktuální učivo, a zjistěte dětský pohled na tento fenomén. Instrukce: Obrázek ¢ Namaluj a napiš, co pro děti jako jsi ty, znamená zdraví/nemoc, pojem droga(tabák, alkohol,..), smrt/život, ekosystém, koloběh vody v přírodě, co potřebuje rostlina k životu, a jiné. ¢ Polostrukturovaný rozhovor Co jsi nakreslil/a? Můžeš to blíže vysvětlit? Můžeš to popsat? Co ještě bys nakreslil/a? Můžeš to více popsat? Co ještě můžeš k obrázku říct? Co dále bys k tomu dodal/a? Co bys tam určitě nenakreslil/a?