Prezentace kritického didaktického incidentu Zdroj obrázku a tázacích otázek v prezentaci: http://tw.classf0001.uschoolnet.com/css000000218303/cm4k-1415356315-7049-8613.pdf Popis události •Co se stalo? • Žačka primy ( 6. třídy) osmiletého gymnázia se přihlásila s dotazem, zde náhodou odpověď na otázku není jiná, než jsem navrhla já. •Kdy se to stalo? •K situaci došlo přibližně v druhé polovině vyučovací hodiny. • Kde se to stalo? •Prima osmiletého gymnázia. •Koho se to týkalo? •Událost se odehrála mezi mnou a žačkou, která mě upozornila na mou chybu. Popis celé události Během mé v pořadí asi 3. vyučovací hodiny zeměpisu, kdy jsem s dětmi opakovala látku Čas a časová pásma, se mě jedna slečna během společné kontroly pracovního listu zeptala, zda náhodou výsledek daného cvičení – změna data při přechodu datové hranice, není jiný, než jsem řekla já. Znejistěla jsem a snažila jsem se co nejrychleji zjistit, jestli jsem opravdu udělala chybu. V tu chvíli mi však přišlo, že nejsem vůbec schopná se na vyřešení problému soustředit, protože jsem zkrátka nečekala, že bych se mohla splést a trochu mě to rozhodilo. Slečně jsem řekla, že se s ní podívám do atlasu, zda má tedy pravdu, a nakonec jsem jí řekla, že mám pravdu já, i když jsem si úplně jistá nebyla. Avšak pořád mi to vrtalo hlavou, tak jsem se pak ještě po hodině zeptala učitele zeměpisu, jak to tedy je správně . Ten dal za pravdu studentce. Musím říct, že v tu chvíli jsem se za sebe trochu zastyděla, že jsem si nedokázala přiznat svou chybu a nedala jsem si více práce s vyřešením situace v hodině. Úloha, které se problém týkal Návrh jak situaci řešit jinak •Pochválit žačku, za to, že si všimla mého omylu a upozornila na něj •Lépe se soustředit na vyřešení problému v hodině a dokázat si přiznat svou chybu •Každý se občas splete, nebrat si malá selhání osobně •Zapojit celou třídu do vyřešení problémové otázky? • •Co na to Trip (2011)? • •