Předmět Půda a biota Předpoklady (ve vyučovacím jazyce): Elementární středoškolské znalosti o půdním prostředí, podmínkách života pro rostliny a živočichy, dále práce s mapou a jejím obsahem. Cíle: Student by měl získat přehled o půdě a jejím významu pro biosložku. Dále zařazení půdy v rámci přírodních složek krajiny a její ochraně na národní úrovni. U živé složky fyzickogeografické sféry by měl pochopit rozmístění stanovišť (menší území, ekosystémy až po biomy), adaptaci druhů na přírodní podmínky. Z řady adaptačních opatření odvodit základní biogeografická pravidla a důvody migrace živočichů. Jak přirozené migrace, ale také podmíněné lidskou činností včetně klimatické změny. Zařadit v rámci společnosti ochranu druhů a jejích území, v nichž probíhají řízené zásahy. Trendy pro budoucnost v oblasti půd, návazně bioty a zvířeny a vazeb uvnitř ekosystémů. Požadavky k zápočtu a ke zkoušce: Požadavky k zápočtu: Účast na cvičeních, odevzdání seminárních prací. Požadavky ke zkoušce: znalost základních poznatků v rozsahu stanoveném obsahem předmětu podle přednášek a doporučené literatury. Zkouška písemná část (potřebných 60% bodů). Literatura: * Doporučená: Horník S. (1986). Fyzická geografie, II. Praha, Státní pedagogické nakladatelství, 319 s. SPN 66-01-23/1 * Doporučená: Tomášek M. (2015). Půdy České republiky. ČGS Praha, 112 s. ISBN 978-80-7075-861-8 * Doporučená: Němeček a kol. (2001). Taxonomický klasifikační systém půd. Praha, ČZU, 78 s. ISBN 80-238-8061-6, elektronická verze 2008 dostupná na https://adoc.pub/taxonomicky-klasifikani-system-pd-eske-republiky-nmeek-j-a-k.html * Doporučená: Miko L., Hošek M. (2009). Příroda a krajina ČR, zpráva o stavu 2009. MŽP ČR a AOPK ČR, 102 s. ISBN 9788087051702 808705170X * Doporučená: Demek, J. Mackovčin P. eds. (2014). Zeměpisný lexikon ČR: Hory a nížiny. 3. doplněné vydání, Mendelu Brno, 610 s. nebo Demek, J. Mackovčin P. eds. (2006). Zeměpisný lexikon ČR: Hory a nížiny. 2. přepracované vydání, AOPK ČR Praha, 582 s. * Doporučená: Mlíkovský J., Stýblo P. (2006). Nepůvodní druhy flóry a fauny ČR. ÚVR ČSOP Praha, 495 s. Obsah přednášek Skladba témat pro akademický rok 2021/2022 – přednášky budou řešeny výukou v učebně § Úvod – Půda a její složky (1): co je půda, z čeho skládá a jaké procesy v ní probíhají § Funkce půdy a její využití (2): půda jako prostředí pro organismy § Klasifikační systémy půd a ochrana půdy (3): rozdělení půd podle složení a procesů vzniku § Biogeografie pojmy (4): základní pojmy vědního oboru a vývoj předmětu studia § Faktory prostředí pro rostliny a živočichy (5): prostředí a jeho složky jako limity pro růst a rozmnožování § Rozšíření organismů a migrace (6): adaptace na prostředí a přesuny popř. Stěhování za účelem potrevní nabídky nebo rozmnožování § Zonalita v biogeografii a adaptace(7): zonalita druhů a adaptace, biogeografická pravidla § Biomy I (8): polární oblasti, tundra, tajga § Biomy II (9): lesy mírného pásma, stepi, tvrdolisté lesy § Biomy III (10): pouště, savany, subtropické a tropické lesy § Biodiverzita a hot spots (11): rozmanitost druhů ve všech úrovních mikro, mezzo I makroformách § Ochrana druhů a stanovišť (12): ochrana druhů a stanovišť na národní I mezinárodní úrovni §