PREVENCE SYNDROMU VYHOŘENÍ Pavla Kremserová I. PRVNÍ BLOK 9:00 – 11:30 II. PŘESTÁVKA NA OBĚD 11:30 – 13:00 III. DRUHÝ BLOK 13:00 – 15:30 CO NÁS DNES ČEKÁ? I. NĚCO MÁLO O SYNDROMU VYHOŘENÍ (SV) II. JAK POZNÁME, ŽE SE NĚCO DĚJE? III. CO S TÍM MŮŽEME DĚLAT? IV. JAK PŘEDEJÍT SV? JAK JSEM NA TOM? Úkol: Pokuste se vyplnit dotazník tak, jak cí8te, že se věci opravdu mají. Tak se můžete dozvědět kousek pravdy o sobě. • BQ < 42 (dobrý výsledek z hlediska psychického zdraví) • 42 < BQ < 63 (výsledek je ještě uspokojivý) • 63 < BQ < 84 (doporučuje se zamyslet se nad životním stylem, pocitem smysluplnosA života…) • 84 < BQ < 105 (zde je již možno považovat přítomnost syndromu psychického vyčerpání za prokázanou) • BQ > 105 (tento stav je třeba považovat za alarmující, doporučuje se obráAt na psychologa či psychoterapeuta) PROČ JE DŮLEŽITÁ PREVENCE SYNDROMU VYHOŘENÍ V průběhu krátké doby: • přibývá objem práce • sílí časový tlak • zrychluje se tempo okolního světa • zvyšuje se tlak na používání technologií (covid, online výuka) • tlak na efektivitu a flexibilitu • technologie se mění a vyvíjí během krátké doby CO JE SYNDROM VYHOŘENÍ? Co je syndrom vyhoření? Syndrom vyhoření neboli burnout syndrome je psychický stav, pro který je typický: • ztráta profesního zájmu • pocity zklamání • celková vyčerpanost • beznaděj • apatie Odborná definice pro náročné „Vyhoření je definováno a subjek5vně prožíváno jako stav fyzického, emocionálního a mentálního vyčerpání, způsobeného dlouhodobým působením v situacích, které jsou emocionálně mimořádně náročné. Tato emocionální náročnost je nejčastěji způsobena spojením velkého očekávání s chronickými situačními stresy.“ (Pines, Aronson) Jednoduše Postižený ztrácí zájem o svoji práci, spokojuje se s každodenním stereotypem, rutinou. Nevidí důvod pro další sebevzdělávání, osobní růst, snaží se přežít, nemít problémy. Ještě jednodušeji Vyhoření je tedy důsledek nerovnováhy mezi profesním očekáváním a profesní realitou a mezi ideály a skutečností. Otázka: Jaké konkrétní skupiny jsou nejvíce ohroženy? • Lékaři • Zdravotní sestry • Učitelé • Psychologové • Sociální pracovníci • Manažeři • Policisté • Matky na rodičovské Úkol: Zkuste najít společné znaky těchto profesí: • Lékaři • Zdravotní sestry • Učitelé • Psychologové • Sociální pracovníci • Manažeři • Policisté • Matky na rodičovské Úkol: Zkuste najít společné znaky těchto profesí: • komunikace s lidmi • dlouhotrvající proces změny • neovlivnitelné okolnosti • citové zaujetí • pomáhající profese • … JAKÉ JSOU PŘÍZNAKY SYNDROMU VYHOŘENÍ? Subjektivní příznaky • mimořádně velká únava • snížené sebehodnocení • pocit snížené profesionální kompetence • špatné soustředění • snadné podráždění (iritabilita) • pocity odcizení (depersonalizace) • aj. • Po delší dobu (např. řadu měsíců) trvající sníženou výkonnost. • Tato okolnost je pozorovatelná, zjistitelná např. kolegy, ale především „přijímateli“: tj. žáky, studenty, rodiči, vedením Objekivní příznaky: FÁZE SYNDROMU VYHOŘENÍ? NADŠENÍ pracujeme nad rámec svých povinnosF, plni ideálů a do práce se těšíme STAGNACE začneme slevovat ze svých představ, potřeby žáků nás začínají unavovat, vyhýbáme se jim FRUSTRACE jsme zklamáni ze svého povolání APATIE vyhýbáme se komunikaci s žáky a kolegy, děláme jen to nejnutnější, nemáme zájem o další vzdělávání VYHOŘENÍ negativní postoj vůči sobě samému, vyhýbáme se profesním požadavkům, ztráta pocitu zodpovědnosti a schopnost radovat se, agresivita, únava, … DŮSLEDKY Důsledky SV: • ztráta smyslu života – celková beznaděj • ztráta pozi:vního vnímání sebe sama (snížení sebedůvěry) • únava a pokles výkonu • deprese a úzkos: • poruchy pamě:, soustředění a spánku • psychosoma:cké poEže (trávící trakt, sexualita, kardiovaskulární systém apod.) • zášť a hořkost • tendence k návyku na psychoak:vní látky – alkohol, tabák, přejídání se • poruchy ve vztazích