Vybraná přednášená témata (z nich vychází obsah testu): 1. Vývojová psychologie - vymezení, metody, základní pojmy Pojetí vývoje: fylogeneze, antropogeneze, kulturní geneze, ontogeneze, aktuální geneze Činitelé vývoje; vztah dědičnosti a prostředí Základní metody - longitudinální a průřezový výzkum, anamnéza a katamnéza, srovnávací studie dvojčat, osoby v extrémních podmínkách 2. Periodizace psychického vývoje Celoživotní („life-span", biodromální) periodizace (E. Erikson), periodizace určitého úseku (S. Freud) nebo podle určité funkce (J. Piaget); historické periodizace (J. A. Komenský-„školy") Vývojová změna, vývojové mezníky - biologické, psychologické, sociální Kritická a senzitivní vývojová období Vymezení vývojových období podle M. Vágnerové Pojetí vývojových úkolů, krizí a konfliktů E. Eriksona, charakteristika jednotlivých období 3. Raný vznik citové vazby (pouta, přilnutí... attachment; J. Bowlby, M. Ainsworthová) Východiska: psychodynamické teorie raného vývoje: S. Freud a význam raného vývoje, principy holding, kontejnment a mentalizace; etologie - K. Lorenz - imprinting, experimenty s mateřskou deprivacíu makaků (H. Harlow) Principy: vnitřní pracovní model (vztahů a sebe) Typy vazby (jistá, nejistá - vyhýbavá, odmítavá/ambivalentní, dezorganizovaná) - okolnosti vzniku, projevy; chování dětí s různým typem vazby v testu neznámé situace a v běžném životě 4. Citová a sociální deprivace v dětství (Z. Matějček, J. Langmeier) Podmínky vedoucí k deprivaci; případy extrémní izolace („vlčí děti"...), hospitalismus, deprivace v rodině Základní vývojové potřeby podle Z. Matějčka Typické projevy deprivace v různých věkových obdobích Typy deprivovaných dětí (relativně kladně přizpůsobený, se zvýšením intenzity nenasycených potřeb, apatický/útlumový, se substitutivním zvýšením intenzity jiných tendencí, typ sociálně hyperaktivní a sociálně provokativní) 5. Teorie kognitivního a morálního vývoje J. Piaget - kognitivní vývoj; principy asimilace a akomodace v procesu ekvilibrace Stádia kognitivního vývoje podle Piageta - charakteristiky a časové vymezení Zkoušky: stabilita (permanence) objektu, egocentrické myšlení, uchování (konzervace) množství a objemu L. Kohlberg - morální vývoj: úrovně a stádia, morální dilemata; kritika - C. Gilliganová, D. Krebs Další rozšiřující témata (neobjeví se v závěrečném testu, podle oboru studia mohou být součástí otázek k SZZ) 1. Prenatální, perinatální a novorozenecké období Základní členění Novorozenecké období - rané reflexy, kognitivní a emoční vývoj, protosociální chování Synchronizovaný cyklus interakce (B. Brazelton), intuitivní rodičovské chování (H. a M. Papouškovi), fenomén zrcadlení 2. Kojenec, batole Kojenecké období - časové vymezení, pojetí v různých vývojových teoriích - Freud, Erikson Motorický vývoj - A. Gesell; kognitivní vývoj - počátky učení, první „hra"; sociálni vývoj - „strach z cizince", reakce na separaci (R. Spitz), raný vývoj komunikace Batole - časové vymezení, pojetí v různých teoriích (Freud, Erikson, Mahlerová, Bowlby) Motorický vývoj - výkon v oblasti jemné a hrubé motoriky; kognitivní vývoj - počátky učení nápodobou, přechod od experimentace ke hře; vývoj řeči; emoční vývoj - vztahové a sebehodnotící emoce; sociální vývoj - identita „já", rozvoj autonomie, období vzdoru 3. Předškolní věk Tělesný vývoj, tvarová proměna, vývoj motoriky, grafomotorika Kognitivní vývoj - kategorizace, období „proč", role fantazie, konfabulace; charakteristiky období dle Piageta; vývoj řeči - aktivní slovník, artikulace Sociální vývoj - „veřejná socializace", kontakt s vrstevníky; sociální učení Emoční vývoj - porozumění emocím a záměrům druhých - „teorie mysli", rozvoj seberegulace, vývoj „svědomí" Hra - rozlišení hry a experimentace, funkce hry, typy hry, vývoj sociální hry (paralelní, společná asociativní, kooperativní/soutěživá), hry s materiálem, funkční a činnostní hry, konstrukční a symbolická hra Kresba - posun od „hry se stopou" k „vizuálnímu realismu", vývoj kresby postavy 4. Školní věk Vymezení, členění, pojetí v různých vývojových teoriích (Freud, Piaget, Erikson); „střízlivý realismus", zájmy v mladším školním věku Školní zralost a připravenost pro školu - charakteristiky tělesného, kognitivního (pozornost myšlení -decentrace, konkrétní operace), emočního a sociálního vývoje. 5. Adolescence časové vymezení, členění vývojové změny - biologické, kognitivní, emoční a sociální význam vrstevnických skupin; změny vztahů k autoritám, otázka konfliktní povahy dospívání partnerské vztahy identita v adolescenci (J. Marcía) - stavy identity: difúzni identita, aktivní hledání, moratorium, „náhradní identita", status dosažení identity „vynořující se dospělost" (emerging adulthood -J. Arnett)