PEDAGOGICKÁ FAKULTA Obsah obrázku klipart Popis byl vytvořen automaticky LEXIKOLOGIE Pro začátečníky Adam Veřmiřovský „NEZAPOMEŇTE, ŽE JAZYK NEUŽÍVÁME PODLE PŘESNÝCH PRAVIDEL, OSTATNĚ JSME SE MU TAK ANI NENAUČILI.“ (WITTGENSTEIN: MODRÁ KNIHA, 25) Obsah obrázku zeď, fotka, interiér, muž Popis byl vytvořen automaticky Proč to všechno vlastně? ■Jaký je cíl? Proč to všechno vlastně? ■Jaký je cíl? ■Ptáme-li se po cíli, ptejme se: –K čemu je jazyk? –K čemu je výuka ČJ na ZŠ, SŠ (VŠ)? Obsah obrázku zastavit, podepsat, obloha, exteriér Popis byl vytvořen automaticky NEMYSLI! Dokážete myslet beze slov? ■A jsou to myšlenky, neobsahuje-li to slova? Teze Obsah obrázku vázanka, osoba, fotka, pózování Popis byl vytvořen automaticky „UVĚDOMĚLÉ POZNÁNÍ STAVBY JAZYKA JE PODMÍNKOU ÚSPĚŠNÉHO SPISOVNÉHO FUNKČNÍHO KOMUNIKOVÁNÍ.“ (ČECHOVÁ 1989) Potřebují všichni žáci znát aktivně spisovnou češtinu? porozumění jazyku = porozumění myšlení? ■porozumění (1.p.) tajemství (3.p.) ■ myšlení (2.p.) ? POROZUMĚNÍ JAZYKU = POROZUMĚNÍ SOBĚ SAMÉ/MU? POROZUMĚNÍ JAZYKU = POROZUMĚNÍ OSTATNÍM? POROZUMĚNÍ JAZYKU JE KLÍČOVÉ PRO FUNGOVÁNÍ VE SPOLEČNOSTI, DO NÍŽ JSME SE NARODILI? A proč všechna ta gramatická pravidla? ■? A proč všechna ta gramatická pravidla? ■Ukazují žákům, jak složitá pravidla je jejich mozek s to používat. Tak složitá, že sami žáci (a někdy i vyučující) mají potíž je pochopit. A co dál? ■Gramatická pravidla (potažmo znalost gramatických pravidel) vytvářejí v mozcích žáků a žákyň (další) abstraktní strukturu. Tuto strukturu můžou (pokud budou chtít) používat během svého produktivního života. Obsah obrázku tráva, exteriér, osoba, pózování Popis byl vytvořen automaticky MOC A SÍLA TRADICE POKORA ■Nikdo nezná celou češtinu. Obsah obrázku osoba, zeď, muž, fotka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, žena, vpředu, stojící Popis byl vytvořen automaticky VÝHLED ■Tvoříme ■jazykem ■skutečnost? Obsah obrázku text, žena, vpředu, stojící Popis byl vytvořen automaticky VÝHLED ■Např. ■narativním vzorcem: ■MY vs. ONI?