Seminář: DEpDVT Dějiny vědy a techniky (podzim 2022) Témata seminárních výstupů: Tématavstupů: 1 1 1. Kulatý nebo plochý svět? antická věda: geometrie, trigonometrie – Eratosthenés a výpočet obvodu Země. 2. Jak moc je to hustý? Antická věda: fyzika – Archimédés – jak změřit hustotu? 3. Jak postavit silnici, vodovod nebo prostornou budovu bez sloupu? Antická technika – chemie a fyzika – Římané. 4. Čína – starověké objevy a vynálezy (kompas, střelný, prach a papír) 5. Středověká věda –- Avicenna a medicína. 6. Co je středem vesmíru? Raně novověká věda - Koperník & Co (od Koperníka po Galilea) 7. Jak vylepšit rozlišovací schopnosti? Raně novověká technika - fyzika: van Leeuwenhoek a Galileo – mikroskop a dalekohled. 8. Prý mu spadlo jablko na hlavu a pak mu došlo jak to funguje. Raně novověká fyzika - gravitace. Newton. 9. Co a proč je relativní? Novověká věda - fyzika. Einstein a teorie relativity. 10. K čemu je dobré Mercatorovo zobrazení? – raně novověká věda – kartografie. 11. Proč jsou k určení polohy na Zemi důležité hodiny? Raně novověká věda a technika - zeměpisná délka a hodinář Harrison. 12. Slunce v krabici a bez ní – fyzikální principy mírového využití atomu, mechanismus atomové a vodíkové zbraně. Novověká věda a technika - fyzika - Robert Oppenheimer & Co. 13. Začalo to hráškem – novověká věda – biologie, genetika , Mendel. 14. Parní stroj – James Watt a přelom ve vývoji parního stroje. 15. Průmyslová revoluce – Stephenson – lokomotiva a železnice 16. Průmyslová revoluce – začalo to textilem. Vznik a přelomový vývoj mechanizace textilního průmyslu. 17. Průmyslová revoluce a změny ve zpracování železa: dřevěné uhlí proti koksu, co je ocel a co litina? Revoluce v kvalitě a množství. (doporučeno: grafy a tabulky). 18. Proč si Planck nerozuměl s Einsteinem? Novověká věda: fyzika – Max Planck a zrod kvantové fyziky. 19. Elektřina - už není jen k pobavení salónní společnosti- Faraday – elektřina a elektromagnetismus. 20. Elektřina: stejnosměrný nebo střídavý proud? 21. Vynálezy 2. průmyslové revoluce: žárovka, gramofon, telefon, telegraf. Edison a jeho konkurenti. 22. Mendel a vznik genetiky. 23. Objevy v biologii a medicíně. William Harvey a krevní oběh. 24. Objevy v biologii a medicíně. E. Jenner a očkování. 25. Objevy v biologii a medicíně: Pasteur a bakteriologie. 26. Objevy v biologii a medicíně: Fleming a antibiotika. 27. Objevy v biologii a medicíně: Molekulární biologie a model DNA. 28. Objevy v biologii – Darwin a evoluční teorie. 29. Novověká chemie – Mendělejev a periodická tabulka prvků. 30. 2. průmyslová revoluce: Ford a vznik pásové výroby. 31. 2. průmyslová revoluce: spalovací motor a automobil 32. 2. průmyslová revoluce: bratři Wrightové a počátky letectví 33. Tryskový motor a letectví. 34. Raketový motor a počátky dobývání vesmíru. 35. K čemu je dobrá elektronka, transistor a mikroprocesor? 36. Když se z počítadla stal elektronický počítač. Seminář: DEpDVT Dějiny vědy a techniky (podzim 2022) Témata seminárních výstupů: Tématavstupů: 2 2 37. Co je kontinentální drift a jak jsme na něj přišli? 38. Vlny a záření – radioaktivita – Rőntgen a M. Curie- Sklodowská 39. Rozhlas a rozhlasové vysílání. 40. Televize a televizní vysílání. 41. Jak doopravdy vypadá Vesmír? – vznik Teorie Velkého třesku. 42. Jak to bylo se vznikem internetu? Doporučená metodika přípravy simulovaného výstupu a jeho prezentace: Rozhodněte v jaké konkrétní hodině vstup použijete – název, cíl nebo téma. Jakou nezbytnou informaci je třeba říct k objevu nebo vynálezu na pomůcce, aby mohli žáci plnit vaše úkoly? Výběr vhodného média, případně více pomůcek z důvodu potřebného srovnání (graf, tabulka, mapa, karikatura, historizující obraz, komiks, historická fotografie, sekvence z dokumentu, hraného dokumentu, rozhlasového podcastu, hraného filmu, dobová ilustrace, didaktické schéma objevu nebo vynálezu apod.) Formulace otázek a doporučených odpovědí historického charakteru: Dobové souvislosti vzniku, chronologie, osobnosti, prostředí vzniku objevu nebo vynálezu a jeho šíření. Formulace otázek a doporučených odpovědí k podstatě objevu nebo vynálezu:, jeho chování nebo fungování. Alespoň na úrovni ZŠ musí vyučující mechanismu bezpodmínečně rozumět! Formulace otázek a doporučených odpovědí didaktického charakteru: Důsledky (přínos, rizika) pro další vývoj civilizace, resp. současný stav či výhled do budoucnosti. Celý vstup by neměl přesáhnout 7 min. Pro nácvik časově přiměřeného využití ve výuce doporučeno: s „chronometrem v ruce“! Powerpoint je pouze možností prezentace nikoli nutností! Stačí mít vybrané pomůcky v odpovídající kvalitě a elektronicky zpracované otázky. Vystupující si zvolí formu: a) simulace výstupu ve výuce ZŠ nebo b) kombinaci simulace a komentáře Po každém výstupu bude následovat krátká kolegiální rozprava na téma alternativ, obtížnosti apod. Na koho se v seminářích nedostane, odevzdá námět v písemné podobě. Všichni se prosím zapište do pořadníku témat.