1 Ukázka přípravy na hodinu Hauptschule (Bavorsko SNR) Výukové cíle: Žáci znají důvody Pizarrovy výpravy do Ameriky Žáci porozumí argumentaci důvodů dobývání indiánských říší Žáci rozvíjí schopnost pracovat s historickými textovými zdroji Čas Fáze výuky Metoda Sociální forma Média 5min 1min 20min 15min 4min Motivace Seznámení s tématem Vypracování Fixace Prohloubení Ukázky vhodných vyobrazení Proč vyrazil do Ameriky také Pizarro? Rozdělení pracovních listů společné čtení textových pramenů zpracování úkolů k textu vypracování zápisu Opis zápisu Doplňování textů s vynechávkami LSG Výklad učitele Think- Pair-Share LSG Samostatná práce Samostatná práce/práce ve dvojicích PPP, Whiteboard Whiteboard Pracovní list, tabule Tabule Pracovní list Proč vyrazil do Ameriky také Pizarro ? Kolumbus objevil Ameriku 1492 Ameriku chce dobývat stále více Evropanů Např. Francisco Pizarro Smlouva s císařem Karlem V. 1529 Objevení/ dobytí Peru - Odvody kořisti císaři Příjmy z dobytých území - Podmínka: christianizace společenský vzestup - Vojenské záležitosti vrchní velitel - Sláva a příjmy třída předmět datum Tematický celek - paradigma vyučovací hodina 7 dějepis 2. 12. 2015 Objevování Nového Světa 7:55-8:40 1. hod. Téma hodiny: Proč vyrazil do Ameriky také Pizarro ? 2 PLÁNOVÁNÍ UČIVA (Julínek a kol. S. 141-144 + 218-224) I. Ústřední plánování: RVP-ŠVP II. Individuální plánování: Jednotlivý učitel v praxi Ad I. Ústřední plánování 1/Závazné: školské zákony 2/Částečně závazné: učební plán, osnovy, učebnice, 3/Nezávazné: metodické příručky, pomůcky ad 2/Částečně závazné: ad a)Osnovy: dvoustupňové : (RVP, ŠVP) Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání RVP (verze platná od 1. 9. 2013 5.5 ČLOVĚK A SPOLEČNOST 5.5.1 DĚJEPIS Co jsou Očekávané výstupy? 3 AD. II. Individuální plánování - DŘÍVE TAKÉ ROČNÍKOVĚ-TEMATICKÝ PLÁN. Dnes jej supluje ŠVP (plánovací a kontrolní funkce) -přípravy učitele na hodinu: S. 226-228 Ukázka základní přípravy na vyučovací pokus s. 241-246 ukázka studijní písemné přípravy S. 246-248 ukázka příprav k promýšlení cílů výuky -příprava učitele na hodinu: schéma dle s. 143-4 I. Informativní část (mj. cíle, úkoly, prostředky, metody) II. Analýza učiva a promyšlení jeho didaktického využití Vřazení - tem. celek, Rozbor látky dle vých. sl. nebo kat. hist. vědomí Co z min. h. důl. Motivace Zákl. pozn. nové učivo, pojmy, hist. geogr.,…, hodnoty, podoba zápisu Myšlenkové operace – dedukce, indukce, brainstorming, Analýza média:, interpr. dovednosti (karikatura…) Mezipředmětové vztahy Pozn. k samostatné práci III. Průběh vyučovací hodiny Čas Fáze hod. metody a formy Pomůcky IV. Přílohy 4 Ukázka základní přípravy na vyučovací pokus Na S. 226-228