Sociální pedagogika Práce s neorganizovanou mládeží doc. Michal Kaplánek, Th.D. přednáška –13.března 2017 Youth work – Jugendarbeit lV angličtině a v němčině se používá výraz práce s mládeží (youth work – Jugendarbeit) pro veškerou socializační pomoc a podporu mladých lidí mimo školu a rodinu lV ČR je tato oblast uměle rozdělena mezi sféru pedagogiky volného času (zájmové vzdělávání) a sociální práce (NZDM) Neorganizovaná mládež lZavádějící pojem, který (možná nevědomky) navazuje na představu z doby totality: jen ten, kdo je „organizován“, je v pořádku lDnes (cca od r. 2000) tímto pojmem označujeme mladé lidi, kteří propadají sítem sociálních vztahů v běžných skupinách – ve třídě, na pracovišti, v zájmových činnostech, často i v rodině lJsou to tedy mladí lidé, „kteří nejsou sami schopni řešit náročné životní situace, což u nich výsledněvede k moratoriu identity“ (Svoboda). Formy a metody práce s „neorganizovanou mládeží“ lFormy lNízkoprahová zařízení pro děti a mládež lStreetwork lOtevřené kluby lSalesiánské oratoře a kluby lMetody lPreventivní programy lPoradenská činnost lIndividuální pedagogické doprovázení lAnimace lPedagogika sociálního prostoru Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež (§ 62 zák. č. 108/2006 Sb., o sociálních službách) l (1) Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež poskytují ambulantní, popřípadě terénní služby dětem ve věku od 6 do 26 let ohroženým společensky nežádoucími jevy. Cílem služby je zlepšit kvalitu jejich života předcházením nebo snížením sociálních a zdravotních rizik souvisejících se způsobem jejich života, umožnit jim lépe se orientovat v jejich sociálním prostředí a vytvářet podmínky k řešení jejich nepříznivé sociální situace. Služba může být poskytována osobám anonymně. l (2) Služba podle odstavce 1 obsahuje tyto základní činnosti: a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, (srov. § 35, odst. 1 f) b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, c) sociálně terapeutické činnosti, d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí. l Streetwork lPodstatou práce streetworkera je být s mladými lidmi v jejich prostředí a podle možností jim pomáhat při zvládání konkrétních problémů lStreetworker respektuje způsob života scény, do níž vstupuje; proto k němu mohou mít mladí lidé důvěru lStreetworker je na straně mladých lidí (etické dilema) Otevřené kluby lZejména kolem roku 2000 vznikaly v rámci domů dětí a mládeže „otevřené kluby“, jako prostor pro tzv. „spontánní činnost“ lVzhledem ke klesajícímu počtu adolescentů, kteří si volí pravidelnou zájmovou činnost, rozhodly se některé DDM nabízet také tuto formu činnosti lOficiálně se zde nerealizuje sociální práce Salesiánské oratoře a kluby lSalesiánská střediska provozují všechny uvedené formy (kromě streetworku), ale v různých kombinacích, s různými věkovými skupinami – a přitom v rámci jednoho projektu (SaSM). lPodle salesiánského projektu pracuje v současnosti 10 středisek volného času v 9 českých a moravských městech l6 středisek je registrováno jako DDM, v 5 střediscích funguje NZDM jako registrovaní sociální služba, ve všech je klubová činnost (oratoř, otevřený klub). Salesiánské oratoře a kluby lOratoř (v ČR) : pravidelný prostor pro sportovní a zábavnou činnost pro děti. l lKlub: forma práce, která chce poskytnout dospívající mládeži prostor k vzájemnému setkávání a zábavě a případně nabídnout alternativu k nabídkám komerční zábavy apod. Metody sociální práce v NZDM lIndividuální: lkontaktní práce lpřípadová práce lporadenství lzprostředkování navazujících služeb lSkupinová: lpráce se skupinami návštěvníků zařízení lterénní služby Pedagogické metody práce v otevřených klubech lSkutečně realizované postupy: lDoprovázení na základě vztahu lPedagogická komunikace ve skupině lPodpora vrstevnické komunikace lPodpora vzniku a rozvoje skupiny lZpětná vazba, společné plánování lKoncepce, na něž je možné navázat: lInformální edukace (individ. ped.doprovázení) lPedagogika sociálního prostoru lAnimace Individuální pedagogické doprovázení – Informal Education lÚstřední role pedagoga: Informální pedagog“ vytváří atmosféru dialogu a je vnímavý k situaci mladých lidí, tzn. 1)vytváří a podporuje „forked road situations“ 2)řídí se třemi principy: be with – be open – go with the flow 3)předává znalosti, schopnosti a ctnosti, které jsou předpokladem politické participace 4)realizuje procesní kurikulum 5)jeho metodou je „learning by doing“ 6)provádí pravidelně sebereflexi a sebehodnocení 7)má jasné poředí hodnot 8) Principy otevřené práce s mládeží (dle Opaschowského) l - dostupnost l - otevřenost l - přitažlivost l - samostatné rozvržení času l - dobrovolnost l - nenucenost l - možnost výběru l - možnost svobodného rozhodnutí l - možnost být iniciativní Dostupnost lNabídka je pro adresáta místně lehce dostupná a musí se k němu dostat, aby ji mohl osobně přijmout (např. na základě „ústní reklamy“). lNabídka je orientovaná na zájmy účastníků a celé cílové skupiny. lRoviny dostupnosti: místní, časová, motivační Otevřenost lOtevřenost pro všechny, i pro nové lidi a pro různé skupiny, nízkoprahovost. lProces směřující od libovolnosti k participaci. lUmožnit fluktuaci účastníků, bez pevného seznamu členů. lNeužívat trestů lNechtít mít všechno detailně naplánované Přitažlivost lPřitažlivé lprostředí (sociální a ekologická animace) lzařízení (materiální animace) lnabídky lmédia (mediální animace) losoby (personální animace) Samostatné rozvržení času lÚčastník má možnost pružně rozhodovat o rozvržení času, tj. o délce, rychlosti, intenzitě a přestávkách v činnosti, aby tak zůstal „pánem svého času“ lOmezeno: lnutnou pravidelností akcí ldomluvou ve skupině (vztahy) Dobrovolnost lČinnost vybraná na základě záliby a zájmu lJedná se o trvalou dobrovolnost l Bez nátlaku – Možnost rozhodnout se •Možnost cítit se jako doma •Podpořit rozšířenou možností výběru