Celestia-R1---OverlayTitleHD.png Psaní člověkem na poznámkovém bloku STRATEGIE PODPORY MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI JANA VESELÁKOVÁ KATEDRA MATEMATIKY Celestia-R1---OverlayContentHD.png POŽADAVKY K PŘEDMĚTU Celestia-R1---OverlayContentHD.png ZKOUŠKA Celestia-R1---OverlayContentHD.png OSNOVA Celestia-R1---OverlayContentHD.png OSNOVA Celestia-R1---OverlayContentHD.png OSNOVA Celestia-R1---OverlayContentHD.png OSNOVA Celestia-R1---OverlayContentHD.png LITERATURA •BLAŽKOVÁ, Růžena. •Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. • •Brno: Masarykova univerzita, 2017. • ISBN 978-80-210-8673-9. • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png LITERATURA •Pavlíčková, L. (2020). •Interaktivní osnova k předmětu Strategie podpory matematické gramotnosti. • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png Různé barevné znaky otazníků •Dotazy? Celestia-R1---OverlayContentHD.png PROČ MATEMATIKA VE VAŠEM STUDIU? Celestia-R1---OverlayContentHD.png MATEMATICKÁ GRAMOTNOST • rozvoj matematické gramotnosti je jedním z cílů matematického vzdělávání na ZŠ a SŠ • •V RVP pro ZV ve vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace je uvedeno: •"Vzdělávací oblast Matematika a její aplikace v základním vzdělávání je založena především na aktivních činnostech, které jsou typické pro práce s matematickými objekty a pro užití matematiky v reálných situacích. Poskytuje vědomosti a dovednosti potřebné v praktickém životě a umožňuje tak získávat matematickou gramotnost. Pro svoji nezastupitelnou roli prolíná celým základním vzděláváním od 1. do 9. ročníku a vytváří předpoklady pro další úspěšné studium". (www.rvp.cz) Celestia-R1---OverlayContentHD.png MATEMATICKÁ GRAMOTNOST •"Matematická gramotnost je schopnost jedince poznat a pochopit roli, kterou hraje matematika ve světě, dělat dobře podložené úsudky a proniknout do matematiky tak, aby splňovala jeho životní potřeby jako tvořivého, zainteresovaného a přemýšlivého člověka." (www.nuv.cz) Celestia-R1---OverlayContentHD.png MATEMATICKY GRAMOTNÁ OSOBA •neustále přemýšlí, zkoumá, ověřuje, •dokáže formulovat myšlenky vlastními slovy, •využívá různých způsobů komunikace, •má rozvinuté funkční a kombinační myšlení, •využívá vhledu, intuice, kreativity, •dokáže zobecňovat, •dokáže vidět souvislosti, •má dokonale vytvořené matematické představy. (Blažková, 2012). Celestia-R1---OverlayContentHD.png MATEMATICKÁ SCHOPNOST •„schopnost (ability) je soubor předpokladů nutných k úspěšnému vykonávání určité činnosti, dovednosti, vyvíjí se na základě vloh, a to učením“ (Hartl et al., 2004) • •matematická schopnost „schopnost řešit matematické úlohy, jaké se dávají ve škole“ (Meinander, 1943, cit in Košč, 1972) • • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png DÍLČÍ FUNKCE MATEMATICKÉ SCHOPNOSTI Celestia-R1---OverlayContentHD.png PERCEPČNÍ FUNKCE (VNÍMÁNÍ) Celestia-R1---OverlayContentHD.png PERCEPČNÍ FUNKCE (VNÍMÁNÍ) • • •Zrakové vnímání (vizuální percepce) •orientace v prostoru •pravolevá orientace •zrakové rozlišování (diferenciace) •zraková analýza a syntéza •zraková paměť •vizuální postřeh Celestia-R1---OverlayContentHD.png PERCEPČNÍ FUNKCE (VNÍMÁNÍ) •Sluchové vnímání (auditivní percepce) • sluchová analýza a syntéza • sluchové rozlišování (diferenciace) • vnímání a reprodukce rytmu •sluchová paměť • Celestia-R1---OverlayContentHD.png PERCEPČNÍ FUNKCE (VNÍMÁNÍ) •Zrakové vnímání •zkreslení tvarů a číslic •záměna podobných tvarů 6 a 9, 3 a 8 •nerozlišuje podobné tvary a drobné rozdíly (problémy s geometrií) •špatně odhaduje vzdálenosti • •deficit ve zrakovém vnímání mají zejména žáci s dyslexií a dále i žáci s dyskalkulií a s dysortografií • •u žáků s dyskalkulií bývá přítomna především porucha pravolevé a prostorové orientace • • • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png DEFICIT DÍLČÍ FUNKCE ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ •Orientace v prostoru • obtíže při orientaci na stránce • dítě se obtížně orientuje v makro – i mikro – prostoru (nahoře – dole, •vpředu – vzadu, první – poslední) • posuny v řazení číslic v čísle (přehazování číslic v čísle), • posuny při písemném sčítání, odčítání atd. pod sebou •obtíže při orientaci na číselné ose •obtíže v zápisech slovních úloh •obtíže při odhadu vzdáleností • Celestia-R1---OverlayContentHD.png DEFICIT DÍLČÍ FUNKCE ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ •snížená schopnost definovat postavení prvků v řadě, uspořádat prvky podle kritérií •obtíže při orientaci v čase (v časové ose) •obtíže při řešení rovnic •obtíže při zápisu vzorců •obtíže při orientaci v souřadnicích (v grafu) •obtíže v pochopení znázornění prostorové situace v rovině pomocí některého ze zobrazení (např. volného rovnoběžného promítání) na obrázku • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png DEFICIT DÍLČÍ FUNKCE ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ •Pravolevá orientace •děti píší stranově obráceně některé číslice např. 1, 3 •dochází např. k záměnám pořadí číslic v čísle (86 – 68) •obtíže při zápisu víceciferných čísel •obtíže při orientaci na číselné ose, v chápání vztahů na číselné ose •obtíže v geometrii (např. při práci s osovou a středovou souměrností) •obtíže při orientaci v grafu Celestia-R1---OverlayContentHD.png DEFICIT DÍLČÍ FUNKCE ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ •Zrakové rozlišování •obtíže při rozlišování vnějších vztahů – barvy, velikosti a •tvaru •obtíže při rozlišování figury a pozadí •obtíže při rozlišování podobných a stranově obrácených •tvarů •děti zaměňují tvarově podobné číslice (např. 3 – 8, 4 – 7) Celestia-R1---OverlayContentHD.png DEFICIT DÍLČÍ FUNKCE ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ •– děti zaměňují číslice stranově obrácené podle roviny horizontální (6 – 9) •– statická inverze •– děti zaměňují (přesmykují) pořadí číslic v čísle (24 – 42) –kinetická inverze • •– obtíže při rozlišování geometrických tvarů (dítě je neroztřídí podle tvaru ani velikosti) •– obtíže při rozlišování operačních znaků a matematických úkonů (např. větší – menší) Celestia-R1---OverlayContentHD.png DEFICIT DÍLČÍ FUNKCE ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ •Zraková analýza a syntéza •– obtíže se čtením (dítě musí být schopno slovo skládat z písmen a rozkládat na písmena) •– neschopnost číst matematické symboly (číslice, čísla, znaky pro porovnávání, znaky operací) •– obtíže při čtení víceciferných čísel •– obtíže při čtení matematických znaků •– obtíže v psaní formou diktátu, přepisu a opisu (neschopnost psát matematické znaky diktátem nebo přepisem) Celestia-R1---OverlayContentHD.png DEFICIT DÍLČÍ FUNKCE ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ •Zraková paměť •– obtíže při zapamatování si a vybavování si jednotlivých číslic •– obtíže při zapamatování si čteného a následné reprodukci •– obtíže při čtení (zraková paměť je důležitá pro čtení z hlediska schopnosti vnímat znak či písmeno a podržet je po určitou dobu v paměti) •– obtíže při učení (dítě si nedokáže vybavit z paměti, co bylo napsáno v sešitě, co v učebnici, který obrázek doprovázel text, co bylo zvýrazněno atp., a pomocí asociací si vybavit i • zbývající vědomosti) Celestia-R1---OverlayContentHD.png REEDUKACE •• využití metod speciální pedagogiky při úpravě narušených funkcí (sluchu, zraku, řeči, pohybových a rozumových schopností) • Celestia-R1---OverlayContentHD.png NÁCVIK ORIENTACE V PROSTORU zdroj: stavebnicehry.cz zdroj: detskestranky.cz REEDUKACE ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ Celestia-R1---OverlayContentHD.png NÁCVIK PRAVOLEVÉ ORIENTACE zdroj: didaktikamj.upol.cz zdroj: mskrupka.cz Kliknutím vložíte text. REEDUKACE ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ Celestia-R1---OverlayContentHD.png NÁCVIK ZRAKOVÉHO ROZLIŠOVÁNÍ Obsah obrázku větrník, objekt v exteriéru, různé, barevné Popis se vygeneroval automaticky. zdroj: rozhybejme-tranovice.cz Obsah obrázku šipka Popis se vygeneroval automaticky. zdroj: sevt.cz REEDUKACE ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ Celestia-R1---OverlayContentHD.png ROZVOJ ZRAKOVÉ ANALÝZY A SYNTÉZY zdroj: didaktikamj.upol.cz Obsah obrázku text, žlutá, různé, plast Popis se vygeneroval automaticky. zdroj: didaktikamj.upol.cz REEDUKACE ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ Celestia-R1---OverlayContentHD.png NÁCVIK ZRAKOVÉ PAMĚTI Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. zdroj: zskunovice.cz zdroj: zshlubocky.cz Obsah obrázku text, položky Popis se vygeneroval automaticky. Kimova hra REEDUKACE ZRAKOVÉHO VNÍMÁNÍ . Celestia-R1---OverlayContentHD.png PERCEPČNÍ FUNKCE (VNÍMÁNÍ) •Sluchové vnímání •nepřesné sluchové vnímání deformuje a ztěžuje vnímání a porozumění mluvené řeči •narušená sluchová paměť dovede značně zkomplikovat učení se prostřednictvím sluchové cesty • •žáci s tímto deficitem mají často oslabenou verbální paměť, což se • projevuje ve všech předmětech • •deficit ve sluchovém vnímání mají zejména žáci s dysortografií a dyslexií Celestia-R1---OverlayContentHD.png DEFICIT DÍLČÍ FUNKCE SLUCHOVÉHO VNÍMÁNÍ •Sluchová analýza a syntéza •obtíže zvláště při psaní (objevují se specifické chyby) •nesprávné zaznamenávání číslic a čísel při diktátu •obtíže při psaní matematických znaků diktátem •obtíže se mohou vyskytovat i ve čtení •zapomíná začátky a konce slov Celestia-R1---OverlayContentHD.png DEFICIT DÍLČÍ FUNKCE SLUCHOVÉHO VNÍMÁNÍ •Sluchové rozlišování •– obtíže zvláště při psaní (objevují se specifické chyby) •– nesprávné zaznamenávání číslic a čísel při diktátu (např. záměna 80 a 18, 3 a 4) •– obtíže při psaní matematických znaků diktátem •– obtíže se mohou vyskytovat i ve čtení Celestia-R1---OverlayContentHD.png DEFICIT DÍLČÍ FUNKCE SLUCHOVÉHO VNÍMÁNÍ •Vnímání a reprodukce rytmu •– obtíže při počítání po jedné • – obtíže v orientaci v číselné řadě •– obtíže při sledování zákonitostí, závislostí Celestia-R1---OverlayContentHD.png DEFICIT DÍLČÍ FUNKCE SLUCHOVÉHO VNÍMÁNÍ •Sluchová paměť •– obtíže při písemných testech, kdy žák má v paměti udržet •ústní zadání příkladu a zaznamenat pouze výsledek •– obtíže při zapamatování si diktovaného příkladu •– dítě má problém zapamatovat si pokyn, větu či její část (např. při diktátu) •– obtíže při osvojování říkadel, básniček •– obtíže při učení se pouze auditivní formou (z výkladu učiva •formou mluveného slova si téměř nic nepamatuje) Celestia-R1---OverlayContentHD.png REEDUKACE SLUCHOVÉHO VNÍMÁNÍ •nácvik sluchové analýzy a syntézy (slovní fotbal) •nácvik sluchového rozlišování (diferenciace) •nácvik vnímání a reprodukce rytmu (vytleskávání písní) •nácvik sluchové paměti • •Video: Sluchové vnímání :: co to je a ukázka cvičení hláskování slov - https://www.youtube.com/watch?v=Ozz59O8xXi4 •sluchová diferenciace - https://www.youtube.com/watch?v=Yr06Xoybyoc •sluchová analýza a syntéza - https://www.youtube.com/watch?v=IPm3F92yI74 •https://www.youtube.com/watch?v=d3Qm0xbahrk - prostorové vnímání • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png KOGNITIVNÍ FUNKCE (POZNÁVÁNÍ) Celestia-R1---OverlayContentHD.png KOGNITIVNÍ FUNKCE (POZNÁVÁNÍ) •poznávací procesy a operace, které jsou důležité při výuce matematiky, např. úroveň koncentrace pozornosti, paměti, myšlení •řešení jakéhokoliv matematického úkolu či problému vyžaduje plnou koncentraci a neúspěšnost při řešení může být způsobena například neschopností dítěte na problém se soustředit • •deficit v kognitivní funkci mají zejména žáci s dyskalkulií a dále i žáci s dyslexií a • s dysortografií Celestia-R1---OverlayContentHD.png DEFICIT DÍLČÍ FUNKCE KOGNITIVNÍ FUNKCE •Pozornost •– dítě se soustředí jen krátkodobě, nedokončuje úkoly •– dítěti trvá dlouho než se začne soustředit, poté může i úkol dokončit Celestia-R1---OverlayContentHD.png DEFICIT DÍLČÍ FUNKCE KOGNITIVNÍ FUNKCE •Paměť •– obtíže s krátkodobou pamětí, která umožňuje pamatovat si diktovaná čísla a příklady, •provádět mezisoučty a ukládat je v paměti (například při násobení 4 · 28 postupujeme •takto: 4 · 20 = 80, 4 · 8 = 32, 80 + 32 = 112) •– obtíže s pracovní pamětí (při jejím oslabení dítě neumí podržet více poznatků současně •v paměti, to se projevuje neschopností aplikovat zároveň poznatky z více oblastí) •– obtíže s dlouhodobou pamětí (naučené poznatky, které nejsou neustále opakovány, si dítě nevybavuje, a je třeba začínat znovu) •– poruchy při osvojování pamětných spojů Celestia-R1---OverlayContentHD.png DEFICIT DÍLČÍ FUNKCE KOGNITIVNÍ FUNKCE •Myšlení •– obtíže při logickém myšlení (při správném usuzování podle zákonů formální logiky) •– obtíže při abstraktním myšlení (při přechodu od konkrétního k abstraktnímu) Celestia-R1---OverlayContentHD.png DEFICIT DÍLČÍ FUNKCE KOGNITIVNÍ FUNKCE •Řeč •– dítě nedokáže v matematice formulovat myšlenky vlastními slovy • •Předčíselné a číselné představy •– neschopnost spojit číslo s počtem prvků, nepochopení pojmu přirozeného čísla •– obtíže při chápání matematických vztahů, např. zákonitostí v číselných řadách •– poruchy časové orientace (problémy s pochopením jednotek času a jejich převody; •se čtením časových údajů zapsaných digitálně) Celestia-R1---OverlayContentHD.png DEFICIT DÍLČÍ FUNKCE KOGNITIVNÍ FUNKCE • •Předčíselné a číselné představy •– obtíže při vykonávání matematických operací (záměny matematických operací, •např. dělení – násobení, záměny čitatele a jmenovatele, desítek a jednotek při sčítání atp.) •– narušená schopnost provádět matematické operace s přirozenými čísly •– záměna jednotlivých operací •– neschopnost respektovat prioritu při provádění více operací různé parity •– problémy při písemných algoritmech jednotlivých operací •– porucha chápání matematických pojmů a vztahů mezi nimi •– porucha zobecňování Celestia-R1---OverlayContentHD.png REEDUKACE KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ •NÁCVIK KONCENTRACE POZORNOSTI • • • • • • Obsah obrázku text, účtenka Popis se vygeneroval automaticky. zdroj: kameveda.cz Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. zdroj: katedry.ped.muni.cz Celestia-R1---OverlayContentHD.png NÁCVIK PAMĚTI Obsah obrázku země, exteriér, špína Popis se vygeneroval automaticky. zdroj: lumpino.cz zdroj: nomiland.cz REEDUKACE KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ Celestia-R1---OverlayContentHD.png NÁCVIK MYŠLENÍ NÁCVIK ŘEČI zdroj: katedry.ped.muni.cz zdroj: katedry.ped.muni.cz REEDUKACE KOGNITIVNÍCH FUNKCÍ Celestia-R1---OverlayContentHD.png MOTORICKÉ FUNKCE (POHYBOVÉ) Celestia-R1---OverlayContentHD.png MOTORICKÉ FUNKCE •celková pohybová schopnost organismu • •v matematice: nejdůležitější jemná a hrubá motorika, grafomotorika • •deficit v motorické funkci mají zejména žáci s dysgrafií a dále i žáci s dyskalkulií • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png REEDUKACE MOTORICKÝCH FUNKCÍ •NÁCVIK JEMNÉ A HRUBÉ MOTORIKY Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. zdroj: mamiee.cz Obsah obrázku strom, tráva, exteriér, rostlina Popis se vygeneroval automaticky. zdroj: kidtime.cz Celestia-R1---OverlayContentHD.png NÁCVIK SENZOMOTORICKÉ KOORDINACE Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. zdroj: ucenijeradost.cz Obsah obrázku hrníček, interiér, kontejner, plast Popis se vygeneroval automaticky. zdroj: montessoricz.cz. REEDUKACE MOTORICKÝCH FUNKCÍ Celestia-R1---OverlayContentHD.png NÁCVIK GRAFOMOTORIKY Obsah obrázku vsedě, hrníček, osoba, interiér Popis se vygeneroval automaticky. zdroj: pixiecrew.com REEDUKACE MOTORICKÝCH FUNKCÍ Celestia-R1---OverlayContentHD.png KURZY, VZDĚLÁVACÍ AKCE Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Vše o SPUCH | Dyscentrum • •Kurzy pro pedagogické pracovníky MŠ, ZŠ, ŠPP, ŠPZ | Pedagogicko-psychologická poradna Brno, p.o. (pppbrno.cz) • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png Zvětšovací sklo a otazník •Dotazy Celestia-R1---OverlayContentHD.png PŘÍŠTÍ SEMINÁŘ - DYSKALKULIE A DALŠÍ SPU A JEJICH VLIV NA MATEMATIKU •Video: život s dyskalkulií - Ped. 12/ Moje dyskalkulie - YouTube- https://www.youtube.com/watch?v=jarsHG-_k5k • Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Děkuji za pozornost!