Celestia-R1---OverlayTitleHD.png STRATEGIE PODPORY MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI JANA VESELÁKOVÁ KATEDRA MATEMATIKY Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY MĚR •jednotky měr (vytváření správné představy o jednotce příslušné veličiny, měření předmětů, procvičování odhadů, převody jednotek) • •určování času (časová schémata) • Celestia-R1---OverlayContentHD.png •pro žáky s SPU velmi náročné téma • •problematické chápání jednotek délky, obsahu, objemu, hmotnosti, času, měny a vztahů mezi nimi Celestia-R1---OverlayContentHD.png •cílem je najít „komunikační cestu“, která žáky osloví a volit metody práce, které pomohou usnadnit pochopení tohoto tématu • Celestia-R1---OverlayContentHD.png •úspěšné zvládnutí základních jednotek -----> pochopení jednotek „složených“ – jednotky rychlosti, síly, hustoty a další Celestia-R1---OverlayContentHD.png PROBLÉMY ŽÁKŮ S JEDNOTKY MĚR Celestia-R1---OverlayContentHD.png PROBLÉMY ŽÁKŮ S JEDNOTKY MĚR Celestia-R1---OverlayContentHD.png PROBLÉMY ŽÁKŮ S JEDNOTKY MĚR Celestia-R1---OverlayContentHD.png METODICKÝ POSTUP Celestia-R1---OverlayContentHD.png •motivační otázky typu: •Kolik cm měříš? •Jakou máš hmotnost v kilogramech? •Kolik minut trvá Tvoje cesta do školy? •Kolik litrů tekutin denně vypiješ?, apod. • Celestia-R1---OverlayContentHD.png METODICKÝ POSTUP Celestia-R1---OverlayContentHD.png METODICKÝ POSTUP Celestia-R1---OverlayContentHD.png •motivační úlohy typu: •Jakou rozlohu má daný rybník? •Jakou výšku má naše škola? •Kolik litrů vody se vejde do vany?, apod. • • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png METODICKÝ POSTUP Celestia-R1---OverlayContentHD.png METODICKÝ POSTUP Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY DÉLKY •ilustrujeme na měřidlech běžné používaných Zdroj: www.http://m.trida-vcelicek.webnode.cz Inspirace: Jednotky délky, Matýskova matematika, odkaz - video Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY DÉLKY Zdroj: www.matikaj.webnode.cz Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY DÉLKY •využití převodních vztahů: 1 m = 10 dm 1 dm = 10 cm 1 cm = 10 mm 1 km = 1000 m Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY DÉLKY •využití funkčních vztahů • Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY DÉLKY •mřížka k převodu jednotek • • Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY OBSAHU •motivační úloha: vytyčení čtverce, který má stranu délky 1 m a tedy obsah 1 m2, čtverec je možné vhodně rozdělit na 100 dm2 Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY OBSAHU • model 1 dm2 a 1 cm2 mohou mít žáci vystřižené z papíru •1 mm2 ilustrace na milimetrovém papíře Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY OBSAHU Zdroj: www.zsposepneho.cz Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY OBSAHU •VYUŽITÍ PŘEVODNÍCH VZTAHŮ Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY OBSAHU •využití funkčních závislostí • • Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY OBSAHU Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Mřížka k převodu jednotek obsahu Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY OBJEMU Zdroj: www.nsn.cz •Inspirace: Základní převody jednotek, Matýskova matematika: odkaz - video + odkaz - video • Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY OBJEMU •využití schémat Zdroj: www.zsvalpolanka.cz Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY OBJEMU •využití převodních vztahů • • Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY OBJEMU •využití funkčních závislostí • • Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY OBJEMU •mřížka k převodu jednotek • • • Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY HMOTNOSTI •ilustrujeme pomocí vážení • •využíváme štítků o hmotnosti potravin z digitálních vah z obchodů, eventuálně baleného zboží s vyznačenou hmotností Zdroj: eshop.mbcalibr.cz Obsah obrázku text, sladký Popis se vygeneroval automaticky. Zdroj: www.nutrado.cz Inspirace: Jednotky hmotnosti, Matýskova matematika, odkaz - video Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY HMOTNOSTI •využití převodních vztahů •1 t = 1000 kg 1 kg = 1000 g 1 g = 1000 mg Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY HMOTNOSTI •využití funkčních závislostí • • Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY HMOTNOSTI •využití schémat • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY HMOTNOSTI •mřížka k převodu jednotek • • Obsah obrázku stůl Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY ČASU •1 den = 24 h 1 h = 60 min 1 h = 3600 s 1 min = 60 s Obsah obrázku text, interiér, bílá Popis se vygeneroval automaticky. Zdroj: wwww.educational-playgroung.webnode.cz/ Inspirace: Jednotky času, Matýskova matematika, odkaz - video Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY ČASU Zdroj: educational-playgroung.webnode.cz Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY ČASU •problémy mohou vycházet z používání šedesátkové soustavy •problémy činí převody částí hodiny na minuty a následný zápis pomoci desetinného čísla (např. ¼ h = 15 min = 0,25 h) •sčítání a odčítání jednotek času Celestia-R1---OverlayContentHD.png Celestia-R1---OverlayContentHD.png JEDNOTKY MĚNY Mapa světa tvořená mincemi •1 Kč = 100 hal • •je vhodné žáky seznámit s eury a převodem této měny na české koruny (platidlo v mnoha státech Evropy) Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY Lapbook Zdroj: www.logosik.cz Kliknutím vložíte text. Zdroj: www.logosik.cz Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY Zdroj: www.logosik.cz Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY zdroj: www.obrazkova-skola.cz zdroj: uciteleucitelum.cz Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY •Přehledové tabulky • Zdroj: www.zbozi.cz Kliknutím vložíte text. Zdroj: www.sept.cz Celestia-R1---OverlayContentHD.png POMŮCKY Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Zdroj: www.pinterest.com Zdroj:slideplayer.cz Celestia-R1---OverlayContentHD.png LITERATURA: •Blažková, R. (2017). Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita. • •Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., & Blažek, M. (2004). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. • •Pavlíčková, L. (2020). Interaktivní osnova k předmětu Strategie podpory matematické gramotnosti. Brno. Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Děkuji za pozornost.