Celestia-R1---OverlayTitleHD.png STRATEGIE PODPORY MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI JANA VESELÁKOVÁ KATEDRA MATEMATIKY Celestia-R1---OverlayContentHD.png HODNOCENÍ, IVP, KOMUNIKACE V MATEMATICE • •hodnocení žáků se specifickými poruchami učení •individuální vzdělávací plán •přístupy k nápravným opatřením •komunikace v matematice • Celestia-R1---OverlayContentHD.png •hodnocení bereme jako vyjádření učitele k osobě žáka • (verbální či neverbální) • Celestia-R1---OverlayContentHD.png •vyjádření učitele k jeho práci •nesrovnáváme s ostatními žáky ve třídě Celestia-R1---OverlayContentHD.png •hodnocením žáky motivujeme, povzbuzujeme do dalších činností Celestia-R1---OverlayContentHD.png ŽÁCI S DYSKALKULIÍ •hodnotíme, co zvládají a umí, ne to, co neumí (viz. Specifické chyby, str. 45 odkaz) • •z ústní nebo písemné formy vybíráme tu, při níž se žák snadněji a lépe vyjadřuje • •v písemných pracích kontrolujeme celý postup řešení, myšlenkové pochody žáka, ne jen výsledek úlohy Celestia-R1---OverlayContentHD.png ŽÁCI S DYSKALKULIÍ •přiměřený obsahový i časový rozsah práce • •vhodně připravujeme zadání práce vzhledem k poruchám • •případně radíme, se kterou úlohou má žák začít – nemusí odhadnout obtížnost úloh Celestia-R1---OverlayContentHD.png •hodnotíme kvalitu práce (myšlenkové pochody, snahu, námahu), ne kvantitu • •několik úloh, ve kterých žáci budou úspěšní • •optimální prostředí (klid, pohoda) Celestia-R1---OverlayContentHD.png •zpětná vazba, analýza chyb, metodické vedení • •využíváme cvičení s možností autoevaluace Celestia-R1---OverlayContentHD.png KLASIFIKACE ŽÁKŮ •slovní nebo pomocí stupnice známek • •nejvhodnější je kombinace obojího Celestia-R1---OverlayContentHD.png •vysvětlení, proč je žák s poruchou učení hodnocen tímto způsobem Celestia-R1---OverlayContentHD.png •žák s poruchou učení obvykle musí vykonat mnohem více práce než ostatní žáci Celestia-R1---OverlayContentHD.png •žák by si měl být vědom svých reálných možností v matematice Celestia-R1---OverlayContentHD.png •při hodnocení je potřeba zohlednit: •jiné charakteristiky žáka, které mohou souviset s pomalým tempem při práci •rychlé zapomínání již naučeného učiva •citlivost •obava z předmětu •obava z neúspěchu Celestia-R1---OverlayContentHD.png INDIVIDUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN • ? Celestia-R1---OverlayContentHD.png INDIVIDUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN •pro žáka s dyskalkulií vzniká na základě spolupráce: • třídního učitele •učitele matematiky •psychologa nebo speciálního pedagoga (z pedagogicko-psychologické poradny) •vedení školy a rodičů Celestia-R1---OverlayContentHD.png INDIVIDUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN •je závazným materiál pro žáka, rodiče i školu •v případě potřeby je možné jej upravit Celestia-R1---OverlayContentHD.png INDIVIDUÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN •při zpracování IVP je potřeba brát v úvahu: •výsledek vyšetření v PPP (problémy, typ dyskalkulie, projevy, apod.) •úroveň matematických vědomostí •zařazení do ročníku školní docházky •učivo matematiky v daném ročníku •individualitu žáka Celestia-R1---OverlayContentHD.png VÝZNAM IVP PRO ŽÁKA •motivační hodnoty, jistota, snaha pomoci • •pocit, že žák je subjektem vzdělávání, nikoliv pasivním objektem • •posiluje aktivitu žáka, zájem a odpovědnost Celestia-R1---OverlayContentHD.png VÝZNAM IVP PRO ŽÁKA •práce podle schopností, vlastního tempa, nesrovnávání s ostatními spolužáky • •nesnižuje výkon vyhledáváním úlev, stanovuje optimální podmínky • •zpracován podle individuálních potřeb žáka Celestia-R1---OverlayContentHD.png VÝZNAM IVP PRO UČITELE •pracuje s žákem na úrovni, které je schopno dosáhnout • •umožňuje realizaci individuální nebo individualizované výuky Celestia-R1---OverlayContentHD.png VÝZNAM IVP PRO UČITELE •dostává konkrétní zpětnou vazbu o úrovni matematických vědomostí žáka • •usnadňuje učiteli hodnocení žáka • •dává učiteli možnost upravovat plán výuku matematiky podle dosažených výsledků žáka Celestia-R1---OverlayContentHD.png VÝZNAM IVP PRO RODIČE •možnost zapojení se do přípravy IVP • • možnost spolupodílení na plnění • •pochopení problémů žáka • •spoluzodpovědnost za práci a výsledky žáka Celestia-R1---OverlayContentHD.png ODKAZY •Plány IVP a PLPP - doporučení, inspirace a námětyodkaz - digifolio • •Vzor, vyhodnocování • Celestia-R1---OverlayContentHD.png PŘÍSTUPY K NÁPRAVNÝM OPATŘENÍM •plán se zpracovává pro konkrétního žáka v konkrétním ročníku • •realizace je v kompetenci učitele matematiky • •pracovní listy se zpracovávají s úlohami v jemných metodických řadách tak, aby žák měl pocit, že učivo zvládá, v každé úloze se naučí jeden nový jev Celestia-R1---OverlayContentHD.png • D – diagnostika v PPP, úroveň matematických znalostí • Y – připomíná rozcestí – potřebují okamžitou pomoc • S – specifičnost matematiky • K – konkrétní modely • A – AHA efekt • L – lepší paměť • K – komunikace • U – úspěch • L – líbivé pomůcky a postupy • I – individuální plán • E – energie a trpělivost pro všechny zúčastněné Celestia-R1---OverlayContentHD.png KOMUNIKACE V MATEMATICE • jeden z problémů při vytváření matematických pojmů a samotné výuky matematiky Celestia-R1---OverlayContentHD.png KOMUNIKACE V MATEMATICE •cca 99% problémů žáků v matematice je způsobeno problémy v komunikaci mezi žákem a okolním světem Celestia-R1---OverlayContentHD.png ZÁKLADNÍ TYPY KOMUNIKACE V MATEMATICE •komunikace v oblasti čtení matematického textu •komunikace verbální •komunikace verbálně symbolická •komunikace grafická •komunikace graficky symbolická •komunikace obrazově symbolická •komunikace obrazově názorná Celestia-R1---OverlayContentHD.png A) KOMUNIKACE V OBLASTI ČTENÍ MATEMATICKÉHO TEXTU •čtení zadání matematických a slovních úloh a přepis textu do matematického jazyka • •nepochopení otázky úlohy, odpovídají na jinou otázku, která není v textu uvedena nebo nesouvisí s řešením úlohy Celestia-R1---OverlayContentHD.png A) KOMUNIKACE V OBLASTI ČTENÍ MATEMATICKÉHO TEXTU •žáci mohou mít problémy s pochopením výrazů nebo předložek vyskytujících se v textu úlohy • • Koupíme 8 jogurtů po osmi korunách. Celestia-R1---OverlayContentHD.png A) KOMUNIKACE V OBLASTI ČTENÍ MATEMATICKÉHO TEXTU • •žáci mohou mít problém se čtením symbolického zápisu a vlastní vizí • •(např. číselný výraz 3 + 5 chápou více než výraz 5 - 3, •podobně 3 + (5 · 4) chápou lépe než výraz 3 + 5 · 4) • Celestia-R1---OverlayContentHD.png A) KOMUNIKACE V OBLASTI ČTENÍ MATEMATICKÉHO TEXTU •další problémy mohou vznikat v různých symbolech pro různé operace • • (např. označení desetinné čárky v psaném textu je znázorněno na kalkulačce tečkou, různé symboly pro násobení a dělení, apod.) Celestia-R1---OverlayContentHD.png B) KOMUNIKACE VERBÁLNÍ •pro správné vyjadřování žáků v matematice je potřeba, aby rozuměli matematickým pojmům, termínům a vztahům • •to vyžaduje jasnou představu o každém pojmu v duchu jeho definice Celestia-R1---OverlayContentHD.png B) KOMUNIKACE VERBÁLNÍ •při rozvoji verbální komunikace si všímáme zda: •má žák v matematice dostatek prostoru pro to se verbálně vyjádřit •rozumí slovnímu vyjádření učitele •rozumí otázkám učitele •není odmítán při slovním vyjádření, které není správné nebo nejlépe formulované - má přiměřenou slovní zásobu a rozumí používaným pojmům Celestia-R1---OverlayContentHD.png C) KOMUNIKACE VERBÁLNĚ SYMBOLICKÁ •souvisí s pochopením jednotlivých znaků •Zvládání: •verbální vyjádření zápisů číslic (0, 1, 2, .., 9) •zápisy čísel pomocí číslic • znak pro rovnost a nerovnost •znaky pro operace •závorky •později zápis mocnin a odmocnin •množinovou symboliku • Celestia-R1---OverlayContentHD.png C) KOMUNIKACE VERBÁLNĚ SYMBOLICKÁ •náročné správně číst s porozuměním matematické symboly, dodržování pořadí při provádění operací, používat správnou symboliku k výpočtu • •obtížné rozlišování a nesprávné čtení pro symboly porovnávání (menší, větší) • Celestia-R1---OverlayContentHD.png D) KOMUNIKACE GRAFICKÁ •zápisy číslic a čísel, zápisy algoritmů písemných operací, zápis zadání úloh, postup, řešení a odpověď • •problémy v pravolevé orientaci vynakládá značné úsilí, aby správně napsalo číslice, které mají tzv. jednostrannou orientaci (např. 1, 3, 7) Celestia-R1---OverlayContentHD.png D) KOMUNIKACE GRAFICKÁ •problémy se vyskytují i u zápisu dvojciferných čísel a zápisů čísel s nulami • •problémy s dodržováním stejné velikosti číslic v zápisu čísla, v zápisu zlomků, algebraických výrazů, apod. • • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png D) KOMUNIKACE GRAFICKÁ •vhodné využívat sešity s pomocnými linkami, čtverečky nebo využití počítače k zápisu • • • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png D) KOMUNIKACE GRAFICKÁ •upravený písemný projev žáka není zárukou porozumění a zvládnutí matematického učiva • •častý příklad u žáků s SPU – opisují z tabule vzorově učitelův zápis, ale vůbec nerozumí tomu, co píší • • • • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png E) KOMUNIKACE GRAFICKY SYMBOLICKÁ •analogické problémy jako v rámci komunikaci grafické • •pro žáky s dyslexií je symbolický matematický zápis mnohdy čitelnější než zápis textem, je pro ně záchranou • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png F) KOMUNIKACE OBRAZOVĚ SYMBOLICKÁ •znázornění matematické situace pomocí obrázků (symbolické znázornění slovní nebo konstrukční úlohy) může umožnit žákům najít řešení Celestia-R1---OverlayContentHD.png F) KOMUNIKACE OBRAZOVĚ SYMBOLICKÁ •důležité je správné znázornění, které vyjadřuje skutečnou situaci v úloze Celestia-R1---OverlayContentHD.png G) KOMUNIKACE OBRAZOVĚ NÁZORNÁ •využívání obrázků ke znázornění matematických pojmů • a vztahů • •přibližujeme zadání slovní úlohy, nástin řešení, znázornění geometrických útvarů obrázkem častokrát usnadní řešení Celestia-R1---OverlayContentHD.png •KOMUNIKACE NONVERBÁLNÍ • •KOMUNIKACE ČINEM Celestia-R1---OverlayContentHD.png ZÁVĚREM: • komunikační bariéry překonáváme volbou vhodných postupů a cvičení • •v rámci individuálního přístupu k žákovi nalézáme komunikativní cesty a možnosti --> využít pro úspěšnou práci v matematice Celestia-R1---OverlayContentHD.png ZÁVĚREM: •využíváme nápravná cvičení, která pomohou žákům s komunikačními problémy Celestia-R1---OverlayContentHD.png ZÁVĚREM: •manipulativní činnost žáka • • výuka prostřednictvím zážitků, ne pouze pamětná Celestia-R1---OverlayContentHD.png ZÁVĚREM: •dbáme na matematickou správnost a preciznost nabízených postupů Celestia-R1---OverlayContentHD.png VIDEA •Komunikace - problémy žáků s dyslexií při řešení slovních úloh: odkaz - video • •Prof. Jarmila Novotná - Matematika , jazyk a komunikace: odkaz - video • • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png LITERATURA •Blažková, R. (2017). Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita. • Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Děkuji za pozornost.