Celestia-R1---OverlayTitleHD.png > > STRATEGIE PODPORY MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI JANA VESELÁKOVÁ KATEDRA MATEMATIKY Celestia-R1---OverlayContentHD.png SLOVNÍ ÚLOHY •problematika řešení slovních úloh žáky s poruchami učení, proces řešení slovní úlohy • •úlohy aplikační, úlohy podporující rozvoj kombinatorického myšlení • Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Slovními úlohami rozumíme úlohy, ve kterých jsou souvislosti mezi zadanými a hledanými údaji vyjádřeny slovní formulací. Celestia-R1---OverlayContentHD.png •řešení slovních úloh vyžaduje pochopení textu úlohy, pochopení operace, která povede k řešení slovní úlohy Celestia-R1---OverlayContentHD.png •při řešení s.ú. nejde jen o to získat výsledek, ale hlavně nalézt správný postup, který žáka povede k výsledku, rozvíjí se tak logické myšlení, schopnost řešit problémy Celestia-R1---OverlayContentHD.png • žáci většinou zvládnou jednoduché slovní úlohy, ovšem složitější úlohy s více operacemi jim dělají problémy Celestia-R1---OverlayContentHD.png • žáci místo rozboru úlohy používají různé způsoby řešení: •- „když je zadání krátké, sčítám, když je dlouhé, odčítám“ •- „vyzkouším všechny operace, které jdou, jedna třeba vyjde“ •- „podívám se na výsledek a potom uhodnu, co s tím“ •- „zapíšu si všechna čísla, která jsou v zadání, a pak mezi ně vložím nějaká znaménka“ (Blažková, 2000) Celestia-R1---OverlayContentHD.png SLOVNÍ ÚLOHY •pro žáky s SPU může být řešení slovních úloh problematické • •žák s dyslexií může mít problém s přečtením a s porozuměním zadání slovní úlohy • Celestia-R1---OverlayContentHD.png SLOVNÍ ÚLOHY •žák s dysgrafií může mít problém se zápisem slovní úlohy a se zápisem výpočtu příkladu • •žák s dyskalkulií (ideognostickou) může mít problém pochopit vztahy mezi veličinami, které jsou zadány ve slovní úloze a mezi veličinami hledanými • Celestia-R1---OverlayContentHD.png FUNKCE SLOVNÍCH ÚLOH • ilustrace využití matematiky v praktickém životě •příprava na řešení konkrétních praktických problémů •využívání různých metod práce, různých postupů, organizace postupu řešení •žáci procvičují operace s čísly •přispívají k rozvoji myšlení žáků, k rozvoji kritického myšlení •rozvíjí kompetence k řešení problémů, komunikativní, sociální, pracovní, k učení Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Vhodně zvolené slovní úlohy mohou být pro žáka zdrojem motivace a informací (zajímavý text, řešení nebo výsledek). Celestia-R1---OverlayContentHD.png POSTUP ŘEŠENÍ SLOVNÍ ÚLOHY •a) porozumění textu (přečtení zadání úlohy s porozuměním, žák musí pochopit, co je předmětem otázky a které údaje jsou zadány); • •b) rozbor – analýza podmínek ve vztahu k otázce úlohy (sledujeme zadané podmínky ve vztahu k otázce, tj. sledujeme, které údaje jsou zadány a které máme vypočítat), grafické znázornění; Celestia-R1---OverlayContentHD.png POSTUP ŘEŠENÍ SLOVNÍ ÚLOHY •c) matematizace reálné situace vyjádřené textem úlohy (zapsání vztahů mezi zadanými a hledanými údaji pomocí matematických výrazů – příklad, rovnice); •d) provedení odhadu výsledku; •e) řešení matematické úlohy (vyřešíme početní příklad, rovnici, nerovnici pomocí pamětných nebo písemných algoritmů); •f) zkouška správnosti (celkem dvě); •g) odpověď na otázku slovní úlohy. Celestia-R1---OverlayContentHD.png Obsah obrázku text Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png Obsah obrázku text, bílá tabule Popis se vygeneroval automaticky. Celestia-R1---OverlayContentHD.png Celestia-R1---OverlayContentHD.png PŘÍČINY PROBLÉMŮ PŘI ŘEŠENÍ SLOVNÍCH ÚLOH •a) Pochopení či nepochopení textu zadání slovní úlohy •Délka textu – příliš dlouhý text znesnadňuje pochopení. • Volba použitých termínů – některým použitým pojmům žáci nemusí rozumět. •Tématika slovní úlohy – zda je pro žáky přitažlivá a srozumitelná. •Způsob zadání číselných údajů. Celestia-R1---OverlayContentHD.png PŘÍČINY PROBLÉMŮ PŘI ŘEŠENÍ SLOVNÍCH ÚLOH •b) Zvládnutí rozboru slovních úloh - ujasnění si vztahu mezi hledanými a zadanými údaji – vyplyne volba početních operací • •c) Zápis příkladu (event. rovnice nebo soustavy rovnic) Celestia-R1---OverlayContentHD.png PŘÍČINY PROBLÉMŮ PŘI ŘEŠENÍ SLOVNÍCH ÚLOH •Vliv specifických poruch učení – zejména dyslexie (čtení textu bez porozumění) a dysgrafie (neschopnost zapsat potřebné údaje). • • •Schopnost koncentrovat se na daný text – čtení s porozuměním je dalším důležitým aspektem pro správné pochopení zadání slovní úlohy. • Celestia-R1---OverlayContentHD.png PŘÍČINY PROBLÉMŮ PŘI ŘEŠENÍ SLOVNÍCH ÚLOH •„Zejména děti s dyslexií, ale i s dalšími poruchami mají problémy s přečtením celého textu, s porozuměním textu, se zvládnutím délky textu. Zpravidla nejsou schopny pochopit otázku úlohy v souvislosti se čteným zadáním a často odpovídají na otázku jinou, která nebyla v textu uvedena a třeba ani nesouvisí s řešením úlohy“ (Blažková, 2017). • • Celestia-R1---OverlayContentHD.png PŘÍČINY PROBLÉMŮ PŘI ŘEŠENÍ SLOVNÍCH ÚLOH •d) Řešení příkladu •- mohou se objevit nedostatky vyplývající z problémů v oblasti provádění operací s reálnými čísly (ideognostická dyskalkulie). •e) Odpověď •někteří žáci mají problémy odpovídat na otázku slovní úlohy, protože již např. zapomněli, jaká otázka byla formulována. •f) Provedení zkoušek správnosti Celestia-R1---OverlayContentHD.png PŘÍSTUPY UPLATŇOVANÉ PŘI ŘEŠENÍ SLOVNÍCH ÚLOH •učit žáky číst s porozuměním běžný text •volba slovních úloh - přitažlivá, potřeba úlohy řešit •procvičování zápisu slovního vyjádření matematickým výrazem •odhady výsledků, konfrontace s realitou •návyk zkoušky správnosti •metodické řady Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPY SLOVNÍCH ÚLOH •Jednoduché slovní úlohy (úlohy využívající operace sčítání, úlohy využívající operace odčítání, úlohy využívající operace násobení, úlohy využívající operace dělení) • • •Jirka počítá každý den 5 příkladů. Kolik příkladů spočítá za 7 dní? Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPY SLOVNÍCH ÚLOH •Složené slovní úlohy • V autobusu cestovalo 15 dětí a 38 dospělých. Na zastávce vystoupilo 11 osob a nikdo nenastoupil. Kolik osob pokračovalo v jízdě? • • Maminka zaplatila 4 čokolády po 21 Kč a 5 jogurtů po 9 Kč. Kolik korun za tento nákup zaplatila? Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPY SLOVNÍCH ÚLOH •Poznámka: • U slovních úloh na porovnávání pomocí vztahů „o několik více (méně)“ nebo „několikrát více (méně)“ je nevhodné používat mnemotechnické pomůcky: • • „více – přičítám (násobím)“, neboť slovní úloha může být formulována tak, že její mechanické uplatnění vede k chybám Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPY SLOVNÍCH ÚLOH •Například úlohu „Jana má 18 pastelek a to je o 6 více, než má Petr. Kolik pastelek má Petr?“ Budeme řešit odčítáním. Celestia-R1---OverlayContentHD.png TYPY SLOVNÍCH ÚLOH •Úlohu „Jana má 15 pastelek a to je třikrát více než Petr. Kolik pastelek má Petr?“ Budeme řešit dělením. Celestia-R1---OverlayContentHD.png ŘEŠENÍ SLOVNÍCH ÚLOH •Do třídy 4. A chodí 25 žáků. Z nich 16 navštěvuje pěvecký kroužek, 12 navštěvuje výtvarný kroužek. Čtyři žáci nenavštěvují žádný z těchto kroužků. Kolik žáků chodí do obou kroužků současně? Celestia-R1---OverlayContentHD.png ŘEŠENÍ SLOVNÍCH ÚLOH •Jakub si kupoval náčrtník, vodovky a pastelky. Náčrtník stál 23 Kč, vodovky byly třikrát dražší než náčrtník a pastelky byly o 15 Kč levnější než vodovky. Kolik korun Jakub za nákup zaplatil? Celestia-R1---OverlayContentHD.png ŘEŠENÍ SLOVNÍCH ÚLOH •Zdeňkův tatínek je o 24 roků mladší než Zdeňkův dědeček, kterému je 60 roků. Kolik roků je Zdeňkovi, když je třikrát mladší než tatínek? Celestia-R1---OverlayContentHD.png ŘEŠENÍ SLOVNÍCH ÚLOH •Babička upekla 36 buchet. Martin snědl z celkového počtu buchet jednu šestinu. Potom přišel Michal a snědl jednu pětinu zbylých buchet. Nakonec přišla Eliška a snědla jednu čtvrtinu zbytku. Kolik buchet zůstalo na pekáči? Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Projděte si slovní úlohy v publikaci: •Blažková, R., Matoušková, K., & Vaňurová, M. (2002). Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita. (Slovní úlohy řešené na 1. stupni ZŠ str. 18-51) Celestia-R1---OverlayContentHD.png ÚLOHY PODPORUJÍCÍ ROZVOJ KOMBINAČNÍHO MYŠLENÍ •Rozvoj matematických pojmů a představ u dětí předškolního věku | Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity (muni.cz) Celestia-R1---OverlayContentHD.png LITERATURA •Blažková, R. (2017). Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita. • •Blažková, R. (2010). Rozvoj matematických pojmů a představ u dětí předškolního věku [web]. •Dostupné z: https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/pedf/js10/rozvoj/web/index.html • •Blažková, R., Matoušková, K., Vaňurová, M., & Blažek, M. (2004). Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido. • •Blažková, R., Matoušková, K., & Vaňurová, M. (2002). Kapitoly z didaktiky matematiky (slovní úlohy, projekty). Brno: Masarykova univerzita. • •Pavlíčková, L. (2020). Interaktivní osnova k předmětu Strategie podpory matematické gramotnosti. Celestia-R1---OverlayContentHD.png •Děkuji za pozornost!