Základy intervence a implementace programů aplikované behaviorální analýzy I. Mgr. Kateřina Chrapková, BCBA Brno 2022 Přehled témat ❑ Plány na akvizici dovedností – základní komponenty a příprava ❑ Příprava na sezení dle požadavků plánu akvizice dovedností ❑ Využití kontingencí při posílení (kontinuální a nepravidelný rozvrh posílení) ❑ Odměnový systém ❑ Intenzivní učení v jednotlivých krocích ❑ Využití promptů a odstraňování promptů ❑ Učení v přirozeném prostředí Tento tréninkový program vychází z seznamu úloh RBT (RBT Task List) a je navrhnut tak, aby splňoval požadavky 40 hodinového tréninku nezbytného k certifikaci RBT. Tento program je poskytován nezávisle na BACB. Copyright Kateřina Chrapková, 2022. Materiály slouží pouze pro účely výuky kurzu RBT Plány na akvizici dovedností – základní komponenty a příprava 1. Cíl učení - definice dovednosti, kterou si má student osvojit 2. Výchozí data (baseline) – počáteční stav bez intervence 3. Metoda učení – postup učení, rozvrh posílení, vhodné prostředí pro učení (DTT vs. NET) 4. Kritéria pro zvládnutou dovednost pozorovatelná a měřitelná kritéria, která definují zvládnutou dovednost 5. Data – metoda měření dané dovednosti (frekvence, trvání, latence, test za studena, apod.) Příklad stručného popisu cíle učení Cíl: Mand ve znaku Kód: F5 Spontánní požadavek (mand) oblíbeného předmětu, který je přítomný. Datum: Popis Dítě si bude spontánně žádat ve znaku minimálně o 70 předmětů, které chce (hračku/jídlo) bez pomocného promptu do 3 sekund. Prostředí pro učení Učení v přirozeném prostředí (NET). Metoda učení Poskytnutí nejméně intruzivního, ale zároveň nejefektivnějšího promptu. Data Datum představení a zvládnutí dovednosti zapsat do listu sledovaných dovedností. Při první příležitosti během dne provést test za studena - Ano/Ne. Kritéria pro zvládnutý mand Mand je považován za zvládnutý, pokud jsou splněny 3 testy za studena ve 3 po sobě jdoucích dnech. Příprava na sezení dle požadavků plánu akvizice dovedností (C-02) Před sezením je důležité: ▪ přečíst si plán programu (znát cíle učení) ▪ naučit se protokoly učení (trénovat před sezením) ▪ přečíst si poznámky z předchozího sezení (např. zvládnuté cíle, problémové chování) ▪ upravit prostředí pro učení (odstranit distraktory, oblíbené předměty dát mimo dosah studenta, atd.) ▪ připravit si materiály k učení (pomůcky, formuláře, posílení, atd.) Využití kontingencí při posílení (kontinuální a občasný rozvrh posílení) (C-03) Kontinuální rozvrh posílení (CRF - Continuous Schedule of Reinforcement) Nepravidelný rozvrh posílení (INT - intermittent schedule of reinfocement) Vyhasnutí (Extinction) Variabilní poměr (VR – variable ratio) Fixní poměr FR1 Fixní poměr (FR - fixed ratio) Variabilní interval (VI – variable interval) Fixní interval (FI – fixed interval) ▪ Rozvrh posílení je pravidlo, které popisuje za jakých podmínek bude chování posíleno. ▪ Kontinuální rozvrh posílení a vyhasínání tvoří dva „konce“ rozvrhu posílení. Rozvrh posílení FIXNÍ ROZVRH – posílení je doručeno po stanoveném počtu odpovědí nebo čase. VARIABILNÍ ROZVRH – posílení je doručeno po zprůměrovaném počtu odpovědí nebo čase. KONTINUÁLNÍ ROZVRH POSÍLENÍ ▪ posílení je doručeno po každé odpovědi (i s dopomocí) ▪ používá se při učení nové dovednosti Příklad: ▪ Pokaždé když dítě řekne: „vlak“ dostane vlak. ▪ Pokaždé, když zmáčknete vypínač se rozsvítí světlo. ▪ Učitel pochválí žáka za každou správnou odpověď. 1 reakce dítěte (s promptem nebo bez promptu) Doručení posílení 1 reakce dítěte (s promptem nebo bez promptu) Doručení posílení 1 reakce dítěte (s promptem nebo bez promptu) Doručení posílení NEPRAVIDELNÝ ROZVRH POSÍLENÍ Intermittent Schedule of Reinfocement, INT ▪ Jen některé chování je posíleno. ▪ Posílení je doručováno nepravidelně (s prodlevou) dle rozvrhu posílení (viz VR, VI, FR, FI). ▪ Používá se při udržení dovednosti v repertoáru nebo při přechodu na posílení, které se vyskytuje v přirozeném prostředí. Příklad: ▪ Učitel žáka pochválí až po několika správně vypočítaných příkladech. ▪ Do herního automatu hodíte 100 x 10 Kč, ale jen občas vám vypadne menší výhra. VARIABILNÍ POMĚR (VR – variable ratio) ▪ NEJSILNĚJŠÍ rozvrh nepravidelného posílení. ▪ Posílení je doručeno po VARIABILNÍM počtu odpovědí. ▪ Reakce jsou rychlé a stabilní, protože po každé další odpovědi může přijít posílení. Příklad: VR3 Učíte studenta násobilku. Po 2 správných odpovědích doručíte posílení, poté po 3 správných odpovědích doručíte posílení, atd. V průměru studentovi doručíte posílení každou 3. odpověď. R reakce studenta SR+ posílení R R SR+ R R R SR+ R R R R SR+ R R R SR+ 12/4=3 FIXNÍ POMĚR (FR - fixed ratio) ▪ Posílení je doručeno po STANOVENÉM počtu odpovědí. ▪ Reakce jsou rychlé a stabilní - rychlé odpovědi způsobí vyšší frekvenci posílení. ▪ Po doručení posílení následuje pauza/zpomalení reakcí. ▪ (!) FR1 je technicky kontinuální rozvrh posílení, přestože FR (fixní poměr) patří mezi nepravidelný rozvrh posílení. Příklad: FR5 Po každé 5 nákupu získáte 10 % slevu na další nákup. N nákup SR+ posílení N N N N N SR+ N N N N N SR+ VARIABILNÍ INTERVAL (VI – variable interval) ▪ Posílení je doručeno po první správné odpovědi, která následuje po uplynulém čase RŮZNÉ délky. ▪ Reakce jsou stabilní bez pauzy po posílení. Příklad: VI 2 (min.) Učitel chce zvýšit délku trvání při které se žák soustředí na zadaný úkol. Učitel doručí pochvalu nebo jiné posílení po 1 min., po 3 min., po 2 min. atd. V průměru doručí posílení každé 2 minuty. 1min SR+ 1min 1min 1min SR+ 1min 1min SR+ 1min 1min SR+ 8/4=2 FIXNÍ INTERVAL (FI – fixed interval) ▪ Posílení je doručeno po správné odpovědi, která následuje po STANOVENÉM čase. ▪ Pouhé uplynutí času bez správné odpovědi k získání posílení nestačí. ▪ Reakce jsou stabilní. ▪ Po doručení posílení následuje pauza/zpomalení reakcí. Příklad: FI 5 ▪ Učitel chce zvýšit délku trvání při které se student soustředí na zadaný úkol. Pokud student pracuje na zadání, učitel doručí pochvalu nebo jinou formu posílení po uplynutí 5 min. Pokud chce studen získat další posílení, musí na zadaném úkolu pracovat dalších 5 min. 5 minut SR+ 5 minut SR+ 5 minut SR+ Otázky Starbucks Coffee ve svém věrnostním programu nabízí, že za 100 Hvězd, které nasbíráte, získáte nápoj ve velikosti Tall nebo Grande na účet podniku. O jaký rozvrh posílení se jedná? a) Variabilní poměr b) Fixní poměr c) Variabilní interval d) Fixní interval Jaký druh rozvrhu posílení? https://www.youtube.com/watch?v=q5fKTq6odHE a) Variabilní poměr b) Fixní poměr c) Variabilní interval d) Fixní interval Paní uklízečka dostane za každou hodinu úklidu 100 Kč. O jaký rozvrh posílení se jedná? a) Variabilní poměr b) Fixní poměr c) Variabilní interval d) Fixní interval Odměnový systém (C-12) Systém sloužící ke změně chování, který se skládá ze 3 komponentů: 1. Specifické chování, které bude posíleno 2. Žeton/bod, který participant dostane po/za cílovém chování 3. Seznam záložního posílení: předměty, aktivity, privilegia, které participant získá výměnou za žetony/body. Odměnový systém ŽETON SLOUŽÍCÍ K VÝMĚNĚ • generalizované posílené, které bylo podmíněno (napárováno) s různými druhy záložního posílení • bez předchozího podmínění je žeton/bod neutrální stimul (nemá žádnou hodnotu) • NUTNÉ VŽDY NEJPRVE PODMÍNIT! (žeton získá hodnotu posílení) • Žeton je natolik efektivní, na kolik je silné záložní posílení! Návrh odměnového systému 1. Výběr žetonu/bodu 2. Identifikace cílového chování a stanovení pravidel 3. Seznam záložních posílení (menu odměn) 4. Navržení poměru výměny (kolik žetonů bude potřeba k získání posílení ) 5. Sepsání pravidel kdy a jak budou žetony vydávány a následně vyměněny za posílení. Co se stane pokud nebude dosaženo kritéria pro získání žetonu. 6. Otestování systému „nanečisto“ v praxi Žeton Předmět • Žeton, kupón, nálepka, děrovací karta… Měl by být • Bezpečný • Nepadělatelný • Odolný • Levný, dostupný • Nemělo by se jednat o oblíbený (chtěný) předmět Identifikace cílového chování • Pozorovatelné a měřitelné chování • Jasná kritéria pro splnění úkolu (cílové chování) • Cílové chování by mělo být dosažitelné • Začíná se nejprve s pár cíli (1-2) • Studen musí mít pro dané chování zvládnuté prerekvizity • Kritéria lze v průběhu upravovat dle potřeby Záložní posílení • Vytvořit seznam dostupného posílení • Ideálně posílení vycházející z přirozeného prostředí • Privilegia • Předměty • Jídlo • Aktivity • Posílení, které je v souladu s etickým kodexem Poměr výměny = rozvrh posílení 1. Nejprve kontinuální rozvrh posílení 2. Nízký variabilní nebo fixní poměr 3. Později vyšší poměr rozvrhu posílení (zvyšovat nároky) 4. Poté co je dovednost naučená doručovat posílení nepravidelně Test systému • Otestovat navržený systém bez doručení žetonů • Analýza dat, zda je navržený systém proveditelný Odebírání žetonu • Neimplementovat pokud se s odměnovým systémem začíná • Vždy jasně definovat pravidla, na základě kterých je možné žeton odebrat • Student se nesmí dostat do „dluhu“ • Pokud student nedosahuje kritéria k získání žetonu, je potřeba přehodnotit nastavení systému (prerekvizity, motivaci, rozvrh posílení a jiné faktory) Implementace PŘED ZAHÁJENÍM • Vysvětlit studentovi pravidla a celý systém • Modelovat cílené chování a doručení žetonu • Modelovat výměnu žetonu/ů za záložní posílení V PRŮBĚHU • „Osvěžení“ pravidel • Úprava systému dle aktuálních potřeb Na zvážení Odměnový systém: • může být těžší implementovat • může být rušivý pro studenta i/nebo učitele • náročný na přípravu a implementaci • finančně nákladný • může vybudovat závislost na posílení, pokud se rozvrh posílení systematicky nesnižuje Kontingentní kontrakty Contingency contracting • KONTRAKT je vytvořen společně s osobou, které se týká. • V kontraktu jsou jasně stanoveny KONTINGENCE (závislosti) mezi CHOVÁNÍM JEDINCE a doručením POSÍLENÍ. • Kontrakt je permanentní produkt, který může mít PÍSEMNOU nebo OBRÁZKOVOU formu. • Kontrakt bývá jedním s dílčích komponentů behaviorálního plánu • Kontrakt obsahuje oddálené posílení, je založen na pravidlech a zároveň slouží jako prompt k cílenému chování. • Jedinec si může vytvořit svůj vlastní kontrakt → kontrakty napomáhají ke kontrole vlastního chování (self-managment). 3 komponenty kontingentního kontraktu 1. CHOVÁNÍ ➢ Kdo vykoná dané chování a získá odměnu? ➢ Jaké je cílené chování? ➢ Kdy bude cílené chování dokončeno? ➢ V jaké kvalitě? ➢ Je chování v repertoáru jedince? ➢ Bude výsledkem chování permanentní produkt? 2. ODMĚNA ➢ Jaká je odměna? ➢ Kdy bude odměna doručena? ➢ V jaké kvantitě? ➢ Kdo zhodnotí kvalitu vykonaného chování? 3. DATA ➢ Kdy a kde se shromažďují data o chování? ➢ Kdy proběhne vyhodnocení dat? Intenzivní učení (DTT – discrete-trial teaching = ITT intensive-trial teaching) Discrete trial ▪ Jednotka učení (1 příležitost pro učení) SD (diskriminační stimul - instrukce) → reakce → konsekvent ▪ Prostředí pro učení nové dovednosti je „uměle“ vytvořené ▪ Správná odpověď je posílena (generalizované posílení) ▪ Při učení nové dovednosti se využívá metoda bezchybného učení, která zahrnuje dopomoc (prompty). ▪ Učení probíhá v mnoha oddělených „krocích“ (trials) ▪ Učení cílů je během sezení několikrát opakováno Intenzivní učení ▪ Během DTT se střídají různé operanty: imitace, vizuální percepce, echoická reakce, aj. ▪ Materiály pro učení by měly být z přirozeného prostředí studenta. ▪ Zvládnuté dovednosti z DTT by měly být generalizovány v přirozeném prostředí. ▪ Cíle učení vychází z předem provedeného hodnocení dovedností (např. VB-MAPP, ABBLS, EFL). • https://www.youtube.com/watch?v=UbVTcIrZ3Ag • https://www.youtube.com/watch?v=0JAxNItos3A Intenzivní učení (DTT– discrete-trial teaching) Před učením ✓ párovat se s posílením ✓ zvládnout instruktážní kontrolu nad chováním studenta (složené ruce, následování několika jednoduchých instrukcí, apod.) ✓ připravit si materiály k učení Při práci se studentem ✓ zaznamenávat data ✓ doručovat posílení podle rozvrhu posílení ✓ sledovat motivaci studenta ✓ střídat operanty ✓ prokládat cíle učení zvládnutými dovednostmi ✓ doručovat instrukce i posílení velmi rychle (1-2 sek.) ✓ UČIT BEZCHYBNĚ! • Zvládnutá instruktážní kontrola nad chováním studenta v přirozeném prostředí • Instruktor zná „silná“ posílení studenta • Student si manduje o posílení • Student umí vydat posílení zpět instruktorovi • Místo učení je spojeno s posílením • Studen dovede sedět za stolem 5-10 min. při zábavné aktivitě • Student má zvládnutých 5-10 jednoduchých reakcí Prerekvizity intenzivního učení Bezchybné učení Errorless learning procedures ▪ Při učení nové dovednosti se využívá metoda bezchybného učení, která zahrnuje dopomoc (prompty) ▪ Studentovi je poskytnut dostatek pomoci, tak aby NECHYBOVAL a zároveň si PROCVIČOVAL novou dovednost ▪ Využití při učení: komunikace, sebeobslužných dovedností, akademických dovedností, sociálních dovedností, aj. Bezchybné učení ▪ Nejprve se doručuje víc podpory, poté se podpora snižuje ▪ Využívá se hierarchie pobídek/promptů od nejsilnější k nejslabší (most-to-least prompting). ▪ Míru dopomoci je nezbytné postupně snižovat, aby nebyl student na pobídkách závislý. Bezchybné učení - protokol Zvládnuté dovednosti (1-3) 1. krok učení (prompt) - plný fyzický nebo jiný prompt, 0 s. časová prodleva 2. krok učení (transfer) - částečný fyzický nebo jiný prompt/ 2-3 s. prodleva → může být doručeno malé posílení (např. pochvala, kousek dobroty) Zvládnuté DOVEDNOSTI (1-3) tzv. DISTRAKTOR TEST NOVÉ dovednosti → ANO → VELKÉ POSÍLENÍ (konec) ↘ NE → 1. krok učení - plný prompt, 0 s. prodleva 2. krok učení - částečný prompt nebo 2-3 s. časová prodleva → malé posílení (konec) Protokol se upravuje vždy podle aktuální potřeby studenta. Při učení se doručujte posílení na základě předem stanoveného rozvrhu posílení. http://www.pattan.net/Videos/Browse/Single/?code_name=teaching_procedures_assembly Strategie snížení motivace k úniku při ITT ▪ Párovat prostředí (stůl) s oblíbenými činnostmi. Začínat práci za stolem zábavnou aktivitou, při které si dítě manduje o oblíbenou činnost/hračku/jídlo a doručovat posilnění ve vyšší frekvenci. ▪ Přichystat dostatečně SILNÉ posílení pro učení. Nabízené odměny by se měly pravidelně obměňovat, aby neztratily hodnotu. Dítě by mělo mít na výběr ze 2-3 možností. ▪ Minimalizovat chybovaní pomoci bezchybného učení. Při učení poskytovat dostatečně rychle prompt tak, aby dítě nechybovalo. Metoda bezchybného učení zvyšuje frekvenci správných odpovědí + frekvenci odměn. Bezchybné učení zároveň snižuje hodnotu únik z aktivity jako formu posilnění. ▪ Střídat a obměňovat požadavky/úkoly. Střídání operantů během instrukcí snižuje problémové chování (takt, posluchač, imitace, intraverbál). Strategie snížení motivace k úniku při ITT ▪ Prokládat jednoduché a náročné požadavky (80 % vs. 20 %) Doporučuje se začít zvládnutými úkoly, které korelují se správnými odpověďmi, tedy s vyšší frekvencí odměn. Pokud se náročnější úkoly vkládají mezi lehké úkoly POSTUPNĚ (ne hned na začátku ITT), tak se problémové chování (únik z aktivity) jako forma posílení sníží. ▪ Postupně zvyšovat počet požadavků (ze začátku odměňovat „hustěji“). Ze začátku snížit frekvenci požadavků (nižší VR) poté postupně frekvenci požadavků zvyšovat (vyšší VR). ▪ Postupně zvyšovat náročnost požadavků. Vždy začínat od jednodušších požadavků k těžším požadavků. Strategie snížení motivace k úniku při ITT ▪ Problémové chování dát na vyhasnutí. Pokud se při učení objeví problémové chování, tak je potřeba odstranit posílení, které toto chování udržuje. Např. nedovolit únik z aktivity jako formu posílení, ale trvat na požadavku, dokud student nesplní min. 3 jednoduché úkoly bez PCH. ▪ Posílení doručovat ihned do 2 sekund. Rychlé doručení posilnění snižuje PCH. Např. nečekat až si dítě „zamanduje“ o odměnu, ale doručit mu ji ihned do 1-2 sekund. ▪ Udržovat správnou rychlost mezi úkoly. Doručování instrukcí s prodlevou max. 2 sekundy výrazně snižuje PCH během intenzivního učení. (Carbone, 2016) Otázky Mezi zásady intenzivního učení nepatří a) správná odpověď je posílena b) student iniciuje učení c) učení probíhá v mnoha oddělených „krocích“ d) učení cílů je několikrát opakováno Při bezchybném učení využíváme a) promptu od „nejsilnějšího k nejslabšímu“ b) promptu od „nejslabšímu k nejsilnějšího “ c) vždy stejné míry promptu d) A a B Využití promptů a odstraňování promptů PROMPT – pobídka, dopomoc, nápověda ▪ Prompty se využívají při učení nové dovednosti. ▪ Dopomoc je součástí bezchybného učení → poskytne studentovi vykonat správnou odpověď ve správný čas. ▪ Vždy je potřeba prompty snižovat až učit až do samostatnosti. Dvě základní kategorie promptů: 1. prompt odpovědi – chování, které poskytne instruktor studentovi 2. prompt stimulem – změna stimulu, tak že evokuje správnou reakci Prompt odpovědi vs. prompt stimulem Prompt odpovědi (response prompt) A → B → C Prompt stimulem (stimulus prompt) A → B → C Poskytnutí pomoci při odpovědi – pomáhá vykonat cílené chování Stimulu je upraven tak, že evokuje správnou reakci Fyzický prompt – fyzické vedení studenta k vykonání cíleného chování Poziční prompt – předmět je umístěn blíž ke studentovi Modelování/gesta – demonstrace cíleného chování (dovednosti) Gesta – ukazování nebo pohled na předmět, dotknutí se předmětu, aj. Verbální prompt – slovní pobídka, instrukce ve formě nápisu nebo obrázků Vizuální prompt – zvětšená velikost, odlišná barva, nadbytečné stimuly, aj. Otázky Jaký druh promptu? student instruktor Hierarchie promptů odpovědi Vizuální prompt Verbální prompt Prompt gestem Modelování dovednosti Částečný fyzický prompt Plný fyzický prompt Samostatnost Hierarchie promptů • Plný fyzický prompt (instruktor fyzicky vede studenta ke splnění úkolu) • Částečný fyzický prompt (instruktor fyzicky vede studenta ke splnění úkolu, ale fyzický kontakt je slabší nebo kratší) • Modelování dovednosti (instruktor předvede studentovi, co má dělat) • Prompt gestem (instruktor ukáže na předmět, činnost) • Verbální prompt (instruktor studentovi řekne, co má dělat) • Vizuální prompt (např. denní vizuální schéma nebo jiná vizuální podpora) • SAMOSTATNOST https://www.youtube.com/watch?v=WQ_SM26Wz3I https://www.youtube.com/watch?v=jfJeG2XVluQ Otázky Při učení nové dovednosti studentovi pomůžeme tím, že ukážeme na cílený předmět. O jaký druh promptu se jedná? a) částečný fyzický prompt b) prompt gestem c) verbální prompt d) vizuální prompt Při učení nové dovednosti je studentovi poskytnuta pomoc (prompt), tak aby nechyboval a zároveň si dovednost procvičoval. Míra promptu se v průběhu učení systematicky snižuje až do samostatnosti. O jakou metodu učení se jedná? a) metoda kognitivního porozumění b) metoda bezchybného učení c) metoda strukturovaného učení d) metoda Montessori Snižování promptu ▪ Pomoc/prompt při učení dovednosti je potřeba vždy cíleně SNIŽOVAT, tak aby na promptech nevznikla závislost Poskytnutí promptu od „nejsilnějšího k nejslabšímu“ (Most-to-least prompts - fading out) ▪ Tento typ snižování promptu je spojován s metodou bezchybného učení (errorless teaching) Příklad: telefonní číslo https://www.youtube.com/watch?v=IwaqAkwbd_w Snižování promptu Časová prodleva (Time delay) ▪ Mezi instrukcí a poskytnutím promptu je prodleva několik sekund ▪ Často se využívá při učení nových dovedností v DTT 1. krok učení → 0 sekund časová prodleva 2. krok učení → 2-3 sekundy časová prodleva Postupné vedení (Graduated guidance) ▪ Využívá se fyzický prompt od „nejsilnějšího k nejslabšímu“ (např. úchop za ruce, lokty, dotyk ramen…) ▪ Prompt se sníží ihned poté co není potřeba ▪ Instruktor je stále nablízku, připraven poskytnout prompt v dalším kroku https://www.youtube.com/watch?v=5v0GOf3Af3s Učení v přirozeném prostředí (C-05) ▪ Učení probíhá v přirozeném prostředí na základě MOTIVACE studenta. ▪ Student iniciuje učení. ▪ Příležitosti k učení jsou během celého dne. ▪ Učení v přirozeném prostředí podporuje generalizaci napříč všemi operanty (mandy, takty, receptivní porozumění aj.). Motivační operace (MO) je: 1) ZACHYCENÁ – využijeme příležitosti, která se vyskytne v přirozeném prostředí. 2) VYBUDOVANÁ – nachystáme příležitosti k učení. Učení v přirozeném prostředí NET – natural environment teaching , incidental teaching VYUŽITÍ: 1. Rozvoj komunikace (především mandy) 2. Podmiňování nového posílení 3. Rozvoji hry 4. Rozvoji sociálních dovedností 5. Rozvoj sebeobslužných dovedností 6. Generalizace dovedností naučených v ITT (takty, receptivní složka řeči, vizuální percepce, intraverbály, aj.) https://www.youtube.com/watch?v=mnkEZaAHGrA Při učení v NET je důležité: ▪ Upravit prostředí: - oblíbené předměty umístit mimo dosah studenta - připravit si širokou škálu posílení - odstranit distraktory (rušivé/konkurentní podněty) ▪ Stále sledovat a budovat motivaci studenta. ▪ Využívat současné motivace (princip deprivace/nasycení). ▪ Dávat si pozor, aby požadavky ze strany instruktora nesnižovaly motivaci pro společnou činnost/hru. ▪ Zaznamenávat potřebná data. PÁROVÁNÍ Pairing procedures = stimulus-stimulus pairing ▪ Proces při kterém se NEUTRÁLNÍ stimul (osoba, předmět, aktivita, místo) stává PODMÍNĚNÝM POSÍLENÍM. ▪ „Spojování“ instruktora, místa nebo předmětu s „dobrými“ věcmi. KDO, CO JAK Osoba „Neutrální“ osoba doručuje studentovi posílení Předmět Po doručení neutrálního stimulu následuje posílení Aktivita Neutrální aktivita je propojena se zábavnou aktivitou (posílením) Sociální interakce (např. chvála) Chválu následuje posílení PÁROVÁNÍ SEBE S POSÍLENÍM ▪ Před učením je potřeba se s dítětem PÁROVAT! ▪ Párování je obecně první krok ABA programu, který ale zároveň pokračuje v průběhu celé intervence. ▪ Párování znamená, že se spojujete („párujete“) s dobrými a zábavnými věcmi/aktivitami. Stáváte se tak pro dítě jednou VELKOU ODMĚNOU! ▪ Hlavním cílem je, aby dítě vědělo, že čas s Vámi a tedy čas učení je ZÁBAVA. ▪ Párování pomáhá při budování instruktážní kontroly a zároveň připravuje příležitosti pro nácvik mandů. PÁROVÁNÍ – JAK NA TO ▪ Spojujte se se ZÁBAVNÝMI ČINNOSTMI, které má dítě rádo. ▪ Při aktivitách se snažte na dítě NEKLÁST POŽADAVKY. ▪ Během hry jen jednoduše KOMENTUJTE průběh aktivity, nežádejte odpovědi na otázky typu: „Ukaž kde je…?“, „Jak dělá…?“ „Udělej toto…“ ▪ Hračky umístěte tak, aby si je dítě nemohlo vzít samo. Hračky dítěti podávejte VY. Hračky a zábava má přicházet vždy od VÁS! ▪ Pro párování používejte nejoblíbenější hračky a aktivity, které jsou určeny JEN PRO ČAS SEZENÍ. ▪ Aktivity se snažte střídat např. v intervalu 5 - 10 min. ▪ Činnost ukončete vždy dříve, než se dítě začne nudit. PÁROVÁNÍ OSOBY S POSÍLENÍM PÁROVÁNÍ MÍSTA S POSÍLENÍM PÁROVÁNÍ PŘEDMĚTU S POSÍLENÍM Otázky Při učení v přirozeném prostředí není potřeba a) sledovat motivaci studenta b) využívat příležitosti k učení během celého dne c) generalizovat naučené dovednosti z DTT d) doručovat posílení podle předem daného rozvrhu posílení Zdroje • COOPER, John O., Timothy E. HERON a William L. HEWARD. Applied Behavior Analysis. 3rd Edition, Global edition. United Kingdom: Pearson Education Limited, 2020, 839 s. ISBN 978-0-134-75255-6. ▪ CARBONE, V. Teaching Verbal Behavior to Children with Autism and Related Disabilities. Unpublished workshop Manual, 2016. ▪ FISHER, W., C. PIAZZA and H. ROANE. Handbook of Applied Behavior Analysis. Reprint edition (2014). New York: Guilford Press, 2011. ISBN 978-1-4625-1338-3. ▪ SCHRAMM, R. The Seven Steps to Earning Instructional Control with your Child [online]. [cit. 2016-07-26]. Dostupné z: http://knospe- aba.com/cms/us/aba-info/aba-articles/the-7-steps.html