dříve pomocná škola ZÁKLADNÍ ŠKOLA SPECIÁLNÍ + Přípravný stupeň •dříve pomocná škola •žáci s takovou úrovní rozvoje rozumových schopností, která jim nedovoluje prospívat na základní škole ani na základní škole praktické •Umožňuje žákům s MP získat základní vědomosti, dovednosti a návyky, potřebné k orientaci v okolním světě, k dosažení maximální možné míry samostatnosti a nezávislosti na péči druhých osob a k zapojení do společenského života • •žáci převážně v pásmu SMP, ale i těžkého MP a hlubokého MP •ZŠ speciální je na 10 let a dělí se podle RVP na dva stupně Øprvní stupeň (1. - 5.tř.) Ødruhý stupeň (6. - 10.tř.) Ø •v praxi se dodržuje 4 stupňový program • Ønižší (3 roky) Østřední (3 roky) Øvyšší (2 roky) Øpracovní (2 roky) • • •Cíl vzdělávání: zvládnutí trivia (čtení, psaní, počty), sebeobsluhy, osobní hygieny, osvojení si pracovních dovedností a podpora komunikace •učí se v blocích •není zvonění a klasické vyučovací hodiny •relaxační koutek, není klasické uspořádání lavic, hodně názorných pomůcek •zapojení terapií do vzdělávání •třída nižšího stupně se naplňuje do 8 žáků, střední, vyšší a pracovní do 10 •učební plán obsahuje čtení, psaní, počty, věcné učení, smyslovou výchovu, pracovní a výtvarnou výchovu, tělesnou výchovu, hudební výchovu, řečovou výchovu, nepovinný předmět (zdravotní tělesná výchova, dramatická výchova, sborový zpěv, výtvarné a pohybové činnosti, práce s počítačem) a disponibilní dotaci •hodnocení je prováděno formou širšího slovního hodnocení •ukončením získá žák základy vzdělání • • •žáci se vzdělávají podle: • •Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální • •Dříve dle: Vzdělávacího programu pomocné školy a přípravného stupně pomocné školy (dnes již neplatný) • • • •K základní škole speciální může být přiřazen tzv. •PŘÍPRAVNÝ STUPEŇ ZÁKLADNÍ ŠKOLY SPECIÁLNÍ •POZOR: přípravný stupeň je pouze u ZŠ speciální, přípravné třídy se zřizují při ZŠ a ZŠ!!! Ani jedno se nezapočítává do povinné školní docházky! •účelem je umožnit vzdělávání žákům, kteří vzhledem k těžšímu stupni mentální retardace nejsou schopni prospívat ani na nižším stupni pomocné školy •zřizován pro žáky s těžkým a hlubokým mentálním postižení, více vadami nebo autismem • • •až na 3 roky •žák má možnost po splnění kritérií na konci každého ročníku přejít do nižšího stupně ZŠ speciální •těžiště práce tvoří rozumová výchova, smyslová výchova, pracovní a výtvarná výchova, tělesná výchova, hudební výchova a terapie •ve třídě přípravného stupně zabezpečují výchovně vzdělávací činnost současně nejméně dva pedagogičtí pracovníci •další místnost pro individuální práci se žáky, ke cvičení, relaxaci a odpočinku (snoezellen, rehabilitační místnost, vířivka...) •třídy se naplňují do počtu 4 – 6 žáků •hodnocení žáků provádí učitel svými slovy tak, aby kladně motivoval žáka i jeho rodiče k další práci a vyzvedl dovednosti, které žák zvládl • •