Poradenské služby Charakteristika, legislativa: 1/Školní poradenské pracoviště (ŠPP)“ - Poradenští pracovníci ve škole náplň práce definuje vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. + Příloha č. 3 - doplňte si náplň činností * Výchovný poradce * Školní metodik prevence * Školní psycholog * Školní speciální pedagog 2/Školská poradenská zařízení – (ŠPZ)… PPP, SPC * definuje konsolidované znění školského zákona č. 82/2015 Sb. * vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. PPP - Pedagogicko psychologická poradna * Přesný obsah: vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. + Příloha č. 1 * pracovníci * psycholog * speciální pedagog * sociální pracovník * metodik prevence v PPP SPC - Speciálně pedagogické centrum * Přesný obsah: vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění vyhl. č. 197/2016 Sb. + Příloha č. 2 * pracovníci * psycholog * speciální pedagog * sociální pracovník Podrobnější charakteristika: ŠPP pro žáky s MP • Poradenské pracoviště funguje přímo ve škole Složení pracoviště: Výchovný poradce, školní metodik prevence, školní speciální pedagog, školní psycholog Náplň a cíle: - podpůrných opatření a následné vyhodnocení jejich účinnosti, prevenci školní neúspěšnosti, podporu žáků se SVP a žáků nadaných, atd. ŠPZ pro žáky s MP (SPC) - pro děti od 3 let (někdy i dříve) až do ukončení jejich vzdělávání - zpravidla bývá součást MŠ speciální, bývalé ZŠ praktické nebo ZŠ speciální, může ale existovat i samostatně - Svoji činnost realizují zaměstnanci: A/ambulantně na pracovišti centra, B/nebo terénně – návštěvy pedagogických pracovníků centra ve školách, výjimečně v rodinách a v zařízeních pečujících o žáky s MP § ambulantně, § návštěvy ve školách, § návštěvy v rodinách, § návštěvy v zařízeních. Náplň centra: poradenství, integrace, diagnostika Standardní (ST) a speciální činnost (SP) SPC pro klienty s MP 1) ST - Kariérové poradenství - Zapůjčování rehabilitačních a kompenzačních pomůcek podle potřeb žáků - Vedení dokumentace centra - Koordinace činností s dalšími odborníky (lékaři, pedagogičtí pracovníci, sociální pracovníci) - Sociálně právní poradenství (sociální dávky, příspěvky apod.). - Krizová intervence - Podpora při tvorbě IVP - Kariérové poradenství - Zapůjčování rehabilitačních a kompenzačních pomůcek podle potřeb žáků - Vedení dokumentace centra - Koordinace činností s dalšími odborníky (lékaři, pedagogičtí pracovníci, sociální pracovníci) 2) SP - Metodika cvičení pro děti raného věku - Realizace smyslové výchovy - Podnětová stimulace - Rozvoj grafomotoriky - Rozvoj pozornosti a podpora krátkodobé paměti - Aplikace AAK - Netradiční formy výuky žáků s mentálním postižením (globální čtení atd.) - Využití terapií - Logopedická péče - Metodika cvičení pro děti raného věku, Strassmeier, Portage, Vojtova metoda… - Smyslová výchova - Rozvoj hrubé a jemné motoriky - Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností - Rozvoj estetického vnímání - Hudební činnosti, výtvarné a pohybové činnosti Zdroje: Platná legislativa MŠMT