2/ Legislativní rámec vzdělávání v ČR Hlavní mezinárodní dokumenty v oblasti lidských práv, inkluze a inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: * Všeobecná deklarace lidských práv (1948) * Úmluva OSN o právech dítěte (1989) * Prohlášení ze Salamanky a Akční rámec pro speciální vzdělávání (1994) * Prohlášení OSN o právech osob s postižením (2006) Existuje samozřejmě velké množství dalších mezinárodních úmluv a prohlášení, např. Úmluva o právech osob s mentálním postižením, atd. Aktuální legislativa v České republice: * Školský zákon 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů * novela 82/2015 Sb. * § 16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP * § 116 Školská poradenská zařízení Vyhláška č. 72/2005, ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb. o poskytování * Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních: * § 3 Školská poradenská zařízení: a) pedagogicko-psychologická poradna, b) speciálně pedagogické centrum. + c) Střediska výchovné péče (zákon č. 109/2002 o výkonu ochranné výchovy, ústavní výchovy ve školských zařízeních a o preventivní výchovné péči ve školských zařízeních, novela 383/2005). Školská poradenská pracoviště (příloha č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb.): a) výchovný poradce, b) školní metodik prevence, c) školní psycholog, d) školní speciální pedagog. * poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních * Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – účinnost od 1.9.2016 * podpůrná opatření * individuální vzdělávací plán (IVP) * plán pedagogické podpory (PlPP) * asistent pedagoga * doporučení (z vyšetření ze školského poradenského zařízení) * postup při poskytování podpůrných opatření (PO) 1. st. / 2.-5. st. * organizace vzdělávání žáků s přiznanými PO * pravidla vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona * nadaný a mimořádně nadaný žák * její přílohy – pomůcky – hlavně 1. a 2. st., IVP, PlPP (plán pedagogické podpory) * a její novela 270/2017 Sb. * Aktuální národní dokumenty * Akční plán inkluzivního vzdělávání 2016-2018 * Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 * 5 strategických cest pro vzdělávací systém * detailně popsány vize, plánované aktivity podpory, projekty... * Národní program vzdělávání (Bílá kniha, 2001,…) - Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky * Rámcový vzdělávací programy (RVP) ü Pro každý obor vzdělání v předškolním, základním, středním, základním uměleckém a jazykovém vzdělání. Stanovují: * Vzdělávací obsah. * Formy, délku vzdělání. * Klíčové kompetence, vzdělávací oblasti. * Podmínky vzdělávání a jeho ukončení. * Organizační uspořádání, profesní profil. * Zásady pro tvorbu ŠVP. * Podmínky pro vzdělávání žáků se SVP. * Materiální, personální, organizační podmínky. ü Musí odpovídat poznatkům pedagogiky, psychologie a dalších disciplín. ü Vydávány Ministerstvem ð MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání * část D; kapitola 8 - vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami * vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními (PO) * systém péče o žáky s přiznanými PO * podmínky vzdělávání žáků s přiznanými PO část D; kapitola 9 - vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných * definují podmínky vzdělávání Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální Školní vzdělávací programy (ŠVP) § 5 školského zákona: ü Musí být v souladu s příslušným RVP. Stanovují: * Identifikační údaje školy (název, zřizovatel). * Charakteristika školy (velikost, vybavení školy, spolupráce s jinými školami, s rodiči, projekty), * Charakteristika ŠVP (zaměření školy, výchovně vzdělávací strategie, zabezpečení výuky žáků se SVP, zabezpečení výuky žáků mimořádně nadaných, začlenění průřezových témat. * Učební plán. * Učební osnovy (charakteristika a obsah vyučovacích předmětů). * Hodnocení a autoevaluace školy. ü Vydávány ředitelem školy, školského zařízení. ----------------------------------------------------------------------- Poznámka: Medicínský a sociální model postižení Inkluze (UNESCO, 2005) * proces vytváření optimálních podmínek pro různorodé potřeby žáků prostřednictvím většího zapojení žáků do vzdělávání, kulturního a společenského života a minimalizace vyčlenění (exkluze) v rámci vzdělání a ze vzdělání Definic inkluze je asi tolik, co pohledů na ni. Můžete se podívat také do Indexu inkluze od Bootha a Ainscowa, knih prof. Lechty, doc. Hájkové, prof. Vítkové, atd. NPI ČR | Inkluze v praxi - Základní možné přístupy ke vzdělávání dětí Inkluze ve školním prostředí * Je to snaha o co možná společnou edukaci postižených a nepostižených žáků * Je to snaha poskytnout v různých formách výchovu a vzdělání jedinců se speciálními potřebami v co možná nejméně restriktivním prostředí, které optimálně odpovídá jeho potřebám Výzkumy ukazují, že osobní postoje a přesvědčení učitelů ve značné míře ovlivňují způsob výuky, očekávání od žáků a komunikaci s nimi. Každý pedagog by si měl být vědom toho, jaké jsou jeho postoje a jakým způsobem mohou jeho pedagogickou práci ovlivňovat. Proto nabízíme několik otázek k zamyšlení. Seznam použité literatury: * Školský zákon 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů * novela 82/2015 Sb. Vyhláška č. 72/2005, ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných – účinnost od 1.9.2016 * novela č. 270/2017 Sb. a č. 416/2017 Sb. - obě novely mění kmenovou vyhlášku č. 27/2016 Sb. * doporučuji vyhledat kompletní znění platné od 1.1.2018 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Akční plán inkluzivního vzdělávání 2016-2018 Bílá kniha Dokumentový server MŠMT a MZ - legislativa