•DOSPĚLÝ ŽIVOT •OSOB SE SMP, TMP, HMP • Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, košile Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér Popis byl vytvořen automaticky •Rodina a NNO •Sociální sektor: Domovy pro osoby se zdravotním postižením, Stacionáře, Osobní asistence •Chráněné bydlení •Podporované zaměstnání •Další vzdělávání • 1.jpg downdocss062310c_rgbb.jpg wylie dale.jpg Pablo+Pineda+Yo+Tambien+Premiere+Madrid+tIamLKXyTSOl.jpg pablo-pineda-yo-tambien.jpg hffj.jpeg strong love.jpg •RODINA • •Primární sociální prostředí •Velké rozdíly ve •schopnostech osob •vychovávaných v rodině a ústavním zařízení •Velký vliv podnětného milujícího zázemí na stupeň rozvoje osobnosti, samostatnost, osobnostní a emoční rozvoj •Nutnost pracovat se samostatností, osamostatněním od rodičů v dospělosti je přirozené a žádoucí pro vlastní rozvoj osobnosti u intaktní populace stejně jako u populace osob s MP •Spolupráce rodiny s organizacemi, které jim s osamostatněním dítěte s MP pomohou, odborně poradí, povedou je po stránce psychologické, sociální, právní i speciálně pedagogické (nejčastěji neziskové organizace) • • • Obsah obrázku text, stůl, okno, pózování Popis byl vytvořen automaticky •RODINA •Rodina by měla dítě od dětství vézt k samostatnosti a hovořit o tématu budoucího osamostatnění, řešit tuto otázku VČAS, ne až rodiče nebudou fyzicky schopni se o dospělého člena rodiny s MP postarat •Nutnost v rámci rodiny rozvíjet samostatnost, sebeobsluhu, komunikaci, sebevědomí, vědomí vlastní hodnoty a uplanitelnosti v dospělosti, podporovat aktivní trávení volného času, řešit téma vztahů a sexuality jejich dítěte s MP •Odchod z rodiny není opuštěním, zbavením se dítěte (dospělého) s MP, ale přirozený pozitivní krok k samostatnému plnohodnotnému životu • • •RODINA •Komunikace v rodině by měla být velmi přímá, chápající, otevřená všem tématům (sexualita, limity v rámci volby vhodného zaměstnání, rodičovství, osobní hygiena…) •Možnost využít Respitní (odlehčovací) služby, stacionáře nebo pobyty v chráněném bydlení v adaptační fázi ne každý den, postupně přidávat •Možnost osobní asistence i v domácím prostředí (vše nemusí dělat rodiče) • Obsah obrázku tráva, exteriér, osoba, obloha Popis byl vytvořen automaticky •RODINA •SMP •Preference budoucího osamostatnění a přechod z rodiny včas např. do chráněného bydlení, nebo DOZP (nutná předešlá příprava, pochopení významu osamostatnění, vybudování částečné samostatnosti alespoň v rámci základních činností •Zachovat pravidelný kontakt s rodinou, oboustranné návštěvy, emoční podpora a zachování vazeb •Žádoucí je propojení samostatného bydlení s návštěvami stacionáře nebo chráněného pracovního místa •RODINA • •TMP, HMP, KOMBI. POSTIŽENÍ, NÍZKOFUNKČNÍ PAS •Problematické osamostatnění - vysoká závislost na péči a pomoci okolí, nedostatek organizací •Tito lidé často zůstávají v rodinách (nutnost respitní služby, osobní asistence, stacionáře, podpory spolupracujících organizací v domácím prostředí, nebo ambulantně – pokud je možné aby někam osoba s těžkým a kombi MP dojížděla) •Samostatný život mimo rodinu (DOZP) – zachovat pravidelný kontakt s rodinou •Nutnost terapií, práce s hygienou, příjmem potravy, polohování, specifika složitých projevů u PAS • •SOCIÁLNÍ SEKTOR • •Zákon 108/2006 o Sociálních službách •Viz prezentace „Sociální služby“ •Možnosti pro osoby se SMP, TMP, HMP, KOMBI POSTIŽENÍM a PAS: •Domovy pro osoby se zdravotním postižením (DOZP) – Ambulantní nabídka aktivit pro ty, kteří žijí v rodinách, nebo pobytově •Stacionáře (denní, týdenní) •Osobní asistence (podpora sebeobsluhy v rámci rodinného prostředí, pohybu, trávení volného času, doprava do jiných zařízení) •Chráněné bydlení (pobytová služba) – nejlépe pro osoby se SMP, PAS s určitou mírou samostatnosti • • •CHRÁNĚNÉ BYDLENÍ • •Samostatné bydlení v bytě, nebo domě, který je v běžné zástavbě a patří poskytovateli služby •Zde žije zpravidla více dospělých klientů s MP, kteří se podílejí na vedení domácnosti podle svých možností •Klienti jsou vedeni k částečné samostatnosti ve všech oblatech za neusálé dopomoci a dohledu pracovníků chráněného bydlení (asistenti, sociální pracovníci) •Převažující metodou práce s klientem je poradenství, poskytnutí informací, terapeutická podpora, bezprostřední dopomoc a nácvik potřebných dovedností •Ve CHB klienti žijí, tráví volný čas, dopoledne většinou dochází do stacionáře nebo pracují v rámci chráněného pracovního místa či podporovaného zaměstnání na otevřeném trhu práce (dle svých možností) •Poskytuje např. Diecézní charita •Další možnost: Chráněný byt, kde není nonstop dohled, spíše vhodný pro klienty s LMP Obsah obrázku osoba, exteriér Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku kuchyně, skříňka, interiér, osoba Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku kuchyně, patro, interiér, osoba Popis byl vytvořen automaticky •Zaměstnání •Podporované zaměstnávání •Chráněné pracovní místo (chráněné dílny) •Denní stacionáře • • • downsyndrome.jpg MOD-14260056.jpg PODPOROVANÉ ZAMĚSTNÁVÁNÍ • • •Agentury podporovaného zaměstnávání (např Rytmus, Agapo…) •Zaměstnání na otevřeném trhu práce s podporou a dopomocí •Kvalitní dospělý život a uplatnění (finanční nezávislost na soc. dávkách, kontakt s majoritou, rozvoj schopností, komunikace, samostatnosti, sebevědomí) •Podpora pracovního asistenta (konzultace, praktická asistence v zaměstnání: zaškolení nebo průběžně či neustále) Obsah obrázku text, stůl Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky •Agentury podporovaného zaměstnávání pro osoby s MP • •Rytmus (www.rytmus.org) •Agapo • •Videa: •Tovaryš https://www.youtube.com/watch?v=akDLHb0i8AU&list=UUuofpg9BqGs1158VG8daPrA •Tranzitní program •https://www.youtube.com/watch?v=747vBVnRMHA&list=UUuofpg9BqGs1158VG8daPrA&index=10 • CHRÁNĚNÉ PRACOVNÍ MÍSTO • •Zaměstnání mimo otevřená trh práce v chráněném prostředí, kde pracují pouze osoby se zdr. postižením •Chráněné dílny • • Obsah obrázku interiér, osoba, příprava Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky VZDĚLÁVÁNÍ V DOSPĚLOSTI • •Nutnost uchovat vědomosti, znalosti a dovednosti ze školní docházky (opakování, aby nedošlo ke ztrátě schopností) •Vliv rodiny v kombinaci se vzděláváním mimo rodinu •Večerní školy, volnočasové aktivity vzdělávacího charakteru (nejčastěji organizují rodiče, neziskové organizace, nebo DOZP) •Podpora praktických dovedností (internet, nakupování, tisk, televize, samostatnost, volný čas a opakování školních znalostí: čtení, psaní, počítání) •Celoživotní vzdělávání a logopedická intervence je velmi žádoucí pro další rozvoj osobnosti a dospělý plnohodnotný život •Propojení s kvalitním a aktivním trávením volného času (budování vůle a motivace k činnostem, prohlubování osobních zájmů, vedení k aktivitě v dospělosti, eliminace pasivity) •Vše názorně (i sexuální a vztahová témata, nic není tabu!!!) • • Obsah obrázku osoba, muž, pózování, trubka Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku text, interiér, stůl, jídelní stůl Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku vsedě, zeď, interiér, stůl Popis byl vytvořen automaticky Film •YO, TAMBIÉN (Já taky) •Koukněte na ČSFD a youtube a pokud Vás zaujme, zkuste stáhnout a podívejte se – DOPORUČUJI !!! INSTUKTÁŽNÍ VIDEO K SEXUALITĚ: https://www.youtube.com/watch?v=Rjfj9YgyK_U&t=22s DOKUMENT o.s. INVENTURA: SEX A VZTAHY https://www.youtube.com/watch?v=6B2XwvdgLOk https://www.youtube.com/watch?v=9nXEONMG0CQ Obsah obrázku text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, osoba, muž Popis byl vytvořen automaticky