MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ OSOBNOST dle stupňů MP Učební opora pro studenty předmětu Zakázáno šířit mimo studijní skupinu uDemence uproces zastavení, rozpadu mentálního vývoje po 2. roce života upříčiny: uporucha, nemoc, úraz mozku, zánět mozkových blan, poruchy metabolismu, intoxikace, nádory, duševní poruchy upostupné zhoršování unepostihuje všechny složky najednou, ale postupně uprojevy: u​poruchy paměti, orientace, úsudku uschopnosti abstraktního myšlení, pozornosti, umotivace, emotivity, chování, komunikace u--> až celková degradace osobnosti u u je závažná mozková choroba zapříčiněná degenerativními změnami v mozkové tkáni. uJejich podstatou jsou poté rozličné chorobné procesy a poškození, jako jsou Alzheimerova a Huntingtonova choroba, Frontotemporální lobární degenerace, či vzácná Creutzfeldt-Jakobova nemoc. Většina forem demence postihuje jedince nad 60 let. uÚstředními příznaky demence je progresivní deteriorace rozumových schopností a změny osobnosti. u Nejčasněji bývá postižena krátkodobá, později i dlouhodobá paměť, porušen je také úsudek a časoprostorová orientace, včetně ostatních kognitivních schopností, jakými je pozornost, schopnost komunikace, abstraktní myšlení a rozpoznávací funkce. uOsobnost nemocného se postupně rozpadá, četné obtíže pro něj představují i běžné každodenní činnosti a jeho společenská role, pacient zapomíná již naučené úkony, jakými je oblékání, příprava jídla a hygiena, ztrácí své osobní věci, bloudí ve svém bydlišti. Lehké MP udo 3 let lehké opoždění psychomotorického vývoje, mezi 3. a 6. rokem nápadnější projevy: umalá slovní zásoba uopožděný vývoj řeči a komunikativních dovedností urůzné vady řeči, obsahová chudost unedostatečná zvídavost a vynalézavost, stereotyp ve hře unejvýraznější problémy v období školní docházky: ukonkrétní mechanické myšlení uomezená schopnost logického myšlení uslabší paměť ujemná a hrubá motorika lehce opožděna uporucha pohybové koordinace uzpomalen rozvoj sociálních dovedností uemocionální oblast: afektivní labilita, impulsivnost, úzkostnost, zvýšená sugestibilita uvzdělávání podle upraveného vzdělávacího programu pro ZV, nejčastěji v inkluzi umožné zvládnutí jednoduchých učebních oborů nebo zaškolení v jednoduchých manuálních činnostech unavštěvují odborná učiliště nebo praktické školy umnoho dospělých schopno práce a úspěšného udržování sociálních vztahů Středně těžké MP uvýrazně opožděno myšlení a řeč – přetrvává do dospělosti, učasto přidružené další poruchy (epilepsie, autismus a další neurologické a tělesné potíže) uřeč je velmi jednoduchá, slovník obsahově chudý, časté agramatismy, věty a slovní spojení jsou velmi jednoduché, někdy pouze nonverbální komunikace uvývoj jemné a hrubé motoriky zpomalen, celková neobratnost usamostatnost v sebeobsluze mnohdy pouze částečná uemocionální labilita, afektivní reakce nepřiměřené uvzdělávání dle odpovídajícího vzdělávacího programu, nejčastěji v ZŠ speciální, možnost inkluze do běžné ZŠ při splnění stanovených podmínek inkluze upraktická škola, jednoduché pracovní zařazení, nejčastěji pod dohledem nebo v chráněném prostředí Těžké MP upsychomotorický vývoj výrazně opožděn již v předškolním věku, neobratnost usomatické vady umožnost osvojení základních hygienických návyků, někteří však neschopni udržet tělesnou čistotu ani v dospělosti uminimální rozvoj komunikačních dovedností, jednoduchá řeč omezena na jednoduchá slova unestálost nálad, impulzivita unutnost celoživotní péče uvzdělávání podle odpovídajícího vzdělávacího programu v ZŠ speciální Hluboké MP utěžké omezení motoriky ustereotypní automatické pohyby učasté kombinace vad uatypický autismus uneschopnost sebeobsluhy unonverbální komunikace bez smyslu, výkřiky, grimasy utotální narušení afektivní sféry usebepoškozování Downův syndrom unejrozšířenější forma mentálního postižení upopsáno poprvé v roce 1866 anglickým pediatrem Johnem Downem uchromozomální onemocnění – trizomie 21. chromozomu ufyziognomické zvláštnosti: umenší hlava, uši, mohutnější krk uploché obličejové rysy uspecifický tvar očních víček uve vnitřním koutku oka výrazná kolmá řasa – bilaterální epikantus (proto dříve mongolismus) upolootevřená ústa (hypotonie svalstva v ORF oblasti) učasto chybné postavení a opožděný růst zubů uploché nohy Výsledek obrázku pro down syndrome model Výsledek obrázku pro down syndrome ucelková hypotonie umalý vzrůst – muži 147 – 162 cm, ženy asi 135 – 155 cm usklony k obezitě u40 % trpí srdečními vadami usmyslové vady unejčastěji pásmo středně těžké MP uschopnost socializace bývá dobrá uvzdělávání většinou v ZŠ speciální urizikovým faktorem pro vznik je věk rodičů (matka nad 35 let, otec nad 50 let) u3 typy DS: unondisjunkce – prostá trizomie (93 %) – všechny buňky postiženy abnormalitou 21. chromozomu umozaika (3 %) – ne všechny buňky postiženy trizomií utranslokace (4 %) – jeden z rodičů je nositelem, byť on sám nemá DS Porucha autistického spektra upervazivní (všepronikající) vývojová porucha uprevalence: 60/10 000, 3-4 chlapci na jednu dívku utriáda příznaků: komunikace, interakce (sociální chování), představivost (stereotypní okruh zájmů) udiagnózu stanovuje psychiatr/psycholog upříčina: nejasná (vrozené abnormality mozku) u60 % STMP – TMP, 20 % LMP, 20 % průměrný až nadprůměrný intelekt Typy autismu uDětský autismus uAtypický autismus uRettův syndrom uJiná dezintegrační porucha v dětství uHyperaktivní porucha sdružená s mentálním postižením a stereotypními pohyby uAspergerův syndrom uJiné pervazivní vývojové poruchy uPervazivní vývojová porucha, nespecifikovaná Dětský autismus uprojevuje se do 2 let věku dítěte u„cizinec“, který nerozumí okolí unaučené dovednosti nezvládá aplikovat do běžného života unemá rád změny ukomunikace je narušena – echolálie uchybí přátelské emoční reakce uabnormální smyslové reakce uproblémy v chování – záchvaty vzteku, agrese, sebezraňování uomezený okruh zájmů, repetitivní chování uobtíže odhadnout nebezpečí udokument: Diagnóza – Autismus Aspergerův syndrom uegocentrismus uzvláštní zájmy obsesivního charakteru uzvláštní způsob komunikace uproblémy s hrubou motorikou (neobratnost) uintelekt průměrný až nadprůměrný u ufilm: Mozart and whale (Zamilovaní blázni) uhttps://www.youtube.com/watch?v=EDrl42Wgm2w Videa a odkazy uKlíč - vzdělávání dětí s autismem uhttp://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060107-klic/213562221700001/ uŽivot s autismem DVTV uhttps://video.aktualne.cz/dvtv/zivot-s-autismem-jsem-od-narozeni-stastny-ve-skolce-se-mi-sm/r~30c8 9da0171311e8a72bac1f6b220ee8/?redirected=1519462351 uŠance dětem, dítě s DS uhttps://www.youtube.com/watch?v=i9cP4zGXvA8 uDiagnóza – DS uhttps://www.ceskatelevize.cz/porady/1095946610-diagnoza/83-downuv-syndrom/video/?pridat=81 uDiagnóza – Autismus u malých dětí uhttps://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1095946610-diagnoza/210572241500005-autismus-u-malych-deti/ uDiagnóza – Autismus uhttps://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1095946610-diagnoza/209572241500011-autismus/ uDítě s Angelmanovým syndromem uhttps://www.youtube.com/watch?v=P5XA2UFmJbQ uO životě rodin s dítětem s DS uhttps://www.youtube.com/watch?v=In2-gxy5t98 Literatura uBartoňová, M., Bazalová, B., & Pipeková, J. (2007). Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. uBazalová, B. (2014). Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál. uBendová, P., Zikl, P. (2011). Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. uLechta, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál. uSelikowitz, M. (2011). Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Praha: Portál. uThorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. uValenta, M., & Müller, O. (2013). Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.