PORADENSKÝ SYSTÉM PRO ŽÁKY S MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM Obsah obrázku text, osoba, přenosný počítač, použít Popis byl vytvořen automaticky •ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ (ŠPP) •ŠKOLSKÉ PORADENSKÉ ZAŘÍZENÍ (ŠPZ: SPC) PORADENSKÝ SYSTÉM PRO ŽÁKY S LMP •Školní poradenská pracoviště (ŠPP) •Školská poradenská zařízení (ŠPZ) •------------------------ •Vychází z vyhlášky 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ ŠPP •Poradenská pracoviště fungující přímo ve škole (jsou součástí školy) •Velmi významné v rámci inkluzivního vzdělávání (součást systému aplikace podpůrných opatření SPC-ŠPP-TŘÍDA) •--- •PERSONÁLNÍ OBSAZENÍ: Výchovný poradce, školní metodik prevence, školní speciální pedagog, školní psycholog •Zaměřuje se na: poskytování podpůrných opatření a následné vyhodnocení jejich účinnosti, realizují hodiny speciálně pedagogické péče (podpůrné opatření realizující individuální přístup ve vzdělávání a podporu konkrétních individuálních potřeb žáka s MP v inkluzi), prevenci školní neúspěšnosti, podporu žáků se SVP a žáků nadaných, prevenci rizikového chování a šikany, vyhodnocení realizovaných preventivních programů, intervenci při naléhavých problémech žáků, kariérové poradenství a metodickou podporu pedagogickým pracovníkům ŠKOLSKÉ PORADENSKÉ ZAŘÍZENÍ PRO ŽÁKY S MP: SPC •od 3 let (někdy i dříve) až do ukončení vzdělávání •zpravidla součást MŠ speciální, býv.ZŠ praktické nebo ZŠ speciální, může ale existovat i samostatně •ambulantně na pracovišti centra, nebo terénně - návštěvy pedagogických pracovníků centra ve školách, výjimečně v rodinách a v zařízeních pečujících o žáky s MP ČINNOST SPC •poradenství, vzdělávání, diagnostika •připravenost žáků na povinnou školní docházku •speciální vzdělávací potřeby žáků •zpracovává podklady pro inkluzi a zajišťuje její realizaci •speciálně pedagogická péče o žáky s mentálním postižením ČINNOSTI SPC •ČINNOSTI STANDARDNÍ • •Triáda hlavních činností SPC: diagnostika, poradenství, integrace • •ČINNOSTI SPECIÁLNÍ Standardní činnosti SPC pro MP •Vyhledávání žáků s MP •Komplexní diagnostika •Nastavení podpůrných opatření •Zjištění efektivnosti podpůrných opatření •Vytvoření návrhu k zařazení žáka do režimu vzdělávání •Přímá práce s žákem (individuální a skupinová) •Včasná intervence (příprava na zařazení do výchovně vzdělávacího procesu •Konzultace pro zákonné zástupce, pedagogické pracovníky a školy Standardní činnosti SPC pro MP •Sociálně právní poradenství (sociální dávky, příspěvky apod.). •Krizová intervence •Podpora při tvorbě IVP •Kariérové poradenství •Zapůjčování rehabilitačních a kompenzačních pomůcek podle potřeb žáků •Vedení dokumentace centra •Koordinace činností s dalšími odborníky (lékaři, pedagogičtí pracovníci, sociální pracovníci) • • Speciální činnosti SPC pro MP •Logopedická péče •Metodika cvičení pro děti raného věku, Strassmeier, Portage, Vojtova metoda… •Smyslová výchova •Rozvoj hrubé a jemné motoriky •Nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností •Rozvoj estetického vnímání •Hudební činnosti, výtvarné a pohybové činnosti • Speciální činnosti SPC pro MP •Metodika cvičení pro děti raného věku •Realizace smyslové výchovy •Podnětová stimulace •Rozvoj grafomotoriky •Rozvoj pozornosti a podpora krátkodobé paměti •Aplikace AAK •Netradiční formy výuky žáků s mentálním postižením (globální čtení atd.) •Využití terapií •