MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ Mentální postižení uvývojová porucha integrace psychických funkcí upostihuje jedince ve všech složkách jeho osobnosti – duševní, tělesné i sociální utrvale porušená poznávací schopnost uomezeny možnosti výchovy a vzdělávání ucelkové snížení intelektových schopností (myslet, učit se, přizpůsobovat se) utrvalý stav – buď vrozený nebo časně získaný (do 2 let života dítěte) Obtíže žáků s MP ve školní inkluzi uinfantilita ufixace na známé prostředí uNKS uporuchy pozornosti uztížená adaptace na školní požadavky, potřeba vizualizace a velké motivace uulpívání na detailech a zároveň potíže ve schopnosti komparace unižší výkonnost mechanické paměti a logického myšlení, potíže v abstrakci upostižení pohybové koordinace až po různé formy tělesného postižení upřidružená další zdravotní postižení (smyslové, PAS, ADHD, NKS) uhyperaktivita nebo hypoaktivita Oslabení kognitivního výkonu usociálně podmíněné mentální postižení – nejedná se o MP uzpůsobena vlivem vnějšího prostředí, nikoliv poškozením CNS udítěti se nedostává potřebné stimulace, je výchovně zanedbané (psychická deprivace, sociokulturně znevýhodněné prostředí, …) uIQ sníženo o 10 až 20 bodů => hraniční pásmo mentálního postižení udeficity kognitivních funkcí uopožděný vývoj řeči, myšlení, oslabená schopnost sluchové a zrakové analýzy a syntézy, oslabená krátkodobá sluchová paměť, schopnosti sociální adaptace, infantilismus, hravost, negativismus, apatie, uosvojení učiva trvá déle, preference mechanické práce Etiologie uMP může vzniknout v období: uprenatálním uperinatálním upostnatálním (po porodu do 2 let věku dítěte) u udědičnost uspecifické genetické příčiny umetabolická onemocnění Klasifikace MP uhloubku MP možno určit pomocí inteligenčního kvocientu, který vyjadřuje úroveň rozumových schopností u ustupeň postižení (dle WHO) uF 70 Lehké MP IQ 69-50 uF 71 Středně těžké MP IQ 49-35 uF 72 Těžké MP IQ 34-20 uF 73 Hluboké MP IQ 19 a níže uF 78 Jiné MP uF 79 Nespecifikované MP uDemence uproces zastavení, rozpadu mentálního vývoje po 2. roce života upříčiny: uporucha, nemoc, úraz mozku, zánět mozkových blan, poruchy metabolismu, intoxikace, nádory, duševní poruchy upostupné zhoršování unepostihuje všechny složky najednou, ale postupně uprojevy: u​poruchy paměti, orientace, úsudku uschopnosti abstraktního myšlení, pozornosti, umotivace, emotivity, chování, komunikace u--> až celková degradace osobnosti u u je závažná mozková choroba zapříčiněná degenerativními změnami v mozkové tkáni. uJejich podstatou jsou poté rozličné chorobné procesy a poškození, jako jsou Alzheimerova a Huntingtonova choroba, Frontotemporální lobární degenerace, či vzácná Creutzfeldt-Jakobova nemoc. Většina forem demence postihuje jedince nad 60 let. uÚstředními příznaky demence je progresivní deteriorace rozumových schopností a změny osobnosti. u Nejčasněji bývá postižena krátkodobá, později i dlouhodobá paměť, porušen je také úsudek a časoprostorová orientace, včetně ostatních kognitivních schopností, jakými je pozornost, schopnost komunikace, abstraktní myšlení a rozpoznávací funkce. uOsobnost nemocného se postupně rozpadá, četné obtíže pro něj představují i běžné každodenní činnosti a jeho společenská role, pacient zapomíná již naučené úkony, jakými je oblékání, příprava jídla a hygiena, ztrácí své osobní věci, bloudí ve svém bydlišti. Lehké MP udo 3 let lehké opoždění psychomotorického vývoje, mezi 3. a 6. rokem nápadnější projevy: umalá slovní zásoba uopožděný vývoj řeči a komunikativních dovedností urůzné vady řeči, obsahová chudost unedostatečná zvídavost a vynalézavost, stereotyp ve hře unejvýraznější problémy v období školní docházky: ukonkrétní mechanické myšlení uomezená schopnost logického myšlení uslabší paměť ujemná a hrubá motorika lehce opožděna uporucha pohybové koordinace uzpomalen rozvoj sociálních dovedností uemocionální oblast: afektivní labilita, impulsivnost, úzkostnost, zvýšená sugestibilita uvzdělávání podle upraveného vzdělávacího programu pro ZV, nejčastěji v inkluzi umožné zvládnutí jednoduchých učebních oborů nebo zaškolení v jednoduchých manuálních činnostech unavštěvují odborná učiliště nebo praktické školy umnoho dospělých schopno práce a úspěšného udržování sociálních vztahů Středně těžké MP uvýrazně opožděno myšlení a řeč – přetrvává do dospělosti, učasto přidružené další poruchy (epilepsie, autismus a další neurologické a tělesné potíže) uřeč je velmi jednoduchá, slovník obsahově chudý, časté agramatismy, věty a slovní spojení jsou velmi jednoduché, někdy pouze nonverbální komunikace uvývoj jemné a hrubé motoriky zpomalen, celková neobratnost usamostatnost v sebeobsluze mnohdy pouze částečná uemocionální labilita, afektivní reakce nepřiměřené uvzdělávání dle odpovídajícího vzdělávacího programu, nejčastěji v ZŠ speciální, možnost inkluze do běžné ZŠ při splnění stanovených podmínek inkluze upraktická škola, jednoduché pracovní zařazení, nejčastěji pod dohledem nebo v chráněném prostředí Těžké MP upsychomotorický vývoj výrazně opožděn již v předškolním věku, neobratnost usomatické vady umožnost osvojení základních hygienických návyků, někteří však neschopni udržet tělesnou čistotu ani v dospělosti uminimální rozvoj komunikačních dovedností, jednoduchá řeč omezena na jednoduchá slova unestálost nálad, impulzivita unutnost celoživotní péče uvzdělávání podle odpovídajícího vzdělávacího programu v ZŠ speciální Hluboké MP utěžké omezení motoriky ustereotypní automatické pohyby učasté kombinace vad uatypický autismus uneschopnost sebeobsluhy unonverbální komunikace bez smyslu, výkřiky, grimasy utotální narušení afektivní sféry usebepoškozování Vzdělávání jedinců s MP předškolní vzdělávání Vzdělávání jedinců s MP předškolní vzdělávání uzpravidla od 3 do 6 (7) let, u A) MŠ u B) MŠ speciální, u C) Přípravný stupeň ZŠ speciální: uděti se středně těžkým a těžkým MP, se souběžným postižením více vadami nebo s autismem, uo zařazení rozhoduje ředitel školy na žádost zákonného zástupce a na základě písemného doporučení školského poradenského zařízení, unejméně 4 a nejvýše 6 žáků, unejvýše 3 školní roky; u uděti se v těchto zařízeních vzdělávají podle RVP pro PV, ŠVP upravených podle speciálních potřeb dětí Období povinné školní docházky u A) ZŠ: uforma individuální nebo skupinová inkluze, uvzdělává se podle IVP vycházejícího z RVP pro ZV u B) ZŠ zřízená dle § 16 odst. 9 školského zákona: užáci s lehkým MP, udosažení co nejvyšší úrovně znalostí, dovedností a rozvoje osobnostních kvalit, upříprava na zapojení, příp. úplnou inkluzi do běžného života, utrvá 9 ročníků – 1. stupeň (1. – 5. ročník), 2. stupeň (6. – 9 . ročník), uod šk. roku 2016/2017 RVP pro ZV uužívají se tradiční klasifikační stupně, formy slovního hodnocení nebo kombinace, uvýstup: stupeň základní vzdělání u C) ZŠ speciální: užáci, kterým úroveň jejich mentálního postižení nedovoluje prospívání na ZŠ užáci se středně těžkým MP, s těžkým MP, žáci se souběžným postižením více vadami a s autismem (PAS), popř. žáci s hlubokým MP, udesetileté vzdělávací programy, plní se na ní devítiletá povinná školní docházka, u1. stupeň (1. – 6. ročník), 2. stupeň (7. – 10. ročník), uod šk. roku 2010/2011 vzdělávání dle RVP pro obor vzdělání ZŠ speciální – členěn 2 úrovně: pro žáky se středně těžkým MP a pro žáky s těžkým MP a souběžným postižením více vadami, uredukce učiva, důraz na praktické činnosti a pracovní dovednosti, una 4 – 6 žáků až 3 speciální pedagogové, uslovní hodnocení, uvýstup: základy vzdělání Profesní příprava u A) SOU: upokud žák vyhoví požadavkům přijímacího řízení a jeho zdravotní způsobilost to dovoluje, může se jednat o jakoukoliv střední školu; u u B) OU (2 a 3 roky): unavazuje na obsah a vzdělávání v ZŠ zřízené dle § 16 odst. 9 školského zákona uurčeno převážně absolventům ZŠ zřízené dle § 16 odst. 9 školského zákona u u C) Praktická škola: uPraktická škola s dvouletou přípravou – příprava pro výkon jednoduchých činností dle zaměření a činností v oblastech praktického života, uPraktická škola s jednoletou přípravou – žáci s těžším zdravotním postižením, zejména s těžším stupněm MP, se souběžným postižením více vadami a s autismem, upráce v chráněných pracovištích Další vzdělávání a aktivity uvečerní škola ukurz pro získání základního vzdělání a základů vzdělání uaktivity související s možnostmi pracovního uplatnění – chráněná pracovní místa, podporované zaměstnávání atd. Downův syndrom unejrozšířenější forma mentálního postižení upopsáno poprvé v roce 1866 anglickým pediatrem Johnem Downem uchromozomální onemocnění – trizomie 21. chromozomu ufyziognomické zvláštnosti: umenší hlava, uši, mohutnější krk uploché obličejové rysy uspecifický tvar očních víček uve vnitřním koutku oka výrazná kolmá řasa – bilaterální epikantus (proto dříve mongolismus) upolootevřená ústa (hypotonie svalstva v ORF oblasti) učasto chybné postavení a opožděný růst zubů uploché nohy Výsledek obrázku pro down syndrome model Výsledek obrázku pro down syndrome ucelková hypotonie umalý vzrůst – muži 147 – 162 cm, ženy asi 135 – 155 cm usklony k obezitě u40 % trpí srdečními vadami usmyslové vady unejčastěji pásmo středně těžké MP uschopnost socializace bývá dobrá uvzdělávání většinou v ZŠ speciální urizikovým faktorem pro vznik je věk rodičů (matka nad 35 let, otec nad 50 let) u3 typy DS: unondisjunkce – prostá trizomie (93 %) – všechny buňky postiženy abnormalitou 21. chromozomu umozaika (3 %) – ne všechny buňky postiženy trizomií utranslokace (4 %) – jeden z rodičů je nositelem, byť on sám nemá DS Porucha autistického spektra upervazivní (všepronikající) vývojová porucha uprevalence: 60/10 000, 3-4 chlapci na jednu dívku utriáda příznaků: komunikace, interakce (sociální chování), představivost (stereotypní okruh zájmů) udiagnózu stanovuje psychiatr/psycholog upříčina: nejasná (vrozené abnormality mozku) u60 % STMP – TMP, 20 % LMP, 20 % průměrný až nadprůměrný intelekt Typy autismu uDětský autismus uAtypický autismus uRettův syndrom uJiná dezintegrační porucha v dětství uHyperaktivní porucha sdružená s mentálním postižením a stereotypními pohyby uAspergerův syndrom uJiné pervazivní vývojové poruchy uPervazivní vývojová porucha, nespecifikovaná Dětský autismus uprojevuje se do 2 let věku dítěte u„cizinec“, který nerozumí okolí unaučené dovednosti nezvládá aplikovat do běžného života unemá rád změny ukomunikace je narušena – echolálie uchybí přátelské emoční reakce uabnormální smyslové reakce uproblémy v chování – záchvaty vzteku, agrese, sebezraňování uomezený okruh zájmů, repetitivní chování uobtíže odhadnout nebezpečí udokument: Diagnóza – Autismus Aspergerův syndrom uegocentrismus uzvláštní zájmy obsesivního charakteru uzvláštní způsob komunikace uproblémy s hrubou motorikou (neobratnost) uintelekt průměrný až nadprůměrný u ufilm: Mozart and whale (Zamilovaní blázni) uhttps://www.youtube.com/watch?v=EDrl42Wgm2w Vzdělávání žáků s PAS uprogram TEACCH uindividualizace, strukturalizace a vizualizace ustrukturalizace: prostor a čas uvizualizace: procesní schéma u udalší přístupy: uAplikovaná behaviorální analýza uSon-rise program Organizace podporující osoby s MP uSpolečnost pro podporu lidí s mentálním postižením ČR (SPMP) uDuha – integrace osob s MP uDiakonie ČCE uPortus Praha uPohoda uSPOLU Olomouc uAGAPO uRytmus uV růžovém sadu uJurta uJá člověk – self advocacy uNautis, APLA, Autistik uSluníčko, Ovečka, Mandlové oči u Aktivity upuzzle, domino, kostky apod. v lyžařských rukavicích/teplých ponožkách (na čas) – demonstrace narušení JM ve spojení se stresem z úkolu na čas upřecházení různých překážek se závažím na nohou, s částečně svázanými nohami – narušení celkové HM, koordinace Videa a odkazy uKlíč - vzdělávání dětí s autismem uhttp://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060107-klic/213562221700001/ uŽivot s autismem DVTV uhttps://video.aktualne.cz/dvtv/zivot-s-autismem-jsem-od-narozeni-stastny-ve-skolce-se-mi-sm/r~30c8 9da0171311e8a72bac1f6b220ee8/?redirected=1519462351 uŠance dětem, dítě s DS uhttps://www.youtube.com/watch?v=i9cP4zGXvA8 uDiagnóza – DS uhttps://www.ceskatelevize.cz/porady/1095946610-diagnoza/83-downuv-syndrom/video/?pridat=81 uDiagnóza – Autismus u malých dětí uhttps://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1095946610-diagnoza/210572241500005-autismus-u-malych-deti/ uDiagnóza – Autismus uhttps://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1095946610-diagnoza/209572241500011-autismus/ uDítě s Angelmanovým syndromem uhttps://www.youtube.com/watch?v=P5XA2UFmJbQ uO životě rodin s dítětem s DS uhttps://www.youtube.com/watch?v=In2-gxy5t98 Literatura uBartoňová, M., Bazalová, B., & Pipeková, J. (2007). Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. uBazalová, B. (2014). Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál. uBendová, P., Zikl, P. (2011). Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. uLechta, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál. uSelikowitz, M. (2011). Downův syndrom: definice a příčiny, vývoj dítěte, výchova a vzdělání, dospělost. Praha: Portál. uThorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. uValenta, M., & Müller, O. (2013). Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta.