> Obsah obrázku osoba, interiér, místnost, příprava Popis byl vytvořen automaticky KOMPLEXNÍ PODPORA A VZDĚLÁVÁNÍ OSOB S MP > > Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky > Barvy v pohybu od dolní části obrazu > Obsah obrázku osoba, interiér, malé, mladý Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky •Poradenské služby - raná péče, SPC (sociální a školský sektor) •Vzdělávání dětí a žáků s LMP, SMP, TMP a HMP -předškolní a základní vzdělávání, předprofesní příprava, celoživotní vzdělávání -legislativa, RVP ZV (žák s LMP plní minimálná výstupy), RVP ZŠS (I.a II.DÍL), didaktické zásady, role učitele, specifika a náplň vzdělávání) SYSTÉM PODPORY OD NAROZENÍ DO DOSPĚLOSTI Obsah obrázku text, osoba, interiér, pracovní Popis byl vytvořen automaticky •Rodina •Pediatr •Raná péče •SPC •Inkluze (MŠ, ZŠ) •Speciální vzdělávání (MŠ speciální, ZŠ (pro žky s LMP), ZŠ Speciální) – školy fungující dle § 16, odst. 9 Školského zákona •Odborné učiliště, Praktická škola •Chráněné bylení •Podporované zaměstnání •Chráněné pracovní místo •Stacionář •Domov pro osoby se zdravotním postižením •Večerní školy •Neziskové organizace Obsah obrázku osoba, interiér, žlutá Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, dítě, ložnice Popis byl vytvořen automaticky RANÁ PÉČE •Soustava služeb a programů poskytovaných ohroženým dětem a dětem se zdravotním postižením a jejich rodinám s cílem eliminovat nebo zmírnit důsledky postižení a poskytnout rodině, dítěti i společnosti předpoklady sociálního začlenění, a to se zřetelem na včasnou diagnostiku, terapii, speciálně pedagogickou intervenci a následnou návaznou péči •SPOLEČNOST PRO RANOU PÉČI •Sociální služba (nestátní neziskové organizace) •Podle zákona 108/2006 Sb., o sociálních službách •Pojem „raná péče“ se v České republice začal používat od roku 1993. (Zahraniční zdroje užívají spíše pojem včasná intervence – early intervention •K rozvoji služby přispěly nové bio-sociální poznatky v oblasti vývoje dítěte, zejména uvědomění si důležitosti prvních tří let věku života > Obsah obrázku osoba, dítě, chlapec, malé Popis byl vytvořen automaticky RANÁ PÉČE •Sociální terénní služba (doplněná ambulantní formou služby či rehabilitačním pobytem) •poskytovaná dítěti do 7 let věku a jeho rodičům •Pro děti se zdravotním postižením, nebo děti ohrožené ve vývoji v důsledku nepříznivého zdravotního stavu > Obsah obrázku osoba, interiér, dítě Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku osoba, dítě, interiér, malé Popis byl vytvořen automaticky RANÁ PÉČE •Služba je zaměřena na podporu rodiny a podporu vývoje dítěte s ohledem na jeho specifické potřeby •Službu poskytují zdarma pracoviště rané péče (STŘEDISKA RANÉ PÉČE – SRP) > Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku osoba, dítě, okno Popis byl vytvořen automaticky RANÁ PÉČE - úkoly •Depistáž •Prevence •Speciálněpedagogická diagnostika •Poradenství rodině dítěte s postižením (podpora vývoje, terapie, pomůcky, kontakty, sociálně-právní poradenství,výchova, vzdělávní, výběr vjodného výchovně-vzdělávacího zařízení) •Zapůjčování pomůcek, literatury •Speciálně-pedagogická intervence (stimulace raného vývoje) •Setkávání rodičů •Rehabilitační pobyty •Semináře a přednášky pro rodiče •Konzultace s psychologem či speciálními pedagogy •Hlavní cíl: podpora rodiny, stimulace vývoje dítěte a předcházení případné budoucí závislosti člověka na institucionální pomoci > Obsah obrázku osoba, interiér, dítě Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky PORTAGE program Služba domácích konzultací – systém podněcování vývoje dítěte s postižením nebo vývojem rozikovým ve věku od narození do 7 let v domácím prostředí Úloha domácího konzultanta: Pravidelně navštěvuje rodiny. V úvodu návštěv používá portageovský nebo jiný vhodný vývojový seznam dovedností k pozorování a zaznamenání současných dovedností dítěte a jeho chování. Vývojové položky jsou zpracovány do oblastí: Socializace novorozence, Soběstačnost a sebeobsluha, Vědomosti, Řeč, Jemná motorika, Hrubá motorika. Pozoruje a zaznamenává, jak dítě činnosti provádí, jak se chová. Pozoruje a zaznamenává přístup rodičů k dítěti a způsob jejich interakcí. > Obsah obrázku osoba, interiér, dítě, ložnice Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku interiér, osoba, zeď, dítě Popis byl vytvořen automaticky PORTAGE program Domlouvá s rodiči cíle učení, které jsou odvozeny od aktuálních dovedností dítěte a zapisuje je. S využitím položek tvoří s rodiči postup nácviků (metodická doporučení) a tento postup se zapisuje. Vyplňuje záznam aktivity a rodičům jej ponechává. Předvádí rodičům způsob nácviku s dítětem. Následovně pozoruje rodiče, který s dítětem nácvik provádí. Rodiče jsou seznámeni s vyhodnocením nácviků, vedením záznamu o nácvicích. Na pravidelných supervizních schůzkách podává zprávu o domácích návštěvách a předává k hlubšímu rozboru a diskuzi podrobné údaje o dítěti. Podává zprávu o pokroku, oslavuje úspěch, konzultuje problémy a po diskuzi shrnuje jejich možné řešení. > Obsah obrázku osoba, interiér, dítě, ložnice Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku interiér, osoba, zeď, dítě Popis byl vytvořen automaticky PORADENSKÉ SLUŽBY PRO ŽÁKY S MP SPC (speciálně pedagogické centrum pro žáky s MP, speciálně-pedagogická diagnostika psychopedická) > Obsah obrázku zubní kartáček, zeď, osoba, zuby Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku text, stůl, interiér, vsedě Popis byl vytvořen automaticky > SPC •Dle vyhlášky 72/2005 Sb. O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (SPC, PPP, SVP) •Poradenství rodičům, školám i samotným klientům (žákům) s MP •Ambulantní i terénní služby •Poskytovány zdarma (rezort školství) •Tým pracovníků SPC tvoří psycholog, speciální pedagog a sociální pracovník. Pracují s žáky zpravidla ve věku od 3 do 19 let. SPC se dělí podle zdravotního postižení klientů SPC •SPC se zaměřují podle zdravotního postižení klientů (žáků a studentů) •Fungují samostatně, nebo často jakou součást ZŠ speciálních •SPC jsou zaměřená dle typu postižení (při kombi postižení je žák klientem toho SPC, ve které oblasti potřebuje intenzivnější a odbornější podporu – dominantnější postižení) > Obsah obrázku osoba, interiér, dítě, chlapec Popis byl vytvořen automaticky ČINNOSTI SPC Poradenství – diagnostika – vzdělávání ČINNOSTI SPC: standardní a speciální > Obsah obrázku osoba, interiér, chlapec, přenosný počítač Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku interiér, osoba, zeď Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky STANDARDNÍ ČINNOSTI společné všem SPC > Obsah obrázku bublina, barevné Popis byl vytvořen automaticky • Vyhledávání žáků se zdravotním postižením (depistáž) • Komplexní diagnostika žáka (speciálně pedagogická a psychologická) • Tvorba plánu intervence (strategie komplexní podpory žáka, pedagogicko-psychologické vedení apod.). • Přímá práce s žákem (individuální a skupinová) • Včasná intervence • Konzultace pro zákonné zástupce, pedagogické pracovníky, školy • Sociálně právní poradenství (sociální dávky, příspěvky, apod.). • Krizová intervence. • Metodická činnost pro zákonné zástupce, pedagogy (podpora při tvorbě IVP, zpráva SPC obsahující vymezení PO) • Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením > Obsah obrázku zeď, osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky STANDARDNÍ ČINNOSTI společné všem SPC • Zapůjčování odborné literatury, rehabilitačních a kompenzačních pomůcek • Ucelená rehabilitace pedagogicko-psychologickými prostředky • Pomoc při integraci žáků se zdravotním postižením do mateřských, základních a střední škol, instruktáž a úprava prostředí • Vedení dokumentace centra a příprava dokumentů pro správní řízení • Koordinace činností s poradenskými pracovníky škol, s poradnami a středisky výchovné péče • Zpracování návrhů k zařazení do režimu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami > Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Standardní činnosti speciální (pro žáky s MP) - liší se podle zaměření speciálně pedagogického centra •Metodika cvičení pro děti raného věku, Strassmeier, Portage, vývojový screening •Smyslová výchova •Rozvoj hrubé a jemné motoriky, nácvik sebeobsluhy a sociálních dovedností a vztahů •Hudební činnosti, výtvarné a pohybové činnosti (muzikoterapie, arteterapie) •Příprava na zařazení do výchovně vzdělávacího procesu •Rozvoj grafomotoriky •Rozvoj dílčích a kognitivních funkcí •Logopedická intervence (AAK, ORT) •Nácvik prvního čtení a čtení hůlkového písma, globální čtení Obsah obrázku osoba, dítě, vsedě, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, barevné Popis byl vytvořen automaticky Standardní činnosti speciální (pro žáky s MP) - liší se podle zaměření speciálně pedagogického centra •Metodika práce s žáky s PAS (komunikace, chování, strukturalizace, individualizace, vizualizace…) •Metodika práce s žáky s kombinovaným postižením (bazální stimulace, Snoezellen, polohování, Vojtova metoda) •Osvětová činnost •Semináře pro školy a rodiče •Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování… • • Obsah obrázku text, vizitka, dokument, pracovní stůl Popis byl vytvořen automaticky SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA PSYCHOPEDICKÁ •zabývá rozpoznáním podmínek, prostředků, efektivity edukace, sociální terapií a akulturací klientů s mentálním či jiným duševním postižením •komplexní interdisciplinární přístup. Jedná se především o týmovou spolupráci lékaře, psychologa, speciálního pedagoga, sociálního pracovníka či dalších odborníků. •PSYCHOLOGICKÁ DG: úroveň intelektu, osobnostní rysy •SOCIÁLNÍ DG: analýza sociálních faktorů (rodina, školní prostředí, širší sociální prostředí), které ovlivnily utváření osobnosti, výchovu, chování, vztah k okolí a sobě •LÉKAŘSKÁ DG: druh choroby , příčiny, prognostika (aspekt biologický) •SPECIÁLNĚ .PEDAGOGICKÁ DG: psychoped – logoped (možnosti návazné intervence) •DIFERENCIÁLNÍ DG: schopnost odlišit poruchu (MP) od stavů, které mají podobné projevy (vady sluchu, vývojová dysfázie, mutismus, Syndrom ADHD, ADD a SPU, psychická či kulturní deprivace, syndrom týraného či zneužívaného dítěte, jiné duševní poruchy (PAS, dětské schizofrenie…) Obsah obrázku osoba, rodina Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, mladý Popis byl vytvořen automaticky PRINCIPY SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY PSYCHOPEDICKÉ •Komplexní přístup - interdisciplionární na kognitivní, komunikační, motorickou i sociální oblast •Etiologické hledisko (tzv. kauzální diagnostika) - zaměřujeme se na příčiny stavu, ne na symptomy) •Longitudinální princip – diagnostika nesmí být ovlivněna aktuálním stavem a projevy klienta (vhodná je diagnostika ve škole) •Princip dynamiky – neexistuje „diagnóza jednou provždy“, společně s uplatněním principu individuálního přístupu zabraňuje mechanickému provádění diagnostiky KLINICKÉ METODY •NEJSOU VÁZÁNY PŘÍSNÝMI PRAVIDLY, JSOU PRUŽNÉ A INDIVIDUÁLNĚJŠÍ •Anamnéza (osobní, rodinná, prostředí), pozorování, dotazník, rozhovor, analýza produktů činnosti, kazuistika. TESTOVÉ METODY •JSOU STANDARDIZOVANÉ, VŠEM OSOBÁM JE PŘEDKLÁDÁN STEJNÝ MATERIÁL, ZA STEJNÝCH PODMÍNEK A JSOU VYHODNOCOVÁNY NA ZÁKLADĚ NOREM PRO DANOU POPULACI •testy obecných schopností, testy speciálních schopností, testy osobnosti, testy inteligence, sociometrické testy DIAGNOSTICKÉ METODY Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA PSYCHOPEDICKÁ •DIAGNOSTIKA INTELEKTOVÝCH FUNKCÍ •DIAGNOSTIKA ADAPTIVNÍHO CHOVÁNÍ Provádí se především v SPC (spolupráce psycholog, logoped, psychoped) Obsah obrázku osoba, dítě, patro, chlapec Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky DIAGNOSTIKA INTELEKTOVÝCH FUNKCÍ •Provádí psycholog v rámci SPC (podíl mentálního věku a skutečného chronologického věku vynásobeného stem – IQ) • •Standford-Binetova zkouška •Wechslerovy zkoušky inteligence •Pomocné testy inteligence (např. Test kresby lidské postavy : pomocí dětské kresby lze poznat mentální úroveň, jemnou motoriku, koordinaci zraku a pohybu, schopnost soustředění, snahu, úsilí, představivost, paměť, abstrakci, lateralitu a analyticko-syntetickou činnost dítěte) DIAGNOSTIKA ADAPTIVNÍHO CHOVÁNÍ Pojmové myšlení – jazykové schopnosti, gramotnost, představy o čase, o číslech, počtu Sociální dovednosti – vztahy mezi lidmi, sociální zodpovědnost, sebevědomí, řešení sociálních problémů, schopnost podřídit se společenským pravidlům, schopnost odolat nástrahám Praktické dovednosti – sebeobsluha, pracovní dovednosti, péče o zdraví, cestování, denní řád, bezpečnost, manipulace s penězi ---------------- •Vinelandská škála sociální zralosti •Günzburgova škála > Obsah obrázku osoba, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, stůl, interiér, vsedě Popis byl vytvořen automaticky VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S MP •SPECIÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY •INKLUZE X SPECIÁLNÍ ŠKOLY •PODPŮRNÁ OPATŘENÍ •LEGISLATIVA •ZŠ SPECIÁLNÍ (RVP ZŠS) •PŘEDPROFESNÍ PŘÍPRAVA •CELOŽIVOTNÍ VZDĚLÁVÁNÍ •DIDAKTICKÉ ZÁSADY •ROLE UČITELE •SPECIFIKA A NÁPLŇ VZDĚLÁVÁNÍ • • • • SPECIÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY (SVP) Za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsou dle § 16 školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání) považovány osoby: • • se zdravotním postižením (tělesným, zrakovým, sluchovým, mentálním, autismem, NKS, souběžným postižením více vadami, vývojovými poruchami učení nebo chování) •se zdravotním znevýhodněním (zdravotním oslabením, dlouhodobým onemocněním a lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování) •se sociálním znevýhodněním (z rodinného prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou a žáci v postavení azylantů a účastníků řízení o udělení azylu) Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření Obsah obrázku dítě, zubní kartáček, malé, zuby Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku klipart Popis byl vytvořen automaticky PODPŮRNÁ OPATŘENÍ Závazná dle §16, školského zákona 561/2004 ve znění zákona 82/2015 a Vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění účinném od 1. 1. 2020 •Opatření pro podporu inkluzivního vzdělávání žáků se SVP •Nezbytné úpravy ve vzdělávání, odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám žáka •Poradenství, úprava organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání •Zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče •Úprava podmínek k přijímání do vzdělávání i jeho ukončení •Použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic, využití náhradních komunikačních systémů •Vzdělávání podle IVP (není podmínkou, protože zpráva ze ŠPZ se stává závaznou) •Využití asistenta pedagoga (od 3. stupně PO) •Máme 5 stupňů podpůrných opatření (MP od 3.stupně) MOŽNOSTI VZDĚLÁVÁNÍ •Inkluzivní škola (podpůrná opatření) x Speciální škola (dle § 16, odst. 9 Škol.zák.) •Vše za spolupráce SPC – ŠKOLA – RODINA •SPC vydává doporučení pro formu vzdělávání (přijetí žáka: rodiče, SPC, škola) JAK FUNGUJE INKLUZE: Zpráva z SPC (vymezí PO) – ŠPP (konkretizují praktickou aplikaci PO) – třídní učitel a asistent pedagoga (realizují PO) – ŠPP (upravuje a podporuje využívání PO – hodiny spec.ped.péče) – SPC hodnotí efektivitu využití PO ? JAKÉ JSOU VÝHODY A NEVÝHODY OBOU FOREM VZDĚLÁVÁNÍ ? > Obsah obrázku stůl, osoba, vsedě, interiér Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku text, osoba, interiér, vsedě Popis byl vytvořen automaticky SVP ŽÁKŮ s mentálním postižením > Obsah obrázku osoba, zeď, interiér Popis byl vytvořen automaticky ? Jaké konkrétní speciální vzdělávací potřeby bude mít žák se: LEHKÝM MP STŘEDNĚ TĚŽKÝM MP TĚŽKÝM MP HLUBOKÝM MP ? SVP ŽÁKŮ S MP (vymezuje SPC) SVP ŽÁKŮ S MP: názornost, individuální přístup, systematičnost, přiměřenost, trvalost, praktická využitelnost, pozitivní motivace, zaměření na pragmatickou jazykovou rovinu, interdisciplionární přístup (pedagogika, medicína, psychologie, logopedie, etopedie), spolupráce rodina-škola, práce s kolektivem třídy, vhodné posazení ve třídě, přístup učitele, tolerance ke komunikačním specifikům MOŽNOSTI PODPORY : Poradenství: ŠPP, ŠPZ Podpůrná opatření: IVP, asistent pedagoga, úprava hodnocení, průběhu, náplně, formy a rozsahu vzdělávání, speciální pomůcky, učebnice, úprava práce s kolektivem, hodiny speciálně pedagogické péče, zapojení terapií (logopedie, arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie, taneční terapie, snoezellen, canisterapie…) a speciálních metod ve vzdělávání (globální čtení, FIE, AAK…) VYMEZENÍ SVP SLOUŽÍ: žákovi k maximální podpoře v rámci vzdělávání, konkretizaci jeho potřeb a systematickému individuálnímu přístupu k jeho vzdělávání, předcházení znevýhodnění žáka vůči intaktním spolužákům, podpora tolerance a empatie majority, osvěta, budování prosociálního chování a přístupu v mezilidských vztazích, otevřenost školy, moderní vzdělávací tendence související s dnešním inkluzivním pojetím přístupu k žákům se SVP Obsah obrázku osoba, země, exteriér, chlapec Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, malé Popis byl vytvořen automaticky MOŽNOSTI VZDĚLÁVÁNÍ •MŠ nebo MŠ speciální (podle § 16 odst. 9 Školského zákona) •ZŠ, ZŠ podle § 16 odst. 9 Školského zákona (býv.ZŠ praktická), nebo ZŠ speciální (také funguje podle § 16 odst. 9 Školského zákona •Odborné učiliště, praktická škola •Večerní škola, zájmová činnost v rámci NNO, DOSZP Obsah obrázku osoba, zeď, interiér, jídelní stůl Popis byl vytvořen automaticky LEGISLATIVA STÁTNÍ ÚROVEŇ 1.Školský zákon + vyhlášky 2.Rámcové vzdělávací programy (RVP) ŠKOLNÍ ÚROVEŇ 1.Školní vzdělávací programy (ŠVP) 2.Učební plány a osnovy > Obsah obrázku interiér, nemocniční pokoj Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku osoba, muž Popis byl vytvořen automaticky LEGISLATIVA •Školský zákon 561/2004 novela školského zákona č. 82/2015 (inkluzivní vzdělávání, hl. § 16 a 19) •Vyhláška č. 27/2016 O vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (podpůrná opatření) ---- •Vyhláška č. 72/2005 O poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (PPP, SPC, ŠPP) VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S MP LMP Žáci s LMP jsou primárně vzděláváni v rámci inkluze v běžných ZŠ (RVP ZV – plní minimální výstupy) Pokud inkluze není možná, tak navštěvují ZŠ podle § 16 odst. 9 Školského zákona (býv.ZŠ praktická) Ve výjimečných případech i ZŠ speciální (ta je ale primárně určena spíše žákům se SMP, TMP a HMP) , Ve třídě běžné základní školy se může společně s žáky intaktními vzdělávat maximálně 5 žáků se SVP a přiznanými podpůrnými opatřeními druhého až pátého stupně. PODPŮRNÁ OPATŘENÍ: 3 stupně (především IVP, asistent pedagoga, hodiny speciálně pedagogické péče, úprava hodnocení, potřeba nižší náročnosti na pozornost, učení a samostatný zápis Vzdělávání se realizuje podle školního vzdělávacího programu (ŠVP) dotyčné školy a RÁMCOVÉHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ (RVP ZV), kdy žák s LMP plní minimální výstupy ze vzdělávání, aby získal základní vzdělání V případě, že RVZ ZV a minimální výstUpy plnit nezvládne, pak může plnit RVP PRO OBOR VZDĚLÁNÍ ZŠ SPECIÁLNÍ (1.díl) Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S MP SMP Inkluze (za výrazné podpory), nebo častěji ZŠ speciální Výjímečně mohou navštěvovat i ZŠ podle § 16 odst. 9 Školského zákona (býv.ZŠ praktická), která ale primárně slouží žákům s LMP Nutná přítomnost AP, důsledná spolupráce rodina-škola-SPC, vhodné nastavení vztahů ve třídě, přístupu k žákovi, snížení podmínek vzdělávání, motivační přístup zaměřený na sociální oblast, využití podpůrných opatření (nejčastěji 4. stupně) PODPŮRNÁ OPATŘENÍ: aistent pedagoga, IVP, hodiny ped.ped.péče, úprava hodnocení, průběhu vzdělávání, zohlednění specifických projevů v chování, učení, motorice i komunikaci Vzdělávání se realizuje podle školního vzdělávacího programu dotyčné školy a RÁMCOVÉHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU PRO OBOR VZDĚLÁNÍ ZŠ SPECIÁLNÍ (1.díl) Obsah obrázku text, místnost, scéna, herna Popis byl vytvořen automaticky VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S MP TMP, HMP ZŠ speciální (případně přípravný stupeň ZŠ Speciální) Nutnost individuálního přístupu, snížený počet žáků ve třídě, přítomnost minimálně dvou pedagogů, potřeba výuky propojené s praktickým a motivačním přístupem, hravou formou, zapojení terapií a logopedie do vzdělávání Vzdělávání se realizuje podle školního vzdělávacího programu dotyčné školy a RÁMCOVÉHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU PRO OBOR VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ SPECIÁLNÍ (2.díl) Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky ZÁKLADNÍ ŠKOLA SPECIÁLNÍ •Typ speciální školy určené ke vzdělávání žáků se SMP, TMP A HMP, KOMBINOVANÝM POSTIŽENÍM A PAS •Dle RVP PRO OBOR VZDĚLÁNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA SPECIÁLNÍ (RVP ZŠS) •Žák získá základy vzdělání •Má přípravný stupeň (na rozdíl od ZŠ, které mají přípravnou třídu) •Řídí se podle § 16 odst. 9 Školského zákona > Obsah obrázku dítě, interiér, osoba, hračka Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku osoba, stůl, interiér Popis byl vytvořen automaticky > > ZŠ SPECIÁLNÍ • dříve pomocná škola • žáci s takovou úrovní rozvoje rozumových schopností, která jim nedovoluje prospívat na základní škole • umožňuje žákům s MP získat základní vědomosti, dovednosti a návyky, potřebné k orientaci v okolním světě, k dosažení maximální možné míry samostatnosti a nezávislosti na péči druhých osob a k zapojení do společenského života > Obsah obrázku text, osoba, interiér, počítač Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku osoba, rodina Popis byl vytvořen automaticky ZŠ SPECIÁLNÍ Je na 10 let a dělí se podle RVP na dva stupně •první stupeň (1. - 5.tř.) •druhý stupeň (6. - 10.tř.) Ø V praxi se dodržuje 4 stupňový program •nižší (3 roky) •střední (3 roky) •vyšší (2 roky) •pracovní (2 roky) ZŠ SPECIÁLNÍ > Obsah obrázku osoba, interiér, chlapec, přenosný počítač Popis byl vytvořen automaticky •Cíl vzdělávání: zvládnutí trivia (čtení, psaní, počty), sebeobsluhy, osobní hygieny, osvojení si pracovních dovedností a podpora komunikace •Učí se v blocích •Není zvonění a klasické vyučovací hodiny •Relaxační koutek, není klasické uspořádání lavic, hodně názorných pomůcek •Zapojení terapií do vzdělávání •Třída nižšího stupně se naplňuje do 8 žáků, střední, vyšší a pracovní do 10 •hodnocení je prováděno formou širšího slovního hodnocení • PŘÍPRAVNÝ STUPEŇ ZŠS •POZOR: přípravný stupeň je pouze u ZŠ speciální, přípravné třídy se zřizují při ZŠ. Ani jedno se nezapočítává do povinné školní docházky! •Účelem je umožnit vzdělávání žákům, kteří vzhledem k těžšímu stupni MP nejsou schopni prospívat ani na nižším stupni ZŠS •Zřizován pro žáky s těžkým a hlubokým mentálním postižení, více vadami nebo PAS •Až na 3 roky •Žák má možnost po splnění kritérií na konci každého ročníku přejít do nižšího stupně ZŠ speciální > Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku text, osoba, interiér, chlapec Popis byl vytvořen automaticky PŘÍPRAVNÝ STUPEŇ ZŠS •Těžiště práce tvoří rozumová výchova, smyslová výchova, pracovní a výtvarná výchova, tělesná výchova, hudební výchova, AAK a terapie •Ve třídě přípravného stupně zabezpečují výchovně vzdělávací činnost současně nejméně dva pedagogičtí pracovníci •Další místnost pro individuální práci se žáky, ke cvičení, relaxaci a odpočinku (snoezellen, rehabilitační místnost, vířivka...) •Třídy se naplňují do počtu 4 – 6 žáků •Hodnocení žáků provádí učitel svými slovy tak, aby kladně motivoval žáka i jeho rodiče k další práci a vyzvedl dovednosti, které žák zvládl • > Obsah obrázku interiér, osoba, hra, modrá Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku počítač, sedadlo Popis byl vytvořen automaticky RVP ZŠS Díl I – Vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením Díl II – Vzdělávání žáků s těžkým mentálním postižením a souběžným postižením více vadami Obsah výchovně vzdělávacího působení směřuje k rozvoji sebeobsluhy, přiměřených poznatků a pracovních dovedností a k dosažení maximální možné míry samostatnosti a nezávislosti na péči druhé osoby. Děje se tak ve vhodně upravených podmínkách a při odborné speciálně pedagogické péči. Dalším z úkolů ZŠS je vybavit žáky triviem základních vědomostí a dovedností (čtení, psaní, počítání) KLÍČOVÉ KOMPETENCE ZŠS: kompetence komunikativní, sociální a personální, pracovní, k učení, k řešení problémů, občanské. VÝSTUPY OBSAHUJÍ SPOJENÍ „ŽÁK BY MĚL“ (nic není povinné) – absolvováním žák získá ZÁKLADY VZDĚLÁNÍ Obsah obrázku bublina, barevné Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, zeď, zubní kartáček, dezert Popis byl vytvořen automaticky I.DÍL RVP ZŠS > Obsah obrázku text, osoba, interiér, pracovní Popis byl vytvořen automaticky Vzdělávací obsah pro Díl I je rozdělen do devíti vzdělávacích oblastí, které jsou tvořeny jedním či více obsahově blízkými vzdělávacími obory. •Jazyková komunikace (Čtení, Psaní, Řečová výchova) •Matematika a její aplikace (Matematika) •Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie) •Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět) •Člověk a společnost (Člověk a společnost) •Člověk a příroda (Člověk a příroda) •Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) •Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) •Člověk a svět práce (Člověk a svět práce) II. DÍL RVP ZŠS > Obsah obrázku dítě, osoba, chlapec, interiér Popis byl vytvořen automaticky Vzdělávací obsah pro Díl II je rozdělen do pěti vzdělávacích oblastí, které jsou tvořeny jedním či více obsahově blízkými vzdělávacími obory, které lze spojovat a vyučovat v blocích. •Člověk a komunikace (Rozumová výchova, Řečová výchova) •Člověk a jeho svět (Smyslová výchova) •Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) •Člověk a zdraví (Pohybová výchova, Zdravotní tělesná výchova nebo Rehabilitační tělesná výchova) •Člověk a svět práce (Pracovní výchova) DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ •ODBORNÉ UČILIŠTĚ – otevřený trh práce, podporované zaměstnání (obora např: kuchařské práce, cukrářské práce, čalounické práce, zednické práce…) •PRAKTICKÁ ŠKOLA (jednoletá nebo dvouletá) – spíše chráněné pracovní prostředí (chráněné pracovní místo) •VEČERNÍ ŠKOLY •KURZY K DOPLNĚNÍ VZDĚLÁNÍ •DOSZ •NNO •STACIONÁŘE •RODINA > Obsah obrázku osoba, kobliha, obchod Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku osoba, interiér, chlapec Popis byl vytvořen automaticky > Obsah obrázku osoba, stůl, interiér, lidé Popis byl vytvořen automaticky DIDAKTICKÉ ZÁSADY názornost, přiměřenost, individuální přístup, systematičnost, komplexnost, trvalost, praktická využitelnost , uvědomělost a aktivita žáka, pozitivní motivace, klidný a citlivý přístup, využití hry, terapeutický přístup (nezaměřovat se na výsledek, ale proces), pozitivní hodnocení Obsah obrázku text, interiér, osoba Popis byl vytvořen automaticky CÍLE A SPECIFIKA VZDĚLÁVACÍHO PROCESU •Maximální rozvoj osobnosti ve všech složkách •Příprava na budoucí samostatný dospělý život (prakticky využitelné dovednosti, zkušenosti, znalosti a návyky) •Vzdělání s návazností na další předprofesní přípravu a budoucí zaměstnání •Budování sebevědomí, sebepojetí, potřeby sebeprosazení a seberealizace, pochopení mé role ve společnosti a důležitosti mé osoby pro společnost (jsem důležitý, prospěšný, chci na sobě pracovat a budovat svůj život) •Socializace, začlenění do intaktní populace i mezi jedince s MP (různorodá zkušenost) > Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky CÍLE A SPECIFIKA VZDĚLÁVACÍHO PROCESU •Zvýšená potřeba individuálního, vlídného a klidného přístupu především v počátcích povinné školní docházky (vlivem stoupající náročnosti se prohlubují obtíže a ukazuje se odlišnost dítěte od spolužáků – psychicky náročné adaptační období) •Nutnost práce s kolektivem spolužáků a nastavení vhodné podpory žáka ze strany školy i rodiny (SPC, ŠPP) •Názornější a praktičtěji orientovaná výuka •Zaměření na komunikaci (logopedická intervence, rozvíjené slovní zásoby a jazykové citu v rodině i škole) •Četnost a rozmanitost podnětů > Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky ROLE UČITELE •Vlídný, klidný,tolerantní, laskavý důsledný a motivující přístup •Motivace pochvalou, hrou, pohlazením, dotekem, úsměvem, odměnou •Učitel –partner, kamarád, průvodce •Hodnocení motivující pro další snažení •Zaměření na komunikaci •Nepřetěžovat ani nepodceňovat •Maximálně stimulovat vývoj všech složek osobnosti •Zaměření na člověka (dítě) a až poté na postižení