VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S MP 00b.jpg Edukační potřeby žáků s mentálním postižením •Zvýšená potřeba individuálního, vlídného a klidného přístupu především v počátcích povinné školní docházky (vlivem stoupající náročnosti se prohlubují obtíže a ukazuje se odlišnost dítěte od spolužáků – psychicky náročné adaptační období) •Nutnost práce s kolektivem spolužáků a nastavení vhodné podpory žáka ze strany školy i rodiny (SPC, ŠPP) •Názornější a praktičtěji orientovaná výuka •Zaměření na komunikaci (logopedická intervence, rozvíjené slovní zásoby a jazykové citu v rodině i škole) •Četnost a rozmanitost podnětů Edukační potřeby žáků s mentálním postižením •Podnětová stimulace (mají omezené zrakové i sluchové vnímání) – nutno rozvíjet pro budoucí čtení, psaní •Opoždění jemné motoriky - grafomotorické činnosti •Záměrně budovat schopnost abstraktního myšlení, zobecňování, myšlenkových operací (třídění, srovnávání, analýza, syntéza) •Rozvíjení paměti (zrakové, sluchové, pohybové, mechanické i logické) •Cvičení na aktivizaci a udržení pozornosti •Práce s emocionalitou, korekce vlastních projevů, zaměření na svou osobu, pochopení role komunikačního partnera a sociální role v rámci rodiny, školy i kolektivu, budování vůle a chuti překonávat překážky, budovat plánovat • Edukační potřeby žáků s mentálním postižením •nároky, které jsou na dítě kladeny, musí být v souladu s jeho mentální úrovní a mírou unavitelnosti •být trpělivý a vytrvalý při kontrole a požadování nároků •mít znalosti o výchově a vývoji dětí s MP •budovat v dítěti vědomí odpovědnosti •při vyžadování nároků být důsledný •neusilovat neúměrně o to, aby se dítě vyrovnalo svým vrstevníkům Edukační potřeby žáků s mentálním postižením •přijmout specifika osobnosti žáka a chování vyplývající z jeho postižení •žáka povzbuzovat a vybudovat podmínky pro pozitivní hodnocení •podporovat spolužáky k vzájemné podpoře a přirozenému soužití s žákem s MP •využívat individuální přístup, klást na žáka přiměřené nároky a respektovat jeho tempo •spolupracovat s rodiči •využívat vhodné metody, formy a postupy a všechny dostupné podpůrné služby Pedagogické zásady vzdělávání žáků s LMP •názornost •přiměřenost •individuální přístup •systematičnost •komplexnost •trvalost •praktická využitelnost •uvědomělost a aktivita žáka •pozitivní motivace •klidný a citlivý přístup •využití hry •terapeutický přístup (nezaměřovat se na výsledek, ale proces) •pozitivní hodnocení • Cíle vzdělávacího procesu •Maximální rozvoj osobnosti ve všech složkách •Příprava na budoucí samostatný dospělý život (prakticky využitelné dovednosti, zkušenosti, znalosti a návyky) •Vzdělání s návazností na další předprofesní přípravu a budoucí zaměstnání •Budování sebevědomí, sebepojetí, potřeby sebeprosazení a seberealizace, pochopení mé role ve společnosti a důležitosti mé osoby pro společnost (jsem důležitý, prospěšný, chci na sobě pracovat a budovat svůj život) •Socializace, začlenění do intaktní populace i mezi jedince s MP (různorodá zkušenost) • •