Jednopřípadové výzkumné strategie

Týden 1 - 2 Co je případová studie


Případová studie je do detailu rozebraný, popsaný a z určitého hlediska zanalyzovaný případ. Jejím smyslem je porozumět případu a často i hledání řešení nějakého problému, který se případu týká. Je možné jí využít prakticky v jakémkoli oboru od lékařství, přes psychologii či sociologii až k marketingu. Případovou studii můžete použít k analýze vlastních postupů a strategií, ale třeba i ke komunikaci tématu problému s kolegy a kolegyněmi, nebo třeba s rodiči.


Co je případová studie, k čemu se hodí na poli speciální pedagogiky.

Seznamte se s designem případových studií v pedagogice a přečtěte si text: 

Sedláček, M. (2007) Případová studie. In. Švaříček, R.,  Šeďová K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. S. 96 - 112. 


Pak zodpovězte  odpovědník, a to do 16. 9. 2022

Přečtěte si příklad případové studie:  Nemoc bezmocných: Lehká mentální retardace realizovanou organizací Člověk v Tísni, Při čtení se zaměřte především na následující strany: 4 - 10, 15 - 17, 32 - 62.

Text naleznete na stránkách vzdělávacího programu Člověka v tísni Varianty:

https://www.clovekvtisni.cz/nemoc-bezmocnych-lehka-mentalni-retardace-1079pub 


Pak zodpovězte  odpovědník, a to do 23. 9. 2022¨


Pokud vám něco není jasné, můžete se pokusit, vyjasnit si to se spolužáky a spolužačkami v této diskusi.



Shrnutí z hodiny


Promysleli jsme společně otázky:

  • K čemu je analýza
    Je to způsob, jak si snažíme odpovědět na otázku, na kterou neznáme odpověď, prozkoumat nějaké téma nebo problém.
  • K čemu je metodologie?
    Metodologie je popis cesty, kterou jsme ušili, když jsme se snažili na výzkumnou otázku odpovědět. Vysvětlení logiky našeho výzkumu. Popis zcela konkrétních kroků, jak jsme postupovali.
  • K čemu je teorie?
    Teoretická část práce se skládá z konceptualizace a kontextualizace. V konceptualizaci vysvětlíme pojmy, se kterými pracujeme, a to ne "jen tak", ale využijeme těchto definic k tomu, abychom vysvětlili, kde a jak budeme hledat odpověď na svou výzkumnou otázku

Kvalitativní výzkum

  • přináší hlubší porozumění sociálním fenoménům

  • shromažďuje velké množství informací o malém počtu jedinců/jevů

  • umožňuje komplexní a holistické uchopení tématu

  • k redukci zkoumané reality dochází až v průběhu výzkumu, na základě průběžného vyhodnocování dat

  • nemá striktní pravidla

  • dopředu není možné si naplánovat pevný a nezměnitelný plán postupu

  • výzkumníci/ice musí být připraveni následovat flexibilní plán výzkumu, který se neustále mění a vyvíjí


Aktivita v hodině

Vyzkoušli jsme si udělat malý průzkum. Všichni si nachystali 2 otázky, jednu otevřenou, druhou uzavřenou. Otevřená otázka nenabízí respondentům a respondentkám žádné připravené možnosti. Uzavřená otázka nabízí výběr z více možnosti. Úkolem bylo obejít co nejvíce spolužáků a spolužaček a získat jejich odpovědi. Na závěr hodiny jsme získané odpovědi vyhodnotili.


Příklady: Čtete veškerou povinnou četbu do kurzů nebo ne? (100 % lidí nečte vše), Dávali jste si přihlášku jen na speciální pedagogiku nebo i na jiné obory (méně než třetina si dávala přihlášku jen na speciální pedagogiku, většina těch, kteří si dávali přihlášku i jinam, si ji dávala na jiné pomáhající profese). Půjdete o víkendu k volbám?

O poznatky ze své výzkumné sondy se můžete podělit i v diskusním fóru zde.