Týden 1 - 2 Co je případová studie
Případová studie je do detailu rozebraný, popsaný a z určitého hlediska zanalyzovaný případ. Jejím smyslem je porozumět případu a často i hledání řešení nějakého problému, který se případu týká. Je možné jí využít prakticky v jakémkoli oboru od lékařství, přes psychologii či sociologii až k marketingu. Případovou studii můžete použít k analýze vlastních postupů a strategií, ale třeba i ke komunikaci tématu problému s kolegy a kolegyněmi, nebo třeba s rodiči.
Co je případová studie, k čemu se hodí na poli speciální pedagogiky.
Seznamte se s designem případových studií v pedagogice a přečtěte si text:
Sedláček, M. (2007) Případová studie. In. Švaříček, R., Šeďová K.: Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. S. 96 - 112.
Pak zodpovězte odpovědník, a to do 16. 9. 2022
Přečtěte si příklad případové studie: Nemoc bezmocných: Lehká mentální retardace realizovanou organizací Člověk v Tísni, Při čtení se zaměřte především na následující strany: 4 - 10, 15 - 17, 32 - 62.
Text naleznete na stránkách vzdělávacího programu Člověka v tísni Varianty:https://www.clovekvtisni.cz/nemoc-bezmocnych-lehka-mentalni-retardace-1079pub
Pak zodpovězte odpovědník, a to do 23. 9. 2022¨
Pokud vám něco není jasné, můžete se pokusit, vyjasnit si to se spolužáky a spolužačkami v této diskusi.
Shrnutí z hodiny
Promysleli jsme společně otázky:
- K čemu je analýza?
Je to způsob, jak si snažíme odpovědět na otázku, na kterou neznáme odpověď, prozkoumat nějaké téma nebo problém. - K čemu je metodologie?
Metodologie je popis cesty, kterou jsme ušili, když jsme se snažili na výzkumnou otázku odpovědět. Vysvětlení logiky našeho výzkumu. Popis zcela konkrétních kroků, jak jsme postupovali. - K čemu je teorie?
Teoretická část práce se skládá z konceptualizace a kontextualizace. V konceptualizaci vysvětlíme pojmy, se kterými pracujeme, a to ne "jen tak", ale využijeme těchto definic k tomu, abychom vysvětlili, kde a jak budeme hledat odpověď na svou výzkumnou otázku
Kvalitativní výzkum
- přináší hlubší porozumění sociálním fenoménům
shromažďuje velké množství informací o malém počtu jedinců/jevů
umožňuje komplexní a holistické uchopení tématu
k redukci zkoumané reality dochází až v průběhu výzkumu, na základě průběžného vyhodnocování dat
nemá striktní pravidla
dopředu není možné si naplánovat pevný a nezměnitelný plán postupu
výzkumníci/ice musí být připraveni následovat flexibilní plán výzkumu, který se neustále mění a vyvíjí
Aktivita v hodině
Vyzkoušli jsme si udělat malý průzkum. Všichni si nachystali 2 otázky, jednu otevřenou, druhou uzavřenou. Otevřená otázka nenabízí respondentům a respondentkám žádné připravené možnosti. Uzavřená otázka nabízí výběr z více možnosti. Úkolem bylo obejít co nejvíce spolužáků a spolužaček a získat jejich odpovědi. Na závěr hodiny jsme získané odpovědi vyhodnotili.
Příklady: Čtete veškerou povinnou četbu do kurzů nebo ne? (100 % lidí nečte vše), Dávali jste si přihlášku jen na speciální pedagogiku nebo i na jiné obory (méně než třetina si dávala přihlášku jen na speciální pedagogiku, většina těch, kteří si dávali přihlášku i jinam, si ji dávala na jiné pomáhající profese). Půjdete o víkendu k volbám?
O poznatky ze své výzkumné sondy se můžete podělit i v diskusním fóru zde.