Oftalmopedie Mgr. Petra Ryšková Co je to vlastně ta oftalmopedie? • Speciálně-pedagogický obor zabývající se výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením (Nováková, 2010). • Cílem je maximální rozvoj osobnosti jedince se zrakovým postižením, což znamená socializaci, edukaci, přípravu na povolání, pracovní zařazení a plnohodnotné společenské uplatnění (Ludíková, 2003). Lidé se zrakovým postižením typy poruch DLE ZÁVAŽNOSTI • Osoby slabozraké • Osoby se zbytky zraku • Osoby nevidomé DLE TYPU • narušení zorného pole • narušení zrakové ostrosti • obtíže při zpracování zrakových informací • poruchy barvocitu • okulomotorické obtíže • Vrozené • Získané DLE DOBY VZNIKU Osoby slabozraké • Vidí při maximální korekci z poloviny až dvacetiny tak ostře jako člověk se zdravým zrakem. • Pracují především pomocí zraku, ale za určitých podmínek (dobré osvětlení, kontrast, atd.) a s určitými kompenzačními pomůckami (lupy, optické pomůcky, občas bílá hůl) • Na první pohled si nemusíme všimnout žádných nápadností. • Často mají zúžené pole (přiložená trubice). Osoby se zbytkem zraku • Vizus 30/60 – 1/60, nebo omezení zorného pole na 5-10 stupňů kolem centrální fixace (počítání prstů na jeden metr). • Často není neměnným stavem – zlepšení i zhoršení. • POSP velmi obtížný, stresující a s nutností co nejvyšší koncentrací pozornosti. • Dvojmetoda – čtení a psaní jako intaktní osoby i Braillovým písmem • Opět důležitá zraková hygiena – ještě důslednější Osoby nevidomé • Praktická, totální • Kompenzační smysly – sluch a hmat především. • Braillovo písmo (Pichtův stroj, Braillský řádek). • Využívání kompenzačních pomůcek a orientačních bodů (bílá hůl, akustické a reliéfní prvky v prostředí). • Průvodcovské služby a speciálně vycvičení vodící psi. • Cílem je dobrá schopnost mobility – předpoklad pro nezávislý život. Projevy zrakových vad • vzhled očí (zakalené oči, pokleslá víčka, nezvyklé oční pohyby, mrkání a tření si očí ve světle) • spíše pohyby celou hlavou, než jen očima, nezvyklý úhel čtení • velmi krátká nebo velmi dlouhá čtecí vzdálenost • závratě, bolesti hlavy, špatná rovnováha • špatná koncentrace, problém koordinace oko-ruka, abnormální písmo, používání prstu u čtení • co nejdříve poslat dítě na vyšetření Obtíže v běžném životě • Orientace v prostoru a samostatný pohyb (orientace v neznámém prostředí, využívání prostředků městské hromadné dopravy,). • Sebeobsluha (základní hygiena, vaření, péče o domácnost, péče o dítě) • Práce s informacemi (čtení, psaní, práce s internetem). • Dané oblasti se navzájem ovlivňují a způsobují nesnáze v důležitých životních oblastech např.: ve vzdělávání, při pracovním uplatnění, využití volného času. Pomůcky Neoptické • Pomůcky pro informatiku a komunikaci. • Pomůcky pro orientaci. • Každodenní život. • Pro vzdělávání. Optické • Ruční lupa • Stojánková lupa • Kamerové zvětšovací lupy Žák se ZP metody výuky • Vycházet z individuálních potřeb dítěte. • Zvýšená zpětná vazba, domlouvat se na změnách a potřebách. • Možnost podívat se na poznámky přímo u tabule. • Využívat multisenzoriální přístup. Žák s ZP organizace výuky • Materiální • Úprava textů (zvětšení textu, využívání kontrastních barev). • Sklopená deska stolu. • Psací potřeby zachovávající širší stopu., vhodný typ písma Arial. • Časové • Větší časová dotace na vypracování úkolů. • Místní • Omezení hluku (pravidla třídy, tichá třída). • Bezpečný prostor (neměnit často pozice věcí). • Vhodné osvětlení v místnosti. • Místo na speciální pomůcky. • Personální • Pomoc s přepisem zadání z tabule. • Organizační • Předmět speciálně pedagogické péči. • Prostorová orientace a orientace v terénu. Hodnocení výuky • Ověžení pochopení písemného zadání úkolu. • Umožnění ústního dozkoušení. • Navýšení časového limity na zadaný úkol. • Mírněji hodnotit úkoly závislé pouze na zrakovém vnímání a prostorové orientaci.