Co potřebuje ke zvládnutí základního trivia? Oblasti potřebné pro rozvoj základního trivia • Zrakové vnímání • Sluchové vnímání • Prostorové vnímání • Motorika • Lateralita • Řeč (logopedie) • Kognitivní funkce (psychologie) Zrakové vnímání Analýza a syntéza • Schopnost rozkládat a skládat obrázky. Diferenciace • Schopnost rozlišit drobné rozdíly v obrazcích. Figura a pozadí • Vnímání jednotlivých obrazců přes sebe. Sluchové vnímání • Sluchová analýza a syntéza • Sluchová diferenciace • Sluchová figura a pozadí Prostorové vnímání • Plošná orientace • Orientace na sobě • Orientace na protilehlé rovině Lateralita Specifické poruchy učení Mgr. Petra Ryšková Definice • ,,Specifické poruchy učení vytvářejí komplikovaný obraz potíží, které ve svém komplexu dětem znesnadňují, res. znemožňují přiměřeně reagovat, rozumět pokynům, plnit běžné úkoly a ve škole sledovat instrukce učitele, a to navzdory normální inteligenci.´´ (Kaprová, 2007, s. 20) • I přes rozumové nadání v pásmu průměru až nadprůměru a podmětného prostředí dítě není schopno rozvíjet oblast základního trivia. Rozdělení specifických poruch učení • Dyslexie • Dysgrafie • Dysortografie • Dyskalkulie • Dyspinxie • Dysmúzie • Dyspraxie Dyslexie • Jedná se o specifickou poruchu čtení, která postihuje základní znaky čtenářského výkonu (rychlost, správnost, techniku čtení a poslední řadě porozumění čtení) • Rychlost • Technika • Chybovost • Porozumění čtení Znaky dyslexie • Rychlost: sociálně únosné tempo čtení je 60 – 70 slov za minutu (úroveň 3 třídy) • Technika: tichý sklad, slabikování od 3.třídy výše. • Chybovost: • Záměny sluchové/zrakové • Inverze • Komolení/domýšlení • Chyby v měkčení/délkách • Porozumění čtení Dysgrafie • Specifická porucha grafického projevu, postihuje celkovou úpravu písemného projevu. • Narušení se týká oblastí: • Grafomotoriocké neobratnosti • Rychlosti psaní • Specifické chybovosti Projevy dysgrafie Potíže s udržením linie. Trhané, kostrbaté písmo. Rozdílná velikost písma. Zjednodušování/splývání podobných písmen. Zvýšená unavitelnost ruky. Zvýšený tlak na psací náčiní. Dysortografie • ,,Porucha se projevuje především v oblasti tzn. specifických dysortografických jevů. Osvojování a aplikace gramatických pravidel he postižena druhotně.´´ (Zelinková, 2015) • Specifické chyby • Zrakové vnímání • Sluchové vnímání • Prostorové vnímání • Zrakové vnímání a prostorová orientace • Záměna zrakově podobných písmen • Např. B/d/q/p, k/h/l, x/y..... Sluchové vnímání • Sluchová diferenciace • Rozlišování krátkých a dlouhých slabik • Rozlišování měkkých a tvrdých slabik (dy/di, ty/ti, ny/ni) • Rozlišování spodobových hlásek (d/t, ž/š, s/z) • Sluchová analýza a syntéza • Inverze hlásek a slabik. • Hranice slov, vět. Dyskalkulie • Tato porucha zahrnuje specifické postižení dovednosti počítat, kterou nelze vysvětlit mentální retardací ani nevhodným způsobem vyučování. Porucha se týká ovládání základních početních úkonů (sčítání, odčítání, násobení a dělení) spíše než abstraktnějších dovedností jako je algebra, trigonometrie, nebo diferenciální počet. (MKN 10) Často souvisí s potížemi v mladším školním věku s: • Dificity ve zrakovém vnímání (třídění, skládání) • Dificity v prostorové orientaci (porovnávání, řadění) • Narušením seriality (posloupnost) • Automatizace. Dyskalkulie • praktognostická – porucha manipulace s konkrétními předměty nebo symboly, nepochopení pojmu přirozeného čísla. • verbální – problémy při označování množství, nepochopení slovního vyjádření. • lexická – neschopnost číst číslice, čísla, operační symboly. • grafická – porucha psaní matematických znaků (číslic, operací,…), problémy při rýsování obrazců. • operační – neschopnost provádět matematické operace. • ideognostická – porucha chápání pojmů a vztahů mezi nimi. Metody výuky • Technika čtení Grace M. Feranaldové • Vést k tvorbě vlastních přehledů učení, myšlenkových map. • Alternativní formy zápisů, cvičení. • Práce s relaxací. • Opora o názor. • Umožnění kontorly zápisů, případně kopírování zápisů. Organizace výuky • Časová • Krácení cvičení, nebo delší čas na vypracování úkolů. • Využívání relaxačních přestávek na uvolnění ruky (relaxační míček)• Místní • Práce z různými centry ve třídě. • Umožnění práce v klidném prostředí. • Materiální • Umožnit práci s vlastními přehledy učení. • K zápisům využívat alternativní formy. Hodnocení • Poskytnout delší časový limit na vypracování úkolů. • Při písemném zadání úkolu ověřit, zda žák rozumí zadání. • Odlišit specifické a gramatické chyby. • Dbát na opravu a práci s chybou. • V případě potřeby umožnit písemné dozkoušení. Vhodné materiály pro děti se SPU na 2. stupni ZŠ • Tablexie • Kde se učit? • Astronomie bez dalekohledu • Diktátor • Kaminet • Z(a)tracené čeština Závěr • Dar dyslexie • https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10437113181-dar- dyslexie/21256226442/diskuse