SZ6030 SPECIÁLNÍ A INKLUZIVNÍ PEDAGOGIKA - přednáška PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. podzim 2021 KONTAKT + ÚVODNÍ INFORMACE • PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. • gajzlerova@ped.muni.cz • konzultační hodiny • dále dle individuální domluvy • Zápočet • 2 kredity POŽADAVKY K ZÁPOČTU - TÝMOVÝ PROJEKT • Zpracujte návrh aktivity pro heterogenní skupinu žáků/studentů nebo dospělých dle vlastního výběru • Do aktivity musí být zapojeni všichni žáci/studenti/dospělí s různým druhem a stupněm SVP (dle zvolené kazuistiky-ve studijních materiálech) • Zpracování v týmu (cca 5 lidí) • Kazuistika dítěte/jedince s postižením – v interaktivní osnově • Výstup – zpracovaná myšlenková mapa + průvodní text • Odevzdání do odevzdávárny v IS do 15.1. 2022 TÝMOVÝ PROJEKT • Myšlenková mapa • základní myšlenky, body, milníky projektu • zobrazí vybranou aktivitu a její adaptaci • adaptace metod a forem práce • odstraňování měkkých a tvrdých bariér • úpravy pravidel aktivity • využití podpůrných opatření nebo kompenzačních pomůcek UKÁZKY MYŠLNEKOVÉ MAPY LITERATURA A ZDROJE INFORMACÍ • Interaktivní osnova předmětu • Literatura v IS pod kódem předmětu VNÍMÁNÍ POSTIŽENÍ A INKLUZE Z HISTORICKÉHO HLEDISKA INKLUZE (UNESCO, 2005) • proces vytváření optimálních podmínek pro různorodé potřeby žáků prostřednictvím většího zapojení žáků do vzdělávání, kulturního a společenského života a minimalizace vyčlenění (exkluze) v rámci vzdělání a ze vzdělání HLAVNÍ MEZINÁRODNÍ DOKUMENTY • Všeobecná deklarace lidských práv (1948) • Úmluva OSN o právech dítěte (1989) • Prohlášení ze Salamanky a Akční rámec pro speciální vzdělávání (1994) • Prohlášení OSN o právech osob s postižením (2006) INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Kontext českého vzdělávacího systému, pohled na současné statistiky a trendy v průběhu let VIDEA - INTEGRACE X INKLUZE • Budu chodit… • https://www.youtube.com/watch?v=HKmn9FmH6So&list=PL3Wv3QI 6zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod • Integrace x Inkluze • https://www.youtube.com/watch?v=PqZE9WRoOrI&list=PL3Wv3QI6 zULd3sUPLzsC6jkwql8bR0aod&index=5 • 0:44 – 1:30 INKLUZE = INKLUZIVNÍ ŠKOLA „ŠKOLA PRO VŠECHNY“ • škola vytvářející prostor pro realizaci principu spravedlivých vzdělávacích příležitostí • při neúspěchu je třeba hledat bariéry v systému a ne v dítěti • respektování skutečnosti, že každé dítě má unikátní charakteristiku, zájmy, schopnosti a vzdělávací potřeby • Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník, 2009 • vzdělávání začleňující všechny děti do běžných škol • snaha přizpůsobit edukační prostředí dětem • Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky, 2010 • předmětem inkluze je mnohem širší populace, než jen děti s postižením • (Lechta, V. Inkluzivní pedagogika, 2016) • je založená na ideji integrace, ale rozdílnost jedinců je již chápána jako normalita TROCHU STATISTIKY Rok 2015/16 • Počet žáků celkem: 880251 • Z toho žáků se SVP: 78 717 (8,9 %) celkem • Ve škole pro žáky se SVP: 24681 (2,8 %) à 6,1 % žáků v inkluzi Rok 2017/18 • Počet žáků celkem: 926108 • Z toho žáků se SVP: 95631 (10,3%) celkem • Ve škole pro žáky se SVP: 22126 (2,4 %) • à 7,9% žáků v inkluzi 1-5 % 5-10 % 85-90 % POČET ŽÁKŮ SE ZDRAVOTNÍM POSTIŽENÍM / ZNEVÝHODNĚNÍM Zdroj Český statistický úřad (czso.cz) 35 147 14 555 4, 25 % 1, 76 % Rok 2013 NÁRODNÍ DOKUMENTY A LEGISLATIVA NÁRODNÍ DOKUMENTY • ratifikace Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením (podzim 2009) • na základě ratifikace byl zpracován Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením (2010–2014) • koncipován Národní akční plán vzdělávání (NAPIV) z března roku 2010 • Akční plán inkluzivního vzdělávání 2016-2018 • Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020 • STRATEGIE VZDĚLÁVACÍ POLITIKY ČR DO ROKU 2030+ • https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 LEGISLATIVNÍ RÁMEC • Školský zákon č. 561/2004 Sb. ve znění pozdějších předpisů • novela - zákon č. 82/2015 Sb. • § 16 Podpora vzdělávání dětí, žáků a studentů se SVP • § 116 Školská poradenská zařízení VYHLÁŠKA Č. 27/2016 SB. Vyhláška č. 27/2016 – o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných • podpůrná opatření • IVP (PLPP jako samostatný odstavec zmizelo) • pedagogická intervence • asistent pedagoga • zpráva a doporučení • postup při poskytování PO 1. st. / 2.-5. st. • vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona • nadaní a mimořádně nadaní • její novely č. 270/2017 Sb., č. 416/2017 Sb., č. 244/2018 Sb., č. 196/2019 Sb., 248/2019 Sb. a č. 606/2020 Sb. MOŽNOSTI VZDĚLÁVÁNÍ V SOUČASNÝCH PODMÍNKÁCH Definuje vyhláška č. 27/2016 Sb. v aktuálním znění - § 17-21 • V běžné třídě – zpravidla max. 5 žáků se SVP (2-5 st. PO); ne víc jak 1/3 žáků třídy • max. 3 pedagogičtí pracovníci • pokud PO, poskytovaná v běžné třídě, nepostačují à na základě doporučení PPP, SPC, vzdělávání ve škole pro žáky podle druhu znevýhodnění (§ 16 odst. 9 šk. zákona) • V odůvodněných případech možnost vzdělávání žáků i s jiným znevýhodnění • max. ¼ z nejvyššího počtu žáků ve třídě (6 respektive 14 žáků) • netýká se žáků s mentálním postižení RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY RVP pro základní vzdělávání (leden 2021) • část D; kapitola 8 - vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami • vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními (PO) • systém péče o žáky s přiznanými PO • podmínky vzdělávání žáků s přiznanými PO • část D; kapitola 9 - vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných • definují podmínky vzdělávání PRINCIPY - ZAMĚŘENÍ NA ŽÁKA V RVP ZV • vnitřní diferenciace • povinně volitelné předměty pro rozvoj zájmů • příznivé sociální klima • aktivizující metody • změny v hodnocení • heterogenní skupiny • spolupráce VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP • Do ŠVP jsou zařazeny: • speciální vyučovací předměty (český znakový jazyk, rozvoj grafomotoriky, bazální stimulace, práce s optickými pomůckami, předměty zaměřené na logopedické obtíže, SPU, vizuálně-percepční dovednosti, sluchové vnímání, AAK, Braillovo písmo… ) • předměty speciálně pedagogické péče • Využití služeb školských poradenských zařízení a odborných pracovníků školního poradenského pracoviště • Podmínky vzdělávání ŽÁK / DÍTĚ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI podzim 2017 ŽÁK SE SVP - ZMĚNY V TERMINOLOGII PRO POTŘEBY ŠKOLSTVÍ • Zdravotní postižení • postižení mentální, tělesné, zrakové, sluchové, vady řeči, autismus, souběžné postižení více vadami, poruchy učení nebo chování • Zdravotní znevýhodnění • zdravotní oslabení či dlouhodobá nemoc • Sociální znevýhodnění • rodinné prostředí s nízkým socioekonomickým statusem, žáci v riziku, nařízená ústavní či ochranná výchova, postavení azylanta či uprchlíka, odlišný mateřský jazyk • „…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“+ výčet § 16, odst. 9 • Žáky tak pro vzdělávací účely nečleníme podle původních diagnostických kategorií, ale hodnotíme jen potřebu úpravy podmínek jejich vzdělávání. Lineárnídělenínově KATEGORIZACE DLE MÍRY PODPORY Co jsou podpůrná opatření a jejich účel PODPŮRNÁ OPATŘENÍ - § 16, ZÁKON 82/2015 SB. • nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítěte, žáka nebo studenta • bezplatné poskytování školou a školským zařízením • Podpůrná opatření – jednotlivé stupně - příloha č. 1 vyhlášky č. 27/2015 Sb. PODPŮRNÁ OPATŘENÍ • 5 stupňů podle organizační, pedagogické a finanční náročnost • Podpůrná opatření prvního stupně uplatňuje škola nebo školské zařízení i bez doporučení školského poradenského zařízení • Podpůrná opatření 2. až 5. stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení • nutný písemný informovaný souhlas zákonných zástupců • 5. stupeň – vzdělávání v základní škole speciální • Poskytována samostatně, nebo v kombinaci různých druhů a stupňů • KATALOGY PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ – UPOL • Systémová podpora inkluzivního vzdělávání • http://www.inkluze.upol.cz/portal/vystupy • http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-vseobecny/katalog-vseobecny.pdf SLONÍ ŠKOLKA • https://www.youtube.com/watch?v=ijCcc1oSUws&list=PLTHuqoc0y_X w5j3XRYfvZRwB5gmbKFMTe • Jaké potřeby měli jednotlivý žáci? • Jaká podpůrná opatření jsme mohli konkrétně vidět? • Byla zde zastoupena role asistenta? • Podpořila se potřeba samostatnosti žáka ve vzdělávání? • Jak vnímali žáka s PO ostatní žáci? • Byl zde krizový okamžik, kdy mohlo dojít k počátkům šikany? • Podpořila se nějak pozitivně heterogenita třídy a přijímání žáka s PO? CO VYŽADUJE PŘÍTOMNOST ŽÁKA SE SVP VE SKUPINĚ/TŘÍDĚ/DRUŽINĚ Žák se SVP Zvýšená flexibilita práce pedagogických pracovníků Organizační zásahy Zvýšená adaptace forem práce Kooperace pedagogických pracovníků Individualizace v práci/činnosti Žovinec, E. (2016) Inkluzivní didaktika. In Lechta, V. Inkluzivní pedagogika PŘÍKLAD – KRIZOVÝ SCÉNÁŘ • Ukázka použití krizového scénáře z katalogu podpůrných opatření • http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-vseobecny/katalog- vseobecny.pdf • s. 134 - 136 AKTÉŘI ŠKOLNÍ INKLUZE KDO TAM PATŘÍ? Žák Učitel předmětu Asistent pedagoga Školní speciální pedagog Rodič Školní psycholog Výchovný poradce Metodik prevence Rodina Další odborníci Třídní učitel Další učitelé školy Spolužáci Připravenost školy Připravenost prostředí Připravenost rodiny Postoje společnosti ASISTENT PEDAGOGA • https://www.youtube.com/watch?v=sc5NuJLaTKs • 1:38 § 20 odst. 1 Přímá pedagogická činnost - vzdělávací • VŠ vzdělání v pedagog. vědách • VŠ vzdělání v jiných než pedagog. vědách • + CŽV zaměřené na ped. / + studiem pedagogiky / + vzdělávací prog. pro asistenty pedagoga • VOŠ pedag. zaměřením • VOŠ jiným než ped. zaměř. • + CŽV zaměřené na ped. / + studiem pedagogiky / + vzdělávací prog. pro asistenty pedagoga • SŠ s maturitou s peda. zaměř. • SŠ s maturitou s jiným než peda. zaměř. • + CŽV zaměřené na ped. / + studiem pedagogiky / + vzdělávací prog. pro asistenty pedagoga § 20 odst. 2 Přímá pedagogická činnost – pomocné výchovné práce; zájmové vzdělávání; výchovné a ubytovací šk. zařízení… • vzdělání dle odst. 1 • SŠ v výučním listem a studiem ped. • SŠ ukončeným vzděláním v oboru na přípravu asistentů pedagoga • SŠ ukončeným vzděláním a • Studiem pedagogiky, nebo • Studiem pro asistenty pedagoga • Základním vzděláním a studiem pro asistenty pedagoga ŠKOLA - ŽÁCI • Postoje třídy vůči spolužákům se SVP • Jak seznámit žáky s… • Aktivní debaty/komunikační kruhy, přednášky… • Výuka příběhem – Global story lines • Využití zpracovaných metodik – https://lideodvedle.cz/metodiky/ • Rytmus.cz • https://vzdelavani.rytmus.org • Spolužáci vám to řeknou: https://www.youtube.com/watch?v=du0zqw1eQt4 3:54 • Projektová výuka, seznamovací aktivity • Co to je být … PORADENŠTÍ PRACOVNÍCI VE ŠKOLE VÝCHOVNÝ PORADCE • nutné kvalifikační studium výchovného poradenství • pracuje na všech základních a středních školách a základních školách pro žáky s SVP • většinou učitelé • poradenské oblasti • výchova, vzdělání, • volba studia, povolání • Standardní činnosti školy à výchovného poradce • poradenské • metodické • informační náplň práce definuje vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů + Příloha č. 3 ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE • pracuje na všech základních a středních školách a základních školách pro žáky s SVP • většinou učitelé • podílí se na koordinaci aktivit v oblasti prevence sociálně patologických jevů • vytváří strategii prevence zneužívání návykových látek • minimální preventivní program školy • podílí se na jeho tvorbě, kontrole, realizaci, koordinaci • Standardní činnosti školy à školního metodika prevence • poradenské • metodické • informační a koordinační náplň práce definuje vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů + Příloha č. 3 ŠKOLNÍ PSYCHOLOG • může působit na všech školách • hlavní činnosti • program poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole + primární prevence • snižování rizika vzniku výchovných, výukových problémů a negativních jevů ve vývoji • Standardní činnosti à školního psychologa • diagnostika, depistáž • konzultační, poradenské a intervenční práce • metodická práce a vzdělávací činnost náplň práce definuje vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů + Příloha č. 3 ŠKOLNÍ SPECIÁLNÍ PEDAGOG • může působit na všech školách • podílí se na programu poskytování pedagogicko-psychologických poradenských služeb ve škole + primární prevence • Standardní činnosti • diagnostika a depistáž • konzultační, poradenské a intervenční práce (péče o žáky se SVP) • metodické, koordinační a vzdělávací činnosti náplň práce definuje vyhláška č. 72/2005 Sb. ve znění pozdějších předpisů + Příloha č. 3 „ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ“ • zakládá škola nově • zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole • obsahuje popis a rozsah činností • výchovného poradce • školního metodika • případně šk. speciálního pedagoga a šk. Psychologa • zpracovává Preventivní program školy • podílí se na poskytování podpůrných opatření • spolupracuje s orgány veřejné moci za účelem ochrany práv žáků (OSPOD – orgán sociálně-právní ochrany dětí) • spolupracuje se školským poradenským zařízením VIDEO • Jak prožívají projekt společného vzdělávání ti, jichž se bezprostředně týká? https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1 1672342281-inkluze 52:02 MODIFIKACE VYUČOVACÍCH METOD A FOREM PRÁCE Práce s heterogenní skupinou ve škole a při mimoškolních aktivitách • Př. Živá třída v praxi… • http://www.spiritualplanet.cz/ziva-trida-v-praxi-pribeh-brnenske- ucitelky-ktera-v-detech-vzbudila-zapaleni-pro-uceni-a-nadseni-pro- spolupraci/ Styly učení Stimuly Prvky, které nás ovlivňují prostředí emoce odpovědnost, soulad vytrvalost, soustavnost struktura sociologie fyziologie strava čas ve dne pohyb psychologie VÝUKA DLE UČEBNÍCH STYLŮ Nápadník pro výuku dle učebních stlů • https://www.scio.cz/download/skoly/Zdarma_materialy/Napadnik_pr o_vyuku_dle_ucebnich_stylu.pdf Poznej svůj styl učení • http://www.gjp1.cz/stahuj/oppa/nov_poznej_svuj_styl_uceni.pdf MODIFIKACE VYUČOVACÍCH METOD A FOREM • Podpora motivace žáka • Kooperativní učení • Individuální práce s žákem • Strukturalizace výuky – vizualizace času a prostoru, změn • Pravidelná kontrola pochopení osvojovaného učiva Katalogy podpůrných opatření • http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-vseobecny/katalog-vseobecny.pdf • Str. 103 JEDEN Z PŘÍKLADŮ • https://www.youtube.com/watch?v=4cscJcRKYxA