- Julínek, St. a kol.: Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno 2004. , s. 149-161 Vyučovací formy Základní kritérium: charakter spolupráce mezi žákem a učitelem = hromadné skupinové individuální Základní prvek vnějších podmínek: časoprostorový rámec – tzv. třídněhodinový systém. Tvoří jej vazba třídy(=kolektivu)a vyučovací jednotky (hodiny, dne apod). V rámci tohoto systému se volí vyučovací formy použité I. ve třídě II. mimo třídu I. Vyučovací formy ve třídě: - základní forma: vyučovací hodina - význam přidělený některé z fází hodiny, tak aby se stala převažující generuje typ hodiny : - výkladová - heuristická - procvičovací - opakovací a - smíšená n. základní vzor viz. (s. 100 nebo) s. 151 Julínek, St. a kol.: Co jsou vyučovací formy: organizace vnějších podmínek, za kterých se realizují cíle výuky Základy oborové didaktiky dějepisu, Brno 2004. II. Vyučovací formy mimo třídu: a) domácí úkol – ústní, písemný, zájmový (přiměřenost, vzorová ukázka) b) exkurzní vyučování (muzeum, dětské muzeum, archív, archeologická laboratoř, ústav památkové péče…) = vyučovací hodina v odborném zařízení c) návštěva kulturně osvětového zařízení (kino, koncertní sál, divadlo) uměníx dějepis d) exkurze – tématické, souborně dějepisné, vícepředmětové