Jit.'i ch vvukti,' dnes ke standardním postupům, výrazné pí i spí voj iťi m no j c n k pŕĽkcnulvíin f vzájemných stereotypu, ale také ke snuzc vytvářel společné evropské vedomí,- DejcpiMi t>y l>yki možně položitještě řadu (Liliích oliizek, klerc hy h- snažily vysledovat, jaké mtenprcJacni, postojové, hodnotové u další faktory ovlivňují vztah studujících; a vyučujících k historické skutečnost i K or kterým z nich se jeSté budeme mít pŕileiítosi VfÚÚL Teorie školního dejepisu Pomineme-li administratívni slo?,kti školního dejepisu, pak zíikladni požadavky na rento předmět ftirniLi I uje spcdiJnt mezní disciplína - didaktika dejepisu. V jejich kiHicep-tech stí pn■ i■ = i;ik. /íc letné odraX-jí pojeti a JifíHny v celkové koncepiiiaJiaaci Školního dejepisu. Didaktika dejepisu pfitOE profilu- za posledních IřLcei lei bouřlivým vývojem, který z ní dnes učinil včdní oblust. jej í?, vjŕ-znam s e /daleku neomezuje jen na ^111 nutný äkolni dejepis. K didaktice dejepisu je niníiiť m tomlii inislč vznesl jednu poznámku, kterou povazuji za významnou. Didaktika bývá dcíinovtf-luijako teorie školní vjukj*. Proti této definici není Irena v zasadí- nic namítal - o jtftlém íl nUTRém Jejím doplnení Liudc řeč vzápčlí ■■, je ale nutní .-. iŕcjinŠ zdržet u ílová leoric. Nemohu hc nhčas zbavit dojmu, íe teorie írývÁ chápánu jako jakaii norma, přcdpisř který jc (řeba dodržovat. Teorie ve vidí jc vSíik něco jiného, Je třeba j i chápat jukn nj>ľ -ciľický a zároveň ohecuý způsob uchopení Ei výkladu pľiedmjSlu, který pak také přináší jiné pohledy a jinč souvislosti, jeJ. jsou ve svém celku pragmaticky namířeným výzku- mům hutí nedtislupuč, anelxj dostupné (enom ííásti. V případe tenie skolnilio dejepisu TO má dnes své mimořádné zavař né důsledky. Než v£ak budeme hovořit o nich, je nutné se jeSlé zdrzel u didaktiky dejepisu jčíku vední disciplíny a u jejího vztahu k historické vfiďÉ, jer je jejím takľfkajíc genetickým" základem Pravé tento vztah prosel v minulém půl ■ '. .'li'. ■ :_||. .1 Kv ŕ e \v.\:-i jej zohledníme, nel/c - soudím - dost dohře porozumět naÄi nynější situaci. Dne^je pfedeyäím jähjjmé, re na škol ni dejepis uí ncT?e pohlížel jiiko nu poilhy prenos h istoriekýĽh poznatfcfi deiem u dospívají-lim. uskutečňující ^ ve skoJnim pi ústředí. ' '['u je přístup* který se zrodil ve dfuhé polovině 19. slolelí a vycházel i chápáni vedeckého po/naní jako ikejucelenŕjífho a nejpresněj5i-iio poznáni „ohjcklivni skuternosii'".1' Ve výuce dejepisu pfelrvával v tt č j oné modifi-. kaci velmi dlouho, ar. do poloviny 20. století. Dosud ncjucelenčjsi koncept didaktiky dejepisu, k la ý u nás vznikl a jehož auHirem ie Vratislav ť'í'iiptrk, \ychař.i prjve / tohoio : principu, Didaktiku dejepisu deťmuje jako trunsťormaci nystému hisloricté vSdy do didaktického systému školního dejepisu."' Je to pojetí, kleně dnes ak překonává &ajua rtaJila iociáJnťho a íkolrjibo proslfcdí, Za louto a jí obdobnými íormulacemi sť viiuk skrývá ješté víc. implicitnú v sobě obsahuje pojetí didaktiky dějepisu jako aplikace jiného - metodo-logicky výchozího - syslěmu. Ten pak zpm-stíedkovává jindmu sociokullurnimn prostředí. V 70- letech vSak dniSlo k výínamně-rau ziomu. Ľba/jovalo se touž stále /fctelnč-ji.že: I.) Na znalosti žáků a onetaee s nimi má velký vliv numij-iktilni prostředÉ, sahajĹoi od rodiny UŽ po široká spnfeOeiiská prostí^di. 1'no školní ilí'j..]iřs 11 v. ..ohMen ' liifimhi- ' Krtm>: :íihIj . iI"iim:.h '. ľfĽJ^h..-.- u li | m.-i. niKiili -i/ i.iki- M.,.- .'mk.il jvi'ftílti; riwlhiMHy.'Muriiiiifaader fF^piÍK*c. Ľiiihnťľ ii&t&ti-fKincckŕ •iiiUMhl.siviVS^Iiulhirtwr uiuJilniiti-li-ivliLLiiihcIiL .\jLliľruuli;il(. Ajclcmiijnii-ťicťin-iiufcjťistj lll'Htjinká ikjiliiiikitMlM.TTuriKi udrtniL ilůjtpi^ ľ rVil*kiL nu SJíhíYp.Lii :i lCiisIí repubJii;;, Hnio W(. = Např. Filk ťingď MauliC Eurapd Si-hiilf'' Div DunteHiM|g hi.icni>-: in NL-hjalbuchcm Jtf Bmvpiúchen ficinrin^lutt. SlUikS ^Ur in(L-m;ilicmaiin -Si liiíhk+íhKliui^ QJ. Í4, KiHiikľurl iM.i LWJÍ Jcdtn 51»tcr: TcBchúig Himnv i■ i Ivw (iurupc. CouiiĽilof F:umj>í :l P.idlp3liijrrL!hi!-piifl|jin-^k.-]iitKi:(litviiaiii řrOku IMiWmílbSI Bŕ)*K»iNrl .hkmiim ijih-níŕilkitviilrkni lyuuMYiun-kí mprj- vttii^h a Anniných pomitlů j nrjriioiřiiích ohrmi ^íJiiiiíi tv ikui.-'". Vlí i*ni;hi LViltl. s. 21. - Vi hínIp Capek a iflľ: I >KjHklÍj dijcpHU 1, Hrjlki IW. y. 44 j íi 1 zovaitý systém výtvarní posioju li hodnnt. jdoucí od rodiny a ^aginov-ů" jako híirftčhů l^jgraficta-sociátodiu piwtfcdi k iSiritímho i izunium reiíi m: Iním nJKHlmr . rup r vin a nakonec £lobŕ)lnini_ Suile íŕeíclnŕji se takiĚ orihalovid výjcnam veřejné mediální kojliuni-kace. kteri dnes. hrajepři utváření hí^orickě-hf> vrdonu jednu z pod.sratnjfch roli.15 21 IXi horizontu evropsky pedagogiky od počát-kHi 7-:i. lei sui"i- -iIi:ľ|i prunik-n'1 s\j'm pinu dem anwíkký pojůJtt kujikuĽi. kurií menil celtovou úlohu a isfcě povahu znalosti ve äkoLniiii prohEřcdi. Nu rozdíl od trajJL-ciSÍho evropského koťltepHi didaktiky, Wadoncino důra/, nu syslcrnaucnusí vzdělány klade kuří-kulárnf koncept dŮJffi prcdeväíra na jeho t'unkiTio«(viz grafy ŕ. 1 a 2).* V didíikticc dejepisu se tento posun důrazů projevil (im. žť za vlastni předmět jej.ího studia začalo být považováno - V e Lili různí pojímané -.. historické vídortiíj" Školní däjjepi* ufc začal být povaíován za prostredí zaehovjivaji-ci. vytvářející a předávající hisiorickě vedomí a lů v jebo jedné, prevíinč vysoce institucio-nali/ovaně podobí- Djdaklikit fjfiflfliflj se pak slala iiL-jviiMŕiĽiĽ víukv dčiľp^i:. .ile u-kč um-nehistorického vědomi. Uř Osmdesátý, aíe především devadesátá k-.i. -.'-.A uk:L/.;iki :n \-110 posun není dostatečný. V souvislosti s dáJe se prohluhu jidm historickí m výzkumem iOfijnČ jako v důsledku rozftFvjfrí se nabídky prezentace hstorJekých informaci (TV, video) a jejich zvySujiciho se vlivu na inlaoou generaci, se do popředí zajmu tlidukiiku dějepisu doslala kategoriemi sti | käTlijr>'^a tfmtn tennňwm se skrýva cele 1.1-ickího myšleni, tj. viech jeho forem íL.riekěho povědomí až po vědecké hist > poznAvánJ. veSnTčele' Skaly msuluca^^ tijníím onim způsobem podílejí na líowmiko-vani historických informací v daně společností. Jaké důsledky nlá posun zájmu ůd historic- Qraf č.1 Didaktický systém edukace Edukační význam kulturních bndnol, Ij. učiva I Graf £, 2 Kurikula rni systém edukace Zprostředkováváni „poznaní" Sktfsicy růSiZ^M kirikuia uflfcslem LJmp>fjrnBňiaůe"> l 10 ' Ví ft-naxr - b. Hm|| .-:: (ii-MihldutslH-^ii^Mcein dun iíui GlrtseV MUadistt I9lfto. m:j)nnv*ji Kif Hajiir-JDríín Ptuidpl -Gerfwrf SchiKider iHnf> H*fr1hm:h MüJitn ími <;i«^hÍL-hbíuiHA:tTÍclu. ScIra-albicWTfc IVW;iBeniik Müller - Bemdi Schůncmann - t!*c UfTelcnain iHi^j: Oesrtiichliknlluť. TT»«jric - Empirie - Pragmatik. Wi'inJükm HiXXi., ' S(-i:i> H.Gkufein -Slťftwn Hrprann: Diiitlik JiiiJ.ixcurriL-ului'ii1 W inirnimkirul ú\iť.tbr. Nň* Ymi. I Wo.Orřrfy fWJ.Ekl a 64. "Není imiím1 se iu ub>^at vmJir^n^jh ™' slíAin* a velmi mrdflntíWp»bdd kulcfurií Ljc poun udLixnl ca liisrHiunj. ktcraje i»Svni rtísinima bdiMÁ Piv ^icdeb> Skdlniln> i|fjep4su viz M- - SlíiiilIiIit - UEItLiilřinn: (lejajhichukuhui: Bcntí: H:.siLcick> tr.K A hiMňrictiSuillurj si liiké raniíí bliíí i-iřthlsrú-i-n;. IIjihJIp.:lIi i>r ňeiL-hiLhLsJidukljlt. kcno vědomi k historičke kultuře pro chápáni didaktiky dejepisu - a tedy i samotného Skol -ního dejepisu - ná/ornc" prozradí už pouhé srovnám" odpovídajících kapitol v obsahu 4. u 5. - znovu přepracovaného ■ vydaní jedné ze základních piíici nčmecké didaktiky dejepi mi. Bergmannovy Hancthueh deí Gesduchls-dídaktifc." Zatímco vydáni z roku 1902 obsahuje v úvodní části n ji řvané Geschíchte als Lcbcnswelt (do ee&tiny bychom Inúflli název líto kapitoly přeložit s použitím Paluŕkova termínu Dějiny jako přirozený kv£l neboť tento termín zřejmé nejlépe vyjadřuje skutečnost, äe dejiny se zde odhaluji jako bezprostřední, všudypřítomný fenomén) U kapitol, je jiťll ve vydáni z roku 1997 jíí 17: Tabulka g, 1: 1992 - 4.vy*W ta97-S. vydáni Lta>d Cůs Tradice SrH:i;i:Í7-.nrM Identita Každodenní vadami Kaíiiodenni védoml Pamel, vzpomínky Htetorkrta XJtura Historické rudani' Hiňlnndeó vůdaml -teflrtä Histor^hÔ '/ôdfimľ - ompirií HrSlúndiĚ '/Mo m ľ - 0 rtCfl Sřl ŮZ# Hisipncke vypravům l - - - ■ >■ ä UľlTipHR Higloncka ima-ľinacfl -síovŕ l:=ii>ridíg imaginace - Gb;ai LX- i iy ju-:-: Oajlnv Jflků argurnůni Důjlny A tJtapm Náríjdni'v&daoií, naoonallBmus Třeli' svif a výufta i ^SimL také disproporci v tom. jakým způsobem dotazovaní žáci a studenti vnímají různá edukační média - zda je ..baví" či zda"'jinT~ ítukě) důvěřují. Obliba či dnvera jsou dva různé přístupy vedoucí k různým, alespoň možným, interpretacím. Při jistém zjednodušení by Sc tak dalo uvarovat o škále, jejímiž póly by byly pobavení a poučeni. 7. hlediska obliby či důvěry pak jednotlivá iní d ta zaujmou takovéto pořad í:-'L ■" Klsii-í Btírcjmanii ir i. HtukltHKlidLTG^KhKtisdidJkcik Sttbe-VíJbCT lífil^LW, ■+I>Ďälnldl&ŕ'3fcíft1n5 a lům vyputidä Lniha hníVf - ■idmdCcr ijHuiKltiiivh Míitbia im, Gcschichiř.ii||iLrriihl. Tčí Zdcnŕk B*rte5:laánfdépiv/ nnSimlHMhCůrii. In: v|[| i\cid-it-k-icU NiHi..rnků. Praha 2ÍŮŮ, j, III - IL3. 41 Podfc ^ltj Bixtící: Su£CK\ und íjťujliíd*. ■. 52 a Klímň ; MlfiOtí ä dEjiny. s. 54 - W. Tabulka t. 2: medium pouoanl nradil iVjPůlII ^= puŕfldl BJ?7 Hj56 U ■í iraraa a Historické parníky 2 15,21 1 -1 l-fď PliTiy 14.E1 1OJ30 7 *fi le^iřni ririyrnnjiLy 12,90 ■1 13.34 ä ■1 htslořidfě romány 11.70 7 3rg7 8 fl 11.M í r4 vyklad uäCdú 12,7í 5 12170 -4 -1 Myprivŕni'íJgspílŕrh 13,27 3 12,32 •C TulWHJ2Ä*ycmt«iC0W 11 j:|tdij jíľí I li I ;-u L t. v j. pjoíiinml iiiI.iJľ vyj.iilnijj luljliľnl hi/dmnu. [j. \KAjŕTnn\ pocnír vtech iwuni hi^dnnl a nrvvjndhjji wdy pnŕly dnciyjiný'rfi Ijilnli I ■"■ 11 |J ľl: k 1 mTi 1 ■ Iť:>"K Sli.njpvi- ruídil vi-jiKJŕiijť mmi i.KJliínŕliu rtudbcrcni vdilcdEm kŕ kulĽ^rii oblib}1. Na čkáte pduyem - poučení jsou různé typv edukačnich meťlií mľ.loíeny, j:ik h-icLfme, klíiMÍ IU/aIÍIhÍ. ZO p02ŮfllO&[ Hlují lľ-ll JSpek- Ey: důvira v taknvii medi a, jakvmi j-kqu muzea, historická místa, důkumrniy j prame-ny. Pro d-m pívající ikoJní miádci tQtií nficd-Btavujf .objektivitu11 či „vádeckoď" oFi po-ZEULväni důjin. Pravé v nich by se mŕia. Mkry'vjit „pravda dejin1". Vtm Botries tu primů mluví o _,ŕe[iit pramene1'.1' Ztotoŕné-ni historickí pravdivosti i píameiiťfii je jislĚ silným zjednodušením, icvjjílé uvědomíme-]] si, jak in-rcn^ivnä dneSni hijiŕoňcká v$dň ?.ŕ\l>yvi procesy IVůrbv smyalu, tj. purucŕtimEni historické skutečnosti. Nrcinéué nikdo nebude Yvznam užití his-iorick^cb pramenů k výuc* dejepisu pB 2 SůuilSbrdůjiíly; |pú 33,14 1 "Vie 11; 1 ■■ I LibulVu. [lk WpÉ IJiiiÍl---: Ju^rnd unJĹpľKhJcfa4t.h. E^. "Ibid., k. Si. "Ibkl.. i.45mi, Tabulka č. 4: Té mdlá IKllBlĎ% rccsdíi mezl íafcy b uŕibdi KťůiůvA, krůluviYf u jrn hlavni lirte e.rr 9,71 -0,H Dobrodruzi a velte obievy 1D,M 10.05 ■0.15 Války ii ;iktat-.iry 10.03 -0.96 Cel HuHlky B,37 ♦í 35 Vývoj rd::T-'fcr:i-- ■-: 7.A3 e.ös -1.13 viník a y-jvoj nůralů 10 t ja +0,4B VýVOj ientédflStvi, pryrnyíkr 4 obchodil (i :-o ■ 56 PÚKOenř CfovůKa na iivolni prostředí 9 50 +oroe K&£duiJcnn>' iivri proslycfi Hdí ': 0 E jl ■1,21 : :--|irv vybraných segmentů hlflt.ceíií ;aulo církev, hudba, spúrtl g -1 S.99 HrSttwin ui:i5tni rrxJiny T ■ 2a (KM 1-2,49 RixcdlJ v Kijmu •itr.ľ. r.\y,y y ufii^li ji- uiMin vriilnleni kííikúin Ze supemiarkctové nabídky vyplývá (talSf rys - subjektivit interpretace dej i n. Byly lo pľívE až kategorie hi sbirickeh.ii vtrlomi ;l Iiis lorickě kultury. Vreiií umoJEflily tcnlo znak in-lerpfetatí- dej i n v prostfedi Školního dejepisu dnstatcŕne" pochopil, Subjektivita vystupuje pfi výuce dejepisu hord v nčkottka rovinách současnŕ. Především je subjekt záka i učitele přítomen v esiHxiichu jež. výuku doprovázejí a jež mají zejména Llioljvacní význam.1' Nicméně za toutu prvni rovinou riJi jcicme i>n-äasíi postihující daleko hlubší roviny historického myslení u interpretaci hisiorickÉ skutečnosti. Zvläíte pro zrtky mladiích vekových kaieg.Oťi í je priznaŕné analogické a asociativ-ní mysMcni, jci je mäto schopné rozlisoval mezi leálttyni a ireälným, Ij. mez; taktickým a fiktivním.1* Pfítom vjme. že práve schop-tiosl odlisuvat lyto dvě roviny je základním ciJem dejepisné vjŕnky. Výukou dejepisu -která byía [Lité charakterizovaná juko „ini-chamce rozličných t'cnooiŕnu vědění" - Luk jednak pfíMnéňujeuie podoby a struktury his--lorickčho včdkimt vyučovaného^ ak cůž nc vždy je branú v potaz - j vyuCujíeiho. Rozdíly mezi nimi zjistili i autoři výzkumu Mlŕidef a dejiny. Vysledovali rozdíly mezt pLWJiniosti íi významem, jaký kladou ohé skupiny nupľikEiiLl na dejiny rodiny - u žäkú jsou pods-tutne vySši -, ale také m metodická problémy, na využi ván i pramenů ve výuce riíbn na znalost faktografických informací, Česká situace Ní* tento bouřlivý vývoj česká didaktika d..:i'.::iÍMi ;lľr.*.i;iKvi:-,'- iiĽrťii^tivalft. A rozpačité na níj reaguje i säm čes-ký SkoLn i' dejepis: iNpet by byJo možně se odvolal na radu ijdajú Z výzkumu Mládež a dejiny, pouka/.ujicj 1:1 sociálni a ekonomické podmínky tohoto jevu. V 70- d MO. JctCCh piu kouKrepUiáluL zvládnuli W-y.n-O i. i, j- \WT>\ I| .■ pnlitickl >V- minky. \ 90. letech zase převládly ľc-knf me, l>raginu.iickA bieditka. DŮTOdy pro limo pľiiĽinatkký přistup byty pochnpitelTiĚ a vecné, V první polovinŕ '.J(.i. LH převládl /;'ijcm i^.m^-.é"" inľormute. " Bcndl MOuef - U+v Llffťlinann ltlrjg.|: EmüliniKTi und rnunjrlwJhfr LorcWti. FxinLhuuf - Vcrmitllun(i - Rcňífiiiim. SblfiMmindmaimriijlen Sihölhuch^r^hufit S<:hnllmltcdwOEt. Bd. 7fi. ľranUurt(Hifi Ji-j \i\u\y: Bodu von ßorries: InupiiticiK ("iexLliiLruf biO^riinMltf Brdnilun^: hij. iiri^-hCT Fikliiiiini und ľ1uiiila*«n. Wien u.a. ľJW- Wemt-r Bulí*: Suhjťkdw2)u$uiiiíľ /xa CchIiícIuľ. Weinhŕim