ZÁJMOVÝ DOTAZNÍK K VOLBĚ BUDOUCÍHO POVOLÁNÍ (TWI) Transition-to-Work Inventory John J. Liptak, Ed.D., 2008 Jméno a příjmení žáka: ......................................... ......................................... Dnešní datum: ............................... Název a adresa školy: ........................................... ........................................ Datum narození: ........................... V našem životě se setkáváme s mnoha nejrůznějšími změnami. V následujících letech se sami setkáte v mnoha nejrůznějšími změnami ve vašem vlastním životě. Změna je vlastně určité období přechodu od jedné etapy života ke druhé. K závažné změně dojde, jestliže ukončíte základní školu a budete nuceni zvolit další přípravu na své budoucí povolání. Další změna vás pak čeká po ukončení střední školy, kdy se budete muset rozhodnout, zda si zvolíte některé povolání a nastoupíte do prvého zaměstnání, nebo zda budete pokračovat ve studiu na vyšší odborné či vysoké škole. Následující dotazník by vám měl pomoci ujasnit si, jakému povolání se budete v budoucím životě věnovat a zvládnout budoucí změny bez výraznějších obtíží. Zájmový dotazník k výběru budoucího povolání by vám měl usnadnit vaše rozhodování při výběru vaší budoucí profese, která by měla odpovídat vašim osobním zájmům. Dotazník by vás měl nasměrovat správným směrem a pomoci vám najít nejen pracovní náplň určitého povolání, které se vám bude líbit, ale ve které budete stejně tak i úspěšní. Jestliže jste připraveni na práci s tímto dotazníkem, přejděte ke kroku 1. JAKE JSOU VAŠE PROFESNÍ ZÁJMY? Následující položky tohoto dotazníku jsou věnovány velmi různorodým pracovním aktivitám a činnostem, kterým je možné se věnovat v rámci řady různých povolání. Přečtěte si každou položku a pokuste se vyjádřit, jak se vám určitá činnost lidí nebo nelíbí, jestliže byste se jí věnovali ve svém povolání, ve škole nebo ve svém volném čase. Můžete zvolit jednu z následujících odpovědí: Tato činnost se mi velmi líbí Tato činnost se mi trochu líbí Tato činnost se mi ani nelíbí, ani líbí Tato činnost se mi spíše nelíbí Tato činnost se mi velmi nelíbí 5 4 3 2 1 KROK 1 1. Pracovat v přírodě 5 4 3 2 1 2. Pěstovat květiny, rostliny a plodiny 5 4 3 2 1 3. Řídit a obsluhovat stavební stroje 5 4 3 2 1 4. Provádět stavební/montérské práce 5 4 3 2 1 5. Chodit na umělecké výstavy 5 4 3 2 1 6. Kreslit, malovat obrazy/fotografovat 5 4 3 2 1 7. Starat se o peníze jiných lidí 5 4 3 2 1 8. Cvičit a trénovat ostatní lidi 5 4 3 2 1 9. Učit a pomáhat žákům při učení 5 4 3 2 1 10.Pracovat či vypomáhat v knihovně 5 4 3 2 1 11.Zpracovávat daňová přiznání 5 4 3 2 1 12.Zabývat se finančními investicemi 5 4 3 2 1 13. Pracovat jako sekretářka/asistent 5 4 3 2 1 14.Kontrolovat dodržování vyhlášek 5 4 3 2 1 15.Pracovat v nemocnici 5 4 3 2 1 16. Pečovat o nemocné pacienty 5 4 3 2 1 17.Česat zákazníky a navrhovat účesy 5 4 3 2 1 18.Hostit turisty/pečovat o návštěvníky 5 4 3 2 1 19.Radit lidem při řešení různých potíží 5 4 3 2 1 20.Věnovat se charitativní péči 5 4 3 2 1 21.Surfovat na internetu 5 4 3 2 1 22.Opravovat osobní počítače 5 4 3 2 1 23.Pracovat jako hasič nebo záchranář 5 4 3 2 1 24.Působit jako trenér bojových sportů 5 4 3 2 1 25.Montovat a opravovat stroje 5 4 3 2 1 26.Vyrábět věci podle výrobních plánů 5 4 3 2 1 27.Nabízet klientům zboží po telefonu 5 4 3 2 1 29.Nabízet zákazníkům různé zboží 5 4 3 2 1 30.Věnovat se studiu/pozorování hvězd 5 4 3 2 1 30.Sledovat a předpovídat počasí 5 4 3 2 1 31.Řídit osobní a nákladní vozidla 5 4 3 2 1 32.Pracovat jako dopravní dispečer 5 4 3 2 1 33.Chovat a pečovat o zvířata 5 4 3 2 1 34. Pečovat o životní prostředí 5 4 3 2 1 35.Pracovat s různým nářadím 5 4 3 2 1 36.Navrhovat bytové interiéry 5 4 3 2 1 37.Věnovat se tanci nebo baletu 5 4 3 2 1 38.Psát články a různé příběhy 5 4 3 2 1 39.Vykonávat úřednické práce 5 4 3 2 1 40.Kontrolovat práci ostatních lidí 5 4 3 2 1 41.Pracovat ve škole jako učitel 5 4 3 2 1 42.Učit děti hrát různé sport, hry 5 4 3 2 1 43.Pracovat na burze jako makléř 5 4 3 2 1 44.Věnovat se financím a daním 5 4 3 2 1 45.Sledovat politické diskuze 5 4 3 2 1 46.Organizovat volební kampaně 5 4 3 2 1 47.Pečovat o staré a nemocné lidi 5 4 3 2 1 48.Poskytovat lidem první pomoc 5 4 3 2 1 49. Pracovat jako průvodce turistů 5 4 3 2 1 50. Pracovat jako sportovní trenér 5 4 3 2 1 51.Koordinovat sociální péči o lidi 5 4 3 2 1 52. Působit jako drogový poradce 5 4 3 2 1 53.Věnovat se výpočetní technice 5 4 3 2 1 54.Navrhovat webové stránky 5 4 3 2 1 55. Působit jako dobrovolný hasič 5 4 3 2 1 56.Používat v zaměstnání zbraně 5 4 3 2 1 57.Opravovat elektrospotřebiče 5 4 3 2 1 58.Vyrábět a opravovat šperky 5 4 3 2 1 59.Přesvědčovat lidi k nákupům 5 4 3 2 1 60.Získávat peníze na charitu 5 4 3 2 1 61.Studovat a sbírat nerosty 5 4 3 2 1 62.Chodit na vědecké přednášky 5 4 3 2 1 63.Řídit lokomotivy nebo lodě 5 4 3 2 1 64.Opravovat auta a motocykly 5 4 3 2 1 2 Řádek Součet čísel v řádku Součet řádků A+B 65.Pečovat o záhony květin a trávníky 5 4 3 2 1 > 1A 66.Krmit a chovat různá zvířata 5 4 3 2 1 > 1B 67.Montovat různá bytová zařízení 5 4 3 2 1 > 2A 68.Vyrábět nábytek a bytové zařízení 5 4 3 2 1 > 2B 69.Kreslit a malovat různé ilustrace 5 4 3 2 1 > 3A 70.Pracovat s knihami v knihkupectví 5 4 3 2 1 > 3B 71.Zastávat odpovědnou funkci v úřadu 5 4 3 2 1 > 4A 72.Plánovat a řídit administrativní práce 5 4 3 2 1 > 4B 73.Učit žáky nebo přednášet studentům 5 4 3 2 1 > 5A 74.Vyučovat ve škole nějaký předmět 5 4 3 2 1 > 5B 75.Zabývat se finančními operacemi 5 4 3 2 1 > 6A 76.Sledovat vývoj cen u různého zboží 5 4 3 2 1 > 6B 77.Prosazovat bezpečí občanů ve městě 5 4 3 2 1 > 7A 78.Koordinovat programy sociální péče 5 4 3 2 1 > 7B 79.Věnovat se výživě a zdravotní péči 5 4 3 2 1 > 8A 80.Ošetřovat a léčit nemocná zvířata 5 4 3 2 1 > 8B 81.Vařit a připravovat jídla a pokrmy 5 4 3 2 1 > 9A 82.Zajišťovat klientům jejich dovolenou 5 4 3 2 1 > 9B 83.Věnovat se studiu lidského chování 5 4 3 2 1 > 10A 84.Pomáhat postiženým lidem 5 4 3 2 1 > 10B 85.Věnovat se programování PC her 5 4 3 2 1 > 11A 86.Zabývat se novými technologiemi 5 4 3 2 1 > 11B 87.Hájit a obhajovat klienty u soudu 5 4 3 2 1 > 12A 88.Věnovat se otázkám kriminality 5 4 3 2 1 > 12B 89.Vyrábět elektronické přístroje 5 4 3 2 1 > 13A 90.Věnovat se jemné mechanice 5 4 3 2 1 > 13B 91.Zajišťovat reklamu novému zboží 5 4 3 2 1 > 14A 92.Nabízet a prodávat různé zboží 5 4 3 2 1 > 14B 93.Věnovat se chemickým pokusům 5 4 3 2 1 > 15A 94.Zabývat se studiem dějin a historie 5 4 3 2 1 > 15B 95.Montovat a opravovat jízdní kola 5 4 3 2 1 > 16A 96.Pracovat v dopravě a vozit cestující 5 4 3 2 1 > 16B 3 Nízká úroveň zájmů Průměrná úroveň zájmů Nadprůměrná úroveň zájmů 1. ZEMĚDĚLSTVÍ a EKOLOGIE 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 2. ARCHITEKTURA a STAVEBNICTVÍ 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 3. UMĚNÍ a MÉDIA KOMUNIKACE 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 4. ADMINISTRATIVA a OBCHOD 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 5. ŠKOLSTVÍ a VZDĚLÁVÁNÍ 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 O 6. BANKOVNICTVÍ a POJIŠŤOVNICTVÍ 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 7. STÁTNÍ SPRÁVA a OBECNÍ SPRÁVA 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 8. ZDRAVOTNICTVÍ a LÉKAŘSKÁ PÉČE 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 9. CESTOVNÍ RUCH a TURISMUS 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 10. VEŘEJNÉ SLUŽBY 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 11. INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 12. SPRAVEDLNOST a BEZPEČNOST 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 13. PRŮMYSLOVÁ VÝROBA 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 14. NÁKUP a PRODEJ SERVISNÍ SLUŽBY 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 15. VĚDA a VÝZKUM 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 16. DOPRAVA a LOGISTIKA 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 4 Skupina povolání Charakteristika pracovních činností Typická povolání v dané pracovní skupině profesí 01.ZEMĚDĚLSTVÍ a EKOLOGIE Práce s rostlinami, plodinami a zvířaty, přírodními zdroji v zemědělství, lesnictví, rybářství, ochrana přírodních zdrojů a krajiny chovatel a ošetřovatel zvířat - inspektor životního prostředí - lesní inženýr - lesník - myslivec - zemědělec v oboru ekologie - veterinární technik - technik v oboru zahradnictví - poradce v oboru životního prostředí - 02.ARCHITEKTURA a STAVEBNICTVÍ Navrhování a výstavba pozemních a vodních staveb, architektonických celků a urbanistické řešení městských aglomerací, stavební činnost, stavební rekonstrukce budov a objektů bytový návrhář - inženýr konstruktér - inženýr projektant - kameník - lakýrník - lešenář - malíř a natěrač - mistr stavební výroby - 03.UMENI a MEDIA Tvořivé vyjádření pocitů a myšlenek hudbou, tvarem, obrazem, pohybem či jazykem dramaturg - fotoreportér - hudební skladatel - hudebník - choreograf - kameraman - klenotník - konzervátor, restaurátor - manekýn, modelka - umělecký kovář a zámečník - zahradní architekt - literární poradce - 04.ADMINISTRATIVA a OBCHOD Organizace a výkon kancelářských, úředních a obchodních činností za účelem zajišťování obchodních aktivit a činností s cílem dosahování finančního zisku pracovník reklamy - pracovník propagace - pracovník marketingového plánování - obchodník se starožitnostmi - knihkupec - ekonomický expert - manažer prodeje -obchodník pro oblast reklamy - pracovník marketinguD 05.SKOLSTVI a VZDĚLÁVÁNÍ Vzdělávání a výchova dětí, mládeže a dospělých v různých všeobecně vzdělávacích, ale i odborných oblastech lidské činnosti kariérový poradce - grafolog - učitel tělesné výchovy -logopéd - andragog - terapeut - sociální pedagog -středoškolský učitel jazyků - středoškolský učitel filosofie - učitelka mateřské školy - učitel ekonomiky - 06.BANKOVNICTVI a POJIŠŤOVNICTVÍ Zajišťování činnosti bankovního sektoru, pojišťovnictví a obchodních operací na domácím a zahraničním trhu pojišťovací poradce - bankovní expert - finanční poradce - odborník pro oblast bankovních úvěrů - burzovní makléř - manažer bankovního portfolia - podnikový ekonom - právník pro oblast daníD - 07.STATNI SPRAVA a OBECNÍ SPRÁVA Zajišťování činnosti státních, městských a obecních orgánů, institucí a úřadů státní správy a samosprávy nezbytných pro život obyvatelstva a fungování občanské společnosti celní deklarant - konzul - památkář - sekretářka - správce památkových objektů - hospodárka - provozní pracovník / referent - manažer administrativy a správy -organizační pracovník - analytik ekonomických informacíD 08.ZDRAVOTNICTVI Zajišťování zdravotní, lékařské, terapeutické a rehabilitační péče u dětí, mládeže a dospělých osob farmaceut - hygienik - chirurg - imunolog - kardiolog -zdravotnický laborant - oční optik - pečovatelka v jeslích - porodní asistentka - rehabilitační pracovník - stomatolog - zdravotnický záchranář - 09.CESTOVNI RUCH Zabezpečení služeb v oblasti hotelnictví, turismu, lázeňství a domácího a zahraničního cestovního ruchu kuchař - překladatel a tlumočník - šéfkuchár - manažer cestovního ruchu - manažer obchodu a služeb - personální manažer - pracovník cestovního ruchu -delegát cestovní kanceláře -pracovník péče o zákazníky 10. VEREJNE SLUŽBY Poskytování různých veřejných služeb občanům v oblasti stravování, poštovních služeb, prodeje a oprav spotřebního zboží, apod. čalouník a dekoratér - doručovatel poštovních zásilek -elektromechanik opravář - hodinář - holič - knihař -kožešník - krejčí - kuchař - poštovní doručovatel - řezník a uzenář - dámský krejčí - modistka - obuvník - 11. INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE Navrhování, vývoj a podpora nových technologií v oblasti výpočetní techniky, informačních, telekomunikačních a přenosových technologiích informatik - inženýr - správce informačních systémů -televizní technik - zvukový technik - inženýr projektant telekomunikací - systémový inženýr informatik - telekomunikační operátor - 12. SPRAVEDLNOST a BEZPEČNOST Veřejnoprávní zajištění bezpečnosti a ochrany práv občanů, státních, obecních a soukromých institucí a organizací a jejich majetku, kriminalista -státní zástupce krajského zastupitelství -soudce - správní úředník - důstojník z povolání - pracovník vězeňské služby - bezpečnostní poradce — dopravní policista - armádní instruktor 13. PRŮMYSLOVÁ VÝROBA Strojírenská, chemická, potravinářská, textilní či jiná obdobná průmyslová výroba nových výrobků, technologií, strojů, strojního zařízení, přístrojů a spotřebního zboží elektroinženýr - elektroinstalatér - elektrotechnik - frézař kovů - seřizovač - hutní technik - chemický - inženýr chemik - inženýr technolog - mechanik opravář - modelář - nástrojár - opravář strojů - soustružník - 14. NAKUP a PRODEJ Nákup a prodej různého zboží, surovin či služeb za účelem obchodního zisku prodavač/ka - finanční poradce - manažer obchodu a služeb - manažer obchodního marketingu - makléř s nemovitostmi - obchodní zástupce - plánovač - pracovník péče o zákazníky - 15. VEDA a VÝZKUM Vývoj a výzkum nových vědních oborů a technologií, objevování a analýza nových poznatků z oblasti přírodních či společenských věd Geofyzik - geograf - historik - mineralog - meteorolog -vysokoškolský učitel -jazykovědec - religionista -filolog -filozof - toxikolog - technik-informatik - teoretik státu a práva - soudní lékař - 16. DOPRAVA a LOGISTIKA Zajišťování pozemní, letecké a námořní dopravy, distribuce a přepravy materiálů, zboží, surovin a lidí dispečer dopravy a přepravy - dozorčí železničního provozu - karosář - letecký mechanik - letuška, stevard -lodní mechanik - průvodčí - řídící letového provozu -letecký / lodní mechanik - mechanik motorových zařízení 5 Skupina povolání Další příbuzná povolání v dané pracovní skupině Obory vzdělávání pro uchazeče v dané pracovní skupině 01.ZEMĚDĚLSTVÍ a EKOLOGIE krmič/ka - ošetřovatel/ka skotu - zootechnik - veteri-nář/ka - pěstitel/ka - chovatel/ka - včelař/ka - sadař/ka - traktorista - mechanizátor - opravář/ka - zahradník -ekolog - agronom/ka - vodohospodář/ka - agroturistika - zemědělství - agronomie - zvěrolékařství - biologie - botanika - ekologie - ošetřování zvířat -lesnictví - geologie - péče o krajinu - rybářství - zoologie - vodohospodářství 02.ARCHITEKTURA a STAVEBNICTVÍ truhlář - podlahář - zedník - pokrývač - projektant -stavbyvedoucí - stavební mistr - nábytkář - instalatér -štukatér - tesař - omítkář - architekt - rozpočtář -stavební inženýr/ka - statik - jeřábník - malíř pokojů - architektura - restaurátorství - zednické práce - truhlář-ství - stavební konstrukce - řízení staveb - projektování staveb - užité umění - opravárenství - instalační práce - 03.UMENI a MEDIA KOMUNIKACE herec - pracovník reklamy - učitel/ka hudby - malíř -grafik - módní návrhář - zlatník - fotograf/ka - so-chař/ka - keramik - písmomalíř - novinář - scénograf -designér/ka - vlásenkář/ka - maskér/ka - aranžér/ka - propagační výtvarnictví - aranžérství - žurnalistika -keramika - kinematografie - tvořivé psaní - klasický a moderní tanec - dramatické umění - návrhářství - aranžovaní květin - grafika - literatura - hudba - 04.ADMINISTRATIVA a OBCHOD pojišťovací agent - finanční konzultant - ekonom/ka -rozpočtář/ka - obchodní manažer/ka - finanční analytik - překladatel/ka - pokladník - úředník - sekretářka -makléř - obchodník - obchodní právník - prodavač/ka - účetnictví - bankovnictví - finance - obchod - obchodní právo - obchodní korespondence - výpočetní technika -personalistika - pojišťovnictví - obchodní investice -marketing - administrativa - 05.SKOLSTVI a VZDĚLÁVÁNÍ vychovatel/ka - učitel/ka - pečovatel/ka - speciální pedagog - výchovný poradce - dětský psycholog -personalista - sportovní trenér/ka - baletní mistr -logopéd - psychoterapeut - pedagog volného času - vychovatelství - učitelství - vzdělávání dospělých - rodinné poradenství - speciální pedagogika - náboženství - psychologie - sociologie - pedagogika - jazykověda -cizí jazyky - sociální péče - 06.BANKOVNICTVI a POJIŠŤOVNICTVÍ auditor - pokladník - finanční poradce / konzultant -pojišťovací agent - pracovník finanční kontroly - účetnictví - bankovnictví - obchodní administrativa -obchodní právo - informační technologie - statistika -matematika - ekonomika - finance - peněžnictví - personální řízení - pojišťovnictví - marketing - 07.STATNI SPRAVA a OBECNÍ SPRÁVA operátor výpočetní techniky - rozpočtář/ka - ekonom/ka - notář/ka - plánovač/ka - účetnictví - knihovnictví - archivářství - obchodní právo -obchodní korespondence - personální řízení - styk s veřejností - sociologie - statistika - administrativa -ekonomika - kancelářská technika - 08.ZDRAVOTNICTVI a LÉKAŘSKÁ PÉČE zubař/ka - dietetik - trenér fitness centra - zdravotní setra - záchranář/ka - masér/ka - fyzioterapeut - ošetřovatel/ka - logoped/ka - lékař/ka - farmakológ - rehabilitační pracovník - lékárník - kosmetička - anatomie - první pomoc - biologie - chemie - rehabilitace - ošetřovatelství - zdravotní péče - výživa - psychoterapie - veterinářství - fyziologie - lékařství - farmakologie 09.CESTOVNI RUCH HOTELNICTVÍ a TURISMUS recepční - hoteliér/ka - číšník / servírka - turistický průvodce - kadeřník / kadeřnice - barman - účetnictví - gastronomie - kosmetika - hotelnictví - cestovní ruch - turismus - ekonomika - lázeňství - směná-renství - cizí jazyky - tlumočnictví - marketing - administrativa - 10. VEREJNE SLUŽBY jeselská sestra - dětská vychovatelka - dietní sestra -pěstoun/ka - manželský poradce - denní sestra - psychiatr - pečovatel/ka - péče o dítě - ošetřovatelství - rodinné poradenství -vzdělávání - výchova dětí - rodinné právo - psychologie - psychoterapie - sociální péče - sociologie - speciální pedagogika - 11. INFORMAČNÍ TECHNOLOGIE programátor - opravář výpočetní techniky - designér webových stránek - správce sítě - vývojový specialista pro software - výpočetní technika - informační technologie - informatika - programování - elektrotechnika - elektronika - obrazová a přenosová technika - telekomunikační a automatizační technika - 12. SPRAVEDLNOST a BEZPEČNOST právník - obhájce - státní zástupce - policista - hasič -bezpečnostní pracovník - profesionální voják - pracovník letecké ochrany - probační pracovník - kurátor -soudce - vyšetřovatel/ka - vojenský poradce - veřejnoprávní ochrana - vojenská technika - požární technika - kriminalistika - trestní právo - tělesná výchova - bojové sporty - vyšetřování - personální řízení - záchranářství - ostraha objektů - bezpečnostní systémy 13. PRŮMYSLOVÁ VÝROBA automechanik - elektromechanik - elektronik - strojník - nástrojár - soustružník - mechanik/opravář - auto-klempíř - jemný mechanik - frézař - elektrikář - strojní technik/inženýr - zámečník-bezpečnostní technik opravárenství - montážní práce - mechanika - chemie -polygrafie - automechanika - klempířství - elektronika -elektrotechnika - strojírenství - topenářství - obrábění kovů - svařování - strojní technologie - truhlářství - 14. NAKUP a PRODEJ SERVISNÍ SLUŽBY reklamní agent - antikvář/ka - obchodník - realitní makléř/ka - obchodní zástupce - obchodní manažer -nákupčí - prodavač/ka - účetnictví - reklama - obchod - podnikání - finanční operace - informační technologie - marketing - burzovní operace - personální řízení - ekonomika - obchod s nemovitostmi - ekonomický software - směnárenství - 15. VEDA a VÝZKUM zdravotní technik - geolog - botanik - fyzik - biochemik avionika - archeologie - astronomie - biochemie - biologie - chemie - výpočetní technika - informační technologie - strojírenství - genetika - zeměpis - geologie -matematika - fyzika - statistika - politologie - 16. DOPRAVA a LOGISTIKA dopravní dispečer/ka - operátor/ka letecké dopravy -automechanik - opravář motor, vozidel - pilot - řidič autobusu - kontrolor motor.vozidel - učitel autoškoly - letecká doprava - obchodní administrativa - výchova řidičů - signalizační technologie - lodní doprava - zasilatelství - železniční doprava - řízení dopravy - ekonomika - kontrola silničního provozu - marketing - 6 SOUHRNNÝ PŘEHLED VÝSLEDKŮ A VYBRANÝCH POVOLÁNÍ V ZÁJMOVÉM DOTAZNÍKU TWI Skupina povolání Nejvyšší získaná hodnota v zájmovém dotazníku Druhá nejvyšší hodnota v zájmovém dotazníku Třetí nejvyšší hodnota v zájmovém dotazníku Typická povolání v pracovní skupině profesí Další příbuzná povolání v pracovní skupině profesí Obory vzdělávání v dané pracovní skupině, které mne zajímají Výhody vybraných povolání Nevýhody vybraných povolání Vlastní pořadí škol a oborů vzdělávání při volbě dalšího studia a povolání 1........................................ 1........................................ 1........................................ 2........................................ 2........................................ 2........................................ 3........................................ 3........................................ 3........................................ Osoby, se kterými bych se chtěl/a ještě poradit o budoucím studiu nebo povolání: Dovednosti, které mohu uplatnit ve zvoleném studiu nebo povolání: Které školy či instituce bych měl/a navštívit, abych získal/a více informací o budoucím studiu nebo povolání? Jaké překážky (např. nízké dovednosti, slabé školní výsledky, dopravní problémy, aj.) musím vyřešit? Jaké kroky bych měl/a udělat, abych se ujistil/a, že moje rozhodnutí je správné? a) během následujícího měsíce b) během dalších 6 měsíců 7 KROK 6 KDE MUZETE NAJIT DALSI INFORMACE O POVOLANÍ? Cílem zájmového dotazníku, který jste právě vyplnili, bylo pomoci vám najít některá povolání a ujasnit si svoje vlastní zájmy, které mají přímý vztah ke určité skupině profesí. V další etapě hledání vašeho budoucího povolání byste měli získat hromadu dalších informací o povoláních, která vás nejvíce zajímají. Na poslední straně tohoto zájmového dotazníku najdete řadu důležitých zdrojů informací, které vám pomohou při rozhodování o volbě vašeho budoucího studia, ale i povolání. Šancí pro žáky, kteří nevědí, jakou školu a obor zvolit je informační zdroj www.infoabsolvent.cz Výhodou tohoto internetového informačního portálu pro žáky základních škol a středoškoláky s názvem ISA je především fakt, že soustřeďuje na jednom místě všechny údaje potřebné pro výběr školy a oboru vzdělání, včetně údajů o uplatnění absolventů škol, jejich nezaměstnanosti, zda pracují v oboru, jaké jsou výdělky, co požadují zaměstnavatelé atd. ISA je tedy určena nejen žákům základních škol, kteří pro sebe hledají vhodnou školu, ale informace a systému ISA mohou sloužit také studentům středních škol, kteří zde získávají údaje o pracovním uplatnění i o možnostech pokračování ve studiu na vysokých a vyšších odborných školách. Systém ISA je rozčleněn na 4 části: Volba škol a oborů vzdělání Při volbě studia pomáhají tři způsoby vyhledávání: podle oboru vzdělání, podle povolania podle školy. Je zde vše podstatné o oborech, obsahu vzdělávání, školách a podmínkách pro přijetí. Absolventi škol a trh práce V této části je možné zjistit, co očekávají zaměstnavatelé od absolventů škol, jaké jsou jejich možnosti uplatnění, jaká je míra nezaměstnanosti absolventů celkově i v jednotlivých oborech, jakou šanci na úspěch mají při přechodu na vyšší odborné a vysoké školy i jaké je finanční ohodnocení profesí. Volně ke stažení jsou i analytické studie na tato témata. Průvodce volbou povolání Obsahuje filmové scény z reálného pracovního prostředí, které provází dialog dívky s chlapcem o různých povoláních. Jsou zde představeny typické znaky rozličných činností a také pracovišť, na ně navazují doplňující kvízy a odkazy na příslušné obory vzdělání. Problémy při studiu Žáci, kteří mají potíže se studiem, nebaví je zvolený obor, případně jim hrozí vyloučení ze školy, se zde mohou dovědět, jak se efektivně učit, jak je možné změnit obor nebo školu, jak problémům předcházet. Naleznou tu i příběhy mladých lidí a konkrétní způsob řešení jejich kritické situace. Dalším zdrojem informací na internetu je: Průvodce světem povolání (www.awo.cz) Integrovaný systém pracovních pozic (www.istp.cz) Atlas středních škol v České republice (www.atlasskol,cz) Informační portál hlavního města Prahy pro žáky zajímající se o učební obory (www.remesloziie.cz) Počítačový program profesní diagnostiky COMDI pro žáky 8. a 9. tříd ZŠ (www.icm.cz) Dalším zdrojem informací o učebních a studijních oborech a volbě povolání je řada různých příruček a publikací: Informace o gymnáziích platné pro školní rok 2010/11 (Praha a okolí). PPPP, Praha 2009 Informace o středních školách platné pro školní rok 2010/11, 1. díl - čtyřleté obory vzdělání s maturitou (Praha a vybrané školy ČR). PPPP, Praha 2009 Informace o středních školách platné pro školní rok 2010/11, 2. díl - dvouleté, tříleté, čtyřleté a nástavbové obory vzdělání/učební obory (Praha a vybrané školy ČR). PPPP, Praha 2009 Rajdlová, H., Exnerová, A., Hudečkova, H.: Jak uspět na střední škole (Jak se učit a jak vědomosti nejlépe využít) Příručka pro studenty víceletých gymnázií, středních škol a jejich rodiče. PPPP, Praha 2009 Atlas školství - Přehled středních škol a vybraných školských zařízení. Nakladatelství P.F.Art, Brno 2009 Mertin, V.: Jak se dostat na střední školu. Nakladatelství Grada Publishing, Praha 2000 Mezera, A.: Pro jaké povolání se hodím?, 2. vydání, Computer Press, Brno 2009 8 KROK 2 VYHODNOCENI ZÁJMOVÉHO DOTAZNÍKU Nyní máte možnost samostatně si vyhodnotit vyplněný dotazník a získat tak informace o vašich výsledcích, kterých jste dosáhli v předchozím zájmovém dotazníku. 1. Budete postupovat tak, že na straně 2 a 3 sečtete všechna zakroužkovaná čísla ve všech řádcích 1A, 1B až 16A a 16B a výsledný součet v každém řádku zapíšete do sloupce s názvem SOUČET ČÍSEL V ŘÁDKU. 2. Vždy dva řádky pod sebou jsou označeny stejným číslem (např. 1A a 1B, 2A a 2B, 3A a 3B, atd.). Hodnoty ve dvou pod sebou uvedených řádcích, které jsou vždy označeny stejným číslem, potom sečtěte a výsledný součet zapište do sloupce s názvem SOUČET ŘÁDKŮ A + B. 3. Příklad Řádek Součet čísel v řádku Součet řádků A+B 1A 11 2,6 \ \ \ 1B 15 \ \ \ 2A 6 13 \ 2B 12 INTERPRETACE VAŠICH VÝSÍ-EDKŮ \ i \ i \ Teď si všimněte celkového skóre, které jsteizískali ve všec\l6 skupinách povolání a obraťte list na stranu 4. Na této stránce máte možnost sami interpretovat svoje výsledky ve vámi vyplněném dotazníku s pomocí zájmového profilu u každé ze 16 pracovních skupin povolání. ', 1. Svůj zájmový profil si vytvoříte tak, želvami získané skóreNvyhledáte v příslušném řádku 1 - 16 a pod stejným číslem, které;odpovídá vámi získahému skóru, pak uděláte křížek. Ten vás bude informovat, na jaľ.k vysoké úrovni jsou vaše profesní zájmy u kazde ze 16 skupin povolaní ve svete lidské 2. Příklad prace. Nízká úroveň zájmů Průměrn ájúroveň zájmů -*- Nadprůměrná úroveň zájmů 1. ZEMĚDĚLSTVÍ a EKOLOGIE 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 i )8 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 1 1 * X 2. ARCHITEKTURA a STAVEBNICTVÍ 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 X 3. Jestliže jste si vytvořili svůj zájmový profil a dokončili tak 3. krok, přejdeme spolu ke splnění 4. kroku, kterým je hledání vašeho budoucího povolání, které by mělo odpovídat vysoké úrovni vašich profesních zájmů. 9 KROK 4 NAJDETE SI VHODNÁ POVOLANÍ? Nyní si všechny vámi získané skóry u 16 skupin povolání přepište do pravého sloupce na následující straně 5 a najděte nejvyšší hodnotu, které jste dosáhli u všech 16 skupin povolání. Při hledání nevhodnějších povolání, která odpovídají vysoké úrovni vašich profesních zájmů, budete postupovat následujícím způsobem. 1. U skupiny povolání, ve které jste dosáhli nejvyššího skóre, si prohlédněte typická povolání a další příbuzná povolání v této skupině profesí a podtrhněte 3 povolání, která se vám nejvíce líbí a která vás zajímají. 2. U skupiny povolání, ve^které jste dosáhli nejvyššího skóre, si prohlédněte podobným způsobem OBORY VZDĚLÁVÁNÍ PRO UCHAZEČE v této skupině povolání a ze seznamu různých oborů opět vyberte 3 obory, které vás nejvíce zajímají. 3. Nyní si všimněte, u kterých dvou oblastí ze 16 skupin povolání jste získali další dvě nejvyšší hodnoty a u těchto dvou skupin povolání si opět prohlédněte typická povolání a další příbuzná povolání v této skupině profesí a podtrhněte 3 povolání, která se vám nejvíce líbí a která vás zajímají. 4. U těchto dvou skupin povolání, ve kterých jste dosáhli druhého^a třetího nejvyššího skóre, si prohlédněte podobným způsobem OBORY VZDĚLÁVÁNÍ PRO UCHAZEČE v těchto dvou skupinách povolání a ze seznamu různých oborů opět vyberte 3 obory, které vás nejvíce zajímají. 5. Až dokončíte všechny úlohy 4. kroku, přejděte ke splnění 5. kroku. JAK SI NAPLÁNOVAT CESTU KE SVÉMU POVOLANÍ? V dalším kroku se budeme věnovat plánování cesty, kterou můžete zvolit po ukončení školy, kterou navštěvujete. Při plánování budoucího studia a výběru povolání vám pomůže SOUHRNNÝ PŘEHLED VÝSLEDKŮ A ZVOLENÝCH POVOLÁNÍ V ZÁJMOVÉM DOTAZNÍKU TWI, který najdete na straně 7. Do tohoto souhrnného přehledu si nyní napište všechny významné informace 1. Jakou nejvyšší hodnotu (skóre) jste v zájmovém dotazníku dosáhli a v jaké skupině? 2. Jaké druhou nejvyšší hodnotu (skóre) jste v dotazníku dosáhli a v jaké skupině? 3. Jakou třetí nejvyšší hodnotu (skóre) jste v dotazníku dosáhli a v jaké skupině? 4. Která tři typická povolání v první, druhé a třetí nejvyšší skupině se vám nejvíce líbila? 5. Která příbuzná povolání v první, druhé a třetí nejvyšší skupině se vám nejvíce líbila? 6. Které pracovní obory a činnosti v první, druhé a třetí nejvyšší skupině se vám nejvíce líbily? 7. Jaké jsou výhody u vámi zvolených povolání v první, druhé a třetí nejvyšší skupině profesí? Můžete například napsat: „je to zajímavá a dobře placená práce- vysoce kvalifikovaný obor", atd. 8. Jaké jsou naopak nevýhody u vámi zvolených povolání v první, druhé a třetí nejvyšší skupině profesí? Můžete například napsat: „je to hodně náročný obor, musel/a bych dlouho studovat- vyžaduje časté cestování- je to málo placené povolání", atd. 9. Pokuste se zamyslet a napsat, jaké další kroky plánujete udělat v následující době před svým konečným rozhodnutím o volbě budoucího studia či povolání. Můžete například napsat: „o povolání si promluvím s někým, kdo se mu dlouho věnuje; navštívím školu, kde se zvolený obor vyučuje; poradím se s .... atd. 10