Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ 1 2.1 B METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ 03 Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnosti PhDr. Petr Hlaďo, Pedagogická fakulta MU, Brno Tematický okruh Svět práce RVP ZV Ročník 9. ročník ZŠ Časový rámec 2–4 hodiny (dle rozhodnutí učitele) METODIKA MATERIÁL Metodický přehled 1 Pracovní listy pro žáky č. 1–2 6–16 1. Úvod 2 Pracovní listy pro učitele č. 1–3 17–28 2. Metodologie práce s praktickými listy 2 2.1 Pracovní list pro žáky č. 1 2 2.2 Pracovní list pro žáky č. 2 3 3. Závěr 5 4. Použité informační zdroje 5 METODICKÝ PŘEHLED Téma Dotazník pracovního zaměření osobnosti Mezioborové vztahy Výchova k občanství (tematický okruh Člověk jako jedinec), Výchova ke zdraví; průřezové téma Osobnostní a sociální výchova Klíčové kompetence Kompetence k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, pracovní Výukové metody Instruktáž, vysvětlování, práce s textem, individuální a skupinová práce strategie žáků, diskuze Co potřebujeme Nakopírované pracovní listy pro žáky; nakopírované pracovní listy pro učitele: způsob zápisu hodnot dotazníku do šestiúhelníku (na fóliích, v počítačovém formátu), charakteristika pracovních typů osobnosti, charakteristika typů pracovního prostředí, tabulka kompatibility osobnostního typu a typu pracovního prostředí (povolání), seznam povolání podle kódů RIASEC; zpětný projektor (vizualizér, dataprojektor), tabule (interaktivní tabule), barevné křídy, psací potřeby, pravítko, nůžky, lepidlo a kalkulačka Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ2 METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce 03 1. Úvod Volba povolání je jedením z klíčových úkolů období dospívání. Žáci před ní musí posoudit celou řadu faktorů. Na jedné straně stojí osobnost žáka a předpoklady pro výkon určitého povolání, na druhé straně svět práce a požadavky povolání. Rozhodovací proces pak představuje hledání souladu mezi oběma kategoriemi. Aby byli žáci tohoto rozhodování schopni, musí dosáhnout dostatečného stupně sebepoznání. Měli by především poznat strukturu své osobnosti, temperament, charakter, zájmy a aspirace, posoudit své schopnosti, vědomosti, dovednosti aj. Už u starých Řeků platilo za nejvyšší moudrost poznání sebe sama, o čemž svědčí starý nápis Gnóthi se auton (Poznej sám sebe) na průčelí Apollónova chrámu v řeckých Delfách. Vybavit žáky kompetencemi, které jim umožní sebepoznávání, je jedním ze vzdělávacích cílů tematického okruhu Svět práce. Předkládáme vám dotazník pracovního zaměření osobnosti, který vychází z obecně uznávané teorie amerického psychologa J. Hollanda. Tato teorie je založena na rozsáhlých empirických výzkumech zjišťujících, jak lidé volí povolání. Na základě těchto výzkumů Holland navrhl šest typů osobnosti a k nim vhodná pracovní prostředí. Dotazník pracovního zaměření osobnosti má své uplatnění ve fázi rozhodování žáků o volbě povolání na konci základní školy. Jeho prostřednictvím žáci získají informace o preferovaných oblastech světa lidské práce, zjistí svůj pracovní typ osobnosti a předpoklady pro práci ve zvolených profesích. Chtěli bychom vás upozornit, že dotazník není oficiálním psychologickým diagnostickým nástrojem. Hlavním záměrem je dát žákům možnost základního sebepoznání před volbou povolání, aniž by museli navštívit psychologa. V případě potřeby diagnostikování osobnosti žáka vyhledejte odborníka, který disponuje standardizovanými psychologickými testy. 2. Metodologie práce s praktickými listy Než začnete s žáky na úkolech pracovat, pečlivě si prostudujte všechny pracovní listy (pro žáky i učitele), promyslete si způsob, jakým budete vyučování organizovat, udělejte si předběžný časový plán a s předstihem si připravte potřebné materiály a podklady pro své žáky. Je na vašem rozhodnutí, zda využijete všech připravených aktivit, nebo pouze některých z nich. 2.1 Pracovní list pro žáky č. 1 První část pracovního listu obsahuje instrukce pro žáky, na jejichž základě se samostatně zamyslí nad povoláními, která je: ❯ lákají (chtěli by je v budoucnu vykonávat) ❯ odrazují (nedovedou si představit, že by je vykonávali) 2.1 B Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ 303 METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce 3 METODIKA MATERIÁL 2.1 B Žáci si uvědomí, která povolání by chtěli a nechtěli v budoucnu vykonávat, přičemž své rozhodnutí musí písemně zdůvodnit. S druhou částí pracovního listu č. 1 budou žáci pracovat až po vypracování všech úkolů v pracovním listu pro žáky č. 2. V této části budou zjišťovat, do jaké míry jsou povolání, která preferují, vhodná pro jejich pracovní typ osobnosti. Do tabulky žáci přiřadí k preferovaným a odmítaným povoláním správné kódy (naleznou je v Seznamu povolání podle kódu RIASEC). Poté srovnají kompatibilitu preferovaných povolání se svým osobnostním kódem a písemně se zamyslí nad zjištěnými výsledky. Individuální práce žáků by měla být doplněna skupinovou diskuzí! 2.2 Pracovní list pro žáky č. 2 1/ Krok 1: ❯ Rozdejte žákům nakopírované pracovní listy s dotazníkem pracovního zaměření osobnosti a sdělte jim instrukce k vyplňování. Dotazník obsahuje celkem 120 různých výroků. Úkolem žáků je, aby u každého výroku posoudili, do jaké míry s ním souhlasí, do jaké míry vystihuje jejich sebepojetí, osobnostní zaměření a aspirace: - Pokud žák s výrokem plně souhlasí, dané tvrzení ho dobře vystihuje, zapíše u daného výroku do šedě zvýrazněného políčka 2 body. - Pokud žák s výrokem souhlasí pouze částečně, dané tvrzení ho vystihuje pouze zčásti, zapíše u daného výroku do šedě zvýrazněného políčka 1 bod. - Pokud žák s výrokem nesouhlasí, dané tvrzení ho vůbec nevystihuje, zapíše u daného výroku do šedě zvýrazněného políčka 0 bodů. ❯ Přestože je v praktickém listu pro žáky uveden vzorový příklad a základní instrukce ke správnému vyplňování dotazníku, ukažte žákům na praktickém příkladě, jak mají body v jednotlivých řádcích a sloupcích zapisovat. K tomuto účelu můžete využít např. vizualizér či interaktivní tabuli. ❯ Zdůrazněte, aby žáci v dotazníku odpovídali pravdivě. Jen tak se dozví své skutečné pracovní zaměření osobnosti a dispozice pro vybraná povolání. 2/ Krok 2: ❯ Po vyplnění dotazníku žáci sečtou hodnoty zaznamenané v jednotlivých sloupcích (R – I – A – S – E – C). Získané body zapíší na poslední řádek tabulky, nazvaný „Získaných bodů celkem“. Minimálně mohou žáci v jednotlivých sloupcích dosáhnout 0 bodů a maximálně 40 bodů. Správné zaznamenání a sečtení získaných bodů je podmínkou pro úspěšné vyhodnocení dotazníku a stanovení osobnostního typu žáka. Není na škodu, když budou žáci vícekrát různými způsoby instruováni k vyplňování dotazníku a upozorněni, aby body zapisovali pečlivě do správných kolonek. ❯ Na zadání instrukcí, vyplnění a vyhodnocení dotazníku bude potřeba přibližně 45–60 minut. Pokud žáci práci nestihnou ve vyučovací hodině, mohou ji dokončit v klidu doma. Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ4 METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce 03 2.1 B 3/ Krok 3: ❯ Žáci přepíší všechny získané body z dotazníku do přehledového řádku a podle zadání zvýrazní první dvě písmena, u nichž dosáhli nejvyšších hodnot. Obr. č. 1: Příklad zvýraznění dvojice písmen v přehledovém řádku 13 20 30 28 20 0 R__________ I__________ A__________ S___________ E___________ C_________ Tato písmena představují převládající (písmeno s nejvyšším počtem bodů) a doplňující (písmeno s druhým nejvyšším počtem bodů) pracovní typ osobnosti žáka (tzv. osobnostní kód, v našem případě je osobnostním kódem kombinace písmen AS). S osobnostním kódem budou žáci pracovat v následujících krocích. 4/ Krok 4: Zřejmě nejnáročnější bude pro žáky přepis získaných bodů z tabulky do šestiúhelníku a grafické znázornění osobnostního profilu. Tento krok však může být vynechán. V pracovním listu pro žáky nejsou uvedeny instrukce k vypracování tohoto úkolu. Doporučujeme, abyste žákům ukázali na konkrétním příkladě, jak mají postupovat při přepisu hodnot z dotazníku do hexagonu a jak je správně zobrazit. Použijte tabuli, flipchart nebo využijte kopie pracovního listu pro učitele. Pro zrychlení práce můžete instrukce žákům promítnout pomocí zpětného projektoru, vizualizéru nebo dataprojektoru. 5/ Krok 5: Poté, co žáci zjistí svůj osobnostní kód: ❯ vyhledají svůj převládající a doplňující pracovní typ osobnosti a přečtou si jejich charakteristiky, které od vás dostanou k dispozici (pracovní typy osobností a jejich zkratky (R – I – A – S – E – C), charakteristika pracovních typů osobnosti) ❯ charakteristiku převládajícího a doplňujícího typu osobnosti přepíší (nalepí) do správné tabulky ❯ vyhledají vhodná pracovní prostředí pro svůj pracovní typ osobnosti a přečtou si jejich charakteristiky (kompatibilita pracovního typu osobnosti a pracovního prostředí, charakteristika typů pracovního prostředí) ❯ charakteristiku vhodných pracovních prostředí přepíší (nalepí) do správné tabulky ❯ žáci dále vyhledají vhodná povolání pro svůj typ osobnosti a opět je přepíší do správné tabulky (seznam povolání podle kódů RIASEC) Při práci na kroku (úkolu) č. 5 budou žáci potřebovat následující materiály: Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ 503 2.1 B METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce - tabulku Pracovní typy osobností a jejich zkratky (R – I – A – S – E – C) (tab. č. 3, pracovní list pro žáky č. 2) - tabulku Charakteristika pracovních typů osobnosti (tab. č. 4, pracovní list pro učitele č. 2) - tabulku Charakteristika typů pracovního prostředí (tab. č. 5, pracovní list pro učitele č. 2) - tabulku Kompatibilita pracovního typu osobnosti a pracovního prostředí (tab. č. 6, pracovní list pro učitele č. 2) - seznam povolání podle kódů RIASEC (pracovní list pro učitele č. 3) Při zpracovávání tohoto kroku mohou žáci pracovat individuálně nebo ve skupinách vytvořených podle osobnostního kódu. 3. Závěr Práce s osobnostními dotazníky je u žáků tradičně oblíbena. Dotazník pracovního zaměření osobnosti umožňuje postupné sebepoznávání žáků, stejně jako získávání zkušeností a informací o preferovaných oblastech světa lidské práce. Vedle diagnostické funkce plní i funkci motivační, neboť podněcuje žáky k hlubšímu poznávání své osobnosti. Cenné informace o žácích přináší dotazník také pro učitele. Výsledky, ke kterým žáci dospějí při vyhodnocování, by neměly zůstat bez odezvy učitelů. Je třeba s nimi dále individuálně pracovat. Vypracovaný dotazník může být např. podkladem pro rozhovor žáka s výchovným poradcem nebo školním psychologem. Nenechávejte děti s jejich novými informacemi „o samotě“. Po každém úkolu by měl následovat vhodný komentář učitele a skupinová diskuze či individuální rozhovor se žákem! 4. Použité informační zdroje Career Planning [online]. North Carolina State Occupational Information Coordinating Committee, 2007 [cit. 2007-06-26]. Dostupný z WWW: . CareerZone [online]. The New York State Department of Labor, 1998 [cit. 2007-06-28]. Dostupný z WWW: . Castleton Career Code Map [online]. Castelon State College, 2007 [cit. 2007-06-26]. Dostupný z WWW: . Holland Code Quiz [online]. Rogue Community College, 2007 [cit. 2007-06-26]. Dostupný z WWW: . Holland Codes [online]. Wikipedia, 2007 [cit. 2007-06-28]. Anglický. Dostupný z WWW: . MEZERA, A. Hollandova teorie profesního vývoje: Příručka [online]. 2005. Praha: 2005 [cit. 2007-06- 26]. Dostupný z WWW: . MEZERA, A. Pro jaké povolání se hodím? Praha: Computer Press, 2002. What is your RIASEC? [online]. The University of New Orleans, 2002 [cit. 2007-06-26]. Dostupný z WWW: . Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ6 METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce 03 2.1 B Pracovní list pro žáky č.1 Povolání, která mě nejvíce „přitahují“ a „odrazují“ ❯ Část 1 Nyní se zamysli, která tři povolání se ti nejvíce líbí a která bys chtěl(a) v budoucnu vykonávat. Zapiš je do následující tabulky a napiš k nim, proč se ti tato povolání líbí, co se ti na nich líbí, co tě na nich nejvíce přitahuje. Sloupce „Kód povolání“ si zatím nevšímej, později se o něm dozvíš více! Tab. č. 1: Povolání, která mě nejvíce „přitahují“ Povolání, které mě Proč se mi toto povolání líbí Kód nejvíce přitahuje (co se mi na něm líbí) povolání Nyní se zamysli, která tři povolání tě odrazují, která bys v budoucnu v žádném případě vykonávat nechtěl(a). Napiš do tabulky tři povolání, která považuješ za nejhorší variantu, která by tě mohla potkat. Zdůvodni, proč si nedokážeš představit, že bys je jednou ve svém životě dělal(a). Sloupce „Kód povolání“ si opět nevšímej, později se o něm dozvíš více! Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ 703 2.1 B METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce Tab. č. 2: Povolání, která mě nejvíce „odrazují“ Povolání, které mě Co mě na tomto povolání nejvíce odrazuje Kód nejvíce odrazuje (co mi na něm vadí) povolání ❯ Část 2 V následujícím úkolu pokračuj až po zpracování pracovního listu pro žáky č. 2! Vraťme se ještě k povoláním, která tě „přitahují“ a „odrazují“. Jak sis jistě všiml(a), poslední sloupeček u obou tabulek zůstal prázdný. Tento sloupeček je nadepsán „Kód povolání“. Všechna povolání, která jsi zapsal(a) do tabulky, najdi v abecedním seznamu povolání, který ti poskytne učitel. Zjisti, do kterého pracovního prostředí jednotlivá povolání příslušejí. Kód uvedený u daného povolání (R – I – A – S – E – C) zaznamenej do tabulky. Abys byl(a) ve zvoleném povolání spokojený(á), mělo by odpovídat jednomu ze dvou typů tvé osobnosti. Nyní zjisti, zda jsou povolání, která tě přitahují, vhodná pro tvůj typ osobnosti. Jak jsi dopadl(a)? …………………………………………………………………………………………………….... …………………………………………………………………………………………………….... …………………………………………………………………………………………………….... …………………………………………………………………………………………………….... …………………………………………………………………………………………………….... …………………………………………………………………………………………………….... …………………………………………………………………………………………………….... …………………………………………………………………………………………………….... …………………………………………………………………………………………………….... …………………………………………………………………………………………………….... …………………………………………………………………………………………………….... …………………………………………………………………………………………………….... …………………………………………………………………………………………………….... …………………………………………………………………………………………………….... Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ8 METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce 03 2.1 B Pracovní list pro žáky č. 2 Dotazník pracovního zaměření osobnosti Dostává se ti do rukou dotazník, který ti pomůže lépe poznat sama(u) sebe, a to především tvou osobnost a zaměření na různé druhy povolání. Pokud dotazník vyplníš pečlivě a svědomitě, pokusíme se společnými silami nalézt povolání, ve kterých bys mohl(a) být spokojený(á) a úspěšný(á). Instrukce pro práci s dotazníkem, bodování a způsob zápisu bodů Dotazník obsahuje celkem 120 různých výroků. Tvým úkolem je, aby ses u každého výroku zamyslel(a), do jaké míry s ním souhlasíš, do jaké míry tě výrok charakterizuje či vystihuje. - Pokud s výrokem plně souhlasíš a dané tvrzení tě dobře vystihuje, zapiš do políčka zvýrazněného šedou barvou v daném řádku 2 body. - Pokud s výrokem souhlasíš pouze částečně a dané tvrzení tě vystihuje pouze zčásti, zapiš do políčka zvýrazněného šedou barvou v daném řádku 1 bod. - Pokud s výrokem nesouhlasíš a dané tvrzení tě vůbec nevystihuje, zapiš do políčka zvýrazněného šedou barvou v daném řádku 0 bodů. Příklad: toto tvrzení mě přesně vystihuje, neboť rád(a) plánuji aktivity pro své spolužáky nejsem příliš manuálně zručný(á), toto tvrzení se ke mně moc nehodí Ř. Výrok Odpověď R I A S E C 1 Jsem vcelku manuálně zručný(á) 0 2 Rád(a) řeším matematické příklady, hádanky, hlavolamy, křížovky, sudoku apod. 1 3 Rád(a) plánuji aktivity pro své spolužáky 2 toto tvrzení mě vystihuje jen částečně, z uvedených činností mě baví pouze luštění křížovek Nyní máš všechny informace, které potřebuješ pro vyplňování dotazníku. Nikam nespěchej, pracuj pečlivě a s rozvahou. Pokud si nejsi s něčím jistý(á), můžeš kdykoliv požádat o radu či o pomoc svého učitele. Nyní začni s vyplňováním! Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ 9 Pravdivé informace se o sobě dozvíš pouze v případě, že na otázky budeš odpovídat pravdivě! ❯ Krok 1 Ř. Výrok Počet bodů R I A S E C 1 Jsem vcelku manuálně zručný(á). 2 Rád(a) řeším matematické příklady, hádanky, hlavolamy, křížovky, sudoku apod. 3 Rád(a) plánuji aktivity pro své spolužáky. 4 Umím se vcítit do druhých lidí. 5 Rád(a) tvořím nové a originální věci. 6 Pro práci bývám nadšený(á) a zapálený(á). 7 Svůj pokoj mám uklizený a věci v něm jsou systematicky uspořádány. 8 Nerad(a) prohrávám. 9 Práce s lidmi je pro mě potěšením. 10 Hraji na hudební nástroj. 11 Jsem přátelský(á). 12 Rád(a) se setkávám s významnými lidmi. 13 Kancelářská práce se mi zdá zajímavá. 14 Rád(a) vyhrávám nad ostatními. 15 Chtěl(a) bych ve svém zaměstnání obsluhovat stroje a používat rozličné nářadí. 16 Ve škole jsem spíše zvídavý(á), učení mě baví. 17 Jsem originální a nápaditý(á). 18 Chtěl(a) bych pracovat spíše ve skupině lidí než o samotě. 19 Jsem spíše opatrný(á) a nerad(a) riskuji. 20 Umím se vyjadřovat srozumitelně a zajímavě. 21 Občas rád riskuji, i když vím, že se mi to nemusí vyplatit. 22 Zajímají mě přírodní vědy (fyzika, biologie, chemie apod.). 23 Myslím si, že mám umělecké nadání. 24 Peníze jsou pro mě v životě velmi důležité. 25 Rád(a) hraji týmové sporty (jako např. fotbal, volejbal, basketbal, hokej). 26 Rád(a) zpívám nebo tancuji. 03 2.1 B METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce Mezisoučet Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ10 27 Je pro mě důležité, abych byl(a) v životě úspěšný(á). 28 Málokdy se mi stane, že přijdu na sjednanou schůzku pozdě. 29 Pokud něčemu nerozumím, snažím se přijít věci „na kloub“. 30 Nedělá mi problém dát se do řeči s člověkem, kterého jsem nikdy neviděl(a). 31 Mám spoustu nových nápadů, které se snažím uskutečňovat. 32 Mám rád(a) přesnost a plány se snažím vždy dodržet. 33 Baví mě pracovat z různými nástroji, nářadím a technikou. 34 Rád(a) píšu příběhy nebo básničky. 35 Raději pracuji se stroji, nástroji a věcmi spíše než s lidmi. 36 Jsem rád(a) užitečný(á) pro druhé lidi. 37 Umím pěkně kreslit a malovat. 38 Zajímají mě činnosti, kdy mohu pracovat s kancelářskou technikou (fax, kopírka atd.). 39 Práce s ostatními lidmi mě „nabíjí energií“. 40 Nevadí mi jít v dešti bez deštníku nebo pláštěnky. 41 Nerad(a) bývám o samotě. 42 Rád(a) vytvářím nové věci, kde mohu uplatnit svoji fantazii a nápady. 43 Chtěl(a) bych vyrábět nové věci, stavět domy apod. 44 Chci lépe porozumět světu kolem nás. 45 Pravidelně navštěvuji divadlo, koncerty nebo galerie. 46 Rád(a) vidím hmatatelné výsledky své práce. 47 Zajímá mě svět kolem nás a jeho podstata. 48 Snažím se pomáhat starým lidem a těm, kteří to potřebují. 49 Jsem fyzicky obratný(á). 50 Dávám okolí najevo své city. 51 Věci, které mám udělat, si raději zapíši, abych na ně nezapomněl(a). METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce 03 2.1 B Ř. Výrok Počet bodů R I A S E C Mezisoučet Ř. Výrok Počet bodů R I A S E C Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ 11 52 Snažím se druhým lidem co nejlépe porozumět. 53 Jsem pečlivý(á) a přesný(á), při práci věnuji pozornost i drobným detailům. 54 Jednou bych chtěl(a) vykonávat řídicí funkci (manažer, ředitel). 55 Rád(a) pracuji s čísly, tabulkami a údaji. 56 Často přemýšlím nad problémy, které neumím ihned vyřešit. 57 Líbí se mi krásné věci. 58 Vycházet s autoritami (rodiče, učitelé, vedoucí kroužků, dospělí atd.) mi nečiní větší problém. 59 Každodenní věci dělám obvykle ve stejném pořadí (stereotypně). 60 Rád(a) fotografuji. 61 Umím postavit stan bez pomoci ostatních. 62 Mám rád(a) práci, kterou dobře znám a která se příliš nemění. 63 Rád(a) vymýšlím a vyrábím dárky pro svou rodinu, přátele a kamarády. 64 Rád(a) učím ostatní něčemu novému. 65 Rád(a) pozoruji krásné obrazy. 66 Nebránil(a) bych se práci v politice. 67 Rád(a) sbírám věci (známky, mince, plakáty, časopisy, apod.). 68 Sešity si vedu svědomitě, všechny informace se snažím do nich pečlivě zaznamenat. 69 Snadno dokáži přesvědčit lidi pro své plány. 70 Rád(a) pracuji s druhými lidmi, ale nechci je sám(a) vést. 71 Rád(a) se učím pracovat se stroji a pomůckami (nástroji). 72 Mohu o sobě říci, že jsem společenský(á). 73 Rád(a) pracuji o samotě. 74 Rád(a) pracuji s papíry, nečiní mi problém např. přepisovat delší text. 75 Chtěl(a) bych navrhovat nové věci (šaty, budovy, nábytek apod.). 76 Čtu vědecké nebo technické časopisy. 03 2.1 B METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce Mezisoučet Ř. Výrok Počet bodů R I A S E C Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ12 77 Rád(a) dělám něco, co mohu vzít do ruky, co mohu vidět a ohmatat. 78 Jsem precizní, věci dělám pečlivě. 79 Rád(a) pomáhám druhým lidem, jestliže moji pomoc potřebují. 80 Nedovedu si svůj život představit bez hudby. 81 Líbila by se mi práce v laboratoři. 82 Mám rád(a) přírodu, proto v ní trávím hodně času. 83 Chtěl(a) bych založit a vést úspěšnou firmu. 84 Často navštěvuji památky. 85 Jsem energický člověk, který se rád pohybuje mezi lidmi. 86 Baví mě práce, ve které jsem prospěšný(á) pro druhé lidi. 87 Jsem rád(a) nezávislý(á) na druhých lidech. 88 Rád(a) zpracovávám písemné materiály a přehledy. 89 Jsem rád(a) středem pozornosti. 90 Lidé u mě najdou pomoc, pochopení a radu. 91 Líbí se mi povolání, ve kterých se pracuje rukama. 92 Nevadí mi zabývat se delší dobu teoretickými problémy. 93 Nečiní mi větší potíže vycházet s lidmi kolem sebe. 94 Mám raději individuální sporty než kolektivní. 95 Dokáži se dlouhou dobu soustředit na věci, které právě dělám. 96 Dokáži opravit drobné věci v domácnosti. 97 Rád(a) experimentuji. 98 Mám rád(a) pravidla a pořádek. 99 Nemám příliš rád(a) pravidla a stereotyp. 100 Když dostanu nějaký úkol, chci vědět na začátku, co se ode mě očekává. 101 Často bývám zvědavý(á). 102 Chovám zvířata nebo pěstuji květiny. 103 Ve svém životě bych toho chtěl(a) hodně dosáhnout. METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce 03 2.1 B Mezisoučet Ř. Výrok Počet bodů R I A S E C Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ 13 104 Umím pracovat s mikroskopem. 105 Láká mě spíše práce venku, delší dobu v kanceláři bych nevydržel(a). 106 Nečiní mi problém seznamovat se s novými lidmi. 107 Mám rád(a) práci, která je fyzicky náročná a u které se tělesně unavím. 108 Rád(a) organizuji aktivity a činnosti druhých. 109 Zajímám se o umění. 110 Rád(a) zkoumám vše kolem sebe. 111 Líbí se mi prodávat věci. 112 Rád(a) pečuji o zvířata a rostliny. 113 Troufl(a) bych si bez pomoci dospělých vést skupinu mladších spolužáků. 114 Zadané úkoly dokončuji včas. 115 Dobře se orientuji v plánech, náčrtcích a mapách. 116 Rád(a) řídím druhé lidi. 117 Raději budu pracovat v kanceláři než někde cestovat nebo pracovat venku. 118 Jsem fyzicky zdatný(á). 119 Důležité je pro mě pomáhat lidem a řešit jejich problémy. 120 Mám rád(a) činnosti, které vyžadují hodně přemýšlení. Získaných bodů celkem Název kódu R I A S E C Jestliže jsi odpověděl(a) na všechny výroky v dotazníku a zapsal(a) do správného sloupce náležitý počet bodů, můžeš přejít k dalšímu kroku. Pokud si nejsi jistý(á), zda jsi některou otázku nepřehlédnul(a), zkontroluj dotazník raději ještě jednou. 03 2.1 B METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ14 ❯ Krok 2 V každém sloupci (R – I – A – S – E – C) sečti celkový počet bodů, kterých jsi dosáhl(a). Nejprve sečteš všechny body, které jsi zapsal(a) do sloupce „R“ (sečti řádky 1–120) a zapíšeš je na konci dotazníku do políčka nazvaného Získaných bodů celkem v tomto sloupci. Poté sečteš všechny body, které jsi zapsal(a) do sloupce „I“, a opět je zapíšeš do správného políčka na konci dotazníku. Tak budeš pokračovat, až budeš mít sečteno a zapsáno všech šest sloupců v tabulce. K sčítání bodů můžeš použít kalkulátor. ❯ Krok 3 Pro lepší orientaci si přepiš získané body z tabulky do následujícího přehledového řádku: (Dávej pozor, abys nepopletl(a) body u jednotlivých písmen!) R ______ I ______ A ______ S ______ E ______ C ______ Písmeno, u kterého jsi získal(a) nejvyšší počet bodů, zvýrazni červeně (zakroužkováním, podtržením, vybarvením apod.). Písmeno s druhým nejvyšším počtem bodů zvýrazni zeleně. Tato dvě písmena jsou velmi důležitá, neboť představují tvůj převládající typ osobnosti. ❯ Krok 4 Všechny získané body, kterých jsi v dotazníku dosáhl(a), nyní zakresli do šestiúhelníku (v geometrii se šestiúhelník nazývá hexagon). Tím získáš svůj osobnostní profil, se kterým budeme dále pracovat. Jak přepsat hodnoty z tabulky do šestiúhelníku, ti na praktickém příkladu ukáže učitel. Obr. č. 1: Můj pracovní typ osobnosti METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce 03 2.1 B Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ 15 ❯ Krok 5 Jaký jsi typ osobnosti a co to pro tebe znamená? Pod písmeny R – I – A – S – E – C se skrývají jednotlivé pracovní typy osobnosti. Protože jsou tato písmena přejata z anglických slov, neodpovídají vždy počátečním písmenům českých výrazů. Tab. č. 3: Pracovní typy osobnosti a jejich zkratky (R – I – A – S – E – C) R (Realistic) praktický typ osobnosti I (Investigative) zkoumající typ osobnosti A (Artistic) umělecký typ osobnosti S (Social) sociální typ osobnosti E (Enterprising) podnikavý typ osobnosti C (Conventional) tradiční typ osobnosti 1/ Můj převládající typ osobnosti Nejvyšší počet bodů jsem získal(a) u písmene __________ (zapiš písmeno), tudíž první typ osobnosti, který u mě převládá, se nazývá: _____________________________________________ Zde si zapiš (nalep) charakteristiku tohoto pracovního typu osobnosti: Jaké pracovní prostředí nejlépe vyhovuje tvému převládajícímu typu osobnosti? (zde si napiš charakteristiku pracovního prostředí a vybraná povolání) 03 2.1 B METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ16 2/ Můj doplňující typ osobnosti Druhý nejvyšší počet bodů jsem získal(a) u písmene __________ (zapiš písmeno), tudíž druhý typ osobnosti, který u mě převládá, se nazývá: _____________________________________________ Zde si zapiš (nalep) charakteristiku tohoto pracovního typu osobnosti: Jaké pracovní prostředí nejlépe vyhovuje doplňujícímu typu osobnosti? (zde si napiš charakteristiku pracovního prostředí a vybraná povolání) Bylo zjištěno, že úspěšnost a spokojenost člověka v povolání závisí na souladu mezi pracovním typem osobnosti a typem pracovního prostředí, ve kterém je práce vykonávána. Lidé, kteří si zvolí práci v prostředí, které se shoduje s jejich typem osobnosti, budou ve zvoleném povolání pravděpodobněji úspěšnější a spokojenější. Např. umělecky zaměřené osoby (A) budou pravděpodobně úspěšnější a spokojenější, jestliže si vyberou práci v uměleckém prostředí (A). Až se budeš rozhodovat o svém budoucím povolání, vzpomeň si na tuto radu! METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce 03 2.1 B Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ 17 Pracovní list pro učitele č. 1 Způsob zápisu hodnot dotazníku do hexagonu Pro ilustraci si uveďme příklad, jak přepisovat body z dotazníku do šestiúhelníku (hexagonu): ❯ Nejprve si důkladně prohlédněte hexagon. Je rozdělen úsečkami na šest částí, které jsou označeny velkými písmeny R – I – A – S – E – C. ❯ Každá ze šesti úseček začíná ve středu šestiúhelníku a končí po jeho tučně zvýrazněném obvodu. ❯ Na každé úsečce je vyznačena číselná stupnice s hodnotami 0 (střed šestiúhelníku), 5, 10, 15, 20, 25, 30, 35 a 40 (obvod šestiúhelníku) bodů pro snazší zápis bodů z tabulky. Jak je z obrázku patrné (obr. č. 2), jeden díl na stupnici představuje 5 bodů. V případě, že jste dosáhli v dotazníku následujících hodnot: 13 20 30 28 20 0 R__________ I__________ A__________ S___________ E___________ C_________ budete při jejich zápisu do šestiúhelníku postupovat následovně: ❯ Nejprve si na každé ze šesti úseček lehce vyznačte počet bodů, kterého jste u daného písmene dosáhli (čárkou, tečkou apod.). ❯ Až budete mít hodnoty získaných bodů naznačeny na všech úsečkách, pomocí tužky a pravítka je spojíte, abyste je viděli prostorově. ❯ Např. u písmene C jste dosáhli 0 bodů. Tato hodnota bude pomyslně zaznamenána ve středu šestiúhelníku. Naopak nejvyšších hodnot jste dosáhli u písmen A a S, proto budou tyto hodnoty nejvíce vzdáleny od středu šestiúhelníku na úsečkách A (30 bodů) a S (28 bodů). 03 2.1 B METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ18 Podívejte se, jak jsou ukázkové hodnoty v šestiúhelníku zaznamenány: Obr. č. 2: Způsob zápisu bodů do šestiúhelníku METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce 03 2.1 B Poznámky Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ 19 Pracovní list pro učitele č. 2 Pracovní typy osobnosti Rozlišujeme šest pracovních typů osobnosti: ❯ Praktický typ osobnosti (R) ❯ Zkoumající typ osobnosti (I) ❯ Umělecký typ osobnosti (A) ❯ Sociální typ osobnosti (S) ❯ Podnikavý typ osobnosti (E) ❯ Tradiční typ osobnosti (C) Každý člověk se podobá některému z uvedených typů osobnosti. Někdo je osobností zcela vyhraněnou, tzn. podobá se pouze jednomu typu osobnosti, většina lidí je však kombinací několika typů osobností – hovoříme pak o osobnosti nevyhraněné. Někteří žáci budou mít nevyhraněný typ osobnosti (v dotazníku dosáhnou přibližně stejného počtu bodů u více typů osobnosti). Vysvětlete jim, že je zcela přirozené být nevyhraněným typem osobnosti. Tato skutečnost však klade zvýšené nároky na další sebepoznávání. Tab. č. 4: Charakteristika pracovních typů osobnosti Lidé s praktickým typem osobnosti se vyznačují schopnostmi a dovednostmi spojenými s fyzickou aktivitou, jsou sportovně a technicky založení, manuálně zruční. Mají rádi konkrétní, jasně stanovené činnosti. Rádi pracují s různými materiály, surovinami, objekty, předměty, stroji, nástroji, rostlinami a zvířaty. S těmi pracují raději než s myšlenkami nebo lidmi. Osoby s realistickou orientací si osvojují nové schopnosti a dovednosti spíše prostřednictvím praktických činností, které mají nějaký konkrétní cíl i hmatatelný produkt či výsledek. Dávají přednost práci venku, různým fyzickým a sportovním aktivitám. Osobnostní charakteristika: přizpůsobivý, upřímný a otevřený, spíše málomluvný, realistický, poctivý, pokorný, materialistický, zdrženlivý, přirozený, stálý, praktický, plachý, méně společenský. Rád zkoumá věci, rád je opravuje a vyrábí vlastníma rukama. Hodnotově jsou tito lidé zaměřeni spíše na materiální hodnoty, cizí jim nejsou peníze, postavení ani moc. Praktický typ osobnosti se nejvíce hodí pro odborná řemesla, technické obory, profese ve veřejných službách, práce venku, zpracovatelské a důlní obory. Typickými povoláními tohoto typu jsou automechanik, elektrotechnik, elektrikář, zemědělec, zedník, veterinář, instalatér, kuchař, truhlář, strojník, lesník, zahradník, hasič apod. 03 2.1 B METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce R Praktický typ (Realistic) Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ20 Lidé se zkoumajícím typem osobnosti mají obvykle matematické a vědecké schopnosti, logické myšlení, chtějí pracovat sami a řešit vědecké problémy. Dávají přednost poznávacím aktivitám, rádi zkoumají věci kolem sebe a snaží se jim porozumět a pochopit je. Osobnostní charakteristika: analytický, opatrný, kritický, zvědavý, nezávislý, intelektuální, systematický, skromný, často pesimistický, pečlivý a rozumný. S lidmi komunikuje tento typ osobnosti s odstupem, je opatrný a uzavřený do sebe. Ve skupině nemá tendenci vyhledávat vedoucí a dominantní role, často postrádá schopnost vést a strhnout ostatní. Zkoumající typ osobnosti se uplatňuje ve zvýšené míře zejména ve výzkumu či vědeckých oborech, kde jsou kladeny zvýšené nároky na zvládání přírodních věd včetně matematiky. Hodnotově jsou tito lidé orientovaní spíše na oblast celoživotního učení a poznávání, stejně jako i zdokonalování vědeckých či matematických dovedností. Zkoumající typ osobnosti se nejvíce hodí pro vědecká, intelektuální a některá technická povolání, vědecké obory a veřejné služby. Typickými povoláními tohoto typu jsou biolog, chemik, programátor, lékárník, chirurg, pilot, zubař apod. Lidé s uměleckým typem osobnosti mají obvykle umělecké schopnosti (jazykové, výtvarné, dramatické, literární, pohybové aj.), těší se z vytváření nového díla, mají dobrou představivost a usilují o sebevyjádření. Přitahuje je tvůrčí práce spíše než práce stereotypní, rutinní a založená na dodržování přesně vymezených pravidel. Mezi upřednostňované pracovní oblasti řadí především umělecké obory a činnosti vykonávané v tvůrčím prostředí. Osobnostní charakteristika: komplikovaný, nepořádný, emocionální, nápaditý, originální, nepraktický, impulzivní, nezávislý, otevřený světu kolem sebe. V každodenním životě jsou lidé s tímto typem osobnosti méně praktičtí než lidé jiných typů osobnosti. Pro osoby s uměleckou orientací je typické, že mají rády umělecké aktivity, jako je komponování hudby, hraní na hudební nástroje, psaní, kreslení, malování, herectví, tanec a další umělecké a tvůrčí činnosti. V komunikaci s druhými lidmi dávají najevo své pocity, nálady a dojmy, jsou otevření. Hodnotově jsou orientovaní na estetické hodnoty a umělecké úspěchy. Umělecký typ osobnosti se nejvíce hodí pro umělecké, literární a hudební obory a řemesla, výtvarné a polygrafické obory a povolání. Typickými povoláními tohoto typu jsou hudebník, učitel hudby, reportér, novinář, malíř, sochař, aranžér, architekt, fotograf, režisér, skladatel, spisovatel aj. Lidé se sociálním typem osobnosti mají sociální a pedagogické schopnosti a dovednosti. Pracují rádi s druhými lidmi, neboť jsou společenští a družní. Zajímají se o lidi kolem sebe a jejich problémy, které jim pomáhají řešit. Osobnostní charakteristika: přesvědčivý, spolupracující, přátelský, velkorysý, nezištný, užitečný, laskavý, trpělivý, zodpovědný, společenský a družný, soucitný, ohleduplný a taktní, rozumějící a přívětivý. Ve vztahu k druhým lidem jsou otevření, vysoce komunikativní, rádi spolupracují METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce 03 2.1 B I Zkoumající typ (Investigative) A Umělecký typ (Artistic) S Sociální typ (Social) Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ 21 s ostatními lidmi. Jsou zaměřeni na pomoc, léčbu, poradenství, rozvoj či vzdělávání dospělých osob i malých dětí. Vyhledávají práci v týmu. Tito lidé vyznávají především sociální a etické hodnoty. Sociální typ osobnosti se hodí nejvíce pro výchovná, pedagogická a sociální povolání spojená s péčí o ostatní ve veřejných službách. Typickými povoláními tohoto typu osobnosti jsou učitel, sociální pracovník, personalista, zdravotní sestra, psycholog apod. Lidé s podnikavým typem osobnosti mají vůdčí, organizační a vyjadřovací schopnosti, umí veřejně vystupovat. Zajímají se o peníze a politiku. Tito lidé rádi přesvědčují, řídí a ovlivňují druhé lidi, což je předurčuje k řídicím funkcím, podnikání či práci v politice. Osobnostní charakteristika: odvážný, dobrodružný, ochotný, ctižádostivý, dominantní, energický, optimistický, požitkářský, oblíbený, sebevědomý a družný. Hodnotově je tento typ lidí orientovaný na zisk, peníze, materiální hodnoty a společenské postavení. Pokud člověk s tímto typem osobnosti něco koná, většinou očekává za své snažení nějakou odměnu. Podnikavý typ osobnosti se hodí nejvíce pro manažerské, organizační a obchodní obory, prodej a veřejné služby. Typickými povoláními tohoto typu osobnosti jsou obchodní zástupce, prodavač, nákupčí, manažer, kontrolor, soudce apod. Lidé s tradičním typem osobnosti mají administrativní, obchodní a matematické schopnosti, chtějí pracovat v kanceláři a organizovat věci. Rádi se podřizují řádu a pravidlům, mají rádi jednoznačně vymezené požadavky. Práci, která nemá jasný řád a pravidla, se vyhýbají. Osobnostní charakteristika: zodpovědný, přizpůsobivý, zásadový, svědomitý, pečlivý, opatrný, schopný, poslušný, vytrvalý, praktický, hospodárný a nenápaditý. V komunikaci s druhými lidmi je tento typ méně otevřený. Tito lidé preferují materiální hodnoty, peníze, obchodní a ekonomické úspěchy. Tradiční typ osobnosti se nejvíce hodí pro úřednické, kancelářské a administrativní obory, veřejné služby a některé obchodní obory. Typickými povoláními tohoto osobnostního typu jsou sekretářka, písařka, bankovní úředník, účetní, matrikář, správce sítě, pokladník apod. 03 2.1 B METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce C Tradiční typ (Conventional) E Podnikavý typ (Enterprising) Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ22 Tab. č. 5: Charakteristika typů pracovního prostředí Pracovní Typy Oblasti práce Obvyklé činnosti prostředí povolání odborná řemesla, tech- pohybové, manuální, manuálně Praktické řemeslně- nické obory, profese technické nebo technické (R) technické ve veřejných službách, činnosti, práce s předměty, práce venku, zpracovatelské stroji, nástroji, rostlinami, zvířaty, a důlní obory pracovní činnosti prováděné venku vědecká, intelektuální pozorování, studium, zkoumání, Zkoumající vědecko- a některá technická povolání, analyzování, vyhodnocování jevů, (I) výzkumné vědecké obory a veřejné procesů a řešení problémů, služby vědecké, intelektuální činnosti umělecké, literární a hudební umělecké činnosti a umělecká Umělecké uměleckoobory a řemesla, výtvarné tvorba, využívání intuice, (A) tvořivé polygrafické obory a povolání představivosti, tvořivosti výchovná, pedagogická vzdělávání, informační Sociální vychovávající a sociální povolání spojená a poradenské činnosti, (S) a pomáhající s péčí o ostatní ve lékařství, pomáhající činnosti, veřejných službách pomoc lidem manažerské, organizační Podnikavé řídicí a obchodní obory, prodejní řízení, ovlivňování a přesvědčování (E) a podnikavé a odbytové služby, veřejné lidí, obchod, prodej služby a politika úřednické, kancelářské systematická a přesná práce Tradiční administrati- a administrativní obory, s fakty, čísly, daty; (C) vně-správní veřejné služby, obchodní administrativní činnosti obory, administrativa s důrazem na detaily Tab. č. 6: Kompatibilita pracovního typu osobnosti a pracovního prostředí Nejvhodnější typ Další možné typy Nevhodné Typ osobnosti pracovního pracovního pracovní prostředí prostředí prostředí R (praktický) R (praktické) I (zkoumající), C (tradiční) S (sociální) I (zkoumající) I (zkoumající) R (praktické), A (umělecké) E (podnikavé) A (umělecký) A (umělecké) I (zkoumající), S (sociální) C (tradiční) S (sociální) S (sociální) A (umělecké), E (podnikavé) R (praktické) E (podnikavý) E (podnikavé) S (sociální), C (tradiční) I (zkoumající) C (tradiční) C (tradiční) E (podnikavé), R (praktické) A (umělecké) METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce 03 2.1 B Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ 23 Např. je-li žák praktickým typem osobnosti (R), nejvhodnějším typem pracovního prostředí je pro něj praktické pracovní prostředí (R). Dalšími možnými typy pracovního prostředí pro praktický typ osobnosti jsou prostředí zkoumající (I) a tradiční (C). Seznam povolání odpovídající vybraným typům pracovního prostředí naleznete v Pracovním listu pro učitele č. 3. Úspěšnost a spokojenost člověka v povolání závisí na souladu mezi typem osobnosti a typem pracovního prostředí, ve kterém je práce vykonávána. Lidé, kteří si zvolí práci v prostředí, které se shoduje s jejich typem osobnosti, budou ve zvoleném povolání pravděpodobněji úspěšnější a spokojenější. Např. umělecky zaměřené osoby budou pravděpodobně úspěšnější a spokojenější, jestliže si vyberou práci v uměleckém prostředí. Při výběru povolání je proto vhodné vzít v úvahu pracovní typ osobnosti a vybírat povolání, která jsou s ním kompatibilní (tj. která jsou pro daný typ osobnosti vhodná). Poněvadž dotazník vychází z osobnostního zaměření žáků, výsledky a doporučení žáky pouze informují, v jakých povoláních budou pravděpodobně spokojeni. Pokud je člověk v práci spokojen, věnuje jí zpravidla více času, odvádí ji řádně a svědomitě, a dosahuje tak i větších úspěchů. Dotazník nezjišťuje, zda mají žáci pro daná povolání skutečné schopnosti! Ty by měly být zjištěny jinými diagnostickými nástroji (pomůže vám výchovný poradce nebo školní psycholog). 03 2.1 B METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce Poznámky Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ24 Pracovní list pro učitele č. 3 Seznam povolání podle kódů RIASEC R – Řemeslně-technická povolání ❯ Povolání vhodná pro praktický typ osobnosti ❯ Doplňková povolání pro zkoumající a konvenční typ osobnosti METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce 03 2.1 B autoelektrikář autoklempíř autolakýrník automechanik bagrista barvíř bednář bodyguard brašnář brusič kovů brusič skla cukrář čalouník dekoratér dělník dietní sestra dispečer dlaždič elektrikář elektroinženýr elektromechanik elektromontér elektrotechnik energetik expedient farmaceutický laborant farmář frézař hajný hasič hodinář holič horník hostinský hrnčíř hrobník hutník chemický inženýr chemický laborant instalatér izolatér kabelář kadeřnice kalič kameník keramik klempíř kloboučník knihař konstruktér kopáč košíkář kovář kožišník krejčí kuchař laborant lakýrník lesní dělník lesník letecký inženýr letecký mechanik lodní kapitán malíř pokojů masér mechanik (všeobecně) mlynář montér myslivec námořník nástrojář natěrač nožíř obkladač obráběč kovů obuvník oční technik operátor (všeobecně) opravář plynových zařízení opravář televizí optik osvětlovač ošetřovatel zvířat papírník pedikér pekař pilot dopravního letadla pilot nákladního letadla pivovarník pletař počítačový opravář podlahář Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ 25 I – Vědecko-výzkumná povolání ❯ Povolání vhodná pro zkoumající typ osobnosti ❯ Doplňková povolání pro praktický a umělecký typ osobnosti 03 2.1 B METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce pokrývač policista/policistka potápěč pyrotechnik rybář řezník – uzenář řidič autobusu řidič nákladního automobilu sadař sazeč skladník sklář sklenář sládek slévač soukromý detektiv soustružník sportovec – profesionál stavbyvedoucí stavební inženýr strojník strojvůdce svářeč kovů školník šofér štukatér švadlena švec taxikář telefonista telekomunikační technik tesař tiskař traktorista truhlář údržbář vazač květin včelař vězeňský dozorce vinař voják výpravčí zahradní architekt zahradník zámečník zedník zemědělec zemědělský inženýr zlatník zubní laborant zubní technik zvířecí ošetřovatel antropolog archeolog archivář astrofyzik astronom biochemik biolog botanik demograf dětský lékař ekolog elektroinženýr elektrotechnik epidemiolog etnograf farmaceut filozof finanční analytik fyzik genetik geofyzik geolog historik hydrolog chemický technik chemický inženýr chirurg informatik kartograf kriminalista laboratorní technik lékárník marketingový výzkumník matematik meteorolog mikrobiolog neurolog oceánograf oční lékař patolog pediatr (dětský lékař) Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ26 A – Umělecko-tvořivá povolání ❯ Povolání vhodná pro umělecký typ osobnosti ❯ Doplňková povolání pro intelektuální a sociální typ osobnosti METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce 03 2.1 B počítačový administrátor počítačový expert počítačový programátor politolog porodník porodník, gynekolog praktický lékař překladatel přírodovědec radiolog sociolog softwarový inženýr statistik systémový analytik tlumočník urbanista vysokoškolský učitel výzkumný analytik zubař zubní laborant zvěrolékař žurnalista akademický malíř akrobat aranžér architekt baletka básník bytový architekt designér dirigent diskžokej dramatik dramaturg editor fotograf fotoreportér grafik herec/herečka hudební režisér hudebník choreograf ilustrátor kameraman karikaturista konferenciér kosmetička literární kritik maskér muzikant návrhář počítačový grafik producent překladatel redaktor režisér rozhlasový hlasatel rozhlasový komentátor scénárista skladatel sochař spisovatel tanečník televizní hlasatel televizní komentátor tlumočník/tlumočnice učitel baletu učitel tance učitel výtvarné výchovy učitel zpěvu a hry na hudební nástroje umělecký kovář umělecký malíř vizážista výtvarník zahradní architekt zlatník zpěvák Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ 27 S – Vychovávající a pomáhající povolání ❯ Povolání vhodná pro sociální typ osobnosti ❯ Doplňková povolání pro umělecký a podnikavý typ osobnosti E – Řídicí a podnikavá povolání ❯ Povolání vhodná pro podnikavý typ osobnosti ❯ Doplňková povolání pro sociální a konvenční typ osobnosti 03 2.1 B METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce advokát andragog – pedagog dospělých animátor pohybových aktivit barman dentální hygienista dětská sestra dietní sestra fyzioterapeut hosteska instruktor autoškoly instruktor sportovní kněz knihovník/knihovnice krupiér masér notář pedagog volného času pedagogický asistent personalista personální poradce poradenský pracovník průvodčí psychiatr psycholog psychoterapeut rekreolog rentgenolog rozhodčí sociální kurátor sociální pedagog sociální pracovník speciální pedagog steward/ka street worker soudce školní psycholog trenér učitel mateřské školy učitel střední školy učitel vysoké školy učitel základní školy vychovatel mateřské školy vychovatel dětí a mládeže výchovný poradce záchranář zdravotní sestra advokát auditor bankéř bankovní úředník barman burzovní makléř celní inspektor daňový poradce dealer diplomat ekonom finanční analytik finanční makléř finanční manažer finanční poradce hoteliér hypoteční poradce logistik makléř maloobchodní prodavač marketingový manažer nákupčí notář notářský koncipient obchodní ředitel obchodní zástupce odhadce nemovitostí plánovač pojišťovací agent Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ28 C – Administrativně-správní povolání ❯ Povolání vhodná pro konvenční typ osobnosti ❯ Doplňková povolání pro podnikavý a praktický typ osobnosti METODIKA MATERIÁL Sebepoznávání žáků: dotazník pracovního zaměření osobnostiB 2 Svět práce 03 2.1 B pokladník právník realitní makléř ředitel školy soudce soudní znalec soukromý detektiv steward účetní úvěrový poradce administrativní pracovník archivář auditor bankovní úředník celní deklarant celní úředník daňový poradce dispečer záchranné služby fakturant finanční referent finanční analytik hospodářka informační úředník kancelářský úředník knihovník kontrolor kvality likvidátor škod listonoš matrikář mzdová účetní notář písař počítačový operátor pojišťovací úředník pokladník poštovní doručovatel poštovní úředník provozní pracovník průvodčí realitní agent recepční sekretářka směnárník soudce soudní zapisovatel spojovatel stavbyvedoucí tazatel telefonista telefonní operátor účetní vrátný výpravčí zdravotní sestra zapisovatel Poznámky