Krize v životě člověka, instrukce, náměty k seminárnímu úkolu | PS 2022 Podmínkou k ukončení předmětu „Krize v životě člověka“ je splnění seminárního úkolu (a odevzdání v elektronické podobě). Váš seminární úkol bude zaměřen výhradně empiricky1 (empirie – „zkušenost jako zdroj poznání“). Provedete malý kvalitativní výzkum(ek), ilustrující některý/é z aspektů krize v životě člověka. Současně se seznámíte se základními pojmy, vztahy a souvislostmi tohoto tématu prostřednictvím stručných podpůrných textů v ISu - https://is.muni.cz/auth/el/ped/podzim2022/VZkB32/ 2 (nebo jiné literatury – např. uvedené jako „doporučená“). Jde o to, abyste mohli získanou zkušenost a výsledky svého autentického zkoumání zasadit do teoretického kontextu (např. pojmenovat, o jaký druh krize se jedná/jednalo, jak probíhala, jaké byly její příčiny, jaké byly rizikové či protektivní faktory, případné následky atd. atd.). Používanými metodami při realizaci výzkum(k)u bude zejména rozhovor, u některých úkolů je vhodná anketa … atp.). Vhodné pro tyto účely je zejména narativně biografické interview – mrkněte např. sem a sem nebo sem, můžete použít i anketu (vhodné např. pro námět č. 2) atd. Úkoly jsou zadány ve formě námětů, tzn. - není zde přesné zadání, ale u každého úkolu máte velký „stupeň volnosti“ pro vlastní modifikaci, popř. pro vlastní nápad, úkoly můžete i kombinovat (je samozřejmé, že se obsahově překrývají). Pokud si se svými modifikacemi či nápady nejste jisti, budu ráda, když je se mnou prokonzultujete3. Konzultovat můžete kdykoli v průběhu práce na seminárním úkolu. U úkolů (1) až (4) je stručně naznačen způsob jejich realizace, u následujících úkolů je způsob obdobný – vždy se jedná o autentickou zkušenost konkrétního člověka (resp. více lidí), vámi zaznamenanou a zpracovanou (pomocí teorie). 1 Tentokrát (na rozdíl od předmětu „Rodina v sociálním kontextu“, který většina z vás absolvovala, kde byla možnost vybrat si i úkol zaměřený teoreticky) bude seminární úkol zaměřen výhradně empiricky, což je vzhledem k živosti tématu „krize …“ bezesporu přínosnější. 2 Jako zdroj nejzákladnějších informací k tématu doporučuji stručnou prezentaci |1| a stručný text |2|. 3 Kdykoli mailem: prokopova@ped.muni.cz nebo po domluvě přes MS TEAMS Náměty k seminárnímu úkolu: (1) Krize s odstupem let (dvojí aspekt krize – s časovým odstupem krize nejen negativní, způsoby zvládání, faktory, dynamika … atd.) Retrospektivní rozhovor se seniorem, v němž půjde zejména o vystižení toho, jak vnímá starý člověk s odstupem různá bolavá místa své životní cesty, co mu pomohlo v nejtíživějších chvílích, co event. naopak ublížilo atp. Pokud máte možnost rozhovoru s více seniory, je možné též zaměřit se na srovnání jejich různých zkušeností (např. v souvislosti s osobnostními charakteristikami). (2) Krize a její zvládání Rozhovory s vrstevníky, klíčové otázky - např. co kdo považuje za největší krizi ve svém životě, jak se kdo s touto krizí vyrovnal, co je/bylo nejtěžší na jejím zvládnutí/zvládání, co/kdo komu nejvíce pomáhá v tíživých situacích atp. Půjde zejména o vystižení jak rozdílnosti, tak i společných znaků prožívání krize a jejího zvládání, a to ve vrstevnické věkové skupině. (3) Krize a alkohol či jiná závislost4 Rozhovor s člověkem, který se stal závislým na alkoholu v souvislosti s nějakou krizí (ať už akutní – konkrétní trauma – nebo chronickou – dlouhodobá traumatizace). Může jít o člověka, který dosud svou závislost nepřekonal nebo o člověka, který ji naopak překonal. Zde půjde zejména o vystižení souvislosti krize a etiologie závislosti, dále o dynamiku celého procesu, případně také o motivaci k abstinování, prognostickou rozvahu atd. (4) Komunitní krize Zde se nabízí vysoce aktuální téma: Epidemická komunitní krize (covid-19, krize spojená s děním na Ukrajině atp.). Můžete např. zjišťovat, jak kdo (vaši vrstevníci či lidé různého stáří, celé rodiny atd. atd.) prožívají tuto krizi, která různým způsobem a v různé míře zasahuje do života (pravděpodobně) nás všech, jakým způsobem se různí lidé se situací vyrovnávají atp. (5) „Odložená bolest“ (PTSD – posttraumatická stresová porucha) (6) Chronická krize (traumatizace) (7) Syndrom vyhoření (specifická krize u pomáhajících profesí) (8) Krize v partnerském vztahu (9) Krize a rodina (10) Krize jako bod obratu (posttraumatický růst) Seminární úkol mi zašlete do 31. března 2023 na mail-adresu prokopova@ped.muni.cz Možná, že jsem něco napsala nejasně nebo nenapsala vůbec, klidně se na mě obraťte mailem kdykoli s jakoukoli otázkou. Přeji vám, abyste si úkol dobře zvolili a aby pro vás byl obohacením; všechny vás zdravím, Alice Prokopová 4 Popř. i jiná závislost či jiné látky, přičemž alkohol patří stále mezi nejčastěji užívané látky při pokusech o „samoléčbu“ psychické bolesti.