Seminární práce z předmětu XOVp77 a XOVk77 Úvod do filosofické antropologie: Požadavky pro závěrečný text 1) Rozsah: 6 stran 2) Forma: podle výběru jednotlivých témat: JÁ, Svět, Poznání, Mrav a morálka Téma JÁ a) Esej na téma: Tragikomičnost života člověka, který je ovládán cílem: Jak chci, aby mě viděli jiní (např. v mediálním prostoru) – tělesnost, životní příběhy… b) Pokus o analýzu vlastního JÁ autorem a srovnání s analýzou dvěma blízkými lidmi (rozdílný věk nebo vztah) aneb „Jak se vidím a jak mě vidí jiná JÁ“: Struktura: Teoretický úvod k pojmu JÁ Tabulka s dvěma částmi: JÁ z pohledu tělesnosti a JÁ z pohledu psýché. Tabulka s dvěma částmi: Vrozenost a Získanost z prostředí. Obě tabulky vyplní studentovo JÁ a obě tabulky vyplní dvě JÁ zvolená. Závěr: Srovnání aneb V čem je shoda a v čem rozdíl. Důvod. Téma Svět a) Můj svět: · Vyfoťte (nakreslete…) váš Můj svět, místo (byt, pokoj, stůl…), které máte plně ve své kompetenci. Analyzujte přesně, jaké věci naplňují váš Můj svět. U každé z nich uveďte důvod, že tam patří a proč. Popište umístění věcí (pozice přede mnou, vpravo, vlevo, nade mnou za mnou, dole - např. pod stolem). Analyzujte uvedené pozice věcí. · Požádejte nějakou osobu, aby si váš Můj svět prohlédla a provedla kritickou analýzu: Co vyhodit, co přidat, jak poskládat jinak věci…Aneb jak by si jiné JÁ vytvořilo svůj Můj svět např. z vašich věcí. · Srovnat obě koncepce – pokusit se o nalezení důvodů pro odlišnosti. · Jak si představujete vývoj vašeho Mého světa směrem k létům budoucím? Téma Poznání a) Esej na téma Co člověk při poznávání světa sám ze sebe přidává, popř. co záměrně (či nezáměrně) individuálním filtrem nepropustí. · Přístup z pohledu individuality: Úvaha na téma Proč si člověk vytváří svůj model světa a proč na něm lpí a někdy se v něm neprodyšně uzavře (možná varianta sociálních bublin pro více lidí). Proč neprorazí bariéru ani argumentační bitva? b) Fenomén Pozornost ve vztahu k smyslům · Navštívíte velký obchod. Při procházení popíšete, které smysly a jakým způsobem jsou oslovovány (něco vyvolá jejich pozornost, zbystření) – zrak, sluch…Jaký je důvod marketingu? · Navštívíte přírodní prostředí (les, park…). Sledujte totéž. · Srovnejte vybuzení pozornosti smyslů v obou prostředích. · Závěr věnujte úvaze, proč některé děti, které často pobývají v obchodních centrech, jsou netečné ke zvukům, vůním… v přírodě (lese…). Můžete i navrhnout aktivitu pro nápravu? Téma Mrav a morálka Popište „specifické mravy“ nějaké sociální skupiny (např. folklorní soubor, skautský oddíl, sportovní klub, rodina, kmen,…), kterými se odlišuje od jiných skupin (něco originálního). Zamyslete se nad tím, zda uvedené mravy (zvyky) tuto skupinu stmelují, vytvářejí pocit jedinečnosti, znemožní ze skupiny odejít (proč), včetně i pokračování v dalších generacích.