Poruchy chování u dětí předškolního věku M G R . P E T R A R Y Š K O V Á ETOPEDIE Zabývá se výchovou, vzděláváním, reedukací jedinců s poruchou chování a emocí Jedná se o jeden z sedmi oborů speciální pedagogiky. Multidisciplinární obor (úzce spolupracuje s medicínou, pedagogikou, psychologií, sociologií, právem. Reflektuje hodnotové a normativní postoje společnosti. DEFINICE PCHE • I. Pojem porucha emocí a chování je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce dítěte liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem a mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností. • Současně toto postižení: A) něco více než přechodná, více méně předvídatelná reakce na stresující události z jeho prostředí, B) vyskytuje se současně nejméně ve dvou různých prostředí, z niž alespoň jedno je školou, C) Přetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu (pokud se tým odborníků ve svém posudku neshodne na základě historie daného jedince, že intervence nebude účinná) • II. Tato kategorie může zahrnovat děti a mladistvé se schizofrenií, emocionálními poruchami,úzkostnými poruchami nebo jinými trvalými poruchami chování a jeho ovládání, jestliže mají celkový nebo částečný nepříznivý vliv na školní výkon. ČÁST I. Pojem porucha emocí a chování je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce dítěte liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem a mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností. • Chování a emociální reakce • Neodpovídá Věku Kulturní normě Etnické normě • Má negativní vliv na školní výkon Akademických dovedností Sociálních dovedností Předprofesních dovedností Osobnostních dovedností Podmínky A) něco více než přechodná, více méně předvídatelná reakce na stresující události z jeho prostředí, B) vyskytuje se současně nejméně ve dvou různých prost ředí, z niž alespoň jedno je školou, C) Přetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu (pokud s e tým odborníků ve svém posudku neshodne na základě historie daného jedince, že interve nce nebude účinná) • Trvá déle než 3 – 6 měsíců • Není to reakce na změny v okolí • Objevuje se ve škole a ještě někde jinde • Přetrvává i přes péči odborníků Dodatek • II. Tato kategorie může zahrnovat děti a mladistvé se schizofrenií, emocionálními poruchami, úzkostnými poruchami nebo jinými trvalými poruchami chování a jeho ovládání, jestliže mají celkový nebo částečný nepříznivý vliv na školní výkon. DIAGNOZY • PCHE může diagnostikovat pouze lékař (psychiatr) • V rámci MKN-10: • F-90-F98 Poruchy chování a emocí s obvyklím nástupem v dětství a dospívání • F90 Hyperkinetické poruchy (ADHD, ADD) • F91 Poruchy chování (agresivní, asociálním nebo opoziční vzdorovité chování) • F93 Emoční poruchy s nástupem specifickým pro dětství (výrazně zhoršené vývojové stádia) • F94 Elektivní mutismus • F98 Jiné poruchy chování a emocí s obvyklým nástupem v dětství a dospívání (enkopréza, enuréza, pika, stereotypní pohykové poruchy atd.) CÍLOVÉ SKUPINY ETOPEDIE Cesta dětí v riziku k poruchám chování • Jedná se většinou o získanou poruchu. • Nejčastěji vzniká na podkladě různých rizikových faktorů. • Mívá dlouhodobý sestupný charakter. • Problémy v chování nevzniknou přes noc. • Prvně se objevují drobnější potíže, které přerůstají. 1. Intaktní děti 2. Dítě v riziku 3. Dítě s problémy v chování 4. Dítě s poruchami v chování Cílové skupiny etopedie Jak přibližně vypadají jednotlivé stupně PCHE Stupeň PCHE Chování - typické projevy Intaktní děti Chování jedince reaguje na problémy denního života, vývoje a získávání životních zkušeností. Dítě v riziku rozvoje problémů v chování Chování, jímž jedince reaguje na krizové životní situace. Dítě s problémy v chování Chování, kterým jedinec vymyká očekávání. Problematicky se přizpůsobuje změnám podmínek. Dítě s poruchou chování a emocí Zafixované a opakované nevhodné chování. Dítě s poruchou chování a emocí Zafixované a opakované s tak výraznými symptomy, které vyžadují segregaci a intenzivní intervenci a rehabilitaci. CHARAKTERISTIKA PCHE DLE BOWERA Neschopnost učit se. Neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy s vrstevníky a učiteli. Nepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách. Celkový výrazný pocit neštěstí a deprese. Tendence vyvolávat somatické symptomy jako je bolest, strach a to ve spojení se školními problémy. MOŽNOSTI PRÁCE S DĚTMI V RIZIKU ROZVOJE PCHE Potřeby dítěte • Vztahy: potřeba rozumět vztahům k blízkým osobám, potřeba stabilních a bezpečných vazeb, vrstevnických vztahů, pozitivní vztah k sobě. • Bezpečí: Potřeba bezpečného prostředí, životní stabilita, srozumitelnost okolního světa. • Zdraví: Celkového duševního a tělesné pohody, dobrá péče o zdravotní stav dítěte. • Učení se: Rozvoj zvídavosti, sebepoznání, potřeba poznání a porozumění svého okolí. • Chování: potřeba poznání hranic, norem, porozumění vlastnímu chování. • Materiální zajištění. Co mohu jako učitel udělat, aby se dítě dostalo z jámy. Jaké jsou hlavní potřeby dítěte v poruchách chování? • Aktivita - probuzení vlastního zájmu o změnu/přizpůsobení. • Příležitost - dostatek podnětů a stimulů ke změně. • Zázemí - vztahy které umožní chybovat. • Pomoc s orientace v sobě samém • Adekvátní zpětná vazba. • Orientace ve vlastních pocitech a okolí. • Schopnost komunikovat. Aktivita a příležitost • Přirozená příležitost. • Aktivita která přispívá skupině. • Poskytují hranice. • Pomáhají v orientaci v čas a prostoru. • Pomáhá poznat sám sebe. Aktivity a programy na poskytování zpětné vazby • Můj autoportrét. • Deníček na zpětnou vazbu. • Řádek s nálepky. Cíl a vyhotovení Orientace ve svých emocí • Schopnost vyjádřit své emoce - aktivní slovní zásob • Emušáci - Ferda a jeho mouchy • Moře emocí, Stavy • Teploměr • Emoční koláč • Orientace ve vlastním chování • Co se to se mnou děje? Moje emoce • Orientace v složitých situacích • Příběhy k povídání aneb jak se zbavit trápení • ABC EMOČNÍ KOLÁČ • Ve skupince napište všechny emoce, které znáte. • Následně nakreslete koláčový graf, jak se dnes cítíte. • Podívejte se, jak ho mají ostatní. UCELÉ PREVENTIVNÍ PROGRAMY Na co nezapomenout!!! • Každý program je tak dobrý, jak je dobrý mentor. • Neexistuje program, který funguje vždy na všechny na 100% • To co funguje mně, nemusí fungovat VÁM. KuPREV • Preventivní program pro děti od 4 do 8 roků. • Primárně a sekundární prevence (1+2) • Těžiště je práce doma max 15 minut denně po dobu 15 týdnů. • Zaměřený na orientaci ve světe a životních situacích. FIE • Reuven Feuerstein. • Práce s dětmi z koncentračního tábora, • Program zaměřený na rozvoj kognitivních fukcí (učí děti se učit). • Princip plánu, přemostění, všímání. • V MŠ program FIE Basic