Předmět Půda a biota Celkem bude potřeba vytvořit čtyři cvičení dle zadání: Každé cvičení zahrnuje textovou i mapovou část. V textová část bude obsahovat úvodní odstavec – jméno a příjmení studenta – ročník, dále na novém řádku lokalizace Vámi vybrané lokality v rámci ČR, zařazení do kraje, zařazení do správního obvodu obce s rozšířenou působností, plocha popisovaného území a zařazení do geomorfologické jednotky na úrovni podcelku a okrsku (přesah z předmětu Reliéf a stavba Země). Mapová část obsahuje generovanou mapu z portálů + mapové náležitosti a vybrané fotky z Guerillové fotodokumentace. V textové části (na konci dokumentu) bude i krátké zamyšlení se nad didaktickým přesahem tématu cvičení. Mělo by se orientovat na: vazba na očekávaný výstup RVP ZV, zdali se jedná o klíčový vzdělávací obsah či nikoli a popřípadě, jaká další geografická témata lze pomocí tohoto tématu rozvíjet. Při úvaze můžete vycházet z učebnice geografie (zeměpisu) pro 2. stupeň či z výkladu vyučujícího. 1. Cílem cvičení je, vybrat půdní typy dle České geologické služba – Geofond. Vybrat území v blízkosti bydliště (katastrální území)- zvolit půdní druhy Hlavní půdní typy vyskytující se v daném území (např. černozemě, kambizemě, gleje, atd.) lze najít na http://www.geology.cz/extranet/mapy/mapy-online/mapove-aplikace Návod: Zelenohnědé políčko půdy – půdní mapa 1:50 000 na které klikneme Půdní mapa 1 : 50 000 (geology.cz) přiblížíte si místo bydliště a v pravém horním rohu je tisk výřezu, doplňte titulek - Půdní typy Horního Němčí, vyberte A4 na šířku s přehledkou za ČR, měřítko 1:25 000 nebo výřez A4 na výšku - výstupní formát pdf, tisknout legendu a generovat citaci, stlačit tisk, vygeneruje se vám tlačítko stáhnout a výřez si stáhnete do PC, notebooku nebo na disk. Popsat zařazení vyskytujících se půd k hlavním půdním jednotkám podle klasifikačního systému půd (Němeček a kol.) a mapa půdních asociací z Atlasu krajiny ČR 2010 autorů Sedláček J, Janderková J., Šefrna L., https://www.mzp.cz/atlas.krajiny/o4.pdf na str.20-21 dokumentu a celková strana atlasu 134-135. Napsat, co je v daném místě nachází v současnosti – pole, louka, les, … Splnění základních šest kritérií: obsah (úvodní, mapová a textová část, zvolená plocha, vygenerovaná plocha), zdroj (volené zdroje), měřítko mapy (udané), formátové (pdf soubor), věcná správnost (v textové části volený půdní typ), didaktický přesah (vazba na očekávaný výstup, zdůvodnění provázanosti témat 2. Cílem cvičení je, identifikace invazních druhů nebo parazitů (dřeviny: akát, pajasan žláznatý byliny: křídlatky sp., netýkavka, topinambur, bolševník velkokvětý, parazit: jmelí). – (publikace: Nepůvodní druhy fauny a flóry ČR, (2006), ÚVR ČSOP Praha, 495 s.) či MZCHÚ nebo lokalita Natura 2000 - (AOPK ČR, digitální registr ochrany přírody- DRUSOP). Zadání: Zjistěte, zda ve vybraném území roste akát nebo pajasan žláznatý, popřípadě invazní byliny, pokud je patrné jmelí tak na kterých dřevinách je typický (např. topoly, duby, vrby) a pořiďte 4 fotografie z míst jejich výskytu. Napište vlastní komentář, zda vliv invazních druhů nebo parazitů je podle vašeho názoru zásadní a měl by být řešen pracovníky samosprávy nebo státní správy. Splnění základních šest kritérií: obsah (úvodní, mapová a textová část, zvolená plocha, vygenerovaná plocha), zdroj (volené zdroje), měřítko mapy (udané), formátové (pdf soubor), věcná správnost (v textové části identifikované invazivní druhy s komentářem), didaktický přesah (vazba na očekávaný výstup, zdůvodnění provázanosti témat 3. Cílem cvičení je, identifikace chráněného území a jeho popis Zadání: Ve vašem bydlišti (vztaženo ke katastrálnímu území) nebo v jeho okolí vyberte jedno katastrální území. Vypište název, kód ochrany přírody, kategorii ochrany, rozlohu území, katastrální území a rozepište předmět ochrany v rozsahu do 800 znaků. V listinách najdete mapku, kterou si stáhněte a podívejte se do plánu péče, které činnosti by měly být vykonány v roce 2022 a v jaké finanční výši. Maloplošná zvláště chráněná území, lokality Natura 2000 nebo památné stromy najdete na stránkách Agentury ochrany přírody a krajiny ČR (AOPK ČR, digitální registr ochrany přírodyDRUSOP) https://drusop.nature.cz/portal/ Při vyhledávání vložte název katastrálního území nebo obce, nebo vyberte okres. Zobrazí se vám nabídka, kterou upřesníte, až vyberete chráněné území. Splnění základních šest kritérií: obsah (úvodní, mapová a textová část, zvolená plocha, vygenerovaná plocha), zdroj (volené zdroje), měřítko mapy (udané), formátové (pdf soubor), věcná správnost (v textové části identifikace chráněného území), didaktický přesah (vazba na očekávaný výstup, zdůvodnění provázanosti témat 4. Cílem cvičení je, analýza a popis potenciální přirozené vegetace - (CENIA, MŽP – Atlas krajiny ČR-kapitola 4. Neuhäuslová Z. a kol.) Zadání: Zvolte u popisovaného území z mapy potenciální vegetace, co by rostlo v území bez zásahu člověka, (např. květnaté bučiny - bučina s kyčelnicí devítilistou), jaký je stav v současnosti potenciální přirozená vegetace (MŽP – Atlas krajiny ČR-kapitola 4. Neuhauslová Z. a kol.) https://www.mzp.cz/atlas.krajiny/o4.pdf strana 24 v souboru, celkově strana v atlase krajiny ČR 142-143, vypsat položky legendy. Popište v podobném výřezu pro půdy, jaká roste stromová vegetace v současnosti a zda odpovídá potenciální vegetaci. Proveďte porovnání, zda rostou např. bučiny nebo byly nahrazeny jinými dřevinami popř. monokulturami smrku, borovice, topolu apod. Vyberte foto z podkladů získaných při terénním průzkumu (gerilová geografie). Splnění základních šest kritérií: obsah (úvodní, mapová a textová část, zvolená plocha, vygenerovaná plocha), zdroj (volené zdroje), měřítko mapy (udané), formátové (pdf soubor), věcná správnost (v textové části volená vegetace dle přirozeného výskytu a dle zásahu člověkem, určit stromovou vegetaci a její vývoj), didaktický přesah (vazba na očekávaný výstup, zdůvodnění provázanosti témat