PRACOVNÍ LISTY TABULKA K DĚLENÍ 1. Pomocí modrých a zelených korálků počítejte: 52:4 = 75:5 = 2. Pomocí červených, modrých a zelených korálků počítejte: 382:2 = 717:3 = 3. Pomocí tabulky na dělení vymýšlejte příklady, kdy po dělení dostanete a) zbytek 5, b) zbytek 3, c) nulový zbytek. 4. Pomocí kartiček na dělení řešte následující úlohy: a) Petr a Pavel mají dohromady 17 kuliček. Petr má o 5 kuliček více než Pavel. Kolik kuliček má každý z nich? b) Filip, Marek a Tomáš mají dohromady 27 korun. Marek má o 5 korun víc než Filip a Tomáš má o 2 více než Marek. Kolik má každý z nich? c) Jana a Lenka si hrají s figurkami poníků. Lenka donesla o třetinu poníků více než Jana a dohromady jich mají 21. Kolik poníků je Janiných? Sestavila I. Budínová, Pedagogická fakulta, MU Stránka 1 GEOMAG 1. Postavte z geomagu tělesa s daným počtem stěn: čtyřstěn, pětistěn, šestistěn, sedmistěn, osmistěn. Zapisujte údaje do následující tabulky. Těleso Počet stěn n Počet hran h Počet vrcholů v n + v — h Byl některý z mnohostěnů pravidelný? Pokud ano, označte jej hvězdičkou. 2. Doplňte Eulerovu větu: n + v = 3. Zapište Eulerovu větu slovně: Sestavila I. Budínová, Pedagogická fakulta, MU Stránka 2 ROVNICE RESENE POMOCI VAHY Zakreslete si na váhu rovnici a řešte ji postupnými úpravami, které zapíšete. 1. x + 1 = 5 2. x + 7 = 2x + 4 3. 3x-4 = 4 + x A Sestavila I. Budínová, Pedagogická fakulta, MU Stránka 3 BINOMICKÁ KRYCHLE 1. Rozložte binomickou krychli a znovu ji složte. Pojmenujte všechna tělesa, ze kterých se krychle skládá. 2. Nyní budete pracovat se stěnou binomické krychle. Překreslete si stěnu binomické krychle pomocí pravítka. Poté určujte obsahy jednotlivých útvarů, které se ve stěně nacházejí. Obsah stěny: Obsah většího čtverce: Obsah menšího čtverce: Obsah obdélníku: Odvození vztahu (3 + 4)2: Sestavila I. Budínová, Pedagogická fakulta, MU Stránka 4 3. Nyní budete pracovat s celou krychlí, a) Určete objem celé krychle: b) Krychli rozložte. c) Tělesa krychle roztřiďte na hromádky podle stejného druhu (např. větší krychle, menší krychle, apod.) d) Určete obj emy všech těles. Odvození vztahu (3 + 4)3: Sestavila I. Budínová, Pedagogická fakulta, MU Stránka 5 STAVBY Z KRYCHLÍ Sestavila I. Budínová, Pedagogická fakulta, MU Stránka 6 3. Přiřaďte k sobě pohled shora a stavbu, ke které patří, a) b) c) O Sestavila I. Budínová, Pedagogická fakulta, MU Stránka 7 4. Podívejte se na stavbu na obrázku. Z útvaru pod stavbou vyberte ten, který byste viděl/a, kdybyste se podíval/a na stavbu a) shora. Vybarvěte jej červeně. b) zepředu. Vybarvěte jej žlutě. c) zprava. Vybarvěte jej zeleně. Pokud potřebujete, stavbu si nejprve postavte. ._. i — Sestavila I. Budínová, Pedagogická fakulta, MU Stránka 8 5. Vymodelujte kvádr s objemem 30 krychlových jednotek. a) Určete j eho rozm ěry. b) Určete j eho povrch. c) Zapište si vzorec pro výpočet objemu a povrchu kvádru. 6. Vymodelujte různá tělesa s objemem 16 krychlových jednotek, z nich alespoň jeden kvádr a krychli. a) Načrtněte si je. b) Určete j ej ich povrch. c) Zapište si vzorce pro výpočet objemu a povrchu krychle. Sestavila I. Budínová, Pedagogická fakulta, MU Stránka 9