Fonetika a fonologie českého jazyka

Fonetika a fonologie - úvod


text k četbě: hesla fonetika  z Nového encyklopedického slovníku češtiny

Cvičení č. 1: Zkuste procentuálně vyjádřit, jaká pozornost byla v průběhu vaší školní docházky až dosud (tj. od 1 třídy do maturity) věnována psanému jazyku a všemu co s tím souvisí, a jaká mluvenému (mluvené stránce jazyka)? Jak se pozornost věnovaná mluvenému a psanému jazyku v průběhu Vašeho vzdělávání proměňovala - pokud se proměňovala. Zvláště se uvědomte, jaké konkrétní aktivity byly například zaměřeny na rozvoj mluveného jazyka, resp. zvukové stránky řeči.

Cvičení č. 2: Metodou volného psaní se vyjádřete k tématu MLUVENÝ JAZYK vs. PSANÝ JAZYK. Pište ve větách asociativně, co vás k tomu napadne. Zaznít může cokoli k tématu, od vlastního vztahu k mluvenosti/psanosti, rozdílů, které mezi těmito formami vnímáte, zkušenosti ze škol až třeba po obecnější úvahy, např. která z těchto forem je důležitější, jak je možno každou z nich kultivovat, jaké cíle případně ve zvládnutí mluveného/psaného jazyka máte; lze využít i zkušenosti s nemateřským jazykem. (4 minuty)

Cvičení č. 3: Zachyťte schematicky, pomocí obrázku, ovšem bez slovních popisku či pouze s jejich minimem následující definici komunikační situace: komunikační situace: někdo někomu někde o něčem s jistým záměrem nějak něco sděluje. Dbejte na to, aby ve vašem obrazovém ztvárnění (dejme tomu, že je to ilustrace do učebnice češtiny pro ZŠ) bylo zachyceno skutečně vše z uvedené definice.


pojmy k zapamatování (a pochopení)

komunikace; komunikace verbální x neverbální; základní komunikační schéma; fonetika; fonologie; langue; parole; mluvený a psaný jazyk; pravopis; artikulace; hláska; foném; alofon; grafém; (zjednodušená) fonetická transkripce