1 1 Oborově didaktický výzkum-DĚJEPIS 2 Metody zjišťující nové informace o zkoumaném problému dělíme na postupy vycházející ze zdrojů: a) subjektivních (rozhovor, dotazník, anketa) b) objektivních (pozorování, experiment–součástí test) Stěžejní metodou pro výzkum v dějepisu je tedy PEDAGOGICKÝ EXPERIMENT Jeho fáze: a)Příprava, b)Prezentace, c) Zpracování, d)Vyhodnocení 3 a) Příprava Formulace výzkumného problému: např.: Je vhodné v dějepise používat hraný film? Ujasnění cíle a úkolů: Konstrukce hypotézy: Za použití experimentálního postupu (např. používání hraného filmu) bude dosaženo lepších učebních výsledků než bez nich (tvrzení o vztahu mezi dvěma proměnnými). Zajištění organizace výzkumu: kolik skupin respondentů, jejich složení apod. Organizace výzkumného nástroje: zkušební test 4 b) Prezentace -1. fáze prezentace= průběh experimentálně řízené výuky 2 = ověření zkonstruované hypotézy experimentem -probíhá ve dvou paralelních skupinách (třídách) -skupina A = experimentální -skupina B = kontrolní (třída, kde je použit experimentální postup) (třída, kde je použit kontrolní postup) =práce s modely, hraným filmem, projekt… = klasická, frontální, narativní výuka Hledáme výsledek = vztah mezi dvěma proměnnými (vyjádřen %), který v závěru interpretujeme: 5 Co jsou proměnné?!: nezávislá proměnná (vstup, podnět) = experimentální postup (použití nových pomůcek, jiné metody, jiné formy práce atd.) na ní je závislá proměnná (výstup, reakce) = rozdíl mezi údaji skupiny A v porovnání s údaji skupiny B 6 b) Prezentace – 2 fáze -skupina A = experimentální -skupina B = kontrolní V obou skupinách zadáme stejný test 3 Výsledky testu v % správnosti odpovědí vyjadřují vztah mezi proměnnými 7 c) Zpracování Sumarizace, metody kvantitativní a kvalitativní analýzy 8 d) Vyhodnocení Interpretace získaných dat: proč jsou právě taková? ZKUŠEBNÍ TEST, JEHO KONSTRUKCE A UPLATNĚNÍ V PRAXI UČITELE 9 Základní funkce testu: a) kontrolní b) diagnostická Základní dělení testů: a) standardizované b) nestandardizované 2 fáze tvorby testu: 1) stanovení položek obsahů a cílů (viz.tab.) 2) konkretizace otázek (a jejich bodování) Čísla ve čtvercích tabulky přehledně naznačují stupeň obtížnosti: 4 Bodování dějepisných otázek: data, fakta, jména =1b hist.geo. –kdy,kde =2b pojmy-kdy,kde,proč=3b vztahy =3 a více b Hodnocení testu 100%-90% získaných bodů výborně 89%-75% -“- velmi dobře 74%-60% -“- dobře 59%-50% -“- dostatečně 49% -“- nedostatečně