1 Nové trendy teorie a praxe dějepisné výuky Terminologie tématu: školní dějepis historická kultura historická informace historická skutečnost historické vědomí Co je historická kultura (HK)?: hmotné - textové prameny a jejich imitace, historické filmy, média, školní dějepis historická věda rodinná paměť, kolektivní paměť, romány, politické projevy… HK jako supermarket, kde vybíráme zboží různé kvality : 2 Historickou kulturu (HK) můžeme volně definovat jako: – vnitřně velmi různorodý celek informací o historické skutečnosti a způsobů zacházení s nimi. Vztah HK a školního dějepisu?: Školní dějepis je: A) samostatná oblast HK B) „instituce“ přesněji: ad A) Školní dějepis – samostatná oblast historické kultury, která leží na pomezí historické vědy a škály nevědeckých informací o historické skutečnosti [historická skutečnost: 1: součást každodenního života (kulturního, politického…) 2: předmět výzkumu historických věd] ad B) Školní dějepis – institucionalizovaná forma vytváření, předávání a zachovávání historického vědomí. (státem vyškolený pedagog - 2hod/týd. 4 letý cyklus) Protože školní dějepis je jen zlomkem historické kultury (HK) - logický důsledek : Nový úkol školního dějepisu (místo absolutizace popisu vývoje společnosti) : a) kultivace historického vědomí * b) výuka předpokladů a základů vědeckého historického poznávání a dovedností pro kompetence (k učení, řešení problémů, soc. komunikaci…) Vysvětlivka: (pro snažší pochopení - historické vědomí je tvořeno kategoriemi: časovou, prostorovou, reálnosti, historicity, identity, politicky, ekonomicko-sociální, morální) Kde se dozvím víc? Např.: Beneš, Z.: Co se školním dějepisem? In: Historie a škola I. Praha 2002, s. 5-23. Beneš, Z.: Didaktika dějepisu. In: Manuál Encyklopedie českých dějin. Praha 2003, s. 324 a n. 3