1 Pojetí dějepisu (Julínek a kol. s. 75-81) a) význam b) místo v soustavě vyučovacích předmětů ad a) význam: -hodnotová kvalita, - integrující: společenskovědní sociálně humanitní a všeobecně vzdělávací ad b) místo v soustavě vyučovacích předmětů = oborové (předmětové) vztahy vyjadřují vazby: 1) mezipředmětové 2) vnitřně předmětové 3) nadpředmětové ad 1 )mezipředmětové mezipředmětové jsou vnímány jako tzv. horizontální vazby může nastat pozitivní transfer (navazuji na nezbytnou látku jiného předmětu, kterou v onom předmětu objasnil již dříve aprobovaný kolega – např. geografické souvislosti staroorientálních států, nár. obrození v čj. atd.) může nastat negativní transfer – musím vyložit nezbytné souvislosti z jiného předmětu, žáci s nimi však seznámeni v jiném předmětu dosud nebyli, abych mohl kvalitně předat dějepisnou látku (jsem neodborník, ztráta času). ad 2) vnitřně předmětové jsou tvořeny horizontálními a vertikálními vazbami. Vertikální tvoří časová osa, na které se podle potřeby v horizontální pohyblivé ose přechází z nár. do svět. , kult. apod.dějin a zpět. 2 ad 3) nadpředmětové (vazby) formou průřezových témat - měla by prolínat výukou napříč jednotlivými vyučovacími předměty (mediální výchova…( v dějepise))