Pojetí dějepisu-cíle (Julínek a kol. s. 81-99) (fakultativně možné doplnit o Labischovou s. 33-36) význam dějepisu: -hodnotová kvalita, - integrující: společenskovědní (novější termín sociálně humanitní) předměty a všeobecně vzdělávací předměty Cíle předmětu Informativní: vzdělání Formativní: výchova Metodologické: schopnosti a dovednosti Cíle - dosahujeme využitím výchovných složek: A) Bezprostředních: Rozumová – tvorba historického myšlení Etická – vztah k humanismu, demokracii a svobodě, mezinárodnímu porozumění ( Perikles-středověkosvícenství), volební právo) Estetická – výchova uměním Environmentální (ekologická) – neomezovat se na vztah k ochraně um. památek Právní - vztah k dodržování kodexu lidských a občanských práv (Listina základních práv a svobod ČR–Deklarace práv…) Multikulturní -…… Cíle - dosahujeme také využitím výchovných složek: B) Zprostředkovaných: komunikativní – kultivace vyjadřovacích dovedností (primárně ústních) polytechnická – podpora vědecko-technického pokroku sportovně - branná - historické příklady záměrného pěstování fyzické zdatnosti a jeho proměny 1