1 Výběr vzdělávacího obsahu - dějepis (Julínek a kol. s. 100-123) (Labischová s. 43) Objektivní disproporce mezi: množstvím a náročností látky a možnostmi žáků Řešení: výběr učiva a jeho didaktizace 2 tendence : „pesimistické“ teorie: liberální a paradigmatická „pesimistická“: Vědní obsah historie není žáky zvládnutelný „optimistická“: Pochopení současnosti (= výsledku historického vývoje) je zvládnutelné, jen prostřednictvím kontinuální chronologie Obě tendence byly rozpracovány do celkem čtyř teorií a v konkrétních zemích se podle nich vyučuje dějepis Teorie: liberální Rozšíření: = zejména anglosaské země, tj.VB (a země Commonwealthu), význ. i USA Charakteristika: = zájem žáka usměrněný učitelem Klady a zápory: - neumožňuje relativně ucelený obraz hist. vývoje + hluboká znalost dílčího tématu + rozsáhlý prostor pro aktivitu a samostatnost žáka Teorie: paradigmatická Rozšíření: většinou západní kontinentální Evropa (Německo, Rakousko, Francie apod.) Charakteristika: vytipovaná paradigmata (vzory), Klady a zápory: - také pomíjí chronologic. soustavnost = i když komplexnejší poznatková struktura + hlubší znalost dílčího tématu + prostor pro kreativitu a samostatnost 2 „optimistické“ teorie: základního učiva a systémově strukutrální Teorie: základního učiva Rozšíření: - tradičně české země a obvykle státy bývalého východního bloku Charakteristika: - posláním dějepisu - odhalovat nosné tendence vývoje Zákl. úkol: odlišení kmenového učiva od doplňujícího Klady a zápory: + relativně kontinuální obraz vývoje - nedostatek času na hlubší rozbor a kreativitu žáků Teorie: systémově strukturální Charakteristika: úzké sepětí se systémem a strukturou historické vědy, poznání struktury = nejúčinnější způsob pochopení + vytváření sítě modelových situací a analogií (italský fašismus x německý nacismus)