Výchovně vzdělávací proces (VVP) a jeho zvláštnosti při výuce dějepisu (Julínek a kol. S. 144-149) 1 VVP je složitě strukturovanou didaktickou kategorií. Strukturní prvky: 1. Složky VVP 2. Činnosti VVP 3. Subjekty VVP 4. Fáze VVP 5. Činitelé VVP 1. Složky VVP schopnostní a dovednostní výchovné vzdělávací 2. Činnosti VVP = výuka vyučování učení 3. Subjekty VVP (interakce mezi nimi) učitel: žák interakce individuální přístup, metodická práce se žákem 4. Fáze VVP -Vzbuzení pozornosti, motivace -Expozice -Fixace -Ověření účinnosti 5. Činitelé VVP • A) Učitel - konstantní • B) Žák – konstantní • C) Podmínky – relativně konstantní • D) Učivo – specifické ad D) Učivo – specifické: a) Obsahově • odlehlost • souběžnost • příčinná následnost • zprostředkovanost • pojmovost • vztahovost  dlouhodobé, změna později c) schopnostně – dovednostně • orientace v prostoru a čase • jevy jako historické kategorie • dekódování slovní a písemné info. • vyvození poznatku z názoru